
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2025 r. (data wpływu 3 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:
A.K.
(…);
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
W.K.
(…);
Opis stanu faktycznego
W dniu 24 listopada 2024 r. nabyli Państwo nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem jednorodzinnym w stanie nadającym się do zamieszkania. Nabyta nieruchomość została przeznaczona na Państwa własne cele mieszkaniowe. Z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości uiścili Państwo podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości nabytej nieruchomości. Przed dokonaniem zakupu przedmiotowej nieruchomości byli Państwo właścicielami nieruchomości gruntowej zabudowanej murowanym budynkiem mieszkalnym, niepodpiwniczonym z poddaszem użytkowym, krytym blachodachówką z rozpoczętą budową w 2017 r. o powierzchni zabudowy 130 m2 – w stanie surowym zamkniętym, nie oddanym do użytkowania, którą to nieruchomość zbyli Państwo w dniu 14 sierpnia 2024 r.
Nieruchomość zbyta w dniu 14 sierpnia 2024 r. na dzień dokonania zbycia była w stanie surowym zamkniętym, tj. budynek był pokryty blachodachówką, posiadał stolarkę okienną oraz zamontowaną instalację elektryczną, budynek natomiast nie posiadał tynków, posadzek, ogrzewania oraz pozostałej infrastruktury, stan techniczny budynku w jakim się znajdował na dzień zbycia nie pozwalał na jego zamieszkanie. Przed nabyciem nieruchomości w dniu 24 listopada 2024 r. nie przysługiwały Państwu żadne inne prawa własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego. Na dzień nabycia nieruchomości z dnia 24 listopada 2024 r. mieszkali Państwo pod adresem (…) w budynku jednorodzinnym będącym własnością rodziców jednego z Państwa.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że na dzień zakupu nieruchomości, tj. 24 listopada 2024 r.
-zakupiony budynek mieszkalny jednorodzinny posiadał pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy zostało złożone przez wcześniejszych właścicieli do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (…);
-w stosunku do zakupionego budynku mieszkalnego nie było wydanej decyzji organu administracji architektoniczno-budowlanej o pozwoleniu na rozbiórkę ani też decyzji nakazującej rozbiórkę lub zakazującej jego użytkowania.
Stan techniczny budynku jest bardzo dobry.
Pytanie
Czy związku z zakupem nieruchomości z dnia 24 listopada 2024 r. przysługiwało Państwu prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu przedmiotowej transakcji zgodnie z przepisem art. 9 ust. 17 (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy z dnia 9 września 2000 r. (Dz.U. 2024 poz. 295)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a) (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a)) ustawy pcc, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 (winno być: art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3) ustawy pcc podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych oraz ugody jeżeli wywołują one takie same skutki prawne.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy pcc obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy pcc obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem art. 5 ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy pcc podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a) (winno być: art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a)) ustawy pcc stawka podatku wynosi od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%.
Zgodnie z art. 9 ust. 17 (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy pcc zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
W zaistniałym stanie faktycznym przed dokonaniem zakupu w dniu 24 listopada 2024 r. budynku mieszkalnego, dokonali Państwo sprzedaży działki z rozpoczętą budową. Dom w czasie sprzedaży był w stanie surowym zamkniętym, tj. był pokryty blachodachówką, posiadał stolarkę okienną oraz zamontowaną instalację elektryczną, budynek natomiast nie posiadał tynków, posadzek, ogrzewania oraz pozostałej infrastruktury, stan techniczny budynku w jakim się znajdował na dzień zbycia nie pozwalał na jego zamieszkanie/zaspokojenie Państwa potrzeb mieszkaniowych. Nadto nie posiadali Państwo żadnej innej nieruchomości, która zaspokajałaby Państwa potrzeby mieszkaniowe. Transakcją z dnia 24 listopada 2024 r. nabyli Państwo pierwsze mieszkanie dlatego też mając na uwadze zapisy art. 9 ust. 17 (winno być: art. 9 pkt 17) ustawy pcc stoją Państwo na stanowisku, że przysługiwało Państwu prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z przedmiotową transakcją ze względu na spełnienie przesłanek przedmiotowego zwolnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:
Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
1)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
2)innych praw majątkowych – 1%.
Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z treści przepisu art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zwolnieniem tym objęte jest nabycie przez osobę fizyczną m.in. prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego pod warunkiem, że kupującemu w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że 24 listopada 2024 r. nabyli Państwo nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem jednorodzinnym w stanie nadającym się do zamieszkania. Zakupiony budynek mieszkalny jednorodzinny posiadał pozwolenie na użytkowanie, zawiadomienie o zakończeniu budowy zostało złożone przez wcześniejszych właścicieli do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (…). W stosunku do zakupionego budynku mieszkalnego nie było wydanej decyzji organu administracji architektoniczno-budowlanej o pozwoleniu na rozbiórkę ani też decyzji nakazującej rozbiórkę lub zakazującej jego użytkowania. Nabyta nieruchomość została przeznaczona na Państwa własne cele mieszkaniowe. Z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości uiścili Państwo podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości nabytej nieruchomości. Przed dokonaniem zakupu przedmiotowej nieruchomości byli Państwo właścicielami nieruchomości gruntowej zabudowanej murowanym budynkiem mieszkalnym w stanie surowym zamkniętym, nie oddanym do użytkowania, którą to nieruchomość zbyli Państwo w dniu 14 sierpnia 2024 r. Przed nabyciem nieruchomości w dniu 24 listopada 2024 r. nie przysługiwały Państwu żadne inne prawa własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego.
Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz ustawy Kodeks cywilny, która normuje umowę sprzedaży, nie zawierają definicji budynku czy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Takiej definicji należy więc poszukać w przepisach odrębnych. Jak wynika z treści art. 3 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
-budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
-budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Jeżeli posiadali Państwo wyłącznie budynek mieszkalny w stanie surowym zamkniętym, w którym nie można było – zgodnie z odrębnymi przepisami – zamieszkać, to nie można uznać, że w związku z tym posiadali Państwo budynek mieszkalny jednorodzinny w myśl ustawy Prawo budowlane, tj. taki, o którym mowa w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W związku z tym, jeżeli w istocie oprócz budynku mieszkalnego w stanie surowym zamkniętym nie przysługiwało Państwu żadne z praw ani udział w prawie wskazanym w art. 9 pkt 17 ww. ustawy, to w takiej sytuacji przy zawieraniu umowy sprzedaży prawa własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego miało zastosowanie zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, na Państwu jako kupujących nie ciążył obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu.
Mając na uwadze powyższe, mogą się Państwo ubiegać się o „zwrot” podatku od czynności cywilnoprawnych, poprzez wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku pobranego i wpłaconego przez notariusza.
W myśl art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej:
Za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Zgodnie z art. 75 § 1 cyt. ustawy:
Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Reasumując, skoro jako kupujący nie byli Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanej we wniosku umowy sprzedaży, to kwota podatku od czynności cywilnoprawnych pobranego przez płatnika (notariusza) uiszczona została nienależnie, a zatem w sprawie – zgodnie z brzmieniem art. 72 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej – wystąpiła nadpłata, o której zwrot mogą się Państwo ubiegać.
Dodatkowe informacje
W związku z załączeniem do uzupełnienia wniosku dokumentów wskazujemy, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A.K. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.