Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych w podatku od czynności cywilnoprawnych zakupu nieruchomości przeznaczonej na cele oświatowe. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 3 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca – Spółka realizująca cele oświatowe kupiła nieruchomość, w postaci gruntu przylegającego do posiadanych przez spółkę nieruchomości. Zakup nastąpił od osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą ale sprzedawana działka stanowi jej majątek prywatny i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem nabycia sąsiedniej działki jest powiększenie terenu, w celu zapewnienia zaplecza sportowo-rekreacyjnego dla uczniów prowadzonej szkoły podstawowej i dzieci uczęszczających do przedszkola. Zakup nieruchomości ma służyć tylko i wyłącznie celom oświatowym m.in. dydaktycznym, naukowym i artystycznym oraz usprawni funkcjonowanie całego kompleksu.

Spółka podkreśla, że zakup nieruchomości jest związany wyłącznie z rozbudową kompleksu o zaplecze sportowo-rekreacyjne, w którym jednostka będzie realizowała sprawy nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Pytanie

Czy ww. nabycie nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury dla potrzeb realizacji spraw szkolnictwa i nauki oraz realizacji celów oświatowych będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, należy uznać, że opisane zdarzenie jest czynnością cywilnoprawną „w sprawie szkolnictwa” i „w sprawie nauki” w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 analizowanej ustawy, w myśl którego: 

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,

b)innych praw majątkowych − 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje,  w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

1)ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.),

2)ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.),

3)ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.),

4)ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 ze zm.).

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który się Państwo powołują, wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku od tych czynności cywilnoprawnych, które dotyczą spraw nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego też, ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z wyłączenia od podatku w sprawach, które są związane z nauką, szkolnictwem, oświatą pozaszkolną oraz zdrowiem zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie nie będzie dotyczyło tylko spraw, dla których materialno-prawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b), g), h) oraz j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro tego nie zrobił, to uznać należy, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizują Państwo cele oświatowe. Zakupili Państwo nieruchomość, w postaci gruntu przylegającego do posiadanych już innych nieruchomości. Zakup nastąpił od osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą ale sprzedawana działka stanowiła jej majątek prywatny i nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem nabycia sąsiedniej działki było powiększenie terenu, w celu zapewnienia zaplecza sportowo-rekreacyjnego dla uczniów prowadzonej szkoły podstawowej i dzieci uczęszczających do przedszkola. Jak Państwo wskazali, zakup nieruchomości służył tylko i wyłącznie celom oświatowym m.in. dydaktycznym, naukowym i artystycznym oraz usprawnieniu funkcjonowania całego kompleksu. Zakup nieruchomości związany był wyłącznie z rozbudową kompleksu o zaplecze sportowo-rekreacyjne, w którym jednostka będzie realizowała sprawy nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Nie budzi wątpliwości, że uzyskanie odpowiedniego poziomu nauki, edukacji czy wychowania wymaga zapewnienia podmiotom podejmującym działania w tym zakresie odpowiednich obiektów, urządzeń i wyposażenia, które umożliwią realizację celów związanych z nauką, szkolnictwem i oświatą. Prowadzenie procesów naukowych czy dydaktycznych w odpowiednio przystosowanych obiektach znajdujących się w należytym stanie ma bezpośredni wpływ na jakość i poziom nauki, kształcenia, wychowania oraz funkcjonowania oświaty.

W konsekwencji, zakup przez Państwa nieruchomości gruntowej w celu zapewnienia zaplecza sportowo-rekreacyjnego dla uczniów prowadzonej szkoły podstawowej i dzieci uczęszczających do przedszkola, służącego tylko i wyłącznie celom oświatowym (dydaktycznym, naukowym i artystycznym), które Państwo realizują, jest czynnością cywilnoprawną „w sprawie nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej” – w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Pomiędzy tą czynnością a sprawą z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej istnieje bowiem wyraźny związek, choćby tylko w znaczeniu pośrednim. Związek taki istnieje, gdy dokonanie przez Państwa czynności, w tym przypadku zakup nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury (zaplecza sportowo-rekreacyjnego dla uczniów i dzieci) dla potrzeb realizacji spraw szkolnictwa i nauki oraz realizacji celów oświatowych, w ogóle umożliwia lub jest warunkiem realizacji zadań (spraw) z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, nie określił szczegółowo zakresu tego wyłączenia. Dlatego, uwzględniając ogólną zasadę prawa podatkowego, wedle której przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, trzeba zaakceptować pogląd, że celem ustawodawcy było objęcie ww. wyłączeniem wszystkich czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Tym samym, czynność zakupu przez Państwa przedmiotowej nieruchomości, skoro przeznaczona ona zostanie na rozbudowę infrastruktury dla potrzeb realizacji spraw szkolnictwa i nauki oraz realizacji celów oświatowych, które Państwo realizują – nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.