Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.399.2023.1.ASZ
Temat interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupu nieruchomości, w której zostanie utworzony żłobek i świetlica edukacyjna.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu nieruchomości, w której zostanie utworzony żłobek oraz świetlica edukacyjna.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) prowadzi żłobek i przedszkole. W najbliższym tygodniu ma nabyć nieruchomość (…). Celem nabycia nieruchomości jest utworzenie placówki opiekuńczo-edukacyjnej, jaką jest żłobek, oraz świetlicy edukacyjnej dla dzieci z gminy (…), gdzie realizowane będą działania z zakresu ochrony i profilaktyki zdrowia psychicznego pod postacią terapii grupowych, indywidualnych. W świetlicy prowadzone będą zajęcia edukacyjne z zakresu rozwijania umiejętności matematycznych, logicznego myślenia jak również zajęcia wyrównawcze dla dzieci.
Pomimo że fundacja nie posiada statusu Organizacji Pożytku Publicznego to podejmuje liczne działania nieodpłatne dla mieszkańców gminy, a należą do nich objęcie nieodpłatną opieką w żłobku i przedszkolu dzieci z rodzin w trudnej sytuacji losowej, nieodpłatna terapia indywidualna oraz nieodpłatne badania dla dzieci z podejrzeniem zaburzeń ze spektrum autyzmu pomiędzy 2 a 5 rokiem życia.
Państwa pytanie dotyczy art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zasadności zwolnienia z opłaty od czynności cywilnoprawnych skoro zakup nieruchomości dotyczy działań edukacyjnych jak również działań z zakresu nieodpłatnych usług pożytku publicznego.
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Fundacja powinna zostać zwolniona z opłaty podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie nieruchomości nabytej do celów edukacyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):
Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do art. 4 pkt 1 cyt. ustawy:
Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Przy umowie sprzedaży – podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:
1) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
2) innych praw majątkowych – 1%.
Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.
Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:
1)ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.),
2)ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.),
3)ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.),
4)ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796 ze zm.).
Z opisu wniosku wynika, że jako fundacja prowadzą Państwo żłobek i przedszkole. Zamierzają Państwo nabyć nieruchomość, w której zostanie utworzona placówka opiekuńczo-edukacyjna, jaką jest żłobek oraz świetlica edukacyjna dla dzieci z gminy (…), gdzie realizowane będą działania z zakresu ochrony i profilaktyki zdrowia psychicznego pod postacią terapii grupowych, indywidualnych. W świetlicy prowadzone będą zajęcia edukacyjne z zakresu rozwijania umiejętności matematycznych, logicznego myślenia jak również zajęcia wyrównawcze dla dzieci.
Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który się Państwo powołują, wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku od tych czynności cywilnoprawnych, które dotyczą spraw nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego też, ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z wyłączenia od podatku w sprawach, które są związane z nauką, szkolnictwem, oświatą pozaszkolną oraz zdrowiem zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.
Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie nie będzie dotyczyło tylko spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia nie odwołał się do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b), g), h) oraz j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro tego nie zrobił, to uznać należy, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu nauki, szkolnictwa, oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. „oświata” to proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Z kolei termin „szkolnictwo” według ww. publikacji to całokształt zagadnień związanych ze szkołą i nauczaniem. Natomiast zwrot „edukacja” oznacza wychowanie, wykształcenie.
Przyjmuje się, że „system oświaty” w Polsce należy rozumieć jako ustanowioną przez państwo strukturę organizacyjną edukacji obejmującą oświatę, zapewniającą w szczególności realizację prawa do nauki poprzez kształcenie, wychowanie i opiekę. Obejmuje on publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, policealne, artystyczne oraz szkoły specjalne i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Do systemu oświaty nie zalicza się natomiast żłobków, klubów dziecięcych, zakładów poprawczych ani szkół wyższych (uczelni).
Z treści wniosku wynika, że w nieruchomości, którą planują Państwo nabyć, oprócz żłobka, będą Państwo prowadzić świetlicę edukacyjną dla dzieci, gdzie realizowane będą działania z zakresu ochrony i profilaktyki zdrowia psychicznego. W zakresie edukacji będą prowadzone zajęcia dotyczące rozwijania umiejętności matematycznych, logicznego myślenia oraz wyrównawcze.
W rezultacie, nabycie przez Państwa nieruchomości do celów – określonych przez Państwa jako edukacyjne – będzie objęte wyłączeniem podatkowym, przewidzianym w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Opisana sytuacja, spełnia przewidziany w ww. artykule warunek dla zastosowania tego wyłączenia – którym jest czynność w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, o ile istotnie takie będą w niej, prócz żłobka, prowadzone.
Tym samym, ww. transakcja, w związku z wyłączeniem, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Końcowo należy zauważyć, że brak opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych nabycia nieruchomości nie wynika z faktu zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych tego nabycia, lecz z faktu, że w świetle art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy czynność nabycia nieruchomości jest wyłączona z opodatkowania tym podatkiem.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.