Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.30.2024.1.DR
Temat interpretacji
W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości w przypadku gdy nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem mieszkalnym przeznaczonym do zamieszkania oraz starym budynkiem mieszkalnym, nienadającym się do zamieszkania, co do którego uprzedni właściciele złożyli wniosek o rozbiórkę i wobec którego są wykonywane prace rozbiórkowe.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 26 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 19 stycznia 2024 r. została zawarta umowa sprzedaży, rep. (…), na podstawie której nabyła Pani z mężem nieruchomość stanowiącą działkę nr ew. (…) o pow. 0,2015 ha, położoną w (…). Nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem mieszkalnym przeznaczonym do zamieszkania oraz starym budynkiem mieszkalnym, nienadającym się do zamieszkania, nie posiadającym mediów, instalacji sanitarnej, elektrycznej, nienadającym się do remontu, nie przedstawiającym żadnej wartości, co do którego uprzedni właściciele złożyli wniosek o rozbiórkę i wobec którego są wykonywane prace rozbiórkowe. Przed podpisaniem aktu notarialnego, notariusz pouczył Państwa o obowiązku zapłaty od transakcji podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na art. 9 pkt 17 ww. ustawy, pomimo, że w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie byli Państwo właścicielami żadnego lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego ani nie przysługiwał Państwu udział w takich prawach. Wobec tego podatek został przez Państwa zapłacony. Dodatkowo na zakup tej nieruchomości uzyskali Państwo preferencyjny kredyt na nabycie pierwszej nieruchomości.
Pytania
Czy w tej sytuacji, kiedy nabywa Pani wraz z mężem jedną nieruchomość, jedną działkę ewidencyjną z dwoma budynkami, gdzie jeden jest do rozbiórki powinni Państwo uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych, przy okolicznościach, że spełniają Państwo wszystkie przesłanki zwolnienia z art. 9 pkt 17?
Czy skoro są interpretacje, że zwalnia się od podatku nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnym i gospodarczym, to nie należałoby uznać, że budynek przeznaczony do rozbiórki nie spełnia celu mieszkalnego i cała transakcja winna być zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych?
Czy zwolnienie z art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma zastosowanie w przypadku sprzedaży nieruchomości (jednej) działki gruntu, objętej jedną księgą wieczystą, na której znajduje się budynek mieszkalny oraz budynek mieszkalny, nienadający się do zamieszkania, co do którego zgłoszono rozbiórkę, przy spełnieniu pozostałych przesłanek zwolnienia od podatku?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, zwolnienie z art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powinno mieć zastosowanie w przypadku sprzedaży jednej nieruchomości (jedna księga wieczysta, jedna działka), gdy na tej nieruchomości znajduje się budynek mieszkalny oraz budynek mieszkalny nienadający się do zamieszkania, wymagający rozbiórki w przypadku spełnienia przesłanek zwolnienia: przed dniem zawarcia aktu sprzedaży ani w dniu jego zawarcia kupującemu nie przysługiwało prawo własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego ani udział w tych prawach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:
Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:
a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
b)innych praw majątkowych − 1%.
Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z treści przepisu art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będzie sprzedaż, której przedmiotem jest:
- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,
- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,
pod warunkiem, że kupującemu/ kupującym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 19 stycznia 2024 r. została zawarta umowa sprzedaży, na podstawie której nabyła Pani z mężem nieruchomość stanowiącą działkę nr ew. (…) o pow. 0,2015 ha. Nieruchomość ta zabudowana jest budynkiem mieszkalnym przeznaczonym do zamieszkania oraz starym budynkiem mieszkalnym, nienadającym się do zamieszkania, nie posiadającym mediów, instalacji sanitarnej, elektrycznej, nienadającym się do remontu, nie przedstawiającym żadnej wartości, co do którego uprzedni właściciele złożyli wniosek o rozbiórkę i wobec którego są wykonywane prace rozbiórkowe. Przed podpisaniem aktu notarialnego, notariusz pouczył Państwa o obowiązku zapłaty od transakcji podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na art. 9 pkt 17 ww. ustawy, pomimo, że w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie byli Państwo właścicielami żadnego lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego ani nie przysługiwał Państwu udział w takich prawach.
Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawierają definicji budynku czy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Takiej definicji należy więc poszukać w przepisach odrębnych.
I tak zgodnie z art. 3 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
2a) budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
Jak wynika z treści wniosku, nabyła Pani wraz mężem nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym przeznaczonym do zamieszkania oraz starym budynkiem mieszkalnym, nienadającym się do zamieszkania. Budynki znajdują się na jednej działce ewidencyjnej.
Analizując zakres omawianego zwolnienia trzeba zwrócić uwagę, że w przypadku, gdy na działce znajdują się budynki i inne urządzenia trwale związane z gruntem, stanowią one części składowe gruntu i bez wyjątku ustawowego nie mogą być odrębnym od gruntu przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
Ponadto należy zauważyć, że stary budynek mieszkalny, który − jak Pani wskazała we wniosku – jest w stanie nienadającym się do zamieszkania, nie posiada mediów, instalacji sanitarnej, elektrycznej, nie nadaje się do remontu, nie przedstawia żadnej wartości, co do którego uprzedni właściciele złożyli wniosek o rozbiórkę i wobec którego są wykonywane prace rozbiórkowe – nie spełnia definicji budynku mieszkalnego w świetle ustawy Prawo budowlane. Skoro zatem wobec ww. budynku jest prowadzona rozbiórka na podstawie wniosku o rozbiórkę (zgłoszenia rozbiórki) złożonego przez poprzednich właścicieli to jego stan uniemożliwia jego normalne użytkowanie. Tym samym nie może on służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, zatem trudno uznać go za budynek mieszkalny jednorodzinny.
Skoro więc na nieruchomości gruntowej (jednej działce ewidencyjnej), którą Pani nabyła wraz z mężem znajduje się budynek mieszkalny przeznaczony do zamieszkania oraz budynek mieszkalny, który nie spełnia definicji budynku mieszkalnego, co do którego uprzedni właściciele złożyli wniosek o rozbiórkę i wobec którego są wykonywane prace rozbiórkowe, to w takiej sytuacji cała zawarta umowa sprzedaży korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem, została wydana wyłącznie dla Pani. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Nie rozstrzyga ona zatem o skutkach podatkowych zakupu nieruchomości przez Pani męża. Stosownie do powyższego, jeżeli Pani mąż chciałby również otrzymać interpretację indywidualną, to powinien złożyć odrębny wniosek i uiścić wymaganą opłatę.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).