
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przystąpienia do umowy cash poolingu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 stycznia 2025 r. (wpływ 9 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu)
A.A. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) należy do grupy kapitałowej (dalej: B.B.) specjalizującej się w działalności z obszaru (...).
Wnioskodawca, wraz z innymi podmiotami powiązanymi należącymi do B.B. (dalej łącznie: Uczestnicy), tj. C. Sp. z o. o, D. S.A.; E. Sp. z o. o.; F. Sp. z o. o.; G. Sp. z o. o.; H. Sp. z o. o.; I. Sp. z o. o.; J. Sp. z o. o.; K. Sp. z o. o.; L. Sp. z o. o.; Ł. Sp. z o. o.; M. Sp. z o. o.; N. Sp. z o.o.; O. Sp. z o. o.; R. Sp. z o. o.; S. Sp. z o. o.; T. Sp. z o. o:, U. Sp. z o. o.; W. Sp. z o. o.; Y. Sp. z o. o.; Z. Sp. z o. o.; A1. Sp. z o. o.; B1. Sp. z o. o.; C2. Sp. z o. o.; D2. Sp. z o. o.; E2. Sp. z o. o.; F2. Sp. z o. o.; G2. Sp. z o. o.; H2. Sp. z o. o.; I2. Sp. z o. o.; J2. Sp. z o. o.; i innymi, zamierza zawrzeć z bankiem, podmiotem niepowiązanym, z siedzibą na terytorium Polski, prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski (dalej: Bank) umowę, w ramach której utworzony zostanie system zarządzania płynnością finansową, tzw. Cash Pooling (dalej: System) oferowany przez Bank. Wnioskodawca zakłada zwiększenie liczby Uczestników w przyszłości.
Celem Systemu jest zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez Uczestników poprzez zwiększenie efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi i minimalizację kosztów odsetkowych poprzez lepsze wykorzystanie środków dostępnych w ramach Grupy B.B.
System nie obejmuje zarządzania środkami na rachunkach VAT.
System Cash Poolingu jest tzw. cash poolingiem rzeczywistym.
W ramach Systemu Cash Poolingu:
-Jeden z Uczestników będzie pełnić funkcję tzw. koordynatora.
-Bank będzie prowadził dla Uczestników i dla Wnioskodawcy rachunki bankowe, które będą używane przez Uczestników i Wnioskodawcę w ciągu każdego dnia roboczego do realizacji transakcji płatniczych (dalej: Rachunki operacyjne).
-Bank będzie prowadził dla koordynatora dodatkowo:
-rachunek bankowy, który będzie wykorzystywany dla celów zerowania (bilansowania) Rachunków operacyjnych na koniec każdego dnia roboczego (dalej: Rachunek koordynatora) oraz
-rachunek bankowy, na którym kumulowane będą środki finansowe pochodzące z poszczególnych Rachunków operacyjnych Uczestników i Wnioskodawcy w związku z transakcjami polegającymi na zerowaniu (bilansowaniu) Rachunków operacyjnych (dalej: Rachunek pomocniczy).
-Bank zezwoli Uczestnikom i Wnioskodawcy na powstawanie w ciągu dnia roboczego zadłużeń śróddziennych w Rachunkach operacyjnych tytułem wykorzystania tzw. Limitów Dziennych. Limity Dzienne stanowić będą zadłużenie śróddzienne w Rachunkach operacyjnych Uczestników i Wnioskodawcy dozwolone przez Bank dla poszczególnych Uczestników i Wnioskodawcy.
Dostępność i łączna wartość wykorzystania Limitów Dziennych przez każdego z osobna i wszystkich łącznie Uczestników i Wnioskodawcy w każdym momencie dnia roboczego nie może być większa niż tzw. Dostępne Środki w Grupie, rozumiane jako: (i) suma dostępnych w danym momencie środków pieniężnych Uczestników i Wnioskodawcy przechowywanych na Rachunkach operacyjnych lub na Rachunku pomocniczym, (ii) pomniejszona o sumę wykorzystanych w danym momencie dnia Limitów Dziennych i (iii) powiększona o środki udostępnione Koordynatorowi i Uczestnikom oraz Wnioskodawcy przez Bank tytułem udostępnienia dodatkowego finansowania przypisanego do Rachunku pomocniczego (o ile takie finansowanie zostanie udzielone).
Dla poszczególnych Uczestników i Wnioskodawcy zostanie równocześnie określony tzw. Limit Indywidualny, tj. maksymalna wysokość Limitu Dziennego, którym dany Uczestnik może dysponować.
-Bank zezwoli koordynatorowi na powstanie w ciągu dnia roboczego zadłużenia w Rachunku koordynatora tytułem wykorzystania tzw. Debetu Technicznego.
Debet Techniczny stanowił będzie debet dostępny w Rachunku koordynatora w celu umożliwienia wyzerowania Rachunków operacyjnych Uczestników.
-Limity Dzienne i Debet Techniczny będą wymagalne i automatycznie spłacane w całości na koniec danego dnia roboczego, w którym zostały wykorzystane, w drodze czynności związanych z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych i Rachunku koordynatora. Limity Dzienne i Debet Techniczny będą dostępne ponownie następnego dnia roboczego.
-Na koniec każdego dnia roboczego Bank dokonywał będzie faktycznego zerowania (bilansowania) sald Rachunków operacyjnych poprzez:
-w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie ujemna, obciążenie Rachunku pomocniczego i uznanie Rachunku koordynatora kwotą wartości bezwzględnej sumy sald Rachunków operacyjnych lub, w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie dodatnia, obciążenie Rachunku koordynatora i uznanie Rachunku Pomocniczego kwotą odpowiadającą sumie sald Rachunków operacyjnych, a następnie
-transfer sald Rachunków operacyjnych (zarówno ujemnych jak i dodatnich) na Rachunek koordynatora, tak aby po dokonaniu tych operacji salda na poszczególnych Rachunkach operacyjnych oraz na Rachunku koordynatora były równe zeru.
Powyższe operacje dokonywane będą w związku z transakcjami polegającymi na:
a)przejęciu przez koordynatora zobowiązań Banku wobec pozostałych Uczestników, w tym Wnioskodawcy, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda dodatnie, w związku z czym Bank uzna Rachunek Koordynatora kwotą przejętych zobowiązań,
b)przeniesieniu przez Bank na koordynatora wierzytelności przysługujących Bankowi wobec pozostałych Uczestników, w tym Wnioskodawcy, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda ujemne, w związku z czym Bank obciąży Rachunek koordynatora kwotą przejętych wierzytelności,
c)przeniesieniu salda Rachunku operacyjnego na Rachunek koordynatora.
Po dokonaniu operacji, o których mowa powyżej (w punktach a) oraz b), opartych o tzw. mechanizm subrogacji), salda Rachunków operacyjnych oraz saldo Rachunku koordynatora będą równe zero, natomiast saldo Rachunku pomocniczego odpowiadało będzie wartości netto sumy środków finansowych Uczestników w tym Wnioskodawcy.
Transfery środków będą dokonywane wyłącznie między Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem koordynatora lub Rachunkiem koordynatora a Rachunkiem pomocniczym. Nie będzie dochodziło do transferów pomiędzy Rachunkami operacyjnymi Uczestników, w tym Wnioskodawcy, ani pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem pomocniczym.
-Możliwe jest zawarcie pomiędzy Bankiem a koordynatorem dodatkowego porozumienia, na podstawie którego Bank udostępni koordynatorowi i pozostałym Uczestnikom, w tym Wnioskodawcy, linię kredytową przypisaną do Rachunku pomocniczego, dzięki czemu zwiększeniu ulegnie pula środków finansowych dostępnych Uczestnikom i Wnioskodawcy, w celu realizacji transakcji płatniczych (zwiększenie Dostępnych Środków w Grupie).
-Na początku każdego kolejnego dnia roboczego będzie dochodziło do automatycznego zwrotu środków (sald dodatnich/ujemnych) na Rachunki operacyjne poszczególnych Uczestników w tym Wnioskodawcy z Rachunku pomocniczego.
-W przypadku jeśli na koniec danego dnia po przeniesieniu sald z Rachunków operacyjnych na Rachunek pomocniczy:
-saldo Rachunku pomocniczego będzie dodatnie – Bank naliczy od kwoty dodatniego salda Rachunku pomocniczego odsetki należne koordynatorowi od Banku;
-saldo Rachunku pomocniczego będzie ujemne (tj. wykorzystane zostanie dodatkowe finansowanie udostępnione przez Bank) – Bank naliczy, od kwoty stanowiącej ujemne saldo Rachunku pomocniczego, odsetki należne Bankowi od koordynatora.
Rozliczenie odsetek, o których mowa wyżej następować będzie pomiędzy Bankiem a koordynatorem w okresach miesięcznych.
-Od sumy sald środków, które w związku z operacjami zerowania sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będą przenoszone z Rachunków operacyjnych Uczestników, w tym Wnioskodawcy,na Rachunek pomocniczy koordynatora kalkulowane będą odsetki:
a.należne danemu Uczestnikowi, w tym Wnioskodawcy od koordynatora – w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika, w tym Wnioskodawcy sald będzie dodatnia;
b.należne koordynatorowi od danego Uczestnika, w tym Wnioskodawcy – w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika, w tym Wnioskodawcy sald będzie ujemna.
-Bank będzie dokonywał kalkulacji oraz rozliczenia odsetek, o których mowa wyżej pomiędzy koordynatorem a pozostałymi Uczestnikami, w tym Wnioskodawcy. Kalkulacja odsetek będzie dokonywana na bazie dziennej podczas gdy samo ich rozliczenie następować będzie w okresach miesięcznych.
-Kalkulacja odsetek, o których mowa wyżej następować będzie w oparciu o trzy stopy procentowe tj.:
-stawkę, według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane koordynatorowi przez Uczestników, w tym Wnioskodawcę w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald dodatnich) oraz według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Uczestnikom, w tym Wnioskodawcy przez koordynatora w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald ujemnych); WACC
-stawkę właściwą dla oprocentowania nadwyżek środków finansowych poszczególnych Uczestników, w tym Wnioskodawcy, które nie zostaną wykorzystywane na pokrycie niedoborów finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto B.B. będzie dodatnie) oraz
-stawkę właściwą dla oprocentowania niedoborów środków finansowych poszczególnych Uczestników, w tym Wnioskodawcy, które nie będą mogły zostać pokryte z nadwyżek finansowych innych Uczestników, w tym Wnioskodawcy (gdy saldo netto B.B. będzie ujemne).
-Transakcje rejestrowane na Rachunkach operacyjnych będą odzwierciedlane w historii tych rachunków. Dodatkowo transakcje związane z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych będą widoczne w raportach sporządzanych przez Bank, dzięki którym możliwe będzie ujęcie na każdy moment rzeczywistej sytuacji finansowej każdego z Uczestników Systemu, w tym Wnioskodawcy.
-Wszystkie transfery zerujące salda Rachunków operacyjnych będą widoczne w historii tych rachunków oraz w historii Rachunku koordynatora i będą służyły do kalkulacji zakumulowanej pozycji finansowej poszczególnych Uczestników, w tym Wnioskodawcy (w tym koordynatora).
-W przypadku, gdy któryś z Uczestników zechce opuścić System, dojdzie do rozliczenia zobowiązań subrogacyjnych pomiędzy tym Uczestnikiem a koordynatorem i do odpowiedniego transferu środków finansowych od koordynatora do danego Uczestnika lub w przeciwnym kierunku (w zależności od tego czy koordynator na moment rozliczenia będzie dłużnikiem czy też wierzycielem w stosunku do danego Uczestnika).
-Bank będzie przekazywał Uczestnikom okresowe informacje dotyczące rozliczenia odsetek oraz rozliczania wszelkich opłat związanych z Systemem.
-Uczestnicy, w tym Wnioskodawca udzielą koordynatorowi zgody na spłatę Bankowi zobowiązań poszczególnych Uczestników wynikających z: (i) wykorzystanych Limitów Dziennych oraz (ii) wszelkich innych zadłużeń danego Uczestnika wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu. Jednocześnie koordynator udzieli pozostałym Uczestnikom zgody na spłatę Bankowi zobowiązań wynikających z: (i) Debetu Technicznego (ii) wykorzystanego Limitu Dziennego oraz (lii) wszelkich innych zadłużeń koordynatora wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu.
-Uczestnicy usługi, w tym Wnioskodawca, dokonają wzajemnego poręczenia względem Banku, w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych oraz Debetu Technicznego.
-Poza odsetkami od ewentualnego negatywnego salda Rachunku pomocniczego, o których mowa wyżej, Bank będzie pobierał od Uczestników, w tym Wnioskodawcy,comiesięczne wynagrodzenie za alokację i dystrybucję odsetek pomiędzy Uczestnikami. Dodatkowo Bank może pobrać od Uczestników jednorazową opłatę za wdrożenie Systemu.
-Koordynator nie będzie pobierał od Banku ani od pozostałych Uczestników żadnego wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynatora w ramach Systemu.
-Uczestnicy Systemu (i Wnioskodawca) są podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i będącymi polskim rezydentami podatkowymi.
-Uczestnicy Systemu (i Wnioskodawca) stosują tzw. podatkową metodę rozliczania różnic kursowych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (tj. w oparciu o przepisy art. 15a ustawy o podatku od osób prawnych).
-Uczestnicy Systemu (i Wnioskodawca) są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
W piśmie uzupełniającym wskazali Państwo, że w związku z planowanym przystąpieniem do systemu Cash Poolingu (dalej System):
a)Spółka (Wnioskodawca) nie będzie zaciągała pożyczek w rozumieniu art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ani nie będzie przyjmowała środków w depozyt nieprawidłowy w rozumieniu art. 845 ww. Kodeksu;
b)Spółka nie będzie pełniła funkcji tzw. koordynatora Systemu; Spółka będzie jednym z uczestników Systemu;
c)Spółka, poza świadczeniami, za które płacone będą odsetki, nie będzie zawierała z innymi uczestnikami Systemu transakcji finansowych ani świadczyć na rzecz innych uczestników jakiejkolwiek usługi;
d)uczestnicy Systemu, w tym Spółka, dokonywać będą poręczeń względem banku, w zakresie spłaty przyznanych im limitów dziennych oraz w zakresie spłat innych zobowiązań wynikających z umowy o świadczeń usług objętych Systemem zawartej z bankiem; poręczenia te będą miały charakter wzajemny; każdy z uczestników, w tym Spółka, poręczać będzie spłatę zadłużenia pozostałych uczestników, w tym Spółki i ekwiwalentny; poszczególni uczestnicy, w tym Spółka, nie będą pobierać wynagrodzenia z tytułu udzielonego poręczenia, ale uzyskiwać będą w zamian takie samo zabezpieczenie od pozostałych uczestników, w tym Spółki, a w konsekwencji możliwość uczestnictwa w Systemie i osiągania z tego tytułu korzyści jakimi jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi, nie zaś uzyskanie nieodpłatnego przysporzenia lub dokonanie takiego przysporzenia na rzecz innego uczestnika.
Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych przeformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy opisane w zdarzeniu przyszłym zawarcie Umowy oraz czynności wykonywane w ramach Systemu przez Wnioskodawcę pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych przeformułowane w uzupełnieniu wniosku
Państwa zdaniem, zawarcie Umowy oraz czynności wykonywane w ramach Systemu Cash Pooling przez Wnioskodawcę pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na potwierdzenie swojego stanowiska przywołali Państwo wydane interpretacje.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
c)(uchylona)
d)umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
e)umowy dożywocia,
f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
g)(uchylona)
h)ustanowienie hipoteki,
i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
j)umowy depozytu nieprawidłowego,
k)umowy spółki.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. ustawy:
Podatkowi podlegają:
2) zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
3) orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Szczegółowe ustalenie zakresu przedmiotowego ma określone konsekwencje. Ustawodawca, wprowadzając zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu, wyłączył od opodatkowania inne podobne, które nie zostały wyraźnie wskazane w przepisie. Oznacza to, że czynności niewymienione w ustawowym katalogu nie podlegają opodatkowaniu, nawet gdy wywołują skutki w sferze gospodarczej takie same bądź podobne do tych, które zostały w nim wyliczone.
Należy stwierdzić, że umowa cash poolingu pozostaje umową nienazwaną. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) – w księdze trzeciej zobowiązania – nie zawiera przepisów odnoszących się do tego typu umowy.
Umowa cash poolingu jest najbardziej zbliżona swą konstrukcją do umowy pożyczki wymienionej w katalogu określonym w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednakże nie jest taką umową, bowiem w myśl art. 720 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.
Przedstawiona we wniosku konstrukcja umowy cash poolingu, jako sposobu zarządzania płynnością finansową uczestniczących podmiotów, pomimo zawierania w sobie pewnych elementów pożyczki, nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Cash pooling polega na umożliwieniu lepszej gospodarki finansowej grupy kapitałowej. Dzięki tej usłudze można skompensować niedobory środków podmiotów należących do danej grupy nadwyżkami innych podmiotów należących do tej samej grupy oraz korzystnie zagospodarować nadwyżkę środków. W przypadku cash poolingu mamy do czynienia z trzema przynajmniej podmiotami, a mianowicie: podmiotem posiadającym wolne środki finansowe, podmiotem posiadającym niedobór tych środków oraz podmiotem występującym w roli pośrednika działającego we własnym imieniu.
Z tytułu uczestnictwa w tych transakcjach dla wszystkich podmiotów powstają określone prawa i obowiązki, jednak nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik cash poolingu posiadający wolne środki nie wie, czy środki te zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tak samo uczestnik, który posiada niedobory nie wie, środkami którego podmiotu zostaną one zniwelowane. Tym samym nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest – co do zasady – rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników cash poolingu lub też rachunek któregoś z uczestników, który posiada saldo dodatnie.
Przedstawiona we wniosku konstrukcja cash poolingu, jako sposobu gospodarowania wolnymi środkami finansowymi uczestników niewątpliwie zawiera w sobie pewne elementy kredytowania jednych podmiotów przez drugie. Nie sposób jednak uznać, że wyczerpuje ona wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla umowy pożyczki.
Czynności tego typu nie można wobec tego uznać jako umowy pożyczki.
Umowa cash poolingu nie stanowi także umowy depozytu nieprawidłowego, wymienionego w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych jako czynność podlegająca opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 845 Kodeksu cywilnego:
Jeżeli z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku, stosuje się odpowiednio przepisy o pożyczce (depozyt nieprawidłowy). Czas i miejsce zwrotu określają przepisy o przechowaniu.
Umowa cash poolingu nie wyczerpuje zatem znamion instytucji depozytu nieprawidłowego.
W treści wniosku wskazano, że zgodnie z umową rozliczenia dokonywane pomiędzy poszczególnymi uczestnikami (w tym koordynującym) w ramach usługi oparte będą o tzw. mechanizm subrogacji. Wskazana instytucja nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem, skoro nie przyjmie ona charakteru żadnej z czynności w nim wymienionych – czynności oparte na subrogacji dokonane w ramach cash poolingu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że skoro zawarcie umowy cash poolingu nie zostało wymienione w ustawowym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych a czynności tego typu nie można zakwalifikować, np. jako umowy pożyczki czy też innej czynności tym katalogiem objętej, to tym samym – z powyższych przyczyn – czynności dokonywane w ramach umowy cash poolingu dotyczące zarządzania wspólną płynnością finansową nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; nie mieszczą się bowiem w katalogu czynności ściśle wymienionych jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zatem umowa, do której zamierzają Państwo przystąpić oraz realizowane w jej ramach czynności nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcia.
Przepisy Ordynacji podatkowej nakazują korespondencję do osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej kierować na adres siedziby tego podmiotu. W związku z powyższym w Państwa sprawie mamy obowiązek przesyłania korespondencji na adres siedziby spółki, a nie na adres, który wskazali Państwo jako adres do korespondencji.
Zgodnie bowiem z treścią art. 151 Ordynacji podatkowej:
Osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej pisma doręcza się w lokalu ich siedziby lub w miejscu prowadzenia działalności – osobie upoważnionej do odbioru korespondencji lub prokurentowi.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.