Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży działki rolnej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 17 listopada 2024 r. (data wpływu 19 listopada 2024 r. oraz 21 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Posiada Pani gospodarstwo rolne o powierzchni 11 ha w województwie (…). Kupiła Pani działkę rolną w T., aby w przyszłości wybudować dom. Przy kupnie działki zapłaciła Pani podatek 2% PCC. Zgodnie z przepisami skorzystać ze zwolnienia z podatku można pod warunkami, że: - w wyniku nabycia zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a jego powierzchnia po utworzeniu lub po powiększeniu będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha, - gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od nabycia.
W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani następujących odpowiedzi na sformułowane w wezwaniu pytania:
a)data zakupu działki rolnej w T. to (…) 2024 r. – data aktu notarialnego;
b)jaka jest powierzchnia nabytej przez Panią działki w T. – (…) arów;
c)czy przedmiotem umowy sprzedaży, na podstawie której nabyła Pani działkę rolną w T., jest gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, tj. czy jest to grunt sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej – tak, jest to działka rolna w rozumieniu ustawy o podatku rolnym z planem zagospodarowania przestrzennego na zabudowę mieszkaniowa jednorodzinną;
d)czy będzie Pani prowadziła całe gospodarstwo (tj. posiadane dotychczas gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha wraz z zakupioną działką rolną w T.) przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia ww. działki – tak, będzie Pani prowadziła gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat, ponieważ dopiero w przyszłości są plany na budowę domu na zakupionej działce w T.;
e)czy w dniu zakupu działki w T. kwota pobranego podatku od czynności cywilnoprawnych mieściła się w limicie indywidualnym i krajowym pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9), z uwzględnieniem wartości pomocy de minimis wykorzystanej w przeciągu ostatnich 3 lat kalendarzowych poprzedzających nabycie działki w T. – wykorzystane zostało (…) zł pomocy de minimis, a limit nie został przekroczony.
Pytanie
Czy ma Pani prawo do zwolnienia z podatku PCC od zakupu działki?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, spełnia Pani warunki zwolnienia z podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295):
Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Jak stanowi art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b)innych praw majątkowych – 1%.
W myśl art. 10 ust. 2 ww. ustawy:
Notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym. Jeśli jest dokonywana w formie aktu notarialnego – płatnikiem podatku jest notariusz.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9).
Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych w nim warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania (niespełnienia) któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.
Jednym z warunków opisanych w ww. przepisie jest to, by przedmiotem umowy sprzedaży były grunty stanowiące gospodarstwo rolne.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że (…) 2024 r. została sporządzona umowa sprzedaży działki rolnej w formie aktu notarialnego. Aktem tym zakupiła Pani działkę rolną o powierzchni (…) arów. Jednocześnie, posiada Pani gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha.
W Pani ocenie, z tytułu zawarcia ww. umowy sprzedaży ma Pani prawo do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.
Brzmienie omawianych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w przepisach o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia danej czynności cywilnoprawnej, zaś grunty będące przedmiotem sprzedaży muszą spełniać warunki określone w przepisach o podatku rolnym.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży była działka o powierzchni (…) ha. Zatem na moment sprzedaży działka ta nie stanowiła gospodarstwa rolnego w myśl przytoczonych już przepisów o podatku rolnym. To, że nabyta przez Panią działka jest działką rolną nie oznacza, że stanowi gospodarstwo rolne. Jak wynika bowiem z ww. przepisów ustawy o podatku rolnym, aby grunty mogły być uznane za gospodarstwo rolne, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
1)muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza;
2)muszą mieć powierzchnię przekraczającą 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy;
3)muszą być własnością lub znajdować się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Nabyty przez Panią grunt nie spełnia jednego z elementów definicji gospodarstwa rolnego, tj. powierzchni, która musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
Reasumując, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, w momencie sprzedaży działka musi spełniać definicję gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym, tj. jej powierzchnia musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
Tym samym, w zakresie nabycia działki nie została spełniona przesłanka do zwolnienia określonego w art. 9 pkt. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. To oznacza, że notariusz zasadnie pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w związku z jej nabyciem przez Panią.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).