Zakup od Gminy samochodów przeznaczonych do demontażu. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.59.2024.2.BD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.59.2024.2.BD

Temat interpretacji

Zakup od Gminy samochodów przeznaczonych do demontażu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zakupu od Gminy pojazdów przeznaczonych do demontażu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 22 marca 2024 r. (wpływ 22 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) na podstawie wyroku sądowego staje się właścicielem samochodu, ponieważ został on porzucony i usunięty jako odpad niebezpieczny o kodzie (...) (zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy).

Podstawą tego przepadku na rzecz Gminy (...) jest art. 50a oraz art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Gmina usuwając odpady niebezpieczne z terenu miasta wykonuje zadania własne gminy i w wykonaniu tych czynności korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Posiada Pani z Gminą (...), umowę podpisaną (...), obowiązującą od 1 stycznia 2024 r. – 31 grudnia 2024 r., na odbiór samochodów uznanych za odpad niebezpieczny, w celu ich złomowania. W umowie zobowiązano Panią do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu tych odpadów.

Cena nabycia wynosi: 1 050 zł za samochód osobowy, 2 400 zł za samochód ciężarowy, 350 zł za motorowery i inne pojazdy oraz pojazdy zdekompletowane.

Na podstawie e-maila z wykazem pojazdów, w ciągu siedmiu dni, ma Pani obowiązek odebrania tych odpadów niebezpiecznych.

Po zakończeniu miesiąca, otrzymuje Pani notę księgową z wykazem odebranych w danym miesiącu odpadów niebezpiecznych i kwotą do zapłaty za te odpady niebezpieczne.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że ramowa umowa sprzedaży pomiędzy Gminą (...) a Pani przedsiębiorstwem została zawarta (...) Umowa przewiduje m.in., że:

1.Przedmiotem umowy jest uzgodnienie zasad i warunków sprzedaży i demontażu pojazdów, których własność przepadła z mocy prawa w trybie art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym oraz na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów powszechnych w trybie art. 130a ww. ustawy oraz pojazdów uznanych za złom użytkowy;

2.Sprzedawca zobowiązuje się do wyłącznej sprzedaży na rzecz Kupującego pojazdów, o których mowa w ust. 1 za cenę określoną w umowie;

3.Kupujący oświadcza, że zamierza nabyć pojazdy, o których mowa w ust. 1 celem ich demontażu;

4.Sprzedaż pojazdów odbywać się będzie na podstawie ofert składanych przez Sprzedawcę w formie pisemnej oraz przesłanych na pocztę elektroniczną na adres e-mail Kupującego, o którym mowa w § 5 ust. 3 umowy, z wyszczególnieniem danych pojazdu: numeru VIN, numeru rejestracyjnego, marki, roku wyprodukowania pojazdu, daty pierwszej rejestracji na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, miejsca przechowywania pojazdu;

5.Sprzedawca będzie wystawiał notę księgową zbiorczo, za każdy miesiąc kalendarzowy obowiązywania umowy, do której załączony zostanie wykaz sprzedanych pojazdów;

6.Noty księgowe będą wystawiane na ostatni dzień roboczy każdego miesiąca i przekazywane w terminie do 5 dnia następnego miesiąca;

7.Noty księgowe będą stanowić potwierdzenie zakupu pojazdów;

8.Kupujący będzie realizował płatność na konto Sprzedawcy, wskazane w nocie księgowej w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania.

Pojazdy są odbierane w różny sposób. Czasem jest to jeden pojazd zabierany na holownik, czasem dwa lub kilka. Termin odbioru pojazdu jest ustalony na siedem dni od chwili zawiadomienia Pani o rodzaju pojazdu i miejscu odbioru.

W nocie księgowej otrzymanej na koniec miesiąca kalendarzowego wyszczególnione są pojazdy odebrane w miesiącu oraz kwota do zapłaty za te pojazdy. Poza notą nie otrzymuje Pani żadnych innych dokumentów potwierdzających tę sprzedaż.

W odpowiedzi – na prośbę o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego – w uzupełnieniu wniosku (w części dotyczącej stanowiska) wskazała Pani także, że:

- Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i z tytułu wykonania umowy ramowej sprzedaży działa w charakterze czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Potwierdzeniem tego stanu może być fakt zakupu przez Panią 14 marca 2024 r. pojazdu, na fakturę VAT ze stawką podstawową 23%.

- Pojazd zakupiła Pani po wygraniu przetargu ogłoszonego przez Gminę (...).

- Pojazd ten Gmina (...) nabyła z mocy prawa w trybie według opisu na fakturze: „Sprzedaż pojazdów w trybie przetargu, które przepadły na (...) z art. 50 oraz art. 130a UPRD”.

- Gmina (...) w ramach Umowy ramowej sprzedaży z (...) nie wykonuje swoich zadań własnych, a jedynie sprzedaje pojazdy przeznaczone do demontażu. Wyzbywa się swojego zbędnego już majątku, w wyniku jego sprzedaży.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zapisów umowy ramowej sprzedaży, właściwe jest opodatkowanie tej sprzedaży podatkiem od czynności cywilno prawnych?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, dla opodatkowania zbycia pojazdów, w ramach umowy ramowej sprzedaży zawartej (...) z Gminą (...) nie powinny być stosowane przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Do zbycia pojazdów, w wykonaniu umowy ramowej sprzedaży, zastosowanie powinny mieć przepisy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż winna być udokumentowana fakturą VAT, wystawioną zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (do 15 dnia miesiąca następnego) i z podstawową stawką sprzedaży 23%.

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i z tytułu wykonania umowy ramowej sprzedaży działa w charakterze czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Potwierdzeniem tego stanu może być fakt zakupu przez Panią 14 marca 2024 r. pojazdu, na fakturę VAT ze stawką podstawową 23%.

Pojazd zakupiła Pani po wygraniu przetargu ogłoszonego przez Gminę (...).

Pojazd ten Gmina (...) nabyła z mocy prawa w trybie według opisu na fakturze: „Sprzedaż pojazdów w trybie przetargu, które przepadły na (...) z art. 50 oraz art. 130a UPRD”.

Sformułowane w ramach umowy ramowej sprzedaży warunki współpracy wypełniają zapisy art. 535 ustawy Kodeks cywilny dotyczące umowy sprzedaży w całości. Sprzedający w umowie zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Gmina (...) w ramach Umowy ramowej sprzedaży z (...) nie wykonuje swoich zadań własnych, a jedynie sprzedaje pojazdy przeznaczone do demontażu. Wyzbywa się swojego zbędnego już majątku, w wyniku jego sprzedaży.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. 

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

Z opisu sprawy wynika, że Pani (Kupująca) podpisała (...) z Gminą (Sprzedawcą) umowę ramową sprzedaży, która obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przedmiotem tej umowy jest uzgodnienie zasad i warunków sprzedaży i demontażu pojazdów, których własność przepadła z mocy prawa w trybie art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym i na podstawie prawomocnych orzeczeń sądów powszechnych w trybie art. 130a ww. ustawy oraz pojazdów uznanych za złom użytkowy. Sprzedawca zobowiązuje się do wyłącznej sprzedaży na rzecz Kupującego pojazdów za cenę określoną w umowie. Kupujący oświadcza, że zamierza nabyć pojazdy w celem ich demontażu. Sprzedaż pojazdów odbywać się będzie na podstawie ofert składanych przez Sprzedawcę w formie pisemnej oraz przesłanych na pocztę elektroniczną na adres e-mail Kupującego. Sprzedawca będzie wystawiał notę księgową zbiorczo, za każdy miesiąc kalendarzowy obowiązywania umowy, do której załączony zostanie wykaz sprzedanych pojazdów. Noty księgowe będą wystawiane na ostatni dzień roboczy każdego miesiąca i przekazywane w terminie do 5 dnia następnego miesiąca. Noty księgowe będą stanowić potwierdzenie zakupu pojazdów. Kupujący będzie realizował płatność na konto Sprzedawcy, wskazane w nocie księgowej w terminie 30 dni od dnia jej otrzymania. Poza notą nie otrzymuje Pani żadnych innych dokumentów potwierdzających tę sprzedaż.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika więc, że w wyniku nabycia przez Panią od Gminy pojazdów w celu ich demontażu (na podstawie wskazanej wyżej umowy) i dokonując płatności na rzecz Sprzedawcy (Gminy) będzie Pani dokonywać czynności, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 535 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy  i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, stronami umowy jest strona zbywająca pojazdy czyli Gmina oraz Pani prowadząca przedsiębiorstwo jako nabywca. Przedmiotem umowy są zaś pojazdy, które nabywa Pani za cenę określoną w umowie. Powyższe sprawia więc, że w opisanej sytuacji nabycie ww. pojazdów następuje na podstawie umowy zawierającej przedmiotowo istotne elementy umowy sprzedaży, czyli czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W Pani ocenie, przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powinny być stosowane w tej sprawie.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Umowa sprzedaży – zgodnie z powołanym wyżej art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem przepisy tej ustawy maja zastosowanie do analizowanej sprawy.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje,  w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy może być wyłączona  z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Umowy sprzedaży mogą podlegać wyłączeniu na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy od czynności cywilnoprawnych, jednakże tylko w ściśle określonych przypadkach. Zgodnie z tym przepisem:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

-umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

-umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści ww. art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona.

We wniosku wskazała Pani, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i z tytułu wykonania umowy ramowej sprzedaży działa w charakterze czynnego podatnika podatku od towarów i usług. Dlatego też, do zbycia pojazdów, w wykonaniu umowy ramowej sprzedaży, zastosowanie powinny mieć przepisy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż winna być udokumentowana fakturą VAT, wystawioną zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z podstawową stawką sprzedaży 23% tego podatku. Potwierdzeniem tego stanu może być fakt zakupu przez Panią 14 marca 2024 r. pojazdu, na fakturę VAT ze stawką podstawową 23%, który Pani zakupiła po wygraniu przetargu ogłoszonego przez Gminę. Pojazd ten Gmina nabyła z mocy prawa w trybie art. 50a oraz art. 130a ustawy prawo o ruchu drogowym. Gmina w ramach umowy ramowej sprzedaży z (...) nie wykonuje swoich zadań własnych, a jedynie sprzedaje pojazdy przeznaczone do demontażu. Wyzbywa się swojego zbędnego majątku, w wyniku jego sprzedaży.

Na podstawie art. 50a ust. 1-5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.):

Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza.

Pojazd usunięty w trybie określonym w ust. 1, nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby zobowiązanej.

Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując się zasadą poszanowania prawa własności oraz potrzebą zapewnienia porządku na drogach publicznych, określi, w drodze rozporządzenia:

1)szczegółowy tryb oraz jednostki i warunki ich współdziałania w zakresie usuwania pojazdów bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane;

2)tryb postępowania w zakresie przejęcia pojazdu na własność gminy.

W myśl art. 130a ust. 5f, 6 i 6e ww. ustawy:

Usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

Rada powiatu, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań, o których mowa w ust. 1-2, oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat, o których mowa w ust. 5c, oraz wysokość kosztów, o których mowa w ust. 2a. Wysokość kosztów, o których mowa w ust. 2a, nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu, o których mowa w ust. 6a.

Opłaty, o których mowa w ust. 6, stanowią dochód własny powiatu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz przytoczone przepisy – w sytuacji gdy opisana przez Panią transakcja, tj. sprzedaż pojazdów w celu ich demontażu – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bądź sprzedający będzie zwolniony z podatku od towarów i usług (co nie jest przedmiotem rozstrzygnięcia w tej interpretacji, gdyż dotyczy ona – zgodnie z Pani pytaniem – tylko i wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych), to transakcja nabycia przez Panią pojazdów w celu ich demontażu (umowa sprzedaży zawarta z Gminą) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym – jeżeli opisana we wniosku transakcja nabycia przez Panią pojazdów będzie objęta uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług – nie będzie Pani zobligowana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu opisanego stanu faktycznego, gdyż czynność ta będzie wyłączona na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, nie będzie Pani miała obowiązku uiszczania podatku od czynności cywilnoprawnych.

Warunkiem dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych istotnym jest to, by dana czynność (zakup przez Panią pojazdów od Gminy) była objęta uregulowaniami zawartymi w ustawie o podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie nie mogliśmy uznać Pani stanowiska za prawidłowe, bowiem wbrew Pani twierdzeniu, przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych mają zastosowanie w omawianej sprawie. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja ta, zgodnie z zadanym we wniosku pytaniem (ostatecznie przeformułowanym w jego uzupełnieniu), dotyczy tylko podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie rozstrzyga, czy umowa ramowa sprzedaży pojazdów w celu ich demontażu i nabywania w jej ramach pojazdów jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub czy któraś ze stron tej umowy sprzedaży, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu tej właśnie umowy, jest z tego podatku zwolniona. Stwierdzenia dotyczące podatku od towarów i usług – zawarte w Pani stanowisku – przyjęliśmy jako część opisu stanu faktycznego (bo te elementy były przedmiotem wezwania o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego) oraz jako element własny Pani uzasadnienia do stanowiska  w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, niepodlegający ocenie w tej interpretacji. Ocena stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oparta jest wyłącznie na opisie sprawy przedstawionym przez Panią we wniosku  

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.