
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
22 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia oraz zwrotnego przeniesienia wierzytelności. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 3 marca 2025 r. (wpływ 3 marca 2025 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1. Zainteresowany będący stroną postępowania:
X Sp. z o.o.
2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Y
Opis zdarzenia przyszłego
Planowana transakcja dotyczy planowanego przystąpienia polskiej spółki X (dalej: „Wnioskodawca”,„Spółka” lub „Zainteresowany będący stroną postępowania”) do wielostronnego i międzynarodowego programu sekurytyzacji, w ramach którego spółki z Grupy Z jako uczestnicy sprzedają swoje wierzytelności handlowe. Program sekurytyzacji obejmuje następujące inne podmioty zaangażowane w sekurytyzację wierzytelności inicjatorów z Grupy Z:
- Y, utworzona zgodnie z prawem Republiki Irlandii i będąca irlandzkim rezydentem podatkowym (dalej: „Y”) - jako nabywca wierzytelności,
- R - spółdzielnia z wyłączoną odpowiedzialnością, utworzona zgodnie z prawem holenderskim i będąca holenderskim rezydentem podatkowym (dalej: „R”) - działająca jako agent kredytu (facility agent), zobowiązany inwestor klasy A (commited class A investor), agent zabezpieczenia (security agent) i administrator (administrator),
- N - prywatna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Niderlandach (dalej: „N”) - jako inwestor pośredni (typu conduit investor) i niezobowiązany inwestor klasy A (uncommited class A investor) oraz w transakcjach z Y,
- A - spółka akcyjna utworzona zgodnie z prawem szwajcarskim i będąca szwajcarskim rezydentem podatkowym (dalej: „A”) - działająca między innymi jako agent inicjatorów (originators’ agent), główny podmiot serwisujący (master servicer), inwestor podporządkowany klasy B (class B subordinated inwestor) i gwarant należytego wykonania umowy (performance indemnity provider).
Spółka jest podmiotem z siedzibą w Polsce, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (tj. jest polskim rezydentem podatkowym) i zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka nie jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług w Irlandii i nie posiada „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” w Irlandii w rozumieniu regulacji w zakresie podatku od towarów i usług. Ponadto Spółka nie posiada „zakładu” w Irlandii w rozumieniu PL-IR UPO oraz lokalnych irlandzkich i polskich przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka działa w branży (…), a jej podstawową działalnością jest produkcja (…).
Y jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w kraju swojej siedziby (Irlandia). Y nie posiada w Polsce żadnych zasobów – w tym nie zatrudnia w Polsce pracowników (lokalnych agentów) i nie będzie zatrudniać pracowników w Polsce po przystąpieniu Spółki do analizowanego programu sekurytyzacji. Y nie jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku od towarów i usług i nie posiada „stałego miejsca prowadzenia działalności” w Polsce w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Y nie posiada „zakładu” w Polsce w rozumieniu PL-IR UPO oraz odpowiednich lokalnych polskich przepisów o podatku dochodowym.
Y została utworzona w celu uczestniczenia w transakcjach sekurytyzacyjnych jako podmiot, który w ramach swojej działalności nabywa aktywa lub portfele wierzytelności od innych spółek w celu ich przekształcenia w papiery wartościowe. Y została utworzona i istnieje wyłącznie w celu przeprowadzania i obsługi transakcji sekurytyzacyjnych oraz innych transakcji finansowych − emisji papierów wartościowych i pozyskiwania innych form finansowania dłużnego oraz powiązanych działań. Po przystąpieniu przez Spółkę do programu sekurytyzacji, profil działalności i cele Y pozostaną niezmienione − tj. Y będzie kontynuować nabywanie wierzytelności i pozyskiwanie finansowania (w szczególności poprzez emisję papierów wartościowych, o których mowa poniżej lub organizowanie finansowania pożyczkowego) oraz wykonywanie czynności z tym związanych.
Spółka oraz Y (dalej łącznie: „Zainteresowani”) nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pomiędzy Zainteresowanymi nie zachodzą również powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.
Opis Transakcji.
Wnioskodawca – Spółka (Zainteresowany będący stroną postępowania) jako podmiot uzyskujący wierzytelności handlowe powstające w toku swojej działalności gospodarczej, zamierza zawrzeć transakcję sekurytyzacji w odniesieniu do niektórych swoich wierzytelności handlowych z Y („Transakcja”). W ramach Transakcji Spółka będzie sprzedawać wierzytelności na rzecz Y i otrzymywać w zamian środki od Y. Y przekaże Spółce środki finansowe zasadniczo przed terminem wymagalności takich wierzytelności handlowych („Usługa Sekurytyzacji” lub „Sekurytyzacja”). Y sfinansuje nabycie wierzytelności handlowych poprzez finansowanie zewnętrzne, w szczególności wynikające z papierów wartościowych wyemitowanych w oparciu o wierzytelności. Aby wziąć udział w programie sekurytyzacji, Spółka przystąpi do pewnych istniejących umów, w tym między innymi:
1) Umowy Sekurytyzacji Wierzytelności („(…)”, dalej: „Umowa Sekurytyzacji”),
2) Umowy serwisowej („(…)”, dalej: „Umowa Serwisowa”),
3) Umowy ramowej („(…)”, dalej: „Umowa Ramowa”),
4) Umowy pożyczki podporządkowanej („(…)“, dalej: „Umowa Pożyczki”).
A jest podmiotem powiązanym ze Spółką w rozumieniu przepisów polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A nie jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik od towarów i usług i nie posiada w Polsce „zakładu” w rozumieniu polsko-szwajcarskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. A jest zaangażowana w grupowy program sekurytyzacji w różnych jurysdykcjach. W zakresie Sekurytyzacji, będącej przedmiotem wniosku, A działa jako agent rozliczeniowy („Agent” lub „Master Servicer”) na podstawie Umowy Serwisowej i będzie nadal działać w tym charakterze po przystąpieniu przez Spółkę do Transakcji Sekurytyzacji.
Celem Transakcji jest pozyskanie finansowania zabezpieczonego wierzytelnościami powstałymi w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, polegającej na sprzedaży towarów i usług na rzecz nabywców Spółki, w tym nabywców z siedzibą w Polsce (dalej: „Dłużnicy”).
Zainteresowani podkreślają, że Transakcja jest „sekurytyzacją” w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniającej dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (dalej: „Rozporządzenie UE w sprawie sekurytyzacji”).
Przedmiotem Transakcji będą wierzytelności handlowe Spółki/Wnioskodawcy (dalej: „Wierzytelności” lub „Polskie Wierzytelności”), które będą spełniać, między innymi, następujące warunki:
- będą niewymagalne i nieprzedawnione,
- wynikają ze zwykłej działalności gospodarczej Wnioskodawcy,
- stanowią prawnie wiążące, ważne i wykonalne zobowiązania dłużników, i w chwili sprzedaży nie są przedmiotem sporu, nie podlegają roszczeniom o unieważnienie, potrącanie, zawieszenie, wstrzymanie, a także roszczeniu wzajemnemu lub innym roszczeniom;
- termin ich płatności nie przekracza 120 dni;
- nie są wierzytelnościami przeterminowanymi.
Przystąpienie do Sekurytyzacji przez Spółkę będzie obejmować zarówno zbycie przez Spółkę (jako wierzyciela) Wierzytelności do Y, jak również inne kluczowe operacje, w tym:
- przeniesienie własności Wierzytelności pomiędzy, między innymi, Spółką i Y,
- zapewnienie finansowania uprzywilejowanego Y przez R i/lub N jako inwestorów zewnętrznych, jak również udzielenie pożyczki podporządkowanej przez A na rzecz Y;
- obsługę Wierzytelności przez Agenta, który może upoważnić Wnioskodawcę do obsługi Wierzytelności jako podwykonawcę, w tym pobierania płatności z tytułu Wierzytelności od Dłużników; oraz
- zawarcie innych umów, które zapewnią możliwość przeprowadzenia Transakcji.
Sekurytyzacja będąca przedmiotem wniosku będzie odpowiadać sekurytyzacji tradycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia UE w sprawie sekurytyzacji, tj. przeniesienie Wierzytelności w ramach Sekurytyzacji będzie miało charakter rzeczywistej sprzedaży (tzw. „true-sale”) i związane będzie z rzeczywistym przeniesieniem własności Wierzytelności z pierwotnych wierzycieli (w tym Spółki) na Y.
W praktyce, Y będzie nabywać określone Wierzytelności od Spółki na zasadzie rzeczywistej sprzedaży w zamian za płatność uzgodnionej ceny zakupu na podstawie Umowy Sekurytyzacji zawartej pomiędzy Y (nabywca) oraz A (Agentem) i pierwotnymi wierzycielami (w tym Spółką). W odniesieniu do polskich Wierzytelności (w przeciwieństwie do większości innych wierzytelności handlowych innych podmiotów z Grupy Z, objętych programem sekurytyzacji), będą one sprzedawane w zakresie kwot netto faktur wystawionych przez Spółkę na rzecz Dłużników (tj. bez podatku od towarów i usług).
Cena nabycia Polskich Wierzytelności oraz mechanizm jej zapłaty będą regulowane przez Umowę Sekurytyzacji. Jako wynagrodzenie za sprzedaż, przeniesienie i cesję istniejących Polskich Wierzytelności, Y zapłaci Spółce (za pośrednictwem A działającej jako Agent wierzycieli) kwotę równą łącznej cenie nabycia dotyczącej odpowiednich Polskich Wierzytelności. Cena nabycia Polskich Wierzytelności została zdefiniowana w Umowie Sekurytyzacji jako kwota nominalna tych wierzytelności (tj. z wyłączeniem części wierzytelności odpowiadającej kwocie podatku od towarów i usług).
Spółka będzie zobowiązana do zapłaty na rzecz Y miesięcznej opłaty transakcyjnej jako wynagrodzenia dla Y za świadczenie Usługi Sekurytyzacji (dalej: „Polska Opłata”).
Y będzie finansować nabycie Wierzytelności od wierzycieli, w tym Spółki, poprzez finansowanie w ramach pożyczki klasy A udzielonej przez R i/lub N oraz, w zakresie, w jakim wartość nabytych Wierzytelności przekracza takie finansowanie, poprzez pożyczkę podporządkowaną klasy B pomiędzy Y a A.
Zarządzanie i administrowanie Wierzytelnościami nabytymi przez Y, w tym pozyskiwania od Dłużników spłat środków należnych z tytułu Wierzytelności z faktur wystawionych przez Spółkę, zostało powierzone A jako Agentowi na podstawie Umowy Serwisowej, zawartej m.in. przez Agenta i Y. Zgodnie z Umową Serwisową, Agent może wyznaczyć Spółkę jako podwykonawcę Agenta (dalej: „Sub-servicer” lub „Podwykonawca”) w zakresie administrowania Polskimi Wierzytelnościami.
Charakterystyka transakcji sekurytyzacyjnych.
Transakcje sekurytyzacyjne stanowią specyficzny, kompleksowy instrument pozyskiwania finansowania, na który składa się szereg czynności, m.in. pozyskanie finansowania przez jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji od inwestorów, zapewnienie finansowania przez jednostkę specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji na rzecz inicjatora (sprzedającego wierzytelności), zabezpieczenie finansowania w drodze przeniesienia własności sekurytyzowanych wierzytelności na jednostkę specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji (zabezpieczenia), czy też obsługa wierzytelności przez inicjatorów. Dlatego też, całościowo transakcja sekurytyzacji wymaga uczestnictwa określonych partnerów biznesowych − tj. oprócz pierwotnego wierzyciela (sprzedającego wierzytelności, tu: Spółka) i jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji (nabywcy wierzytelności, tu: Y) w szczególności również inwestorów oraz zawarcia szeregu umów, które będą tworzyć daną transakcję.
Na rynku europejskim standardowym rozwiązaniem jest wykorzystanie jednostki specjalnego przeznaczenia, która znajduje się w jurysdykcji prawnej akceptowalnej dla wszystkich stron transakcji (tu: Y, podmiot zarejestrowany w Irlandii), przede wszystkim dla inwestorów. Bardzo ważnym argumentem za wyborem danej lokalizacji jest lokalne prawo, które reguluje procesy sekurytyzacji aktywów. W efekcie inwestorzy uzyskują akceptowalny i dostateczny poziom komfortu, że konstrukcja prawna jednostki specjalnego przeznaczenia zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa inwestowanych w transakcję środków.
Podkreślić należy, że efektem i ekonomicznym celem Sekurytyzacji jest pozyskanie środków pieniężnych przez Spółkę wykorzystując aktywa w postaci wierzytelności handlowych. Wierzytelności służyć zaś będą zabezpieczeniu finansowania pozyskanego przez Y na zapłatę dla Spółki ceny nabycia Polskich Wierzytelności. Stąd, pakiet przeniesionych Wierzytelności stanowi ekonomiczne zabezpieczenie terminowej obsługi zobowiązań płatniczych Y wobec inwestorów, zarówno w zakresie płatności odsetek jak i spłat kapitału.
Celem programu sekurytyzacji, do którego przystępuje Spółka jest usprawnienie procesu otrzymywania płatności z tytułu wykonywanej działalności przez poszczególne spółki operacyjne wchodzące w skład grupy A oraz zwiększenie i zdywersyfikowanie możliwości szybszego transferu środków pieniężnych na korzystnych warunkach.
Dla Spółki Sekurytyzacja pozwoli na otrzymanie środków pieniężnych ze sprzedaży Wierzytelności przez terminem ich wymagalności.
W ramach Transakcji Sekurytyzacji Y będzie wielokrotnie nabywać od Spółki Wierzytelności na podstawie umowy Sekurytyzacji. Przeniesienie nastąpi w drodze przelewu Wierzytelności. Umowa Sekurytyzacji, do której przystąpi Spółka regulowana jest prawem angielskim, niemniej przelew Wierzytelności odpowiadał będzie art. 509 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 z późn. zm.). Wierzytelności będą przenoszone w kwocie netto (tj. bez podatku od towarów i usług) wraz z roszczeniami ubocznymi i innymi prawami akcesoryjnymi (np. roszczenie o odsetki za opóźnienie, zabezpieczenia Wierzytelności, etc.).
W wyniku powyższego Y stanie się podmiotem uprawnionym do otrzymania (za pośrednictwem Agenta i Spółki) od Dłużników zapłaty Wierzytelności, których terminy wymagalności przypadają później niż terminy zapłaty przez Y ceny nabycia Wierzytelności.
Y zobowiąże się do zapłaty na rzecz Spółki − Wnioskodawcy ceny równej niespłaconej wartości nominalnej Wierzytelności w chwili ich przeniesienia, bez uwzględnienia przypadającej na nie części podatku od towarów i usług. Y przysługuje wynagrodzenie z tytułu sekurytyzacji Wierzytelności − tj. miesięczna Polska Opłata opisana powyżej. Rozliczenie z Y płatności wynikających z ceny sprzedaży Polskich Wierzytelności oraz kwot pobranych przez Spółkę z tytułu windykacji Wierzytelności nastąpi za pośrednictwem A działającej jako Agent (Master Servicer). Płatności pomiędzy Agentem a Spółką będą rozliczane w ramach umowy cash-poolingu, niemniej umowa ta nie jest elementem Transakcji będącej przedmiotem zapytania interpretacyjnego.
Pomimo przystąpienia do Transakcji, Spółka − Wnioskodawca pozostanie stroną umów handlowych na dostawy towarów lub usług z kontrahentami/Dłużnikami Spółki. Biorąc pod uwagę, że Spółka posiada wiedzę o zawartych umowach handlowych, relacje z kontrahentami oraz odpowiednie zasoby pozwalające na obsługę Wierzytelności, Spółka na podstawie stosownych uzgodnień z Y oraz Agentem, który z kolei będzie świadczył takie usługi na rzecz Y, świadczyć będzie na rzecz Y obsługę Wierzytelności od klientów Spółki (to jest, od Dłużników), w tym ich ściągania, na rzecz Y.
Na podstawie Umowy Serwisowej, Spółka − Wnioskodawca będzie obsługiwał sekurytyzowane Wierzytelności zajmując się m.in. administracją umowami, zbieraniem wpłat od kontrahentów, prowadzeniem dokumentacji dotyczącej Wierzytelności, raportowaniem, monitorowaniem terminowości spłat Wierzytelności, wzywaniem Dłużników do zapłaty zaległych należności. Obecnie funkcje związane z obsługą należności handlowych Spółka zleciła podmiotom trzecim i założeniem jest, aby podmiot ten wspierał Spółkę w administrowaniu należnościami również po przystąpieniu Spółki do Transakcji Sekurytyzacji.
Dłużnicy nadal będą dokonywać płatności za faktury handlowe na rachunki bankowe Spółki ujawnione w elektronicznym wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jako rachunek bankowy zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług (tzw. „Biała Lista”). Środki wpłacane przez Dłużników na rachunki bankowe Spółki będą przekazywane (bez podatku od towarów i usług) na rachunek bankowy Y za pośrednictwem Agenta.
Wierzytelności, które po ich sprzedaży przez Spółkę na rzecz Y zostaną uznane za niespełniające określonych kryteriów kwalifikowalności do programu sekurytyzacji, zostaną odkupione przez Spółkę. Odkup będzie zrealizowany w formie umowy sprzedaży Wierzytelności i będzie realizowany w ramach kompleksowej Usługi Sekurytyzacyjnej.
Podsumowując, przedstawione powyżej czynności dotyczące przeniesienia Wierzytelności wynikających z zawartych przez Spółkę umów handlowych będą stanowiły integralną część działań Wnioskodawcy w ramach programu sekurytyzacji, w ramach którego, w zamian za określoną zapłatę ceny nabycia, określona pula aktywów (tu: Wierzytelności), wraz z generowanymi przez nie przyszłymi strumieniami płatności, zostanie wyodrębniona z przedsiębiorstwa Spółki i przeniesiona na podmiot płacący cenę nabycia (tu: Y) za wynagrodzeniem (tj. opisaną powyżej Polską Opłatą).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 4 tej ustawy) nie precyzują, co należy rozumieć przez „miejsce wykonywania praw majątkowych” w przypadku, gdy umowa sprzedaży dotyczy praw wynikających z wierzytelności handlowych. Ani Umowa Sekurytyzacji, ani pozostała dokumentacja transakcyjna, ani dokumentacja umów handlowych Spółki, w ramach której powstały przedmiotowe Wierzytelności − nie wskazują wprost na miejsce, w którym są lub będą„wykonywane prawa majątkowe” w postaci Wierzytelności. W tym zakresie wskazali Państwo, że Wierzytelności objęte Sekurytyzacją w większości dotyczą polskich kontrahentów Spółki, natomiast częściowo mogą dotyczyć również kontrahentów zagranicznych. Zgodnie z Umową Sekurytyzacji, kwestie przeniesienia tych praw majątkowych będą uregulowane pod prawem angielskim. Natomiast umowy handlowe, w ramach których powstały zbywane Wierzytelności zasadniczo są zawierane przez Spółkę pod prawem polskim. W związku z powyższym, Państwa zdaniem, w analizowanej sprawie dla ustalenia „miejsce wykonywania praw majątkowych” w postaci Wierzytelności należy kierować się dyrektywami wykładni wynikającymi z polskiego prawa cywilnego, aprobowanymi przez polskie organy podatkowe na potrzeby wykładni art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. wynikające m.in. z art. 454 Kodeksu cywilnego). W myśl tych reguł, za „miejsce wykonywania praw majątkowych” w zakresie sprzedaży wierzytelności handlowych należy przyjąć państwo, w którym na moment dokonania transakcji sprzedaży wierzytelności dłużnik jest obowiązany do spełnienia świadczenia pieniężnego do dotychczasowego wierzyciela (cedenta) – państwo siedziby dotychczasowego wierzyciela. W konsekwencji na potrzeby wniosku należy uznać, że prawa majątkowe – tj. Wierzytelności zbywane przez Spółkę na rzecz Y w ramach zdefiniowanej we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej Transakcji – wygenerowane z tytułu sprzedaży towarów i usług zarówno na rzecz polskich jak i zagranicznych kontrahentów Spółki − będą realizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przeniesienie wierzytelności, o których mowa we wniosku (tj. przeniesienie własnych wierzytelności przez Państwa na rzecz Y) będzie stanowić jeden z elementów niezbędnych do realizacji kompleksowej usługi sekurytyzacji przez Y, podlegającej regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług/odpowiednich ustaw o podatku od wartości dodanej obowiązujących w innych jurysdykcjach. Przeniesienie własnych wierzytelności przez Państwa do Y realizowana jest w ramach kompleksowej usługi sekurytyzacji świadczonej przez Y. Państwa zdaniem, zaprezentowanym w uzasadnieniu Państwa stanowiska we wniosku wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej, usługa sekurytyzacji w zakresie wierzytelności przenoszonych przez Spółkę powinna być traktowana jako usługa świadczona przez Y, tj. usługodawcę zarejestrowanego na cele podatku od towarów i usług w Irlandii na rzecz Spółki, tj. usługobiorcy zarejestrowanego na cele podatku od towarów i usług w Polsce. W konsekwencji, usługa sekurytyzacji w świetle art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług w kraju siedziby usługobiorcy, tj. w Polsce. Jednocześnie, zgodnie ze stanowiskiem Spółki wyrażonym w uzasadnieniu wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej, usługa sekurytyzacji świadczona przez Y na rzecz Spółki w świetle polskich przepisów o podatku od towarów i usług - będzie korzystała, jako usługa finansowa, ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.
Prawa majątkowe, które mogą być przedmiotem odkupu – tj. zwrotnego przeniesienia wierzytelności z Y na rzecz Spółki (z zastrzeżeniem spełnienia określonych w umowie warunków) będą wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zwrotne przeniesienie wierzytelności nie przyjmie postaci jakiejkolwiek czynności wskazanej w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności umowy sprzedaży. „Zwrotne przeniesienie” wierzytelności jest sytuacją, która ma mieć charakter wyjątkowy i która związana jest z tzw. „domniemaną windykacją”. Niemniej jednak, „miejsce wykonywania praw majątkowych” w przypadku zwrotnego przeniesienia wierzytelności z Y na rzecz Spółki będą (analogicznie jak „pierwotne” przeniesienie Wierzytelności) wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z treścią wniosku wspólnego o wydanie interpretacji w niniejszej sprawie, odkup wierzytelności jest jedną z kwestii uregulowanych w Umowie Sekurytyzacji (jako integralna część Transakcji), która to umowa zostanie zawarta w odniesieniu do Spółki poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Odkup Wierzytelności nie wpływa na sposób wykonywania zobowiązań pieniężnych dłużnika (kontrahenta Spółki) z pierwotnej transakcji, w której Wierzytelność powstała. Zatem skoro miejscem siedziby pierwotnego wierzyciela (Spółki), który uzyskuje płatność od dłużnika jest Polska, „miejscem wykonywania praw majątkowych” z odkupowanej Wierzytelność w dalszym ciągu będzie Polska.
Zwrotne przeniesienie wierzytelności, o którym mowa we wniosku (tj. odkup wierzytelności niespełniających uzgodnione kryteria przez Spółkę od Y) będzie stanowić jeden z elementów niezbędnych do realizacji kompleksowej usługi sekurytyzacji przez Y podlegającej regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług/odpowiednich ustaw o podatku od wartości dodanej obowiązujących w innych jurysdykcjach. Zgodnie z Państwa stanowiskiem, zaprezentowanym w uzasadnieniu wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej, odkup wierzytelności przez Spółkę od Y (w ramach kompleksowej usługi sekurytyzacji świadczonej przez Y) powinien być traktowany jako usługa świadczona przez Y, tj. usługodawcę zarejestrowanego na cele podatku od towarów i usług w Irlandii na rzecz Spółki, tj. usługobiorcy zarejestrowanego na cele podatku od towarów i usług w Polsce. W tym miejscu podkreślić należy, że według Państwa odkup wierzytelności jest elementem usługi sekurytyzacji jako usługi kompleksowej świadczonej przez Y. W rezultacie powyższego, odkup jako usługa sekurytyzacji w świetle art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług w kraju siedziby usługobiorcy, tj. w Polsce i objęta zwolnieniem z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług jako usługa finansowa.
Organ zaznacza, że przywołując za Państwem treść opisu zdarzenia przyszłego pominięto tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia a odnosi się wyłącznie do zagadnień nie dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych.
Pytania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
1. Czy opisany we wniosku przelew (sprzedaż) Wierzytelności przez Spółkę na Y dokonany w ramach Usługi Sekurytyzacji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
2. Czy zwrotne przeniesienie niektórych Wierzytelności na Spółkę w przypadkach określonych w Umowie Sekurytyzacji, dokonywane w ramach kompleksowej Usługi Sekurytyzacji, w związku z objęciem go zakresem podatku od towarów i usług, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Państwa zdaniem, przeniesienie (sprzedaż) Wierzytelności przez Spółkę na rzecz Y w ramach transakcji opisanej we wniosku, dokonane w ramach Usługi Sekurytyzacji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z uwagi na objęcie tego przeniesienia podatkiem od towarów i usług (w ramach kompleksowej Usługi Sekurytyzacji objętej reżimem podatku od towarów i usług).
Państwa zdaniem, odwrotne przeniesienie niektórych Wierzytelności na Spółkę w przypadkach określonych w Umowie Sekurytyzacji, dokonane w ramach kompleksowej Usługi Sekurytyzacji, z uwagi na objęcie jej zakresem podatku od towarów i usług, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W Państwa opinii, opisany we wniosku przelew (sprzedaż) Wierzytelności przez Spółkę na rzecz Y dokonany w ramach Usługi Sekurytyzacji, w związku z objęciem tego przelewu zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Państwa zdaniem, również zwrotne przeniesienie Wierzytelności do Spółki na mocy określonego w umowie prawa odkupu, dokonane w ramach kompleksowej Usługi Sekurytyzacji, w związku z objęciem odkupu zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wskazali Państwo, że Sekurytyzacja jest rodzajem transakcji, która składa się z szeregu czynności i które łącznie prowadzą do realizacji całego projektu. Sekurytyzacja obejmuje między innymi takie działania jak przeniesienie wierzytelności z pierwotnego wierzyciela na jednostkę specjalnego przeznaczenia, zapewnienie finansowania przez jednostkę specjalnego przeznaczenia poprzez emisję obligacji lub zawarcie umów pożyczki lub kredytu, usługę administrowania wierzytelnościami przez jednostkę inicjującą lub zwrotne przeniesienie niektórych wierzytelności na jednostkę inicjującą w ramach zobowiązania do odkupu.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach Transakcji Sekurytyzacji, Y będzie świadczyć na rzecz Spółki usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach których w szczególności Y będzie nabywać od Spółki Wierzytelności, a w odniesieniu do niektórych Wierzytelności Y będzie przenosić te Wierzytelności z powrotem na Spółkę na podstawie zobowiązania do odkupu określonego w Umowie Sekurytyzacji. Przedmiot opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określony został w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Opodatkowane są również zmiany umów wskazanych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przepis art. 1 ust. 1 ww. ustawy nie pozostawia wątpliwości, iż norma ta zawiera zamknięty katalog czynności (umów), które mogą podlegać opodatkowaniu. Z uwagi na zasadę określoności opodatkowania, powszechnie przyjmuje się, że opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych są wyłącznie czynności wyraźnie wskazane w tym przepisie, a transakcje nieprzewidziane wprost w tej regulacji nie podlegają opodatkowaniu.
Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje także szereg zwolnień i włączeń z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 cyt. ustawy podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach oraz umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 7 ww. ustawy, określenie „podatek od towarów i usług” oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Ponieważ kwestia ta została obszernie przedstawiona w uzasadnieniu do pytań nr 1 i 3, w Państwa ocenie, zarówno przeniesienie (sprzedaż) Wierzytelności przez Spółkę na rzecz Y, jak i późniejszy ewentualny zwrotny odkup Wierzytelności są elementami kompleksowej Usługi Sekurytyzacji − nie mogą być traktowane jako umowa nabycia Wierzytelności, która jest odrębna od Usługi Sekurytyzacji. W konsekwencji, zarówno przeniesienie (sprzedaż), jak i późniejszy ewentualny odkup Wierzytelności przez Spółkę nie stanowią świadczenia odrębnych niezależnych usług, lecz są elementami jednej kompleksowej Usługi Sekurytyzacji, która podlega ustawie o podatku od towarów i usług (choć korzysta ze zwolnienia).
Państwa zdaniem, w ramach Sekurytyzacji, Y będzie świadczyła na rzecz Spółki usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach których następować będzie, w szczególności, nabywanie przez Y Wierzytelności od Spółki, a także, w odniesieniu do niektórych Wierzytelności, zwrotne przeniesienie tych Wierzytelności przez Y na Spółkę na podstawie określonego w umowie prawa odkupu. W konsekwencji więc, zarówno przelew Wierzytelności od Spółki do Y jak i zwrotne przeniesienie Wierzytelności z Y do Spółki (odkup) w ramach Transakcji Sekurytyzacji będą stanowiły elementy jednej Usługi Sekurytyzacji, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, w myśl przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych czynności te nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wyżej przedstawione Państwa stanowisko w zakresie wyłączenia przelewu (sprzedaży) Wierzytelności od Spółki do Y oraz ewentualnego zwrotnego przenoszenia Wierzytelności (odkupu) z Y do Spółki z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na fakt objęcia tych czynności zakresem podatku od towarów i usług jako kompleksowej usługi Sekurytyzacji znajduje pełne potwierdzenie w interpretacjach podatkowych.
Na potwierdzenie swojego stanowiska przywołali Państwo kilka interpretacji indywidualnych.
Powyżej przywołano tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają następujące czynności:
a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
b) umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
c) (uchylona),
d) umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długówi ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
e) umowy dożywocia,
f) umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
g) (uchylona),
h) ustanowienie hipoteki,
i) ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
j) umowy depozytu nieprawidłowego,
k) umowy spółki.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:
Podatkowi podlegają:
2) zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
3) orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Innymi słowy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko czynności ściśle określone w katalogu art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Instytucję przelewu (cesji) wierzytelności regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z art. 509 § 1 ww. ustawy:
Wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.
Natomiast w myśl art. 510 § 1 Kodeksu cywilnego:
Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia wierzytelności przenosi wierzytelność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Przelew wierzytelności jest swoistą konstrukcją prawną, przewidzianą w ogólnych zasadach zobowiązań, prowadzącą do zmiany osoby wierzyciela podczas, gdy przedmiot zobowiązania pozostaje ten sam. Umowy cesji wierzytelności należą do czynności prawnych rozporządzających o skutkach zbliżonych do umowy przenoszącej własność. Dodać należy, że cesja nie ma formy samoistnej umowy, dlatego też dla jej realizacji musi być dokonana czynność cywilnoprawna, na podstawie której nastąpi przeniesienie wierzytelności.
Z powyższego przepisu wynika, że przelew wierzytelności może odbywać się na podstawie umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności, a zatem umowa taka może należeć do kategorii umów, które podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.
Jeśli więc umowa cesji wierzytelności przybierze postać umowy sprzedaży, to wówczas podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z wniosku wynika, że planują Państwo (Spółka i Y) zawrzeć transakcję sekurytyzacji w odniesieniu do niektórych wierzytelności handlowych Spółki. Y jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w kraju swojej siedziby (Irlandia) oraz nie jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku od towarów i usług i nie posiada „stałego miejsca prowadzenia działalności” w Polsce w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Y nie posiada również „zakładu” w Polsce. W ramach Transakcji Spółka będzie sprzedawać wierzytelności na rzecz Y i otrzymywać w zamian środki od Y. Przeniesienie nastąpi w drodze przelewu Wierzytelności. Wierzytelności, które po ich sprzedaży przez Spółkę na rzecz Y zostaną uznane za niespełniające określonych kryteriów kwalifikowalności do programu sekurytyzacji, zostaną odkupione przez Spółkę. Wierzytelności zbywane przez Spółkę na rzecz Y w ramach zdefiniowanej we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej Transakcji Sekurytyzacji będą realizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Mimo, że w opisie zdarzenia wskazali Państwo, że odkup będzie zrealizowany w formie umowy sprzedaży Wierzytelności w uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo, że zwrotne przeniesienie wierzytelności nie przyjmie postaci jakiejkolwiek czynności wskazanej w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności umowy sprzedaży. Będzie ono elementem usługi sekurytyzacji, jako usługi kompleksowo świadczonej przez Y.
Skoro nabycie wierzytelności nastąpi na podstawie umowy sprzedaży, to należy przeanalizować czy umowa taka podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.
Stosownie natomiast do art. 1 ust. 4 cyt. ustawy:
Czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są
a) rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
b) rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jeżeli prawa majątkowe będące jej przedmiotem są wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie została zawarta umowa i gdzie mają miejsca zamieszkania strony umowy. Umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych również wtedy, gdy prawo majątkowe będące przedmiotem umowy sprzedaży wykonywane jest za granicą pod warunkiem, że kupujący ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz czynność została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W kontekście powołanych przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego istotnym jest określenie miejsca wykonywania prawa majątkowego. Z wniosku wynika, że prawa majątkowe będące przedmiotem umowy (tj. wierzytelności, o których mowa we wniosku) będą wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem w takiej sytuacji umowa sprzedaży podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiedziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zaznaczyć jednak należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tytułu tej czynności z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniami określonymi w lit. a) i b) tego przepisu).
W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie oznaczają: podatek od towarów i usług – podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek Państwa zapytanie dotyczy opodatkowania nabycia wierzytelności podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowane transakcje – dokonane pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia tych czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie ww. czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług:
- czynności, które będą wykonywane przez Nabywcę (Podmiot zagraniczny - Spółkę z Irlandii) na podstawie Umowy Sekurytyzacji będą stanowić odpłatne, kompleksowe świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług;
- Spółka nabywając usługę od kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Irlandii, stają się podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia w kraju (w Polsce) podatku od towarów i usług z tytułu importu usług w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy;
- czynności wykonywane na podstawie Umowy w ramach przeprowadzanych transakcji sekurytyzacji stanowić będą usługę finansową, korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług;
- zwrotne przeniesienie Wierzytelności do Spółki w przypadkach określonych w Umowie będzie stanowić jeden z elementów tej usługi sekurytyzacji; nie może być rozpatrywane odrębnie, gdyż jest ono nierozerwalnie związane z kompleksową usługą cesji Wierzytelności; w konsekwencji, na moment odkupu Wierzytelności Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznawania skutków podatkowych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi zatem na fakt, że opisane we wniosku nabycie przez Y wierzytelności będzie podlegać uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług (będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług) – co wynika z ww. interpretacji – to czynność sprzedaży wierzytelności w ramach sekurytyzacji będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Należy więc zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym sprzedaż przez Spółkę Wierzytelności nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych z uwagi na objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług.
Przechodząc do kwestii zwrotnego przeniesienia Wierzytelności na rzecz Spółki, należy zauważyć, że w uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo, iż zwrotne przeniesienie wierzytelności nie przyjmie postaci jakiejkolwiek czynności wskazanej w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w szczególności umowy sprzedaży. Odkup wierzytelności jest jedną z kwestii uregulowanych w Umowie Sekurytyzacji (jako integralna część Transakcji). Skoro tak, to również ta czynność nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania zwrotnego przeniesienia Wierzytelności do Państwa uznałem za prawidłowe, aczkolwiek z innych względów niż wskazane we wniosku. W zakresie czynności zwrotnego przeniesienia wierzytelności nie znajduje zastosowania wskazany przez Państwa art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro bowiem zwrotne przeniesienie wierzytelności nie będzie dokonane na podstawie odrębnej umowy, w szczególności umowy wymienionej w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to nie będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych – w ogóle nie będzie podlegało temu podatkowi. Opisane wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych miałoby miejsce tylko wówczas, gdyby odkup dokonywany był w formie umowy sprzedaży. Jak bowiem wynika z interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług odkup jest częścią usługi sekurytyzacji i jest nierozerwalnie związany z kompleksową usługą cesji wierzytelności, która objęta jest podatkiem od towarów i usług (zwolniona z tego podatku).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.