Nabywanie autorskich praw majątkowych od kościelnej osoby prawnej, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolicki... - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.377.2024.1.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.377.2024.1.MD

Temat interpretacji

Nabywanie autorskich praw majątkowych od kościelnej osoby prawnej, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Zgromadzenia Sióstr), będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia majątkowych praw autorskich do dzieł sztuki od kościelnej osoby prawnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, prowadzoną przez jej organizatora – jednostkę samorządu terytorialnego. Działają Państwo na podstawie ustawy  z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz statutu nadanego przez organizatora. Państwa statutowym celem działalności jest upowszechnianie  i udostępnianie zbiorów i spuścizny rodu (...), dokumentujących kulturę Kresów Wschodnich; prezentowanie dorobku i historii lokalnego środowiska kulturalnego  i artystycznego; prezentowanie najważniejszych dokonań fotografii, zarówno współczesnej, jak i historycznej; gromadzenie dóbr kultury oraz dokumentacji z zakresu swojej działalności. Zakres działalności instytucji obejmuje natomiast:

1)organizowanie wystaw stałych i czasowych;

2)organizowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej;

3)inwentaryzowanie, katalogowanie oraz zabezpieczenie i konserwację gromadzonych zbiorów i materiałów dokumentacyjnych, oraz ich opracowywanie;

4)wspieranie i prowadzenie działalności badawczej i dokumentacyjnej oraz prowadzenie działań popularyzatorskich w tym zakresie;

5)opracowywanie i upowszechnianie publikacji naukowych popularnonaukowych z zakresu swojej działalności;

6)wydawanie i upowszechnianie wydawnictw z zakresu swojej działalności;

7)organizowanie imprez kulturalnych, artystycznych i upowszechniających kulturę;

8)współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury, szkołami, organizacjami pozarządowymi, mediami oraz innymi podmiotami działającymi w dziedzinie kultury  i twórcami indywidualnymi w zakresie prowadzonej działalności.

Działalność instytucji finansowana jest z dotacji podmiotowej i dotacji celowych otrzymywanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wpływów z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychodów z najmu  i dzierżawy składników majątkowych, dotacji otrzymywanych z budżetu państwa, środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych, środków pochodzących z funduszy krajowych i zagranicznych oraz z prowadzonej działalności dodatkowej.

Zgodnie ze statutem, Galeria może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną na zasadach określonych w obowiązujących odrębnych przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych. Ta działalność dodatkowa, jak stanowi statut, może być prowadzona w zakresie wynajmu składników majątkowych oraz świadczenia usług reklamowych, a środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być przeznaczone wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej instytucji.

Instytucja nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

Zamierzają Państwo nabyć od Zgromadzenia Sióstr, stanowiącego personalną jednostkę organizacyjną Kościoła Katolickiego, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia  17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, posiadającą osobowość prawną, majątkowe prawa autorskie do dzieł sztuki w postaci  m.in. obrazów, rysunków, rzeźb, znajdujących się w posiadaniu instytucji, stanowiących spuściznę rodu (...).

Wskazane majątkowe prawa autorskie przysługują ww. Zgromadzeniu. Zgromadzenie jest właścicielem całości tych praw, bez żadnych ograniczeń czasowych i terytorialnych. Nabycie przez instytucję tych praw nastąpi częściowo na podstawie umowy sprzedaży, a więc odpłatnie, częściowo na podstawie darowizny, a więc tytułem darmym.

Nabycie tych praw majątkowych pozwoli instytucji na dysponowanie nimi na polach eksploatacji opisanych umową i wykorzystywanie ich w prowadzonej działalności statutowej. Posiadanie majątkowych praw autorskich do dzieł pozwoli instytucji m.in. na ich użyczanie lub wynajmowanie. Czynności te będą Państwo podejmować realizując cel statutowy  w postaci upowszechniania i udostępniania zbiorów i spuścizny rodu (...).

Podmiotami biorącymi dzieła w użyczenie lub będącymi najemcami dzieł będą  w szczególności inne instytucje kultury, fundacje, stowarzyszenia. Użyczenie lub wynajem będzie dotyczyło niewielkiej części dzieł sztuki, których dotyczą prawa autorskie, bowiem  w znacznej części dzieła te stanowią Państwa wystawę stałą. Ewentualne przychody uzyskiwane z tego tytułu będą występowały sporadycznie, będą stanowiły nieznaczną część przychodów instytucji i będą przeznaczone w całości na działalność statutową instytucji, zgodnie z jej statutem.

Użyczanie i wynajem dzieł sztuki będzie podejmowany jako realizacja celu statutowego, nie będzie miał charakteru ciągłego i nie będzie nastawiony na osiągnięcie zysku. Nadto Instytucja w ramach realizacji celu statutowego będzie zlecała produkcję materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących działalności Instytucji, wykorzystując nabyte prawa autorskie. Część z tych materiałów np. breloki, przypinki itd. będzie przeznaczona do sprzedaży. Przychody uzyskane z tego tytułu będą także przeznaczone na działalność statutową. Sprzedaż ta za podstawowy cel będzie miała reklamę Instytucji.

Pytanie

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) nabycie przez Państwa od kościelnej osoby prawnej majątkowych praw autorskich do dzieł na podstawie umowy sprzedaży, uprawnia Państwa do skorzystania ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych wynikającego z art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu  i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

1)rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej;

2)sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie czynności opodatkowanych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Tym samym, skoro przepis art. 55 ust. 6 wskazuje na zwolnienie od opłaty skarbowej  w odniesieniu do czynności prawnych obejmujących nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne i jednocześnie czynności takie są opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to przez opłatę skarbową powołaną w tym przepisie rozumie się podatek od czynności cywilnoprawnych.

Brzmienie powołanego przepisu w jego ust. 6 pkt 1 wskazuje zatem na zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych czynności zbycia przez kościelną osobę prawną rzeczy i praw nieprzeznaczonych do działalności gospodarczej.

W opisanym powyżej stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) kościelna osoba prawna – Zgromadzenie – utworzona prawidłowo i działająca zgodnie z przepisami prawa polskiego, sprzedaje instytucji kultury majątkowe prawa autorskie do dzieł sztuki na określonych umową polach eksploatacji. Prawa te nie są przeznaczone do działalności gospodarczej. Zbywca nie wykorzystywał ich w ten sposób. Będą Państwo wykorzystywać te prawa w swojej działalności statutowej opisanej Statutem. Pozyskanie majątkowych praw autorskich pozwoli instytucji m.in. na użyczanie dzieł sztuki wraz z prawem do ich eksponowania innym instytucjom, w tym instytucjom kultury, stowarzyszeniom, fundacjom oraz wynajmowanie dzieł sztuki wraz z prawem do ich eksponowania. Będą Państwo podejmować te czynności realizując cel statutowy w postaci upowszechniania  i udostępniania zbiorów i spuścizny rodu (...).

Jak wskazano w opisie w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) ewentualne przychody z tego tytułu będą sporadyczne i niewielkie i w całości przeznaczone będą na działalność statutową instytucji. Także przychód osiągany ze sprzedaży materiałów reklamowych będzie stanowił niewielką część przychodów Instytucji i będzie w całości przeznaczony na działalność statutową. Sprzedaż materiałów reklamowych będzie dokonywana jako realizacja celu statutowego.

Tym samym, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) będą Państwo korzystać ze zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego.

Na potwierdzenie stanowiska przywołała Pani interpretację indywidualną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295):

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2 powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy  o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Natomiast na podstawie art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1966):

Nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

1)rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej;

2)sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Osobami prawnymi są następujące personalne jednostki organizacyjne Kościoła:

1)Ordynariat Polowy;

2)kapituły;

3)parafie personalne;

4)Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Męskich;

5)Konferencja Wyższych Przełożonych Zakonnych Żeńskich;

6)instytuty życia konsekrowanego (instytuty zakonne i instytuty świeckie) oraz stowarzyszenia życia apostolskiego; te instytuty i stowarzyszenia zwane są dalej „zakonami”;

7)prowincje zakonów;

8)opactwa, klasztory niezależne, domy zakonne;

9)wyższe i niższe seminaria duchowne diecezjalne;

10)wyższe i niższe seminaria duchowne zakonne, jeżeli, w myśl przepisów danego zakonu, mają charakter samoistny.

Należy zauważyć, że przepis art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiera w swej treści zapisu o zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując jedynie na zwolnienie od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej. W odniesieniu do opłaty skarbowej należy jednak w takiej sytuacji odwołać się do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w niniejszej ustawie, rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dokonując zatem interpretacji przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, że jeżeli w innych aktach prawnych przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie odnoszącym się do czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to pomimo odwoływania się do prawnej instytucji opłaty skarbowej należy stosować przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do sytuacji uregulowanej w art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, należy przyjąć, że przepis ten w zakresie zwolnienia od opłaty skarbowej odnosi się do czynności cywilnoprawnych opodatkowanych na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem odpowiednie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych mają zastosowanie do wskazanego wyżej przepisu ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego  w Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym omawiane zwolnienie odnosi się do konkretnych czynności, z zastrzeżeniem, że rzeczy i prawa będące przedmiotem transakcji nie mogą być przeznaczone do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, dokonując wykładni art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 15 ust. 1 ustawy  o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, że nabywanie i zbywanie rzeczy  i  praw majątkowych przez kościelne osoby prawne jest zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przedmiotem tych czynności są rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że są Państwo instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzoną przez jej organizatora – jednostkę samorządu terytorialnego. Działają Państwo na podstawie ustawy  o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz statutu nadanego przez organizatora. Państwa statutowym celem działalności jest upowszechnianie i udostępnianie zbiorów i spuścizny rodu (...), dokumentujących kulturę Kresów Wschodnich; prezentowanie dorobku i historii lokalnego środowiska kulturalnego i artystycznego; prezentowanie najważniejszych dokonań fotografii, zarówno współczesnej, jak i historycznej; gromadzenie dóbr kultury oraz dokumentacji  z zakresu swojej działalności. Zgodnie ze statutem, Galeria może prowadzić, jako dodatkową, działalność odpłatną na zasadach określonych w obowiązujących odrębnych przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia realizacji zadań statutowych. Ta działalność dodatkowa, jak stanowi statut, może być prowadzona w zakresie wynajmu składników majątkowych oraz świadczenia usług reklamowych, a środki uzyskane z prowadzonej działalności dodatkowej mogą być przeznaczone wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej instytucji. Instytucja nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców. Zamierzają Państwo nabyć od Zgromadzenia Sióstr, stanowiącego personalną jednostkę organizacyjną Kościoła Katolickiego, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, posiadającą osobowość prawną, majątkowe prawa autorskie do dzieł sztuki w postaci m.in. obrazów, rysunków, rzeźb, znajdujących się w posiadaniu instytucji, stanowiących spuściznę rodu (...). Wskazane majątkowe prawa autorskie przysługują ww. Zgromadzeniu. Zgromadzenie jest właścicielem całości tych praw, bez żadnych ograniczeń czasowych  i terytorialnych. Nabycie przez instytucję tych praw nastąpi częściowo na podstawie umowy sprzedaży, a więc odpłatnie, częściowo na podstawie darowizny, a więc tytułem darmym. Nabycie tych praw majątkowych pozwoli instytucji na dysponowanie nimi na polach eksploatacji opisanych umową i wykorzystywanie ich w prowadzonej działalności statutowej. Posiadanie majątkowych praw autorskich do dzieł pozwoli instytucji m.in. na ich użyczanie lub wynajmowanie. Czynności te będą Państwo podejmować realizując cel statutowy  w postaci upowszechniania i udostępniania zbiorów i spuścizny rodu (...). Podmiotami biorącymi dzieła w użyczenie lub będącymi najemcami dzieł będą  w szczególności inne instytucje kultury, fundacje, stowarzyszenia. Użyczenie lub wynajem będzie dotyczyło niewielkiej części dzieł sztuki, których dotyczą prawa autorskie, bowiem  w znacznej części dzieła te stanowią Państwa wystawę stałą. Ewentualne przychody uzyskiwane z tego tytułu będą występowały sporadycznie, będą stanowiły nieznaczną część przychodów instytucji i będą przeznaczone w całości na działalność statutową instytucji, zgodnie z jej statutem. Użyczanie i wynajem dzieł sztuki będzie podejmowany jako realizacja celu statutowego, nie będzie miał charakteru ciągłego i nie będzie nastawiony na osiągnięcie zysku. Nadto Instytucja w ramach realizacji celu statutowego będzie zlecała produkcję materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących działalności Instytucji, wykorzystując nabyte prawa autorskie. Część z tych materiałów np. breloki, przypinki itd. będzie przeznaczona do sprzedaży. Przychody uzyskane z tego tytułu będą także przeznaczone na działalność statutową. Sprzedaż ta za podstawowy cel będzie miała reklamę Instytucji.

Chcą się Państwo dowiedzieć, czy mogą skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Stoją Państwo na stanowisku, że mogą Państwo korzystać z tego zwolnienia.

Istotne jest zatem ustalenie, czy w omawianej sprawie nabędą Państwo wskazane prawa autorskie majątkowe nieprzeznaczone do działalności gospodarczej. Wskazać należy, że ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, mimo iż posługuje się pojęciem „działalności gospodarczej”, to go nie definiuje. Tej definicji nie zawiera również ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Definicja „działalności gospodarczej” zawarta jest natomiast w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Ustawa ta, jako najbliższa systemowo zarówno ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, jak również ustawie o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej  w związku z zawartym w niej zwolnieniem od podatku od czynności cywilnoprawnych,  w art. 3 pkt 9 wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność – do przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236):

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Wskazali Państwo, że użyczanie i wynajem dzieł sztuki będą podejmowane jako realizacja celu statutowego, nie będą mieć charakteru ciągłego i nie będą nastawione na osiągnięcie zysku, a także, że nie są Państwo przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców.

Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), którą wskazali Państwo jako podstawę Państwa działalności:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu  i ochronie kultury.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej  w rozumieniu odrębnych przepisów.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz Państwa wskazania w treści wniosku należy stwierdzić, że nabywanie autorskich praw majątkowych od kościelnej osoby prawnej,  o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego  w Rzeczypospolitej Polskiej (Zgromadzenia Sióstr), będzie korzystało ze zwolnienia  z opodatkowania przewidzianego w art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej i z tytułu nabywania tych autorskich praw majątkowych nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja może pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.