
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek opatrzony datą 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2025 r. (wpływ 13 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(po uzupełnieniu wskazane we wniosku zdarzenie przyszłe stało się stanem faktycznym)
W (…) r. zakupił Pan grunty stanowiące gospodarstwo rolne położone w (…) w celu utworzenia gospodarstwa rodzinnego. Gospodarstwo to stanowi powierzchnię fizyczną (…) ha a powierzchnię przeliczeniową przekraczającą (…) ha.
W wyniku dokonania czynności zostało utworzone rodzinne gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej (…) ha przeliczeniowych. Otrzymał Pan decyzję z (…) na nabycie tej nieruchomości rolnej. Podatek rolny od nieruchomości będącej przedmiotem zakupu naliczany jest od powierzchni przekraczającej (…) ha.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że jest Pan współwłaścicielem gruntów rolnych o powierzchni (…) ha. Pana udział wynosi 1/2 nieruchomości.
Nie planuje Pan zbywać zakupionych gruntów przez 5 lat. Planuje Pan prowadzić gospodarstwo rolne na tych gruntach przez 5 lat. Nie będzie Pan również zakupionych gruntów dzierżawił, ani prowadził innej działalności niż prowadzenie gospodarstwa rolnego (takie zobowiązanie jest również konieczne, żeby uzyskać zgodę na zakup nieruchomości od Krajowego Ośrodka Wsparcie Rolnictwa i podjął Pan takie zobowiązanie).
Korzystał Pan w ciągu ostatnich 3 lat kalendarzowych z pomocy de minimis w rolnictwie (pomoc finansowa dla pszczelarzy). Kwota limitu indywidualnego dla jednej osoby nie została przekroczona ani przed, ani po transakcji zakupu nieruchomości.
Transakcja zrealizowana została (…) r. zgodnie z umową przedwstępną ze sprzedającym i w tej dacie limit krajowy nie został przekroczony.
Pytanie
Czy nabył Pan prawo do zwolnienia od podatku, na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy zakupie w (…) r. rodzinnego gospodarstwa rolnego o powierzchni przeliczeniowej przekraczającej (…) ha.
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, kupując gospodarstwo rolne o powierzchni przeliczeniowej przekraczającej (…) ha nabył Pan prawo do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy.
Wskazał Pan, że wykładnia art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych prowadzi do wniosku, że zakres przedmiotowy zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczy sprzedaży własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym traktuje alternatywnie i równorzędnie powierzchnię fizyczną i przeliczeniową gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych obejmuje sprzedaż gospodarstw rolnych o powierzchni powyżej 11 ha fizycznych lub przeliczeniowych. Pozbawienie Pana prawa do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych byłoby sprzeczne z zasadą równości podmiotów wobec prawa wynikającej z art. 32 Konstytucji RP, w nieuzasadniony sposób uniemożliwiając skorzystanie z prawa nabytego przy zakupie gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 11 ha w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5 – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%.
Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Zwalnia się od sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).
Zatem zgodnie z powołanym powyżej przepisem, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest:
Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 ww. ustawy ma charakter warunkowy. Oznacza to, że umowa sprzedaży będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, m.in. wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności:
-nabywca posiada już grunty rolne (użytki rolne),
-nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne, a
-w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.
Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W myśl art. 2 ust. 1 cyt. Ustawy:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z opisu zdarzenia wynika, że (…) r. zakupił Pan grunty stanowiące gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha fizycznych oraz ponad (…) ha przeliczeniowych. Przed zawarciem transakcji był Pan współwłaścicielem gruntów rolnych o powierzchni (…) ha w udziale 1/2. Nie planuje Pan zbywać zakupionych gruntów przez 5 lat. Planuje Pan prowadzić gospodarstwo rolne na tych gruntach przez 5 lat. Nie będzie Pan również zakupionych gruntów dzierżawił, ani prowadził innej działalności. Korzystał Pan z pomocy de minimis w rolnictwie. Kwota limitu indywidualnego dla jednej osoby nie została przekroczona ani przed, ani po transakcji zakupu nieruchomości. W dniu sprzedaży limit krajowy nie został przekroczony.
Ma pan wątpliwości czy należy się Panu zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zakupem ww. gospodarstwa.
Dokonując analizy zwolnienia zawartego w art. 9 pkt 2 ustawy wskazać należy, że pomimo iż ustawodawca wprost nie wskazał w jego treści możliwości stosowania „ha lub ha przeliczeniowych” – wskazując, że zwolnieniu podlega czynność sprzedaży nieruchomości jeżeli w jej wyniku zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha – to w treści przepisu umieścił odwołanie do ustawy o podatku rolnym. Należy zatem przyjąć, że wolą ustawodawcy było, aby w analizowanym zwolnieniu stosować takie jak w tym podatku zasady. Odwołanie takie ma bowiem na celu uniknięcie powtarzania pewnych rozwiązań ustalonych w jednym akcie prawnym w kolejnej ustawie. Odmienna analiza ww. przepisu byłaby w opozycji do tezy widocznej w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że konstrukcje prawne są tworzone za pomocą słów w ten sposób, że stanowią określoną całość. W konsekwencji nie można ich interpretować nie uwzględniając owej całości, co może również przemawiać za stosowaniem wykładni systemowej (por. uzasadnienie uchwały NSA z dnia 22 czerwca 1998 r. sygn. akt FPS 9/97, i uzasadnienie uchwały z dnia 14 grudnia 1998 r. sygn. akt FPS 19/98, a także uchwałę z dnia 20 marca 2000 r., sygn. akt FPS 14/99, ONSA 2000/3/92).” – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 marca 2013 r. sygn. akt I SA/Bd 2/13.
Tym samym warunek, aby utworzone lub powstałe w wyniku powiększenia gospodarstwo rolne miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha, należy odczytywać w ten sposób, że powierzchnia tego gospodarstwa musi być nie mniejsza niż 11 ha lub ha przeliczeniowych i nie większa niż 300 ha lub ha przeliczeniowych.
Wskazał Pan, że obecnie (po nabyciu gospodarstwa rolnego) posiada Pan więcej niż (…) ha przeliczeniowych, zatem należy uznać, że został spełniony warunek przedmiotowego zwolnienia, aby utworzone lub powstałe w wyniku powiększenia gospodarstwo rolne miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha.
Z uregulowań zawartych w ww. art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, także że dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, jak również dla zachowania prawa do ulgi, gospodarstwo musi być prowadzone:
-przez nabywcę,
-przez okres pięciu lat od dnia nabycia.
W przypadku niedotrzymania tego warunku następuje utrata zwolnienia od podatku.
Z treści wniosku wynika, że zamierza Pan spełnić te warunki.
Zwolnienie określone w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi pomoc de minimis, co jasno wynika z tego przepisu. Zatem do skorzystania ze zwolnienia, koniecznym jest, by kwota pomocy przyznana beneficjentowi mieściła się w limitach określonych rozporządzeniem Komisji nr 1408/2013, zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) 2024/3118 z dnia 10 grudnia 2024 r. (Dz. Urz. UE. L z 2024 r. str. 3118). Zapis ten stanowi warunek, którego spełnienie jest niezbędne dla skorzystania z ww. zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wskazał Pan co prawda, że w ciągu 3 lat kalendarzowych korzystał Pan z pomocy de minimis w rolnictwie (pomoc dla pszczelarzy). Z wniosku wynika także, że mimo to po dokonaniu transakcji (zakupu gospodarstwa rolnego) nie został przekroczony Pana limit indywidualny ani limit krajowy.
Tym samym należy stwierdzić, że ww. warunek został spełniony.
W świetle powyższego należy uznać, że w konsekwencji spełnienia łącznie wszystkich warunków określonych w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nabył Pan prawo do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem nie był Pan zobowiązany do zapłaty tego podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosuje się Pana do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzki Sąd Administracyjny w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.