Czy nabycie przez Uczelnię na podstawie umowy sprzedaży na rzecz Uczelni nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej dział... - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.180.2019.2.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2019, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.180.2019.2.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy nabycie przez Uczelnię na podstawie umowy sprzedaży na rzecz Uczelni nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym 19 września 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 10 września 2019 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4014.180.2019.1.MM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 19 września 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: PSWN).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 PSWN do ustawowych zadań uczelni należy prowadzenie kształcenia na studiach (pkt 1), prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia (pkt 2), prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki (pkt 3), prowadzenie kształcenia doktorantów (pkt 4), kształcenie i promowanie kadr uczelni (pkt 5). Działalność naukowa oraz rozwojowa zdefiniowane zostały w art. 4 PSWN i prowadzone są w szczególności poprzez prace badawcze i prace rozwojowe. Kształcenie studentów odbywa się na studiach wyższych studiach stacjonarnych, niestacjonarnych, podyplomowych, doktoranckich i innych formach kształcenia. Kształcenie we wszystkich jego formach realizowane jest przez prowadzone w ramach danego systemu kształcenia zajęcia dydaktyczne organizowane przez Uczelnię. Uczelnia pełni funkcję ośrodka badawczego i prowadzi również różnego rodzaju działania artystyczne, badania naukowe oraz prace rozwojowe, inwestując w ten sposób w rozwój i upowszechnianie sztuki i nauki. Uczelnia współpracuje ze środowiskiem kultury, sztuki i biznesu. Wyniki badań prowadzonych przez Uczelnię znajdują zastosowanie w różnych obszarach sztuki, gospodarki i życia społecznego.

Uczelnia działa na podstawie Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz Statutu Uczelni (dalej: Statut). Do głównych zadań Uczelni należy między innymi zgodnie z jej Statutem:

  1. kształcenie studentów w profesjonalnych warunkach warsztatowych w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. szerzenie wśród studentów wiedzy z zakresu kultury i sztuki;
  3. prowadzenie działalności artystycznej oraz naukowej, prac rozwojowych i innych badań wspomagających naukę;
  4. kształcenie oraz promowanie kadr artystycznych i naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć sztuki, nauki i kultury narodowej, upowszechnianie dorobku artystycznego studentów, pracowników i absolwentów Uczelni w kraju i za granicą;
  6. gromadzenie i udostępnianie zbiorów twórczości filmowej, fotograficznej, telewizyjnej, teatralnej, literackiej oraz zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  7. stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju studentów, w tym także ich kultury fizycznej;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych oraz organizacji pożytku społecznego, współpraca z organizacjami społecznymi i gospodarczymi;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych.

Dla potrzeb prowadzonej działalności statutowej Uczelnia zamierza nabyć od właściciela będącego osobą fizyczną nieruchomość położoną na działce numer 29/1, o obszarze 0,1341 hektara wraz z nieruchomościami lokalowymi, stanowiącą tereny mieszkaniowe (symbol B), zabudowaną budynkami. Celem nabycia nieruchomości jest powiększenie terenu Uczelni o przyległą działkę, co zapewni usprawniającą ruch pieszy i kołowy dodatkową drogę dojazdową od zachodniej części kampusu. Docelowo, Uczelnia planuje zlokalizowanie na jej terenie obiektu służącego celom dydaktycznym, naukowym i artystycznym, obejmujący m.in. aulę/salę widowiskową i pomieszczenia dydaktyczne. Cena zostanie zapłacona przez Uczelnię ze środków pochodzących z dotacji inwestycyjnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz obligacji skarbowych otrzymanych zgodnie z art. 310 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1669 ze zm.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nabycie przez Uczelnię na podstawie umowy sprzedaży na rzecz Uczelni nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez Uczelnię od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej na podstawie umowy sprzedaży nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni dla potrzeb jej działalności statutowej będzie podlegało wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera szereg zwolnień i wyłączeń z opodatkowania. Katalog wyłączeń zawarty został w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności w myśl art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych ani żadna inna ustawa w systemie prawa podatkowego nie zawiera definicji legalnych pojęć nauka, szkolnictwo oraz oświata. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, należy posłużyć się definicją działalności naukowej zawartą w art. 4 ustawy PSWN. Zgodnie z powołanym przepisem działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną. Badania naukowe są działalnością obejmującą: badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne: badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń. Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. Twórczość artystyczna jest działalnością obejmującą działania twórcze w sztuce, której efektem jest stanowiące wkład w rozwój kultury dzieło artystyczne materialne lub niematerialne, w tym także artystyczne wykonanie.

Z kolei zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem nauka należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej oraz uczenie się lub uczenie kogoś.

Szkolnictwo to zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN: ogół szkół i ich organizacja oraz całokształt zagadnień związanych ze szkołą i nauczaniem, a oświata to proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie, a zarazem instytucje zajmujące się upowszechnianiem wykształcenia i kultury; też: ludzie zajmujący się taką działalnością. Wnioskodawca jest częścią szkolnictwa, jako uczelnia publiczna tworzącą system szkolnictwa wyższego (art. 7 ustawy PWSN).

W świetle przywołanych powyżej definicji działalności naukowej, nauki, szkolnictwa i oświaty, nie ulega wątpliwości, że działalność Uczelni mieści się w obszarze zastosowania każdego z tych pojęć. Działalność Uczelni obejmuje bowiem zarówno kształcenie studentów, które mieści się w zakresie znaczeniowym szkolnictwa oraz oświaty jak i prace badawcze i rozwojowe, które mieszczą się w zakresie znaczeniowym nauki. Uczelnia prowadzi również szeroką działalność w zakresie twórczości artystycznej tworząc działa audiowizualne oraz przedstawienia teatralne.

Nabycie przez Uczelnię nieruchomości będzie służyć opisanym wyżej celom prowadzonym przez Uczelnię, przez co stanowi czynność dokonaną w sprawach nauki. Czynność ta jednocześnie będzie czynnością z zakresie szkolnictwa, ponieważ nabycie nieruchomości nastąpi na rzecz uczelni wyższej, która, jak wskazano wyżej tworzy system szkolnictwa wyższego i nauki. Dodatkowo Uczelnia na podstawie art. 9 ust. 4 prowadzi działalność w swojej siedzibie a celem nabycia nieruchomości jest zwiększenie obszaru siedziby Uczelni i jej rozbudowy.

Wnioskodawca na poparcie swojego stanowiska wskazuje również dotychczasowe wyjaśnienia i poglądy wyrażane w orzecznictwie, które w ocenie Wnioskodawcy, mogłyby również służyć analizie opisanego stanu faktycznego. Dla porównania Wnioskodawca cytuje pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarty w wyroku z 22 czerwca 2017 r. sygn. akt: II FSK 419/17, w którym Sąd orzekł: Czynnością cywilnoprawną wyłączoną spod opodatkowania może być zatem każda z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 p.c.c. jeżeli została dokonana w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. To zastrzeżenie wskazuje jednocześnie kierunek wykładni art. 2 pkt 1 lit. f p.c.c. Czynności cywilnoprawne podlegające opodatkowaniu nie polegają bowiem wprost na prowadzeniu działalności naukowej, nauczaniu czy zachowaniu lub poprawie zdrowia. Cel ich dokonania musi jednak pozostawać z związku z tego rodzaju działalnością. Związek taki będzie istniał wówczas, gdy dokonanie tych czynności umożliwi lub jest warunkiem prowadzenia działalności umożliwiającej rozwój nauki, działanie placówek naukowych, nauczanie, działania oświatowe czy działanie w celu zachowania zdrowia i życia lub poprawy stanu zdrowia. Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 kwietnia 2017 r. sygn. akt: II FSK 855/15 uznał, że: Spór w niniejszej sprawie koncentruje się wokół wykładni pojęcia "w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty", albowiem z uwagi na brak legalnej definicji ustawodawca nie określił szczegółowo jego zakresu. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wykładnia pojęcia zawartego w art. 2 pkt 1 lit. f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powinna być wykładnią zawężającą, dokonaną na niekorzyść strony i naruszającą zasadę in dubio pro tributario. Co do zasady bowiem prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, co jednak nie oznacza, że dopuszczalna w tym zakresie jest wykładnia zawężająca. W komentowanym przepisie brak jest podziału czynności na bezpośrednio lub pośrednio dotyczących określonych w nim przedmiotów spraw nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, a tym samym w przepisie nie jest zawarty warunek bezpośredniości czynności cywilnoprawnej w sprawach szkolnictwa, oświaty i nauki. Wykładnia językowa pojęcia w sprawach nie może być utożsamiana z pojęciem bezpośrednio w sprawach. W ocenie Wnioskodawcy przesłanka związku czynności z nauką i szkolnictwem jest spełniona, ponieważ nabycie nieruchomości pozostaje w związku z działalnością naukową prowadzoną przez Wnioskodawcę, a także związku ze szkolnictwem, ponieważ Wnioskodawca (Uczelnia) jest jednocześnie częścią systemu szkolnictwa wyższego prowadzącego działalność w swojej siedzibie, której nabyta nieruchomość stanie się częścią.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że zbliżone stanowisko zajęły wojewódzkie sądy administracyjne w wyrokach: WSA w Warszawie z 10 kwietnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 1806/17), WSA w Gliwicach z 5 lipca 2017 r. sygn. akt I SA/GI 210/17, WSA w Krakowie z 23 marca 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 75/17.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy planowana umowa nabycia nieruchomości przez Uczelnię będzie czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ jest czynnością związaną z działalnością Uczelni w sprawach nauki oraz szkolnictwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1519) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stawki podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynoszą &− 2%,

Jak wynika z przywołanych przepisów, zawarcie umowy sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Jako, że pojęcie sprawa ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie regulacji tych ustaw należy ustalić, czy dane zdarzenie wypełnia znamiona czynności objętej wyłączeniem w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych czy nie. Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej znajdują się w następujących aktach prawnych:

  1. ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.),
  2. ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1481 ze zm.),
  3. ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2183 ze zm.),
  4. ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.),
  5. ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1183 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca (Uczelnia) zamierza kupić od osoby fizycznej nieruchomość zabudowaną. Celem nabycia nieruchomości jest powiększenie terenu Uczelni o przyległą działkę, co zapewni dodatkową drogę dojazdową i usprawni ruch pieszy i kołowy. Docelowo Uczelnia planuje zlokalizowanie na terenie nieruchomości obiektu, który służył będzie celom dydaktycznym, naukowym i artystycznym obejmującego m.in. aule/salę widowiskową i pomieszczenia dydaktyczne.

Jak już wskazano, zgodnie z cyt. przepisem art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Ustawodawca normując w tym przepisie wyłączenie nie określił szczegółowo jego zakresu. Mając na względzie, że wszelkie wyłączenia i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, przepisy je określające powinny być interpretowane ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem.

Tym samym zasadne jest uznanie, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem jedynie tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są bezpośrednio w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

Podstawowymi zadaniami uczelni określonymi w art. 11 ust. 1 ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce są:

  1. prowadzenie kształcenia na studiach;
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów;
  5. kształcenie i promowanie kadr uczelni;
  6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
    1. procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
    2. kształceniu,
    3. prowadzeniu działalności naukowej;
  7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Analiza przytoczonych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że brak jest bezpośredniego związku między nabyciem nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni a realizacją celów określonych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, aby umowa sprzedaży, której przedmiotem jest ta nieruchomość mogła korzystać z wyłączenia od podatku w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. W świetle przepisów ww. ustawy, wśród zadań realizowanych przez uczelnie nie przewiduje się bowiem zakupu nieruchomości w celu rozbudowy infrastruktury uczelni. Zatem, w takim przypadku, zastosowanie wyłączenia od podatku od czynności cywilnoprawnych prowadziłoby do nieuzasadnionej, rozszerzającej wykładni przepisu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powyższa interpretacja art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest zbieżna z wykładnią wojewódzkich sądów administracyjnych zaprezentowaną w wyrokach o sygn. akt I SA/Gd 1451/15 z 9 grudnia 2015 r. oraz sygn. akt I SA/Gl 196/15 z 1 października 2015 r. przepisu art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015 r., poz. 783, ze zm.) zawierającego wyłączenie od opłaty skarbowej dokonanych czynności urzędowych, wydanych zaświadczeń lub zezwoleń oraz składnych pełnomocnictw w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyżej wskazanym wyroku sygn. akt I SA/Gd 1451/15: (...) nie można przyjąć, że kwalifikacja czynności obejmującej pozwolenie na przebudowę i rozbudowę budynku do spraw z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej jest determinowana późniejszym przeznaczeniem (charakterem) tego obiektu. Argumentów pozwalających uznać, że uzyskane pozwolenia znajdują materialną podstawę w przepisach z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej nie przedstawiła również strona skarżąca, ograniczając się do wskazania, że podjęte przez nią działania służyły adaptacji budynku do celów edukacyjnych. W opinii Sądu nie ulega wątpliwości, że wykładnia językowa komentowanego uregulowania powoduje, iż możliwy zakres omawianego wyłączenia jest stosunkowo szeroki, jednak nie do tego stopnia, by można było mówić o ekscesie w postaci nadmiernego (i niczym nieusprawiedliwionego) zastosowania wyłączenia z obowiązku ponoszenia opłaty skarbowej, zwłaszcza w świetle określonej w art. 84 Konstytucji RP zasady powszechności opodatkowania.

Mając powyższe na względzie, należy wysnuć wniosek, że skoro wydania pozwolenia na budowę lub przebudowę szkoły nie można traktować jako sprawy z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, to tym bardziej czynność cywilnoprawna mająca na celu zakup nieruchomości, w celu rozbudowy infrastruktury Uczelni nie może być uznana jako dokonana w sprawie nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej, niezależnie od charakteru prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności oraz jego statutu.

Wskazana czynność nie jest zatem czynnością z zakresu nauki, szkolnictwa, czy oświaty pozaszkolnej. Zatem uznać należy, że umowa sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca zamierza nabyć wskazaną we wniosku nieruchomość, ma jedynie pośredni związek z czynnościami w sprawach nauki czy szkolnictwa. Nie jest to więc związek wystarczający do zaistnienia przesłanki bezpośrednio warunkującej zastosowanie wyłączenia z opodatkowania określonego w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując, planowana umowa sprzedaży nieruchomości, przeznaczonej na rozbudowę infrastruktury Uczelni nie może zostać zakwalifikowana jako czynność cywilnoprawna wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie jest to czynność cywilnoprawna stricte w sprawach nauki czy szkolnictwa. Zatem zakup ww. nieruchomości podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

W odniesieniu natomiast do przywołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądów administracyjnych, tut. Organ nie podziela zawartego w nich rozstrzygnięcia. Jak wykazano w uzasadnieniu niniejszej interpretacji istnieją również orzeczenia, które potwierdzają stanowisko Organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej