W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.296.2023.1.KK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.296.2023.1.KK

Temat interpretacji

W zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja  indywidualna   

stanowisko  nieprawidłowe

Szanowny  Panie,

stwierdzam,  że  Pana  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  stanu  faktycznego  w  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych  jest  nieprawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

4  grudnia  2023  r.  wpłynął  Pana  wniosek  z  1  grudnia  2023  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych   w  zakresie  możliwości  zwolnienia  z  opodatkowania  umowy  sprzedaży  nieruchomości.  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  stanu  faktycznego 

27  września  2023  r.  nabył  Pan  nieruchomość  w  postaci  działki  gruntu  numer  (...)  o  powierzchni  (...)  ha  oraz  działki  gruntu  numer  (...)  o  powierzchni  (...)  ha  położone  w  miejscowości  (...),  gm.  (...),  powiat  (...),  województwo  (...).  Na  działce  gruntu  numer  (...)  została  rozpoczęta  inwestycja  budowlana  polegająca  na  budowie  budynku  jednorodzinnego  w  oparciu  o  decyzję  nr  (...)  wydaną  przez  Starostę  (...)  w  dniu  2  maja  2012  r.  zatwierdzającą  projekt  budowlany  i  udzielającą  pozwolenia  na  budowę. W  momencie  zakupu  nieruchomości  przez  Pana  budynek  znajdował  się  w  stanie  surowym  zamkniętym.  W  dniu  zakupu  ww.  nieruchomości  zapłacił  Pan  podatek  od  czynności  cywilnoprawnych  w  wysokości  2%  kwoty  transakcji  tj.  6  200  zł.  Jest  Pan  osobą  fizyczną  i  przed  zakupem  ww.  nieruchomości  jak  i  w  dniu  dokonania  transakcji  nie  posiadał  Pan  żadnych  praw  własności  do  lokalu  mieszkalnego,  budynku  jednorodzinnego  ani  spółdzielczego własnościowego  prawa  do  lokalu  mieszkalnego  czy  budynku  jednorodzinnego.  Nieruchomość  została  nabyta  z  przeznaczeniem  na  Pana  własne  potrzeby  mieszkaniowe.

Pytania 

Czy  prawidłowo  został  pobrany  podatek  od  czynności  cywilnoprawnych  w  wysokości  2  %  wartości  przedmiotu  umowy? 

Czy  ma  Pan  prawo  do  zastosowania  zwolnienia  przedmiotowego  od  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych  na  podstawie  art.  9  pkt  17  ustawy  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych?

Pana  stanowisko  w  sprawie

Pana zdaniem  wyżej  wymieniona  transakcja  podlega  pod  zwolnienie  przedmiotowe  od  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych  na  podstawie  art.  9  pkt  17  ustawy o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych.  W  dniu  zakupu  nieruchomości  nie  posiadał Pan żadnych  praw  własnościowych  do  lokalu  mieszkalnego,  budynku  jednorodzinnego  ani  spółdzielczego  prawa  własnościowego  do  lokalu.  Nieruchomość  nabyta  przez  Pana w  dniu  27  września  2023  r.  została  zakupiona  od  osoby  fizycznej,  tj. z  rynku  wtórnego.  Jest  to Pana pierwsza  nieruchomość  z  przeznaczeniem  na  własne  potrzeby  mieszkaniowe. 

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawił  Pan  we  wniosku  jest  nieprawidłowe. 

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  art.  1  ust.  1  pkt  1  lit.  a)  ustawy  z  dnia  9  września  2000  r.  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych  (t.  j.  Dz.U.  z  2023  r.  poz.  170  ze  zm.):

Podatkowi  podlegają:  umowy  sprzedaży  oraz  zamiany  rzeczy  i  praw  majątkowych.

Zgodnie  z  art.  3  ust.  1  pkt  1  ww.  ustawy:

Obowiązek  podatkowy,  z  zastrzeżeniem  ust.  2,  powstaje  z  chwilą  dokonania  czynności  cywilnoprawnej. 

Stosownie  do  art.  4  pkt  1  cyt.  ustawy:

Obowiązek  podatkowy,  z  zastrzeżeniem  ust.  5,  ciąży  przy  umowie  sprzedaży    na  kupującym. 

W  myśl  art.  6  ust.  1  pkt  1  ww.  ustawy:

Podstawę  opodatkowania  stanowi  przy  umowie  sprzedaży    wartość  rynkowa  rzeczy  lub  prawa  majątkowego.

Zgodnie  natomiast  z  art.  6  ust.  2  ww.  ustawy:

Wartość  rynkową  przedmiotu  czynności  cywilnoprawnych  określa  się  na  podstawie  przeciętnych  cen  stosowanych  w  obrocie  rzeczami  tego  samego  rodzaju  i  gatunku,  z  uwzględnieniem  ich  miejsca  położenia,  stanu  i  stopnia  zużycia,  oraz  w  obrocie  prawami  majątkowymi  tego  samego  rodzaju,  z  dnia  dokonania  tej  czynności,  bez  odliczania  długów  i  ciężarów. 

Natomiast  w  myśl  art.  7  ust.  1  pkt  1  ustawy  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych:

Stawki  podatku  wynoszą  od  umowy  sprzedaży: 

 a) nieruchomości,rzeczyruchomych,prawaużytkowaniawieczystego,własnościowegospółdzielczegoprawadolokalumieszkalnego,spółdzielczegoprawadolokaluużytkowegoorazwynikającychzprzepisówprawaspółdzielczego:prawadodomujednorodzinnegoorazprawadolokaluwmałymdomumieszkalnym−2%,

 b) innychprawmajątkowych−1%.

Umowa  sprzedaży  rzeczy  i  praw  majątkowych  podlega  generalnie  opodatkowaniu  podatkiem  od  czynności  cywilnoprawnych,  a  obowiązek  uiszczenia  podatku  ciąży  na  kupującym.  W  ustawie  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych  przewidziano  jednak  sytuacje,  w  których  czynność  mieszcząca  się  w  zakresie  przedmiotowym  ustawy  jest  zwolniona  z  opodatkowania  podatkiem  od  czynności  cywilnoprawnych.

Stosownie  do  art.  9  pkt  17  ustawy  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych:

Zwalnia  się  od  podatku  sprzedaż,  której  przedmiotem  jest  prawo  własności  lokalu  mieszkalnego  stanowiącego  odrębną  nieruchomość,  prawo  własności  budynku  mieszkalnego  jednorodzinnego,  spółdzielcze  własnościowe  prawo  do  lokalu  dotyczące  lokalu  mieszkalnego  albo  domu  jednorodzinnego,  jeżeli  kupującym  jest  osoba  fizyczna  lub  osoby  fizyczne,  którym  w  dniu  sprzedaży  i  przed  tym  dniem  nie  przysługiwało  żadne  z  tych  praw  ani  udział  w  tych  prawach,  chyba  że  udział  ten  nie  przekracza  lub  nie  przekraczał  50%  i  został  nabyty  w  drodze  dziedziczenia.

Zgodnie  z  powołanym  powyżej  przepisem,  zwolniona  z  opodatkowania  podatkiem  od  czynności  cywilnoprawnych  jest  sprzedaż,  której  przedmiotem  jest:

- prawo  własności  lokalu  mieszkalnego  stanowiącego  odrębną  nieruchomość,

- prawo  własności  budynku  mieszkalnego  jednorodzinnego,

- spółdzielcze  własnościowe  prawo  do  lokalu  dotyczące  lokalu  mieszkalnego  albo  domu  jednorodzinnego, 

jeżeli  kupującym  jest  osoba  fizyczna  lub  osoby  fizyczne,  którym  w  dniu  sprzedaży i  przed  tym  dniem  nie  przysługiwało  żadne  z  tych  praw  ani  udział  w  tych  prawach.   W  przypadku,  w  którym  kupującemu  przysługuje  lub  przysługiwał  udział  w  opisywanych  prawach  nabyty  tytułem  dziedziczenia    by  mogło  być  zastosowane  zwolnienie    wielkość  przysługującego  mu  udziału  nie  może  przekroczyć  50%. 

Ze  stanu  faktycznego  przedstawionego  we  wniosku  wynika,  że  27  września  2023  r. nabył  Pan  nieruchomość  w  postaci  działki  gruntu  numer  (…)  o  powierzchni  (...)  ha  oraz  działki  gruntu  numer  (…)  o  powierzchni  (...)  ha  położone  w  miejscowości  (…),  gm.  (…),  powiat  (…),  województwo  (…).  Na  działce  gruntu  numer  (…)  została  rozpoczęta  inwestycja  budowlana  polegająca  na  budowie  budynku  jednorodzinnego.  W  momencie  zakupu  wyżej  wymienionej  nieruchomości  budynek  znajdował  się  w  stanie  surowym  zamkniętym.  Nabyty  budynek  jest  Pana  pierwszą  nieruchomością  przeznaczoną  na  własne  cele  mieszkaniowe. 

Ma  Pan  wątpliwość  czy  słusznie  pobrany  został  podatek  od  czynność  cywilnoprawnych  w  wysokości  2  %  wartości  przedmiotu  umowy.  Pana  zdaniem,  opisana  transakcja  zwolniona  jest  z  opodatkowania  na podstawie art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z  Pana  stanowiskiem  nie  można  się  zgodzić.

Ww.  zwolnienie  dotyczy  sprzedaży  prawa  własności  budynku  mieszkalnego  jednorodzinnego.  Zatem,  aby  umowa  sprzedaży  podlegała  zwolnieniu,  to  jej  przedmiotem  musi  być  budynek  mieszkalny  jednorodzinny.  Przepisy  ustawy  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych  oraz  ustawy  Kodeks  cywilny,  która  normuje  umowę  sprzedaży,  nie  zawierają  definicji  budynku  czy  budynku  mieszkalnego  jednorodzinnego.  Takiej  definicji  należy  więc  poszukać  w  przepisach  odrębnych.

Jak  wynika  z  treści  art.  3  pkt  2  i  2a  ustawy  z  dnia  7  lipca  1994  r.  Prawo  budowlane  (t.  j.  Dz.U.  z  2023  r.,  poz.  682  ze  zm.):

Ilekroć  w  ustawie  jest  mowa  o:

    - budynku  –  należy  przez  to  rozumieć  taki  obiekt  budowlany,  który  jest  trwale  związany  z  gruntem,  wydzielony  z  przestrzeni  za  pomocą  przegród  budowlanych  oraz  posiada  fundamenty  i  dach;

    - budynku  mieszkalnym  jednorodzinnym  –  należy  przez  to  rozumieć  budynek  wolno  stojący  albo  budynek  w  zabudowie  bliźniaczej,  szeregowej  lub  grupowej,  służący  zaspokajaniu  potrzeb  mieszkaniowych,  stanowiący  konstrukcyjnie  samodzielną  całość,  w  którym  dopuszcza  się  wydzielenie  nie  więcej  niż  dwóch  lokali  mieszkalnych  albo  jednego  lokalu  mieszkalnego  i  lokalu  użytkowego  o  powierzchni  całkowitej  nieprzekraczającej  30%  powierzchni  całkowitej  budynku.

Z  powołanego  powyżej  przepisu  wynika,  że  budynkiem mieszkalnym  jednorodzinnym  jest  budynek  w  stanie  umożliwiającym  jego  normalne  użytkowanie  i  tym  samym  służący  zaspokajaniu  potrzeb  mieszkaniowych. 

W  sprawie  będącej  przedmiotem  wniosku,  wskazał  Pan,  że  nabyty  budynek  jest  w  stanie  surowym  zamkniętym.  Budynek,  co  do  którego  nie  uzyskano  pozwolenia  na  użytkowanie  lub  nie  złożono  zawiadomienia  o  zakończeniu  budowy  (zgodnie  z  Prawem  budowlanym), w  świetle  prawa  nie  może  być  użytkowany,  a  tym  samym  nie  może  zaspokajać  potrzeb  mieszkaniowych.  Sprzedaż,  której  przedmiotem  jest  nieruchomość,  która  nie  spełnia  definicji  budynku  mieszkalnego  jednorodzinnego  tj.  nie  umożliwia  użytkowania  budynku  zgodnie  z  przepisami  prawa,  nie  podlega  zwolnieniu  na  mocy  art.  9  pkt  17  ustawy  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych.

Skoro  nabyty  przez  Pana  budynek  jest  w  trakcie  budowy  i  nie  jest  oddany  do  użytkowania –  to  zgodnie  z  powyższym    nie  podlega  zwolnieniu  z  art.  9  pkt  17  ww.  ustawy.  To  oznacza,  że  w  przedstawionych  okolicznościach,  umowa  sprzedaży  nie  korzysta  z  ww.  zwolnienia.  A  zatem,  wbrew  Pana  stanowisku,  podatek  w  wysokości     2  %  wartości  przedmiotu  umowy  został  słusznie  pobrany.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  stanu  faktycznego,  który  Pan  przedstawił  i  stanu  prawnego,  który  obowiązywał  w  dacie  zaistnienia  zdarzenia. 

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

  - Funkcję  ochronną  interpretacji  indywidualnych  określają  przepisy  art.  14k-14nb  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.  –  Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  2383).  Interpretacja  będzie  mogła  pełnić  funkcję  ochronną,  jeśli  Pana  sytuacja  będzie  zgodna  (tożsama)  z  opisem  stanu  faktycznego  i  zastosuje  się  Pan  do  interpretacji.

   - Zgodnie  z  art.  14na  §  1  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1) z  zastosowaniem  art.  119a;

2) w  związku  z  wystąpieniem  nadużycia  prawa,  o  którym  mowa  w  art.  5  ust.  5  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług;

3) z  zastosowaniem  środków  ograniczających  umowne  korzyści.

- Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Ma  Pan  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego w (...).  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  1634  ze  zm.;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

- w  formie  papierowej,  w  dwóch  egzemplarzach  (oryginał  i  odpis)  na  adres:  Krajowa  Informacja  Skarbowa,  ul.  Warszawska  5,  43-300  Bielsko-Biała  (art.  47  §  1  PPSA),

albo

- w  formie  dokumentu  elektronicznego,  w  jednym  egzemplarzu  (bez  odpisu),  na  adres  Elektronicznej  Skrzynki  Podawczej  Krajowej  Informacji  Skarbowej  na  platformie  ePUAP:  /KIS/SkrytkaESP  (art.  47  §  3  i  art.  54  §  1a  PPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  2383)