Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.507.2023.4.AD
Temat interpretacji
Planowana sprzedaż Nieruchomości będzie podlegać faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolniona, więc znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
23 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w pismach z 31 stycznia 2024 r. (data wpływu – 31 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…) Spółka z o.o. (Inwestor)
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: Pan (…) (Sprzedający, Zbywca)
Opis zdarzenia przyszłego
Inwestor jest zainteresowany nabyciem własności nieruchomości gruntowej z przeznaczeniem pod inwestycję przemysłową (dalej: „Inwestycja”, planowane nabycie na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości będzie dalej określane jako „Transakcja”). Termin Transakcji zaplanowany został na pierwszą połowę 2024 r.
W ramach Transakcji Inwestor zamierza nabyć (umowa sprzedaży) niezbędne do realizacji Inwestycji niezabudowane działki ewidencyjne o nr (…), (…), (…), (…) o łącznej powierzchni (…) ha (dalej łącznie „Działki Rolne”) oraz działkę ewidencyjną o nr (…) o powierzchni (…) ha (dalej: „Działka Drogowa”), położone w miejscowości (…), w obrębie ewidencyjnym (…) (dalej Działki Rolne i Działka Drogowa zwane będą łącznie „Nieruchomością”). Dla Nieruchomości obecnie prowadzona jest księga wieczysta o nr (…) przez Sąd Rejonowy w (…). W ww. księdze wieczystej, Sprzedający wpisany jest jako jedyny właściciel Nieruchomości. Działka ew. (…) jest działką drogową i – z uwagi na prawo pierwokupu przysługujące gminie – będzie nabywana przez Inwestora albo bezpośrednio od Sprzedającego, albo za pośrednictwem innego podmiotu. Kwestia sposobu nabycia działki ew. (…) zostanie opisana w dalszej części wniosku.
Działki Rolne zostały nabyte przez Sprzedającego na podstawie umowy darowizny zawartej ze swoją matką, z (…) 2016 r., sporządzonej przed notariuszem (…) – rep. (…). Czynność nabycia nieruchomości przez Sprzedającego nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Działka Drogowa została nabyta przez Sprzedającego od (…), na podstawie umowy sprzedaży z (…) 2022 r., sporządzonej przed notariuszem (…) – rep. (…).
Ani Działki Rolne ani Działka Drogowa nie zostały nabyte przez Sprzedającego w celu ich dalszej odsprzedaży.
Nieruchomość została nabyta przez Sprzedającego do majątku osobistego i pozostaje w jego majątku osobistym.
Zgodnie z danymi z Rejestru Gruntów:
- wchodzące w skład Nieruchomości działki ew. (…), (…), (…) i (…) są gruntami ornymi, oznaczonymi symbolem RIVa,
- wchodząca w skład Nieruchomości działka ew. (…) stanowi drogi oznaczone symbolem dr.
Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego; w stosunku do Nieruchomości został złożony wniosek o warunki zabudowy.
Nieruchomość leży na obszarze objętym (…), zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia (…)2014 r. nr (…). Zgodnie z powyższymi uchwałami, Nieruchomość znajduje się na obszarze zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług (symbol MN2), w części pod obszary rolnicze położone w kompleksach żyznych gleb (symbol RI).
Nieruchomość jest nieruchomością niezabudowaną. Na Działce Drogowej (działka ew. (…)) droga nie została urządzona i brak jest jakiejkolwiek infrastruktury i urządzeń drogowych, zaś obszar tej działki wykorzystywany jest faktycznie dla celów rolniczych. Według najlepszej wiedzy Sprzedającego, na Nieruchomości nie ma żadnych elementów infrastruktury technicznej, podziemnych budowli, bunkrów czy też zbiorników nieujawnionych na aktualnych mapach uzbrojenia terenu. Sprzedający nie czynił żadnych innych prac porządkowych na Nieruchomości, w tym w szczególności nie wyburzał innych budynków/budowli, których elementy mogłyby pozostać na Nieruchomości. Teren Nieruchomości jest nieogrodzony.
Według najlepszej wiedzy Sprzedającego, na terenie Nieruchomości brak jest jakichkolwiek obiektów, które wypełniałyby definicję budowli czy obiektu budowlanego z art. 3 ustawy Prawo budowlane.
Nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne, zarówno w rozumieniu Kodeksu cywilnego jak i ustawy o podatku rolnym. Na Nieruchomości prowadzona jest działalność rolnicza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Na Nieruchomości uprawiane są głównie zboża.
Sprzedający prowadzi na Nieruchomości gospodarstwo rolne osobiście.
Sprzedający okazjonalnie sprzedaje produkty rolne wyprodukowane na nieruchomości. Sprzedający nie jest i nigdy nie był rolnikiem ryczałtowym.
Od chwili nabycia Działek Rolnych Sprzedający otrzymuje dopłaty z (…) z tytułu prowadzenia działalności rolnej na Działkach Rolnych.
Nieruchomość nie jest i nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
Obecnie Działki Rolne zostały wydzierżawione na rzecz (…) Sp. z o.o. Z tytułu dzierżawy Sprzedający otrzymał jednorazowy czynsz dzierżawny. Dzierżawa pozostaje elementem przygotowania Inwestycji i była niezbędna do uzyskania warunków przyłączenia Nieruchomości do mediów. Dzierżawa nie uprawnia dzierżawcy do pobierania pożytków z gospodarstwa rolnego znajdującego się na Nieruchomości i nie koliduje z prowadzeniem gospodarstwa rolnego przez Sprzedającego.
Sprzedający co najmniej od 10 lat przed złożeniem wniosku nie sprzedawał innych nieruchomości.
Sprzedający od (…) r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przeważający przedmiot działalności prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje – Pozostałe sprzątanie (PKD: 81.29.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Sprzedający nigdy nie prowadził działalności w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości (PKD 68.10.Z) lub pośrednictwa przy obrocie nieruchomościami (PKD 68.31.Z).
W celu zbycia Nieruchomości Sprzedający podejmował następujące działania:
- zawarł umowę z profesjonalnym pośrednikiem w celu znalezienia nabywcy Nieruchomości,
- (…) 2021 r. Sprzedający przed notariuszem (…) zawarł ze spółką (…) Sp. z o.o. (dalej: Nabywca) przedwstępną umowę sprzedaży obejmującą działki ew. (…), (…), (…) i (…),
- (…) 2023 r. Sprzedający przed notariuszem (…) zawarł z Nabywcą przedwstępną umowę sprzedaży obejmującą działkę ew. (…).
(dalej obie wskazane powyżej umowy przedwstępne będą zwane „Umową Przedwstępną”),
- (…) 2022 r. zawarł z Nabywcą umowę dzierżawy części Nieruchomości w celu umożliwienia uzyskania przez Nabywcę warunków przyłączenia Inwestycji do mediów.
Umowa Przedwstępna przewiduje cesję praw i obowiązków z Umowy Przedwstępnej po stronie Nabywcy. Przed dniem Transakcji, prawa i obowiązki kupującego wynikające z Umowy Przedwstępnej zostaną objęte cesją na rzecz Inwestora i to Inwestor będzie docelowym kupującym Nieruchomość. W tym celu Nabywca i Inwestor zawarli (…) 2023 r. przed notariuszem (…) przedwstępną warunkową umowę sprzedaży praw i przeniesienia obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej.
Wskazać jednak należy, że działka ew. (…) jest objętą prawem pierwokupu na rzecz gminy. W związku z powyższym Strony nie wykluczają, że działka ta, przed dniem Transakcji, zostanie od Sprzedającego nabyta przez Nabywcę i następnie odsprzedana Inwestorowi przez Nabywcę w dniu Transakcji. Zatem Zainteresowani nie mogą wykluczyć, iż działka (…) nie będzie przedmiotem przedmiotowej Transakcji. W ostateczności jednak niezależnie od powyższego sposobu nabycia działki, Inwestor i tak stanie się właścicielem Działki Drogowej i na tej działce będzie realizował Inwestycję. Nieruchomość posiada dostęp do drogi publicznej w inny sposób niż przez Działkę Drogową a więc możliwa będzie oddzielna sprzedaż Działek Rolnych i Działki Drogowej.
Umowa Przedwstępna ma charakter warunkowy. Warunkiem zawarcia umowy przyrzeczonej jest:
1) uzyskanie przez Sprzedającego wydanych w trybie art. 306g lub 306e Ordynacji podatkowej przez właściwe organy zaświadczeń o braku zaległości z tytułu podatków i innych należności publicznoprawnych;
2) przeprowadzenie przez Nabywcę procesu analizy stanu prawnego nieruchomości i uzyskanie, według jego oceny wyników tej analizy za satysfakcjonujące;
3) uzyskanie przez Nabywcę na jego koszt, ustaleń z których będzie wynikało, iż warunki glebowo-środowiskowe nieruchomości umożliwiają realizację planowanej inwestycji;
4) potwierdzenie, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację Inwestycji;
5) potwierdzenie, że nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej;
6) uzyskanie przez Nabywcę decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu obejmującego Nieruchomość bądź wydzielone z niej działki gruntu, która umożliwiać będzie realizację planowanej przez Nabywcę inwestycji;
7) podział geodezyjny nieruchomości, o którym mowa w § 2 ust. 1 Umowy Przedwstępnej, o ile będzie niezbędny do zrealizowania planowanej przez Nabywcę inwestycji;
8) uzyskanie przez Nabywcę, warunków technicznych, pozwoleń, decyzji, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostki samorządu terytorialnego na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na nieruchomości, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne itp.) mogą znajdować się na nieruchomości oraz kolidować z planowaną inwestycją;
9) uzyskanie przez Nabywcę ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;
10) oświadczenia i zapewnienia Sprzedającego zawarte w § 1 Umowy Przedwstępnej pozostaną ważne i aktualne w dacie zawarcia umowy przyrzeczonej;
11) przedstawienie przez kupującego uchwały wspólników wyrażającej zgodę na nabycie Nieruchomości.
Powyższe warunki zostały zastrzeżone na korzyść kupującego, co oznacza że Nabywca (a po cesji Umowy Przedwstępnej Inwestor) ma prawo żądania zawarcia umowy przyrzeczonej, pomimo niespełnienia się któregoś z ww. warunków.
W Umowie Przedwstępnej Sprzedający udzielił Nabywcy zgody na dysponowanie Nieruchomością na cele budowlane, oraz udzielił wskazanym przez Nabywcę osobom pełnomocnictwa do:
1) przeglądania akt ksiąg wieczystych prowadzonej dla Nieruchomości, w tym składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów z akt oraz do odbioru takich fotokopii i odpisów, a ponadto do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których Nieruchomość została odłączona;
2) uzyskiwania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów lub wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego;
3) uzyskania zaświadczeń w trybie art. 306e i 306g w zw. z art. 112 Ordynacji podatkowej właściwych dla Sprzedającego od właściwych organów stwierdzających niezaleganie albo zaległość z tytułu podatków bądź składek na ubezpieczenie społeczne, ewentualne niefigurowanie w rejestrze składek;
4) reprezentowania we wszystkich sprawach dot. uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Nieruchomości którego ustalenia będą umożliwiały realizację planowanej przez kupującego inwestycji;
5) złożenia wniosku i reprezentowania we wszystkich sprawach dotyczących uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu obejmującego Nieruchomość, którego ustalenia będą umożliwiały realizację planowanej przez kupującego inwestycji;
6) uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej doprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;
7) uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;
8) uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;
9) uzyskania decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez kupującego inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji o lokalizacji zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na Nieruchomości planowanej przez kupującego inwestycji;
10) składania wniosków o podział Nieruchomości, do reprezentowania Sprzedającego w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów, a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podział, jak też do ujawnienia tego podziału w ewidencji gruntów i ewentualnej zmiany oznaczenia użytków gruntowych.
Ww. pełnomocnicy, w celu przygotowania Transakcji w imieniu Sprzedającego, uzyskali m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, złożono wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, podjęte zostały kroki w celu uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. W toku dalszego przygotowania inwestycji pełnomocnicy zamierzają występować o wydanie także innych niezbędnych do przeprowadzenia Transakcji dokumentów w tym decyzji pozwolenie na budowę oraz decyzji o wyłączeniu Nieruchomości z produkcji rolnej.
Sprzedający nie wyklucza, że w przyszłości będzie sprzedawał lub kupował inne nieruchomości, zarówno dla celów rolnych jak i mieszkaniowych.
Nieruchomość zostanie sprzedana na rzecz Inwestora po uzyskaniu ostatecznego pozwolenia na budowę i uzyskania decyzji o wyłączeniu Nieruchomości z produkcji rolnej.
Inwestor jest i na moment dokonania Transakcji będzie podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Nieruchomość będzie nabywana przez Inwestora w celach inwestycyjnych i Inwestor nie będzie prowadzić na Nieruchomości gospodarstwa rolnego.
Inwestor lub jego następca prawny planuje, w ramach Inwestycji, wybudować na Nieruchomości budynki i budowle, a następnie je wynająć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym, po nabyciu przedmiotowej Nieruchomości, Inwestor planuje wykorzystywać je w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegającej zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego wniosku, które dotyczy podatku od towarów i usług, zostało przywołane w interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług.
Pytanie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy Transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany w zakresie jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Jak szczegółowo wskazano w uzasadnieniu stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 1 i 2, zdaniem Zainteresowanych Transakcja będzie podlegała opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Tym samym, na podstawie ww. przepisu, Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Powyżej przywołaliśmy tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):
Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:
Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Przy umowie sprzedaży – podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:
a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b) innych praw majątkowych – 1%.
Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona (z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ww. ustawy). Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zatem czynność (np. umowa sprzedaży) w tej części, w której nie podlega ona regulacji w zakresie podatku od towarów i usług, bo czynność nie jest traktowana dla celów podatku od towarów i usług jako dostawa (czynność – np. umowa sprzedaży) lub świadczenie usługi będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Państwa dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług będzie bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) lub/i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Inwestor) nabędzie od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania (Sprzedającego) prawo własności niezabudowanej nieruchomości, złożonej z pięciu działek gruntu o numerach (…), (…), (…), (…) i (…) (łącznie: Nieruchomość).
W interpretacji indywidualnej znak: 0111-KDIB3-2.4012.649.2023.3.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził Państwa stanowisko wskazując, że:
- czynność dostawy działek nr (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,
- sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającego na rzecz Kupującego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku od towarów i usług.
A zatem, skoro omawiana we wniosku planowana sprzedaż Nieruchomości złożonej z pięciu działek niezabudowanych będzie podlegać faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie z tego podatku zwolniona, to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku opisana transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – znak: 0111-KDIB3-2.4012.649.2023.3.AR.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
(…) Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.