Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 25 lutego 2025 r. (wpływ 25 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej jako: Wnioskodawca) realizuje część zadań własnych samorządu terytorialnego poprzez gminną jednostkę organizacyjną, działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego, tj. poprzez Zakład Komunalny w K. (dalej również jako: ZK, ZK K., Zakład).

ZK K. prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej. Zgodnie z obowiązującym Statutem (Załącznik do uchwały Nr (…) Rady Miejskiej Gminy z (…) 2022 r., dalej również jako: Statut) ZK realizuje następujące cele i zadania:

1)zaopatrzenia w wodę;

2)odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych;

3)usuwania awarii i jej skutków w zakresie wodociągów i kanalizacji;

4)wywozu nieczystości płynnych z budynków będących w zarządzie Zakładu Komunalnego w K.;

5)administrowania nieruchomościami stanowiącymi własność lub współwłasność komunalną, w tym:

a)wykonywania remontów kapitalnych i bieżących budynków i lokali,

b)wykonywania remontów kapitalnych i bieżących kotłowni lokalnych,

c)modernizacji systemów grzewczych wraz ze zmianą źródeł ciepła,

6)budowy i modernizacji sieci kanalizacyjnych oraz wodociągowych wraz z infrastrukturą techniczną;

7)budowy i modernizacji oczyszczalni ścieków oraz stacji uzdatniania wody;

8)naprawy i konserwacji dróg i ulic na terenie miasta i gminy;

9)wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na drogach, których zarządzającym jest Gmina K.;

10)obsługi lokalnego transportu zbiorowego, jako operatora w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1371 ze zm.), a w szczególności:

a)wykonywania gminnych przewozów pasażerskich,

b)organizowania remontów i napraw autobusów,

c)opracowywania rozkładów jazdy,

d)przygotowywania propozycji cen za usługi przewozowe i przedstawienie ich do zatwierdzenia Radzie Miejskiej Gminy.

ZK K. posiada niezbędne zaświadczenia oraz pozwolenia do prowadzenia działalności w ww. zakresie, w tym ważne zaświadczenie na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego oraz pozwolenia wodnoprawne wydane przez Państwowe (…).

Wnioskodawca na czele z Radą Miejską Gminy, w celu dalszego rozwoju, planują dokonać przekształcenia ZK K. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Planowane przekształcenie ma zostać dokonane na podstawie art. 22 oraz art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 679 z późn. zm.) z uwzględnieniem treści art. 6 ust. 1 i art. 9 ww. ustawy. Dodatkowo do przekształcenia zastosowanie ma także art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.).

W związku z planowanym przekształceniem wpierw podjęta zostanie uchwała Rady Gminy w przedmiocie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego ZK K. w celu przekształcenia go w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również jako: Spółka), której założycielem i jedynym wspólnikiem (100,00%) zostanie Gmina. W podjętej uchwale wyznaczona zostanie data likwidacji, przy czym ostateczna data likwidacji ZK K. będzie zgodna z datą wpisania powstałej Spółki do Krajowego Rejestru Sądowego.

W ramach wskazanego trybu Wnioskodawca wniesie na pokrycie kapitału zakładowego Spółki wkład w postaci mienia ZK pozostałego po jego likwidacji. Składniki mienia ZK K. przekształconego w Spółkę staną się więc majątkiem Spółki. Spółka wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością likwidowanego zakładu budżetowego oraz przejmie jego należności i zobowiązania.

Wnioskodawca planuje wnieść do Spółki następujący majątek:

1.Stacje Uzdatniania Wody w ilości 4 szt. oraz działki ze studniami głębinowymi − przekazane na rzecz ZK K. w trwały zarząd.

2.Oczyszczalnie Ścieków − przekazane na rzecz ZK K. w trwały zarząd.

Planem objęte są 2 szt. Oczyszczalni Ścieków położonych w miejscowości S. oraz I. Wskazać należy, iż rozważane są dwa warianty:

1 wariant − wniesienie obu Oczyszczalni Ścieków, bądź

2 wariant − wniesienie Oczyszczalni Ścieków w I. oraz pozostawienie Oczyszczalni Ścieków w S. w majątku Wnioskodawcy.

W zakresie Oczyszczalni Ścieków w S. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Programu (…) na realizację projektu „(…)”. W związku z planowanym przekształceniem Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałka Województwa (…), w odpowiedzi na który uzyskała zgodę na zmianę realizatora projektu. W zakresie Oczyszczalni Ścieków w S. Wnioskodawca rozważa, aby:

-realizując wariant 1 po realizacji projektu, na który uzyskano dofinansowanie przedmiotem dzierżawy były nakłady, bądź

-realizując wariant 2 przedmiotem dzierżawy była w całości Oczyszczalnia Ścieków (przed, jak i po realizacji projektu, na który uzyskano dofinansowanie).

3.Główną Przepompownię Ścieków (tj. część terenu i budynków z urządzeniami technologicznymi tłoczącymi ścieki do Oczyszczalni w S. oraz część z budynkami socjalnymi, garażami, stacją zlewczą ścieków dowożonych oraz kontenerami (baza socjalna) przynależnymi do KKP (K. Komunikacji Publicznej)) − przekazane na rzecz ZK K. w trwały zarząd.

4.Lokalne przepompownie ścieków na terenie Gminy oraz tłocznie ścieków − w części przekazane na rzecz ZK K. w trwały zarząd oraz posiadane przez ZK K. w ewidencji środków trwałych, które zostały nabyte lub wytworzone z własnych środków Zakładu oraz/lub dotacji otrzymanych od Gminy.

5.K. Komunikację Publiczną (baza na terenie gł. przepompowni ścieków) − stanowiącą majątek ujęty w ewidencji środków trwałych Zakładu; środek trwały został sfinansowany w części ze środków pieniężnych ZK K. oraz w części z dotacji otrzymanej od Gminy.

6.Budynek administracji, ul. (…) − przekazany przez Gminę w trwały zarząd.

7.Sieci wodociągowe oraz kanalizacyjne na terenie gminy − stanowiące majątek Zakładu ujęty w ewidencji środków trwałych, wszystkie sieci zostały nabyte przez ZK K., bądź zostały im przekazane przez Gminę. Inwestycje realizowane były ze środków pieniężnych Zakładu oraz/lub dotacji otrzymanych od Gminy K.

8.Transport publiczny: baza na terenie gł. przepompowni ścieków (w tym 1 szt. autobusu) − autobus stanowi własność ZK w K., został zakupiony po otrzymaniu dotacji celowej z Gminy. Dodatkowo, docelowo po przekształceniu, Spółka będzie korzystać z transportu publicznego (w tym 4 szt. autobusów, których właścicielem jest Gmina) na podstawie umowy cywilnoprawnej.

9.Wartości niematerialne i prawne − oprogramowania oraz systemy niezbędne do prowadzenia działalności operacyjnej.

10.Maszyny wykorzystywane do oczyszczania miasta (zamiatarka 1 szt.) − stanowiące środki trwałe ZK K.

11.Środki pieniężne zgromadzone przez Zakład;

jak i nieruchomości objęte obecnie prawem trwałego zarządu, które z chwilą przekształcenia staną się, z mocy prawa, prawem użytkowania wieczystego. Z kolei wszelkie budynki, budowle i urządzenia położone na tym gruncie staną się własnością Spółki.

Ponadto, Zakład, zgodnie ze Statutem, realizuje zadanie w zakresie administracji nieruchomościami stanowiącymi własność lub współwłasność komunalną. Zasoby gospodarki mieszkaniowej (mieszkania i lokale użyteczności publicznej), którymi zarządza Zakład zostały w znacznej większości przekazane do użytkowania przez Gminę. Do zadań Zakładu należy w szczególności pobieranie opłat od najemców, dokonywanie należnych opłat na konta wspólnot mieszkaniowych zgodnie z obowiązującymi stawkami oraz nadzór nad stanem mieszkań będących własnością Gminy, dokonując bieżących napraw i remontów.

Zgodnie z planowanym zdarzeniem przyszłym zasoby mieszkań komunalnych i lokali użytkowych stanowiących środki trwałe Zakładu w wyniku planowanej likwidacji Zakładu zostaną oddane Gminie.

Następnie, na etapie aportu, wyłączone zostaną w całości zasoby mieszkań komunalnych i lokali użytkowych (zarówno te, które stanowią zasób mieszkaniowy Gminy, jak i zasoby mieszkaniowe Zakładu oddane na rzecz Wnioskodawcy na etapie likwidacji). Spółka powstała w wyniku przekształcenia będzie realizować zadanie w zakresie administracji nieruchomościami komunalnymi na podstawie umowy o administrowanie, na podstawie której realizować będzie zadania analogiczne do dotychczasowej działalności Zakładu, co pozwoli na zachowanie ciągłości operacyjnej.

W wyniku przekształcenia Spółka przejmie prawa i obowiązki likwidowanego Zakładu, w wyniku czego stanie się stroną umów na świadczenie usług zawartych z odbiorcami (w szczególności umów o zaopatrzenie w wodę i odbiór ścieków), a także umów umożliwiających funkcjonowanie Zakładu i realizację działalności operacyjnej. Przez umowy umożliwiające funkcjonowanie Zakładu rozumie się m.in.: umowy na dostawy niezbędnych materiałów (do bieżącej działalności, jak i usuwania awarii), umowy konserwacji maszyn i urządzeń, umowy z wysypiskami śmieci, umowy na realizację analiz wody i ścieków, umowy na zagospodarowanie osadów ściekowych z oczyszczalni ścieków oraz inne umowy w zakresie niezbędnych dostaw i usług.

Na Spółkę przeniesione zostaną także decyzje wydane na rzecz Zakładu, w tym: pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych i odprowadzanie ścieków, taryfy i regulaminy, decyzje dotyczące opłat środowiskowych oraz decyzje Zarządu Dróg Powiatowych.

Wraz z aportem dokonane zostanie również przejęcie pracowników w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. − Kodeks Pracy (Dz. U. z 2023 poz. 1465 z późn. zm.).

Aktualnie w ZK K. zatrudnionych jest 58 osób, w tym do obsługi Stacji Uzdatniania Wody 7 osób, obsługi Oczyszczalni ścieków 9 osób, w roli Inkasentów 3 osoby, w Dziale Technicznym /Głównej Przepompowni Ścieków 16 osób, w Komunikacji Publicznej 10 osób oraz 13 osób administracji, w tym 1 osoba zajmuje się obsługą zasobów komunalnych i lokali użytkowych.

W związku z powyższym, przedmiot działalności Spółki (powstałej w wyniku przekształcenia) będzie zgodny z dotychczasową działalnością statutową ZK K.

Zachowana zostanie ciągłość realizacji zadań własnych Gminy, bowiem Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością ZK K. Należności i zobowiązania zaciągnięte w imieniu i na rzecz Gminy przez ZK przejmie nowopowstała Spółka. Ponadto dotychczasowi pracownicy Zakładu staną się pracownikami Spółki na obecnych zasadach i warunkach oraz przy zachowaniu ciągłości stosunku pracy.

Organ zaznacza, że przywołując za Państwem treść opisu zdarzenia przyszłego pominął tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia, gdyż odnosi się wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy czynność zawarcia umowy Spółki powstałej w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na gruncie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 7)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, czynność zawarcia umowy Spółki powstałej w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na gruncie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wskazali Państwo, że art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Wśród czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych wymienia się, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ww. ustawy, umowy spółki.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się: przy spółce kapitałowej − podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W myśl art. 1a pkt 2 cyt. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają: spółka kapitałowa − spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z kolei zgodnie z regulacją wskazaną w art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej − na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki − na spółce.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) cyt. ustawy podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki przy zawarciu umowy − wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stawki podatku wynoszą od umowy spółki − 0,5%.

W wyniku planowanego przekształcenia Zakładu w trybie określonym w ustawie o gospodarce komunalnej dojdzie do powstania Spółki, tym samym miejsce będzie miało zawarcie umowy spółki stanowiące czynność opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. zawarcie umowy spółki, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne umowy spółki i ich zmiany: jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Zgodnie z powołanym powyżej przepisem warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1)przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej wymienionych w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych,

2)w strukturze właścicielskiej Spółki co najmniej połowię udziałów lub akcji w tej spółce obejmuje Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego (bądź w przypadku zmiany umowy spółki udziały te muszą już być w posiadaniu odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego).

Uważają Państwo, iż powołane powyżej zwolnienie będzie mieć zastosowanie do zawarcia umowy Spółki powstałej w wyniku analizowanego w zdarzeniu przyszłym przekształcenia. Przedmiotem działalności Spółki będzie m.in. świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zaopatrzenia ludności w wodę oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków, a także innych zadań stanowiących kontynuację działalności zlikwidowanego Zakładu. Tym samym przedmiot działalności Spółki będzie pokrywał się z zakresem usług wskazanych w zwolnieniu. Spółka spełniać będzie także warunek dotyczący struktury właścicielskiej, gdyż w wyniku przekształcenia 100,00% udziałowcem będzie Gmina stanowiąca jednostkę samorządu terytorialnego.

Reasumując, zawarcie umowy Spółki w związku z planowanym przekształceniem opisanym w zdarzeniu przyszłym będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, tym samym nie powstaną obowiązki podatkowe na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają umowy spółki.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki – przy zawarciu umowy − wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%.

Z powołanych przepisów wynika, że czynność zawarcia umowy spółki podlega – co do zasady – obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina (Wnioskodawca) realizuje część zadań własnych samorządu terytorialnego poprzez gminą jednostkę organizacyjną działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego, tj. poprzez Zakład Komunalny w K. ZK K. prowadzi działalność gospodarczą o charakterze użyteczności publicznej. Wnioskodawca na czele z Radą Miejską Gminy w celu dalszego rozwoju planują dokonać przekształcenia ZK K. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Planowane przekształcenie ma zostać dokonane na podstawie art. 22 oraz art. 23 ustawy o gospodarce komunalnej z uwzględnieniem treści art. 6 ust. 1 i art. 9 ww. ustawy. Dodatkowo do przekształcenia zastosowanie ma także art. 16 ust. 1, 3, 5 i 7 ustawy o finansach publicznych. W związku z planowanym przekształceniem wpierw podjęta zostanie uchwała Rady Gminy w przedmiocie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego ZK w celu przekształcenia go w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również jako: Spółka), której założycielem i jedynym wspólnikiem (100,00%) zostanie Gmina.

Państwa wątpliwości budzi, czy w opisanej sytuacji zawarcie umowy Spółki będzie mogło korzystać ze zwolnienia z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z zacytowanego powyżej art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienia jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, tzn.:

1)przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i

2)w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że zawarcie umowy spółki kapitałowej związane z planowanym przekształceniem będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełnione będą bowiem przesłanki warunkujące wskazane zwolnienie, tj. przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług użyteczności publicznej, o których mowa w tym przepisie oraz wymagane ustawą posiadanie przez Gminę co najmniej połowy udziałów w Spółce.

W związku z powyższym zawarcie umowy Spółki, w związku z planowanym przekształceniem, opisanym w zdarzeniu przyszłym będzie korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, tym samym nie powstaną obowiązki podatkowe na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, że zwolnienie wynikające z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych będzie miało zastosowanie, o ile czynność – zawarcie umowy spółki kapitałowej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, bo nie będzie wyłączona z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy, z uwzględnieniem tzw. zasady stand still. Przepis ten nie jest jednak przedmiotem interpretacji w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, bowiem zgodnie z Państwa wskazaniem wniosek o wydanie interpretacji odnosi się tylko do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 9 pkt 11 lit. d) cyt. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.