w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.78.2019.4.PB

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.06.2019, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.78.2019.4.PB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu 11 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym 29 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 20 maja 2019 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.148.2019.2.BG, 0112-KDIL3-1.4011.92.2019.3.AG, 0112-KDIL4.4012.171.2019.3.JKU, 0111-KDIB2-2.4014.78.2019.3.PB, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 29 maja 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (biblioteka) jest instytucją kultury z dochodem na działalność statutową zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze Wnioskodawcy jest Dział Historii i Tradycji Miasta, który zajmuje się m.in. gromadzeniem i eksponowaniem zbiorów dotyczących terenów, gdzie znajduje się siedziba Wnioskodawcy.

Wnioskodawca kupił od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej płaszcz szeregowego kompanii CKM, który został udokumentowany rachunkiem w kwocie powyżej 1000,00 zł. Płaszcz jest zbiorem działu, jest wykorzystywany do wystaw czasowych lub stałych (działalność zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Płaszcz jest ewidencjonowany w księdze inwentarzowej działu jako majątek trwały Wnioskodawcy. Wystawy są ogólnodostępne i nieodpłatne działalność statutowa instytucji kultury.

W związku z powyższym opisem, po sformułowaniu w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca jest zobligowany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych czy też może korzystać ze zwolnienia z tego podatku? Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych jak jego organizator Urząd Miejski w Ch.?

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), jest on instytucją kultury, jednostką utworzoną przez samorząd terytorialny Urząd Miejski w Ch. Biblioteka zapewnia obsługę biblioteczną mieszkańców. Służy rozwijaniu i zaspokajaniu ich potrzeb czytelniczych i informacyjnych, upowszechnianiu wiedzy i nauki, rozwojowi kultury. Wnioskodawca gromadzi zbiory, w tym obiekty kultury materialnej i niematerialnej, związane z przeszłością Miasta i regionem. Do podstawowych zadań należą m.in.:

  • udostępnianie zbiorów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie na zewnątrz, prowadzenie wymiany międzybibliotecznej,
  • upowszechnianie i informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów kultury materialnej, umożliwianie korzystania ze zorganizowanych obiektów poprzez organizowanie wystaw, prezentacji, konferencji.

Biblioteka otrzymuje dotacje na działalność z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Usługi biblioteczne (w tym wystawy czasowe i stałe) są ogólnodostępne i nieodpłatne.

Jednostki samorządu terytorialnego, a więc i Urząd Miejski w Ch. korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku od towarów i usług oraz Ordynacji podatkowej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1150 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 cytowanej ustawy).

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl natomiast art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 8 pkt 4 ww. ustawy zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych: jednostki samorządu terytorialnego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (biblioteka) jest instytucją kultury z dochodem na działalność statutową zwolnionym z podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze Wnioskodawcy jest Dział Historii i Tradycji Miasta, który zajmuje się m.in. gromadzeniem i eksponowaniem zbiorów dotyczących terenów, gdzie znajduje się siedziba Wnioskodawcy. Wnioskodawca kupił od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej płaszcz szeregowego kompanii CKM, który został udokumentowany rachunkiem w kwocie powyżej 1000,00 zł. Płaszcz jest zbiorem działu, jest wykorzystywany do wystaw czasowych lub stałych (działalność zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Płaszcz jest ewidencjonowany w księdze inwentarzowej działu jako majątek trwały Wnioskodawcy. Wystawy są ogólnodostępne i nieodpłatne działalność statutowa instytucji kultury.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 574 ze zm.) biblioteki i ich zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. Biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej.

W myśl art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy biblioteki są organizowane i prowadzone przez podmioty zwane dalej organizatorami. Organizatorami bibliotek są:

  1. ministrowie i kierownicy urzędów centralnych;
  2. jednostki samorządu terytorialnego.

Biblioteka może stanowić samodzielną jednostkę organizacyjną albo wchodzić w skład innej jednostki (art. 10 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 163 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, ze zm.) samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa (art. 164 ust. 1 i 2 Konstytucji).

Podstawowym aktem prawnym ustalającym podział terytorialny państwa jest ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. Nr 96, poz. 603 ze zm.). Przewiduje ona w art. 1 ust. 2, że jednostki tego podziału stanowią gminy, powiaty i województwa.

Zatem ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzystają wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego (tj.: gminy, powiaty, województwa). Omawianym przywilejem podatkowym nie są natomiast objęte jednostki organizacyjne (gminne, powiatowe, wojewódzkie) tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego. W obrocie prawnym działają one bowiem jako odrębne w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego podmioty. Brak jest więc podstaw do utożsamiania jednostki organizacyjnej, jaką jest biblioteka, z osobami prawnymi jakimi są jednostki samorządu terytorialnego tylko z tego względu, że biblioteki mogą być tworzone przez te osoby prawne.

Mając zatem na uwadze przedstawiony w niniejszej sprawie stan faktyczny oraz treść zacytowanych przepisów prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako strona czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przedmiotowa interpretacja zgodnie ze złożonym wnioskiem została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej