Brak obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zbycia działki oraz udziałów w działkach. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.252.2023.4.SN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.252.2023.4.SN

Temat interpretacji

Brak obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zbycia działki oraz udziałów w działkach.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży działki nr 5 oraz udziałów w działkach nr 6 i nr 7. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2023 r. (wpływ 13 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, posiadającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jest Pan rolnikiem prowadzącym gospodarstwo pasieczne o powierzchni 10 ha. Prowadzi Pan działalność nierejestrowaną, tzn. osiąga Pan przychody z działalności gospodarstwa pasiecznego nieprzekraczające w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, nie wykonuje Pan działalności w ramach spółki cywilnej, nie prowadzi Pan działalności regulowanej ani nie jest Pan wspólnikiem w żadnej spółce osobowej czy kapitałowej. Nie jest Pan również zatrudniony na umowę o pracę.

W lipcu 2010 r. doszło do zakupu:

1)niezabudowanych działek oznaczonych numerami ewidencyjnymi: 1, 2, 3, 4, 5 (…);

2)udziału wynoszącego 4/35 części w nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę oznaczoną nr 6 (…);

3)udziału wynoszącego 5/41 części w nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę oznaczoną nr 7 (…).

Powyższy zakup przez Pana odbył się na podstawie aktu notarialnego z (…) lipca 2010 r. i nabył Pan 2/3 części działek i udziałów wymienionych w pkt 1-3. Zakup był dokonany w części od osoby fizycznej oraz Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Powyższy zakup nieruchomości niezabudowanych powiększył Pana gospodarstwo pasieczne.

W sierpniu 2022 r. doszło do sprzedaży przez Pana na rzecz osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne (…), następujących działek i udziałów:

1)udziału wynoszącego 8/525 części w nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną nr 6, położonej (…);

2)udziału wynoszącego 4/246 części nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną nr 7, położonej (…);

3)udziału w działce ewidencyjnej nr 5 (nabytego w wysokości 2/3), położonej (…).

Powyższa sprzedaż przez Pana odbyła się na podstawie aktu notarialnego z (…) sierpnia 2022 r. w ramach nabytych 2/3 udziałów.

Udział w działce 6, 7 oraz 5 – zostały przeniesione w całości na nowych nabywców.

Od dnia zakupu działek i udziałów w części nieruchomości nie występował Pan o wydanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienia o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru.

Do dnia sprzedaży działki wykorzystywane były w prowadzonym przez Pana gospodarstwie pasiecznym.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że udziela Pan odpowiedzi odrębnie dla działki nr 5 oraz udziałów w działkach nr 6 i 7, które były przedmiotem sprzedaży i są objęte wnioskiem o wydanie interpretacji. Działka nr 5, udziały w działkach nr 6 i nr 7 zostały zakupione w tym samym czasie i z tym samym przeznaczeniem w roku 2010, dlatego też odpowiedzi na pytania do każdej z tych działek są identyczne.

1.Nie prowadził Pan żadnych działań mających na celu podniesienie wartości nieruchomości, tj. nie grodził Pan, nie uzbrajał i nie występował o warunki zabudowy. Działki nie są ogrodzone, nie są uzbrojone i nie są wydzielone drogi wewnętrzne.

2.Działki nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

3.Na działki nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy.

4.Dla działek nie było wydane pozwolenie na budowę.

5.Nie występował Pan o zmianę przeznaczenia działek ani o decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej.

6.Nabywcy nieruchomości szukał Pan przez tzw. marketing szeptany.

7.Nie oddawał Pan działek w najem, dzierżawę ani do używania na podstawie innych umów.

8.Zawarł Pan umowę przedwstępną sprzedaży działek pod warunkiem, że (…) nie wykona prawa pierwokupu. Kupujący nie inwestował w działki po zawarciu umowy przedwstępnej.

9.Nie udzielał Pan nabywcom nieruchomości żadnych pełnomocnictw.

10.Dokonał Pan wcześniej sprzedaży innej nieruchomości, tj. wraz ze znajomym zakupił Pan działkę (…) w roku 2010, na prośbę współwłaściciela sprzedał Pan swój udział w tej działce współwłaścicielowi w roku 2018. Nieruchomość była nabyta i sprzedana w ramach majątku prywatnego. Nieruchomość była wykorzystywana na cele rolne. Była to nieruchomość niezabudowana. Środki ze sprzedaży były przeznaczone na zakup innej działki rolnej (…).

11.Posiada Pan inne nieruchomości rolne przeznaczone na sprzedaż. Są to cztery działki rolne, niezabudowane (…), zakupione razem z działką nr 5 i udziałami w działkach nr 6 i 7. Działki o numerach 1, 3, 4 i 2 zostały zakupione w celach rolnych. Są wykorzystywane do prowadzenia pasieki wędrownej. Działki zostały nabyte z majątku prywatnego. Przyczyną przyszłej sprzedaży jest zamiar powiększenia gospodarstwa rolnego (…), gdzie obecnie Pan mieszka. Środki ze sprzedaży 4 ww. działek (…) zostaną przeznaczone na zakup działek rolnych (…).

12.Nie prowadził Pan działalności gospodarczej w czasie posiadania nieruchomości.

13.Posiadane nieruchomości w żaden sposób nie były związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

14.Nieruchomości były wykorzystywane na cele rolne.

15.Nieruchomości w momencie sprzedaży wchodziły w skład gospodarstwa rolnego.

16.Działki były sklasyfikowane jako PS – pastwiska trwałe, Ł – łąki, N – nieużytki.

17.Nie jest Panu wiadome na jaki cel nabywca przeznaczył zakupione działki.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż działek i udziałów w nieruchomości gruntowej spowoduje powstanie po Pana stronie przychodu podatkowego na gruncie ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w sytuacji gdy przedmiotem odpłatnego zbycia są nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy PIT.

Powołany przepis stanowi, że wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Grunty nie utraciły charakteru rolnego w związku z dokonaną sprzedażą.

Art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów opodatkowanych PIT. Źródłem przychodu jest co do zasady odpłatne zbycie:

·nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

·spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

·prawa wieczystego użytkowania gruntów,

·innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych – przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Aby zaklasyfikować przychody ze sprzedaży nieruchomości do tego źródła zachowanie podatnika powinno spełniać cechy pozarolniczej działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza zaś działalność zarobkową:

·wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

·polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

·polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Problem pojawia się głównie przy interpretacji pojęć „zorganizowania” i „ciągłości”. Cechy te występują, gdy czynności podatnika istotnie odbiegają od normalnego wykonywania prawa własności, a z operacji tych uczyni on sobie (lub ma taki zamiar) stałe źródło zarobkowania (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 grudnia 2016 r. sygn. akt II FSK 3436/14).

W sytuacji, gdy przedmiotem odpłatnego zbycia są nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT.

Powołany przepis stanowi, że wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny – co w Pana przypadku nie nastąpiło.

Z przepisu tego wynika, że podstawowym warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest stwierdzenie, iż przedmiotem odpłatnego zbycia – dokonanego wyłącznie w drodze sprzedaży – są nieruchomości, które na moment zbycia wchodzą w skład gospodarstwa rolnego.

W rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, pod warunkiem że:

·łączna powierzchnia gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, oraz

·grunty stanowią własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uwzględniając powołane uregulowania, należy stwierdzić, że aby zastosować do sprzedawanego gruntu zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o PIT, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

·sprzedawany grunt musi być zakwalifikowany jako użytek rolny, np. grunt orny,

·sprzedawany grunt musi stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu osoby fizycznej; przy czym osoba ta musi być właścicielem lub w jej posiadaniu musi znajdować się powierzchnia gruntów przekraczająca 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

·grunt nie może wskutek sprzedaży utracić rolnego charakteru,

·sprzedaż ma dotyczyć całości lub części gospodarstwa rolnego.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 kwietnia 2016 r., nr IBPB-2-2/4511-98/16/AK można przeczytać, że: „Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją (...)”. Ponadto z powołanej interpretacji wynika, że określenie „sprzedaż ma dotyczyć całości lub części gospodarstwa rolnego” oznacza, iż: „(...) transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego bądź niektóre z nich. Sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub jego część. Zwolnienie nie dotyczy bowiem sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:

Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków podjętych przez Pana działań do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości (działki i udziałów w działach), o których mowa we wniosku.

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.

Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Całokształt podjętych przez Pana czynności, a zwłaszcza fakt, że: nieruchomości zostały zakupione w celu powiększenia Pana gospodarstwa pasiecznego i były wykorzystywane na cele rolne; nie były związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i nie były oddane w najem, dzierżawę ani do używania na podstawie innych umów; a także, że nie prowadził Pan żadnych działań mających na celu podniesienie wartości nieruchomości (nie grodził Pan ich, nie uzbrajał, nie występował o warunki zabudowy, czy o opracowanie MPZP) a nabywcy szukał Pan przez marketing szeptany, sugerują, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nie prowadził Pan w sposób profesjonalny zorganizowanego i ciągłego działania w celu przygotowania nieruchomości do sprzedaży. W konsekwencji, istotą Pana działania nie jest prowadzenie działalności gospodarczej, lecz zwykły zarząd majątkiem.

Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Pana czynności nie stanowią aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Zatem Pana działania należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że sprzedaż działki nr 5 oraz udziałów w działkach nr 6 i nr 7 nie nosiła przymiotów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, kwota uzyskana ze sprzedaży działek nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Aby stwierdzić, czy w sprzedaż przez Pana nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Wskazał Pan, że działka nr 5 oraz udziały w działkach nr 6 i nr 7 zostały zakupione w lipcu 2010 r. Natomiast ich sprzedaż nastąpiła w sierpniu 2022 r. Zatem 5-letni termin, liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie niewątpliwie upłynął.

Wobec powyższego, zbycie przez Pana działki nr 5 oraz udziałów w działkach nr 6 i nr 7 nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Nie stanowiło ono również przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Pana tych nieruchomości. W konsekwencji, nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu, gdyż w wyniku tej sprzedaży nie powstał u Pana przychód, o którym mowa w tym przepisie.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że skoro – jak wyżej wywiedziono – sprzedaż nieruchomości, będących przedmiotem wniosku nie stanowiła dla Pana źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konsekwencją powyższego jest brak możliwości zastosowania w odniesieniu do uzyskanego przysporzenia któregokolwiek ze zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można bowiem zwolnić z opodatkowania czegoś co nie stanowi źródła przychodu. Tym samym, Pana stanowisko, w którym uznał Pan, że do sprzedaży może mieć zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ta interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, dotyczącego podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).