Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik podatku od towarów i usług czynny. Spółka jest spółką komunalną, a jedynym jej udziałowcem jest Gmina (…) (dalej: „Gmina”). Gmina posiada 100% udziałów w Spółce.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Spółka wykonuje wynikające z ww. ustawy zadanie własne Gminy, tj. prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy. Czynności te na gruncie podatku od towarów i usług stanowią – po stronie Spółki – odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Spółka w związku z wykonywaniem ww. czynności (tj. w związku z dostawą wody i odbiorem nieczystości) wystawia faktury VAT i rozlicza podatek od towarów i usług należny w składanych do urzędu skarbowego deklaracjach VAT (JPK).

Przedmiotem przeważającej działalności Spółki – zgodnie z KRS – jest odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, natomiast przedmiotem pozostałej działalności Spółki jest:

·pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody;

·roboty związane z budową (…);

·transport drogowy towarów;

·działalność usługowa (…);

·roboty związane z budową (…);

·pozostałe sprzątanie;

·(…);

·zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne;

·wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Spółka jest odrębną od Gminy osobą prawną działającą w szczególności na podstawie ustawy Kodeks spółek handlowych.

Gmina jest w trakcie realizacji następujących inwestycji z zakresu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej:

·(…),

·(…),

·(…),

·(…),

·(…),

·(…)

dalej zwane łącznie: „Inwestycjami”.

Inwestycje są dofinansowanie z programu (…) Program Inwestycji Strategicznych. Inwestycje są realizowane w ramach przyznanych Gminie środków powiększonych o wkład własny Gminy.

W ramach Inwestycji zostały/zostaną przeprowadzone roboty polegające na rozbudowie i modernizacji infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy (dalej: „Infrastruktura”).

Gmina od początku realizacji Inwestycji planowała wykorzystywać Infrastrukturę powstałą w ramach Inwestycji dla celów czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. planowała wniesienie Infrastruktury aportem na rzecz Spółki albo odpłatne wydzierżawienie Infrastruktury na rzecz Spółki).

Biorąc pod uwagę model prowadzenia gospodarki kanalizacyjnej na terenie Gminy (tj. świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych przez Spółkę), Gmina obecnie zamierza bezpośrednio po przeprowadzeniu niezbędnych czynności techniczno-organizacyjno-prawnych dokonać wniesienia majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji (tj. Infrastruktury) do Spółki w drodze czynności aportu (aport rzeczowy, wkład niepieniężny).

W następstwie aportu Spółka stanie się właścicielem Infrastruktury i na tej podstawie będzie ją wykorzystywać do prowadzonej działalności w zakresie zbiorowego dostarczania i uzdatniania wody oraz w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków.

Zgodnie z założeniami, aport ma nastąpić bezpośrednio po zakończeniu działań o charakterze techniczno-organizacyjno-prawnym, które są niezbędne do przeprowadzenia transakcji aportu Infrastruktury.

W pierwszej kolejności zakładane jest, że aportem zostanie objęta Infrastruktura powstała w wyniku realizacji Inwestycji. Docelowo, aportem do Spółki mają być objęte również inne składniki infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, których właścicielem jest Gmina.

W związku z planowanym aportem, Gmina wystawi na Spółkę fakturę VAT, na której jako sprzedawca będzie wskazana Gmina, natomiast jako nabywca – Spółka.

Gmina planuje dokonać rozliczenia omawianej transakcji aportu Infrastruktury do Spółki, w taki sposób, by wynagrodzenie otrzymane przez Gminę w związku z aportem składało się w części z otrzymanych udziałów w kapitale zakładowym Spółki, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku od towarów i usług należnego po stronie Gminy związanego z aportem.

W szczególności, zgodnie z planowanym rozliczeniem:

·   wartość otrzymanych przez Gminę udziałów w Spółce odpowiadać będzie wartości netto składników majątkowych wchodzących w skład Infrastruktury, która powstała w wyniku realizacji Inwestycji, a które to składniki będą wnoszone przez Gminę w formie wkładu niepieniężnego (aportu), natomiast

·   kwota podatku od towarów i usług należnego z tytułu omawianej transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę na rzecz Gminy w formie pieniężnej.

Odpowiednie zapisy określające wynagrodzenie Gminy zostaną zawarte w umowie dotyczącej przeniesienia własności składników majątkowych przez Gminę na rzecz Spółki, która zostanie zawarta w wykonaniu uchwały podwyższającej kapitał zakładowy Spółki.

W ramach planowanego aportu, na Spółkę zostanie przeniesiona własność Infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji Inwestycji. Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie natomiast przeniesienia należności Gminy, rachunków bankowych ani środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy.

Spółka nie przejmie również żadnych zobowiązań Gminy i nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy).

Spółka pragnie podkreślić, że czynność wniesienia Infrastruktury aportem do Spółki przez Gminę stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niepodlegającą zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Zgodnie z informacjami Spółki, Gmina wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej celem potwierdzenia, że czynność aportu Infrastruktury będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Infrastruktura wniesiona aportem do Spółki będzie wykorzystywana wyłącznie w celu dokonywania przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, faktycznie opodatkowanych tym podatkiem, tj. do świadczenia przez Spółkę usług w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków. Infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Spółkę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy Spółka będzie miała obowiązek rozliczenia (zapłaty) podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego, które nastąpi w wyniku planowanego aportu Infrastruktury? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczenia (zapłaty) podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego, które nastąpi w wyniku planowanego aportu Infrastruktury.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają umowy spółki.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, podatkowi podlegają również zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty (art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Przez spółkę kapitałową – zgodnie z art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – rozumie się z kolei spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną lub spółkę europejską.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy powstaje zasadniczo z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Obowiązek podatkowy – zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki – przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego – wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Z powołanych przepisów wynika, że zmiana umowy spółki podlega – co do zasady - obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z zacytowanego powyżej art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że warunkiem skorzystania z omawianego zwolnienia jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, tzn.:

1)przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i

2)w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

W analizowanych okolicznościach, obie wskazane powyżej przesłanki są spełnione.

Przedmiotem działalności Spółki – zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego – jest m.in. odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, jak również pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody. Przedmiot działalności Spółki mieści się zatem w dyspozycji przepisu art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełniony jest zatem warunek pierwszy.

Dalej należy zauważyć, że właścicielem 100% udziałów w Spółce jest Gmina. Gmina zamierza wnieść do Spółki aport Infrastruktury, w wyniku czego nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego Spółki. W zamian za wkład niepieniężny (aport Infrastruktury) Gmina otrzyma udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. A zatem, drugi z wskazanych powyżej warunków również jest spełniony, gdyż zarówno przed podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, jak i po jego podwyższeniu, jedynym wspólnikiem Spółki będzie jednostka samorządu terytorialnego – Gmina (…).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że opisana we wniosku zmiana umowy spółki kapitałowej będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Spełnione są bowiem przesłanki warunkujące wskazane zwolnienie.

Na potwierdzenie stanowiska przywołali Państwo kilka interpretacji indywidualnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):

Podatkowi podlegają umowy spółki.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki – przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego – wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-    umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-    umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera także uregulowania dotyczące zwolnienia z opodatkowania danej czynności. Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który Państwo się powołują:

Zwalnia się od podatku czynności cywilnoprawne, jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka jest spółką komunalną, a jedynym jej udziałowcem jest Gmina. Gmina posiada 100% udziałów w Spółce. Spółka jest odrębną od Gminy osobą prawną działającą w szczególności na podstawie ustawy Kodeks spółek handlowych. Przedmiotem działalności Spółki jest w przeważającej części odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz m.in. pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody. Gmina jest w trakcie realizacji Inwestycji. W ramach Inwestycji zostały/zostaną przeprowadzone roboty polegające na rozbudowie i modernizacji infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie Gminy – Infrastruktura. Gmina zamierza bezpośrednio po przeprowadzeniu niezbędnych czynności techniczno-organizacyjno-prawnych dokonać wniesienia majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji (tj. Infrastruktury) do Spółki w drodze czynności aportu (aport rzeczowy, wkład niepieniężny). W pierwszej kolejności zakładane jest, że aportem zostanie objęta Infrastruktura powstała w wyniku realizacji Inwestycji. Docelowo, aportem do Spółki mają być objęte również inne składniki infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, których właścicielem jest Gmina. W związku z planowanym aportem, Gmina wystawi na Spółkę fakturę VAT, na której jako sprzedawca będzie wskazana Gmina, natomiast jako nabywca – Spółka. Czynność wniesienia Infrastruktury aportem do Spółki przez Gminę stanowić będzie czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niepodlegającą zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Zgodnie z informacjami Spółki, Gmina wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej celem potwierdzenia, że czynność aportu Infrastruktury będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze treść art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w związku z ust. 3 pkt 2 tego artykułu, należy stwierdzić, że wniesienie aportu, z którym wiąże się podwyższenie kapitału zakładowego stanowi zmianę umowy spółki. Oznacza to, że ww. czynność co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niemniej, żeby najpierw przeanalizować wskazanie przez Państwa zwolnienie określone w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, trzeba zbadać czy dana czynność nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W tym celu należy zwrócić uwagę na wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z treści powołanego powyżej przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne (inne niż umowa spółki i jej zmiany) w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub gdy przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona z tego podatku (z wyjątkami określonymi w tym przepisie).

Zgodnie z treścią cyt. przepisu, w aktualnym jego brzmieniu, nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, nawet wówczas, gdy z tytułu czynności – umowy spółki (lub jej zmiany) czynność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron jest z tego podatku zwolniona.

Podkreślić jednakże należy, że w wyniku uchwały NSA z 19 listopada 2012 r. sygn. akt II FPS 1/12 utrwaliła się jednolita linia orzecznicza sądów administracyjnych, zgodnie z którą w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. w przypadku umowy spółki i jej zmiany związanej z wniesieniem wkładu niepieniężnego (aportu w innej postaci niż przedsiębiorstwo spółki kapitałowej lub jego zorganizowana część), dochodziło do wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w zakresie, w jakim wniesienie do spółki aportu podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług albo było zwolnione od podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. doprecyzowano przepisy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, aby wyłączenie od podatku od czynności cywilnoprawnych nie obejmowało umowy spółki i jej zmiany związane z wniesieniem aportu zwolnionego od podatku od towarów i usług. Następnie z dniem 22 kwietnia 2010 r., w wyniku kolejnej nowelizacji tegoż przepisu, wyeliminowano z katalogu wyłączeń od podatku od czynności cywilnoprawnych także umowy spółki i jej zmiany związane z wniesieniem aportu objętego podatkiem od towarów i usług.

To oznacza, że zgodnie z aktualnym literalnym brzmieniem analizowanego przepisu, bez względu na skutki podatkowe w podatku od towarów i usług, czynności dotyczące umowy spółki lub jej zmiany podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Jednakże w analizowanej sytuacji ma zastosowanie tzw. zasada stand still. W świetle tej zasady, wynikającej z dyrektywy 2008/7/WE oraz poprzedzającej ją dyrektywy Rady 69/335/EWG, a także z orzecznictwa TSUE, istnieje zakaz opodatkowania przez państwo członkowskie czynności gromadzenia kapitału w spółkach kapitałowych, która była objęta podatkiem kapitałowym w dniu 1 lipca 1984 r., a następnie kiedykolwiek czynność ta została zwolniona (wyłączona) od tego podatku.

Znalazło to wyraz w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in. w wyrokach NSA: z 3 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1667/12; z 9 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2546/12; z 22 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2473/12; z 23 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2643/12; z 25 lutego 2015 r., sygn. akt II FSK 126/13; z 9 czerwca 2015 r., sygn. akt II FSK 1276/13; z 1 września 2015 r., sygn. akt II FSK 1892/13 oraz z 17 listopada 2015 r., sygn. akt II FSK 2387/13.

Powyższe okoliczności prowadzą do wniosku, że jeżeli zawarcie lub zmiana umowy spółki kapitałowej związana jest z wniesieniem aportu objętego podatkiem od towarów i usług (czyli z tytułu danej czynności jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona) – to ma miejsce wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wskazali Państwo w opisie zdarzenia, że czynność wniesienia Infrastruktury aportem do Spółki przez Gminę, będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, niepodlegającą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

A zatem, skoro transakcja wniesienia aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie odpowiednio opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to powyższa czynność będzie – w świetle zasady stand still – wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zatem, na Państwu jako Spółce, której kapitał zostanie podwyższony poprzez wniesienie wkładu w postaci aportu Infrastruktury nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe, jednakże z innych przyczyn niż Państwo wskazali w swojej argumentacji.

W świetle przyjętego rozstrzygnięcia zbędna jest więc analiza czy w przedstawionych okolicznościach ma miejsce zwolnienie określone w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, dlatego też odstąpiono od jego analizy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili oraz stanu prawnego wdacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja dotyczy również zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Podstawą do wydania tej interpretacji są tylko te elementy opisu zdarzenia, które są istotne w kontekście zadanego pytania, a więc zakreślonego w ten sposób przedmiotu wniosku w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych; pozostałe ewentualne kwestie, które wspominają Państwo w opisie zdarzenia, nie są przedmiotem interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57aPPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.