Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu samochodu za granicą wykorzystywanego do przewożenia dziecka z niepełnosprawnością. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 20 listopada 2024 r. (wpływ 26 listopada 2024 r.) oraz samoistnie 6 grudnia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) umową kupna sprzedaży nabył Pan auto marki (…) zarejestrowane w Polsce. Auto zakupił Pan za granicą terytorium Polski. Zakupił je Pan do wożenia osoby (własnego dziecka, którego jest Pan opiekunem) z niepełnosprawnością ruchową z orzeczeniem.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że na dzień umowy kupna-sprzedaży auto było zarejestrowane w Polsce. Auto nie było wykorzystywane na Pana własne potrzeby związane z niepełnosprawnością; nie posiada Pan orzeczenia o niepełnosprawności i nie posiadał go Pan w dniu zakupu. Wykorzystywał Pan zakupiony samochód na potrzeby dziecka związane z jego niepełnosprawnością, na którą posiada orzeczenie.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy zakup auta za granicą, zarejestrowanego w Polsce zwalnia Pana z obowiązku składania deklaracji PCC-3?
2.Czy zakup auta na potrzeby dziecka z niepełnosprawnością zwalnia Pana z obowiązku składania deklaracji PCC-3?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, przepisy jasno wskazują, że zarówno zakup samochodu za granicą jak i jego wykorzystywanie na potrzeby dziecka z niepełnosprawnością, zwalnia Pana z obowiązku składania deklaracji PCC-3.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.):
Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w tym umowa sprzedaży, podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 ww. ustawy.
Stosownie do art. 1 ust. 4 cyt. ustawy:
Czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:
1)rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:
a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b) innych praw majątkowych – 1%.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy:
Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że (…) zakupił Pan za granicą Polski auto osobowe, które na dzień zawarcia umowy było zarejestrowane w Polsce.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przestawiony stan faktyczny, nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że w związku z tym, że zakup samochodu osobowego miał miejsce za granicą jest Pan zwolniony z obowiązku składania deklaracji PCC-3. W opisanym przez Pana stanie faktycznym nie można bowiem stwierdzić, że spełniony został warunek położenia rzeczy za granicą, co stanowiłoby przesłanie do tego, by umowa sprzedaży nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W świetle przywołanego wyżej art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, co do zasady nie podlega opodatkowaniu sprzedaż rzeczy dokonana za granicą. Przy czym, chodzi o taką umowę sprzedaży, której przedmiotem są rzeczy znajdujące się na stałe a nie czasowo za granicą. Aby rozstrzygnąć czy istotnie tak jest w przypadku samochodu, który jest środkiem transportu, a więc co do zasady, jego miejsce „przebywania” ciągle się zmienia, należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 450 ze zm.).
W analizowanej sprawie, samochód będący przedmiotem umowy sprzedaży był zarejestrowany w Polsce.
W myśl art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo ruchu drogowego, należy przyjąć, że w przypadku, gdyby samochód został wywieziony z kraju, bo np. jego właściciel mieszka za granicą, to takie wywiezienie wiąże się z wyrejestrowaniem pojazdu.
Jeżeli więc miejsce użytkowania samochodu, który Pan kupił było przez dotychczasowego właściciela za granicą, to samochód winien był być tam zarejestrowany. Jak wynika z wniosku, taka sytuacja nie miała miejsca; w treści wniosku wskazał Pan, że samochód jest zarejestrowany w Polsce.
Zatem, w przypadku sprzedaży pojazdu zarejestrowanego w Polsce trudno zaakceptować pogląd, że czasowe przemieszczenie samochodu – będącego ze swej istoty pojazdem mobilnym – za granicę jest równoznaczne z położeniem samochodu jako rzeczy za granicą, w szczególności, jeżeli jego nabywcą jest osoba zamieszkująca w Polsce i samochód na dzień zakupu był zarejestrowany w Polsce. Przemieszczenie rzeczy ruchomej nie uprawnia więc do wyłączenia umowy kupna-sprzedaży z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz złożenia deklaracji PCC-3.
Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na
kupującym.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których określone podmioty, będące stronami czynności
cywilnoprawnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Wskazał Pan, że zakupiony samochód jest używany do wożenia dziecka z orzeczoną niepełnosprawnością.
W myśl art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych: osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu.
Z powyższego przepisu wynika zwolnienie podmiotowe z opodatkowania powyższym podatkiem dla osoby niepełnosprawnej, zaliczonej w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu, nabywającej na potrzeby własne samochód osobowy.
Tym samym, ze wskazanego zwolnienia mogą skorzystać tylko i wyłącznie osoby zaliczone do grupy osób o znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniu niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 573) i posiadające orzeczenie o niepełnosprawności wydane na podstawie przepisów tej ustawy lub w zgodzie z jej przepisami. Przepis ten wymaga aby osoby niepełnosprawne nabyły na użytek własny samochody osobowe.
Z treści wniosku wynika, że zakupił Pan za granicą auto osobowe, które wykorzystuje Pan na potrzeby własnego dziecka związane z jego niepełnosprawnością, potwierdzoną orzeczeniem.
W myśl art. 98 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.):
Rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka.
Pana wątpliwość budzi to, czy jeżeli Pana dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności to, czy zwalniało to Pana z obowiązku składania deklaracji PCC-3 z tytułu zakupu samochodu osobowego za granicą.
Z przywołanego powyżej zwolnienia, o którym mowa w art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jasno wynika, że zwalnia się z podatku osoby niepełnosprawne nabywające na potrzeby własne m.in. samochody. Przenosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy, zauważyć należy, że z opisu nie wynika aby samochód nabyło Pana dziecko działając przez przedstawiciela ustawowego, którym jest Pan. Z opisu wniosku wynika, że nabywcą samochodu jest Pan, a nie Pana dziecko posiadające status osoby niepełnosprawnej. Tym samym nie została spełniona przesłanka, o której mowa w art. 8 pkt 6 ww. ustawy warunkująca zwolnienie.
Zwolnienie z art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Przepisów prawa podatkowego, w tym zwolnień podatkowych nie można interpretować w sposób swobodny i szeroki, wywodząc z nich daleko posunięte konkluzje i przemyślenia.
W związku z powyższym, Pan jako podmiot niespełniający przesłanek zwolnienia, o którym mowa w art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, był Pan zobowiązany do opodatkowania zawartej umowy kupna-sprzedaży samochodu osobowego 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a tym samym do złożenia stosownej deklaracji PCC-3.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.