Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek zagranicznych. Uzupełnili go Państwo 11 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.Zainteresowany będący stroną postępowania:

(…);

2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(…);

Opis zdarzenia przyszłego

(...) ((...), Spółka) jest spółką utworzoną zgodnie z prawem niderlandzkim, z siedzibą na terytorium Niderlandów, podlegającą w Niderlandach opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania i tym samym rezydentem podatkowym w Niderlandach. Spółka nie posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby, zarządu ani rzeczywistego ośrodka zarządzania.

Spółka jest członkiem grupy kapitałowej (...) (dalej: „Grupa”).

Grupa działa jako (...).

Jednym z podmiotów należących do Grupy jest (...) (C) z siedzibą (...) w Niderlandach. C została utworzona zgodnie z prawem niderlandzkim i wpisana do Niderlandzkiego Rejestru Handlowego pod numerem rejestracyjnym (...). C podlega w Niderlandach opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania i tym samym jest rezydentem podatkowym w Niderlandach. C nie posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej siedziby, zarządu ani rzeczywistego ośrodka zarządzania.

Zarówno C jak i (...) funkcjonują w formie prawnej B.V. (besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid), tj. spółki kapitałowej prawa niderlandzkiego.

Aktualnie C posiada 100% udziałów w spółce (...). (...) posiada natomiast 100% udziałów w dwóch polskich podmiotach, tj.:

- (...) (dalej: „(...)”);

- (...) (dalej: „(...)” ).

(...) oraz (...) są spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy) i tym samym są rezydentami podatkowymi w Polsce.

W związku z planowaną restrukturyzacją w Grupie, mającą na celu zwiększenie efektywności operacyjnej oraz uproszczenie struktury korporacyjnej Grupy, rozważana jest możliwość połączenia przez przejęcie C (jako Spółki Przejmującej) z (...) (jako Spółki Przejmowanej) (dalej: „Połączenie”).

W związku z Połączeniem, należące do (...) udziały w polskich podmiotach, tj. (...) i (...) znajdą się w bezpośrednim posiadaniu C.

Po dokonaniu Połączenia, Spółka (...) (Spółka Przejmowana) zostanie rozwiązana bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Spółka C (Spółka Przejmująca) zachowa natomiast swoją obecną formę prawną, nazwę (firmę), przedmiot działalności gospodarczej i siedzibę oraz pozostanie podmiotem prawa niderlandzkiego.

Podsumowując powyższe, C posiada 100% udziałów w (...), które z kolei posiada 100% udziałów w dwóch polskich spółkach: (...) z siedzibą w (...) oraz (...) z siedzibą w (...). W związku z planowanym Połączeniem, C dokona przejęcia (...) wraz udziałami w (...) oraz (...).

Należy podkreślić, że z uwagi na fakt, że Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki Przejmowanej, w związku z Połączeniem nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego w Spółce Przejmującej – w konsekwencji, nie zostaną wydane nowe udziały Spółki Przejmującej, nie dojdzie też do wniesienia dopłat. Nie ulegnie też zmianie skład wspólników Spółki Przejmującej.

Połączenie będzie neutralne podatkowo w Niderlandach.

Dokumenty związane z połączeniem Spółki Przejmującej ze Spółką Przejmowaną zostaną podpisane w Niderlandach, w formie aktu notarialnego sporządzonego przez niderlandzkiego notariusza.

Spółki (...) oraz (...), których struktura własnościowa ulegnie zmianie w wyniku Połączenia, są podmiotami obowiązanymi do sporządzania bilansu na podstawie przepisów o rachunkowości. Jak wynika z danych ujawnionych w sprawozdaniach finansowych, w przypadku obu Spółek wartość majątku nieruchomego (nieruchomości oraz praw do nieruchomości) nie przekracza (bezpośrednio lub pośrednio) 50% sumy ich aktywów bilansowych.

Należy podkreślić, że planowane Połączenie odbędzie się z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych celów dokonywanej restrukturyzacji nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Połączenie jest bowiem, jak wyżej wskazano, motywowane biznesowo dążeniem do optymalizacji procesów operacyjnych oraz zapewnieniem przejrzystości w funkcjonowaniu oraz strukturze Grupy.

Pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, na gruncie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, połączenie spółek C oraz (...), w wyniku którego nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego C (Spółki Przejmującej) i którego skutkiem będzie przejęcie całego majątku Spółki Przejmowanej, w tym udziałów w polskich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. udziałów w (...) i (...), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zarówno po stronie Spółki Przejmującej jak i Spółki Przejmowanej (tj. Zainteresowanych)?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Zainteresowanych, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, połączenie spółek C oraz (...), w wyniku którego nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego C (Spółki Przejmującej) i którego skutkiem będzie przejęcie całego majątku Spółki Przejmowanej, w tym udziałów w polskich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. udziałów w (...) i (...), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zarówno po stronie Spółki Przejmującej jak i Spółki Przejmowanej (Zainteresowanych).

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 1 ust. 1 ww. ustawy, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają  następujące czynności cywilnoprawne:

a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c)(uchylona),

d)umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e)umowy dożywocia,

f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g)(uchylona),

h)ustanowienie hipoteki,

i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j)umowy depozytu nieprawidłowego,

k)umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, podatkowi temu podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Stosownie natomiast do art. 1 ust. 3 omawianej ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

1)przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

2)przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

3)przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;

4)przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a)rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

b)siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

– także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Z powyższego wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają określone czynności, w tym umowy spółki oraz zmiany tych umów, wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak zostało wspomniane, powyższe stanowi zamknięty katalog czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Niedopuszczalne jest zatem opodatkowanie tym podatkiem innego rodzaju czynności lub innych zmian umowy spółki.

Stosownie do definicji zawartych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych:

- „spółka kapitałowa” oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską (art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych);

- „siedziba spółki” oznacza siedzibę spółki określoną w umowie spółki (art. 1a pkt 3 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych);

- „rzeczywisty ośrodek zarządzania” oznacza miejscowość, w której ma siedzibę organ zarządzający spółki kapitałowej (art. 1a pkt 4 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

1)rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2)rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

1)w przypadku spółki osobowej – siedziba tej spółki;

2)w przypadku spółki kapitałowej:

a)rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b)siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z normą z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek – wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia, natomiast zgodnie z art. 4 pkt 9 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstający w związku z zawarciem lub zmianą umowy spółki, spoczywa na spółce.

Należy także zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłączają z zakresu opodatkowania tym podatkiem określone czynności restrukturyzacyjne. Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.

Przewidziane w powołanym przepisie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych powinno być interpretowane z uwzględnieniem przepisów Dyrektywy Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywy 2008/7 – państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu do działań restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4.

Stosownie do art. 4 ust. 2 powołanej Dyrektywy – działania restrukturyzacyjne obejmują również przeniesienie do spółki kapitałowej wszystkich aktywów i pasywów innej spółki kapitałowej będącej w pełni własnością tej pierwszej spółki.

Spółką kapitałową w rozumieniu Dyrektywy 2008/7 jest natomiast każda spółka, która przyjmuje jedną z form wyszczególnionych w załączniku I (art. 2 ust. 1 pkt a) Dyrektywy 2008/7).

Należy wskazać, że forma prawna Spółki Przejmującej oraz Spółki Przejmowanej (tj. besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid) została wskazana w załączniku I do Dyrektywy 2008/7 (odpowiednio w pozycji 19). Zatem również prowspólnotowa wykładnia art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przemawia za brakiem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych Połączenia.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy oraz to, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym:

- Spółka Przejmująca ma siedzibę w Niderlandach zatem w chwili dokonania Połączenia, zarówno siedziba, jak i rzeczywisty ośrodek zarządzania Spółki przejmującej nie będzie się znajdował w Polsce;

- Spółka Przejmująca posiada 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki przejmowanej, a co za tym idzie w związku z Połączeniem nie zostanie zatem podwyższony kapitał zakładowy w Spółce Przejmującej;

- przedmiotowa transakcja stanowi z perspektywy prawnej połączenie spółek.

Należy stwierdzić, że Połączenie nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zarówno po stronie Spółki Przejmującej jak i Spółki Przejmowanej.

Mając na uwadze powyższą argumentację, w ocenie Zainteresowanych, połączenie spółek C oraz (...), w wyniku którego nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego C (Spółki Przejmującej) i którego skutkiem będzie przejęcie całego majątku Spółki Przejmowanej, w tym udziałów w polskich spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. udziałów w (...) i (...), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie stanowiska Zainteresowani przywołali interpretacje indywidualne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowo informuję, że najnowszy tekst jednolity ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku o czynności cywilnoprawnych został opublikowany w Dz. U. z 2024 r. poz. 295.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.