Temat interpretacji
A zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona z uwagi na rezygnację przez Strony Transakcji ze zwolnienia w zakresie, w jakim zwolnienie z podatku od towarów i usług będzie im przysługiwało), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku z tytułu Transakcji nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 05 marca 2019 r. (data wpływu 07 marca 2019 r.), uzupełnionym 25 kwietnia 2019 r. i 27 maja 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07 marca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym w piśmie z 16 kwietnia 2019 r. znak: 0112-KDIL2-2.4012.121.2019.2.LS i 0111-KDIB4.4014.59.2019.3.LB oraz w piśmie z 17 maja 2019 r. znak: 0112-KDIL2-2.4012.121.2019.4.LS, 0111-KDIB4.4014.59.2019.5.LB wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 25 kwietnia 2019 r. oraz 27 maja 2019 r.
We wniosku złożonym przez:
-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
L. sp. z o.o. Zbywca, Zainteresowany 1;
-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
B. sp. z o.o. Nabywca, Zainteresowany 2
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
L.A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jest podmiotem prowadzącym działalność w branży nieruchomościowej (dalej: Zbywca, Zainteresowany 1).
Zbywca jest właścicielem następujących nieruchomości:
- zabudowanej działki zlokalizowanej w G, o numerze ewidencyjnym 1669, o powierzchni 1.034 m2, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej: Działka 1); oraz
- zabudowanej działki zlokalizowanej w G., o numerze ewidencyjnym 1667, o powierzchni 294 m2, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą (dalej: Działka 2);
Na Działce 1 jest posadowiony wyłącznie budynek niemieszkalny (użytkowy) o powierzchni zabudowy równej 692 m2, składający się z dwóch kondygnacji nadziemnych, sklasyfikowany pod symbolem PKOB 127 Pozostałe budynki niemieszkalne, stanowiący własność Zbywcy (Budynek 1); oraz
Na Działce 2 jest posadowiony budynek mieszkalny, składający się z dwóch kondygnacji nadziemnych, o powierzchni zabudowy 120 m2 i o powierzchni użytkowej wynoszącej łącznie 142 m2 (odpowiednio 69,00 m2 oraz 73,00 m2 na poszczególnych kondygnacjach), sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1122 ,,Budynki o trzech i więcej mieszkaniach, stanowiący własność Zbywcy (,, Budynek 2).
Działka 1 wraz z posadowionym na niej Budynkiem 1 są w dalszej części określane łącznie Nieruchomością 1, a Działka 2 wraz z posadowionym na niej Budynkiem 2 są w dalszej części określane łącznie Nieruchomością 2. Budynek 1 oraz Budynek 2 zwane są dalej łącznie Budynkami, a Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 zwane są w dalszej części łącznie Nieruchomościami.
Budynek 1 został wybudowany w latach trzydziestych XX wieku i pierwotnie był wykorzystywany jako galeria artystyczna oraz kino. W dniu 28 sierpnia 1950 r., orzeczeniem Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej, Nieruchomość 1 została wywłaszczona na rzecz Skarbu Państwa (Przedsiębiorstwa Państwowego) bez odszkodowania z przeznaczeniem na cele użyteczności publicznej (kino). Następnie, 17 sierpnia 1990 r., decyzją Urzędu Miejskiego w G., Nieruchomość 1 została nieodpłatnie zwrócona spadkobiercom wywłaszczonego właściciela M.O. (w 7/8) i E.M.(w 1/8). Współwłasność Nieruchomości 1 została zniesiona na mocy ugody sądowej w postępowaniu zakończonym postanowieniem Sądu Rejonowego w G. z dnia 26 czerwca 1992 r., na mocy której wyłącznym właścicielem Nieruchomości 1 stała się Pani M.O. Kolejno, w dniu 4 grudnia 1995 r., Pani M.O. dokonała darowizny Nieruchomości 1 na rzecz swojego syna O.O. (Poprzednik Prawny 1) z przeznaczeniem na prowadzenie w Budynku 1 działalności handlowo-usługowej.
Wnioskodawca nie posiada dokładnej i udokumentowanej wiedzy co do sposobu wykorzystania Nieruchomości 1 (w tym Budynku 1) w latach 1995-2013 r. (zgodnie z informacjami prasowymi w tym okresie Budynek 1 był wykorzystywany przynajmniej przejściowo na potrzeby różnorakiej działalności handlowo-usługowej). Zgodnie z informacjami uzyskanymi od Poprzednika Prawnego 1, po kilku latach faktycznego nieużytkowania Budynku 1, w latach 2013-2014 został on poddany istotnej modernizacji w celu dostosowania go do prowadzenia klubu muzycznego. Poprzednik Prawny 1 odliczał podatek od towarów i usług w związku z ww. wydatkami poniesionymi na adaptację Budynku 1. Począwszy od 2014 r., po zakończeniu adaptacji, Budynek 1 był wykorzystywany w indywidulanej działalności gospodarczej Poprzednika Prawnego 1 opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jako klub muzyczny. W połowie 2017 r. działalność gospodarcza Poprzednika Prawnego 1, a także działalność samego klubu muzycznego prowadzonego w Budynku 1, została zawieszona.
Zbywca nabył prawo własności Nieruchomości 1 od Poprzednika Prawnego 1 na mocy umowy sprzedaży z 29 września 2017 r., Transakcja ta została zakwalifikowana w umowie jako sprzedaż majątku prywatnego Poprzednika Prawnego 1 i w związku z tym nie była objęta opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W dniu 21 września 2017 r. Nieruchomość 1 (w tym Budynek 1) została wynajęta na rzecz spółki z grupy kapitałowej Zbywcy (dalej: Najemca). W okresie od 2013 r. (a prawdopodobnie również przez co najmniej kilka poprzednich lat) do 21 września 2017 r. Nieruchomość 1 nie była przedmiotem najmu ani umów o podobnym charakterze.
Po 2014 r. Budynek 1 nie był przedmiotem istotnych modernizacji, w których nakłady na ulepszenie w jednym roku przekroczyłyby 30% jego wartości początkowej. Przed planowaną sprzedażą Nieruchomości, Zbywca nie zamierza przeprowadzać w Budynku 1 żadnych prac ulepszeniowych/modernizacyjnych.
Budynek 2 został wybudowany przed 1999 r. Działka 2 (wraz z posadowionym na niej Budynkiem 2) była przedmiotem następujących transakcji:
- umowy sprzedaży z 8 października 1999 r. zawartej pomiędzy spółką B. sp. z o.o. (zbywca) oraz J. sp. z o.o. (nabywca) transakcja ta była objęta reżimem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ale korzystała ze zwolnienia przewidzianego dla budynków używanych;
- umowy sprzedaży z 5 października 2007 r. zawartej pomiędzy I. SKA (powstałą z przekształcenia J. sp. z o.o.) (zbywca) a Panem P.L. (nabywca dalej: Poprzednik Prawny 2) transakcja ta była objęta reżimem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ale korzystała ze zwolnienia przewidzianego dla budynków używanych;
- umowy sprzedaży z 11 stycznia 2018 r., zawartej pomiędzy Poprzednikiem Prawnym 2 (tu: zbywcą) a Zbywcą (tu: nabywcą) transakcja ta jako sprzedaż majątku prywatnego Poprzednika Prawnego 2 (nieprowadzącego działalności gospodarczej i niebędącego podatnikiem podatku od towarów i usług), nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z wiedzą Zainteresowanego 1, po sprzedaży Nieruchomości 2 w 1999 r., na rzecz J. sp. z o.o. Budynek 2 nie był przedmiotem modernizacji, w ramach której nakłady na ulepszenie w jednym roku przekroczyłyby 30% jego wartości początkowej (zgodnie z treścią aktu notarialnego dokumentującego umowy sprzedaży z 5 października 2007 r.). Po nabyciu Budynku 2 przez Poprzednika Prawnego 2 w 2007 r., nie był on eksploatowany dla celów nie związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (a tym samym nie był on przedmiotem istotnych modernizacji, w których nakłady na ulepszenie w jednym roku przekroczyłyby 30% jego wartości początkowej). Przed planowaną sprzedażą Nieruchomości 2, Zbywca nie zamierza przeprowadzać w Budynku 2 żadnych prac ulepszeniowych/modernizacyjnych.
Zgodnie z wiedzą Zainteresowanego 1, po nabyciu Budynku 2 przez Poprzednika Prawnego 2 w 2007 r., nie był on przedmiotem najmu lub podobnych umów. Zbywca nie posiada informacji o ewentualnych umowach najmu (lub umowach o podobnym charakterze) dotyczących Budynku 2 przed tą datą.
Obecnie Zbywca planuje sprzedać Nieruchomości na rzecz spółki B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. (dalej odpowiednio: Nabywca oraz Transakcja).
Nabywca jest podmiotem z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, prowadzącym działalność gospodarczą w całości podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność hotelową). Zbywca oraz Nabywca (dalej zwani łącznie również Stronami) są i w momencie zawarcia Transakcji (sprzedaży i wydania Nieruchomości) będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Nie jest wykluczone, że jeszcze przed planowaną Transakcją, Zbywca zmieni w drodze przekształcenia swoją formę prawną w spółkę osobową (najprawdopodobniej spółkę komandytową).
Po Transakcji, Nabywca zamierza przeprowadzić na Nieruchomościach prace inwestycyjne polegające na rozbiórce istniejących zabudowań oraz budowie nowego budynku (hotelu) oraz infrastruktury dla celów działalności hotelowej.
W związku z planami inwestycyjnymi dotyczącymi Nieruchomości, przed dniem planowanej Transakcji, mogą zostać wydane m.in. decyzje dotyczące pozwolenia na budowę czy rozbiórki. Opisane powyżej decyzje administracyjne do dnia przeprowadzenia planowanej transakcji będą wydawane na rzecz Zbywcy i następnie przed Transakcją zostaną przeniesione na rzecz Nabywcy. Jakiekolwiek prace rozbiórkowe lub budowlane rozpoczną się dopiero po przeprowadzeniu Transakcji i po wydaniu Nieruchomości Nabywcy. W szczególności przed dniem planowanej Transakcji nie dojdzie do rozbiórki znajdujących się na Nieruchomościach budynków czy budowli. W ramach planowanej transakcji Zbywca może przenieść na Nabywcę drobne ruchomości lub urządzenia potrzebne do korzystania z Budynków. W szczególności mogą zostać przeniesione przynależności, tj. rzeczy ruchome potrzebne do korzystania z Nieruchomości zgodnie z ich przeznaczeniem (na podstawie art. 51 § 1 w zw. z art. 52 Kodeksu cywilnego).
Zbywca wraz z Nieruchomościami zasadniczo nie przeniesie w ramach Transakcji swoich praw i obowiązków z umów o świadczenie usług, umów o dostawę mediów oraz umów w zakresie zarządzania Nieruchomościami. Umowy takie zostaną przez Zbywcę na dzień Transakcji rozwiązane (względnie nastąpi to w okresie przypadającym krótko po Transakcji), a Nabywca będzie zawierał takie umowy według własnego zapotrzebowania, wyboru i w ramach odrębnych negocjacji z wybranymi przez siebie podmiotami. Nabywca nie może wykluczyć, że część umów dotyczących dostawy mediów zostanie utrzymana (tj. dojdzie do wstąpienia Nabywcy w prawa i obowiązki z danej umowy w miejsce Zbywcy) lub zawarta na nowych warunkach z dotychczasowymi dostawcami Zbywcy.
Wszelkie umowy najmu, których przedmiotem są obecnie Nieruchomości lub ich części zostaną wypowiedziane lub rozwiązanie za porozumieniem stron, przed dniem planowanej Transakcji. W rezultacie w ramach Transakcji na Nabywcę nie zostaną przeniesione żadne umowy najmu w trybie 678 § 1 Kodeksu cywilnego.
Nieruchomości nie są formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Zbywcy. W szczególności nie są dla nich prowadzone odrębne księgi, nie jest sporządzany odrębny bilans czy rachunek zysków i strat. Nieruchomości nie posiadają wewnętrznego regulaminu organizacyjnego czy porządkowego. Zbywca nie posiada regulaminów wewnętrznych funkcjonowania Nieruchomości, ani nie podjął uchwał wyodrębniających w jakikolwiek sposób Nieruchomości z ogółu działalności Zbywcy w szczególności nie stanowią one w strukturze organizacyjnej Zbywcy wyodrębnionego oddziału, wydziału czy zakładu.
Przedmiotem planowanej Transakcji nie będą w szczególności takie elementy jak:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo Zbywcy lub jego wyodrębnione części (w szczególności nazwa przedsiębiorstwa, logo);
- własność nieruchomości Zbywcy innych niż wskazane we wniosku;
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych, środki pieniężne i rachunki bankowe Zbywcy; bilansowe oraz pozabilansowe zobowiązania, w tym zobowiązania handlowe Zbywcy;
- koncesje, licencje i zezwolenia Zbywcy;
- patenty i inne prawa własności przemysłowej (w tym np. know-how) Zbywcy;
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne Zbywcy (w tym np. prawa do nazwy z zastrzeżeniem zawartym poniżej w treści wniosku);
- tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy;
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Zbywcy (z zastrzeżeniem zawartym poniżej w treści wniosku);
- umowy związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa Zbywcy;
- umowy związane z ubezpieczeniem Nieruchomości oraz zarządzaniem Nieruchomościami.
W ramach planowanej Transakcji, co do zasady, nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę żadnych majątkowych praw autorskich czy zależnych praw autorskich, praw własności przemysłowej, czy innych praw własności intelektualnej, z tym zastrzeżeniem, że planowane jest przeniesienie na Nabywcę posiadanych przez Zbywcę w chwili planowanej Transakcji autorskich praw majątkowych i praw zależnych oraz rękojmi i gwarancji projektanta w zakresie dokumentacji dotyczącej Nieruchomości (w tym w odniesieniu do dokumentacji projektowej, budowlanej oraz pozwolenia lub pozwoleń na budowę lub rozbiórkę). W szczególności nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę żadnych znaków towarowych, know-how, praw do nazwy, praw do domen internetowych, tajemnicy handlowej czy tajemnicy przedsiębiorstwa.
W ramach planowanej Transakcji nie dojdzie również do przejęcia środków pieniężnych, praw z papierów wartościowych i zapasów związanych z prowadzoną przez Zbywcę działalnością gospodarczą. Zbywca nie przeniesie również na Nabywcę żadnych rachunków bankowych.
Zbywca nie zatrudnia pracowników, ani osób, dla których Nieruchomości stanowiłyby zakład pracy. W ramach Transakcji nie dojdzie do przejęcia przez Nabywcę żadnych pracowników Zbywcy. W szczególności, Transakcja nie będzie wiązać się z przejściem zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
Mając na uwadze usprawnienie planowanego przez Nabywcę procesu inwestycyjnego, w ramach Transakcji na Nabywcę mogą zostać przeniesione decyzje o pozwoleniu na rozbiórkę budynków znajdujących się na Nieruchomościach czy decyzje o pozwoleniu na budowę (jeżeli takie decyzje zostaną już wydane dla Zbywcy). Ponadto, jeśli dla realizacji inwestycji planowanej przez Nabywcę na Nieruchomościach konieczne będzie zawarcie umowy o realizację inwestycji drogowej z zarządcą drogi, Zbywca zawrze taką umowę, a następnie w ramach Transakcji przeniesie wynikające z niej prawa i obowiązki na Nabywcę. Rozpoczęcie procesu uzyskiwania ww. decyzji administracyjnych przez Zbywcę i ewentualne zawarcie powyższej umowy jeszcze przed Transakcją, jak również potencjalne przeniesienie efektów rozpoczętych postępowań i umów na Nabywcę w ramach Transakcji nie jest związane z działalnością operacyjną przedsiębiorstwa Zbywcy lecz jest ściśle związane z Transakcją i zostanie podjęte w interesie Nabywcy (tj. ma na celu wyłącznie przyspieszenie realizacji procesu inwestycyjnego przez Nabywcę na Nieruchomościach).
Zamiarem Stron jest, aby wszelkie planowane prace związane z realizacją przyszłej inwestycji Nabywcy były realizowane przez Nabywcę na Nieruchomościach dopiero po przeprowadzeniu planowanej Transakcji. Biorąc powyższe pod uwagę, Strony przewidują, że na moment dokonania Transakcji na Nieruchomościach nadal będą znajdowały się Budynki, które nawet w przypadku poprzedzającego Transakcję wydanych decyzji rozbiórkowych nie utracą na moment Transakcji swojego dotychczasowego charakteru i właściwości (tj. pozostaną budynkami w rozumieniu regulacji prawa budowlanego).
Ponadto po przeprowadzeniu planowanej Transakcji, Zbywca przekaże Nabywcy kopie lub oryginały dokumentów związanych z Nieruchomościami. Dokumenty te, będą dotyczyły jednak wyłącznie kwestii związanych z Nieruchomościami i planowaną inwestycją, nie będą zaś dotyczyły działalności gospodarczej prowadzonej przez Zbywcę.
W zakresie w jakim to będzie możliwe, Strony zamierzają, na podstawie art. 43 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług i wybrać dla dostawy Budynków (a w konsekwencji Nieruchomości) opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. W tym celu przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości, Zbywca i Nabywca złożą właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy Budynków (Nieruchomości), spełniające wymogi określone w art. 43 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nieruchomości nabyte w ramach planowanej Transakcji będą wykorzystywane przez Nabywcę w całości dla potrzeb prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. na potrzeby budowy nowego hotelu Nabywcy).
W związku z planowaną Transakcją, Strony postanowiły wystąpić z wnioskiem o wspólną interpretację przepisów prawa podatkowego w celu potwierdzenia konsekwencji podatkowych związanych z planowaną Transakcją sprzedaży Nieruchomości.
Ze względu na fakt, że uzupełnienia wniosku z 25 kwietnia 2019 r. oraz z 27 maja 2019 r. dotyczą zagadnień odnoszących się jedynie do podatku od towarów i usług, to treść tych uzupełnień została przedstawiona w interpretacji indywidualnej z 28 maja 2019 r., znak: 0112-KDIL2-2.4012.121.2019.5.LS.
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:
Czy w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego, sprzedaż Nieruchomości nie spowoduje po stronie Nabywcy powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5).
Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach opisanego zdarzenia przyszłego sprzedaż Nieruchomości nie spowoduje po stronie Nabywcy powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.
W ocenie Zainteresowanych, planowane w ramach Transakcji zbycie Nieruchomości przez Zbywcę na rzecz Nabywcy (w formie umowy sprzedaży) nie spowoduje po stronie Nabywcy powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zainteresowani wskazali, że w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wymieniono jako czynność opodatkowaną tym podatkiem m.in. umowę sprzedaży rzeczy i praw majątkowych. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży w takim przypadku na kupującym.
Stosownie jednak do dyspozycji art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest
zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej
czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Mając na uwadze treść przywołanych przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w ocenie Zainteresowanych, skoro sprzedaż Nieruchomości dokonana przez Zbywcę na rzecz Nabywcy będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (na skutek planowanej rezygnacji Stron Transakcji z jej zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem), powyższa czynność będzie korzystała z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym, w związku z nabyciem Nieruchomości Nabywca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zainteresowani podkreślili, że zarówno orzecznictwo sądów administracyjnych jak i organów podatkowych potwierdzają, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko typy czynności cywilnoprawnych enumeratywnie określone w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Innymi słowy, wskazany przepis ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Na potwierdzenie swego stanowiska Zainteresowani przywołali kilka interpretacji indywidualnych oraz orzecznictwo sądów administracyjnych.
Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 5).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie interpretacja indywidualna z 28 maja 2019 r., znak: 0112-KDIL2-2.4012.121.2019.5.LS.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona
od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z
wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania.
W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania planuje sprzedać na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania prawo własności nieruchomości gruntowej składającej się z dwóch działek, wraz z posadowionymi na nich budynkami.
W związku z powyższym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja sprzedaży dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia transakcji sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W interpretacji indywidualnej z 28 maja 2019 r., znak: 0112-KDIL2-2.4012.121.2019.5.LS w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: ,,() sprzedaż Nieruchomości 1 (działki nr 1669), zabudowanej Budynkiem 1 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy. Jednakże stosownie do art. 43 ust 10 ustawy (przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie) Strony transakcji (Zbywca i Nabywca) mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT i wybrać opodatkowanie przedmiotowej dostawy stawką podstawową (tj. 23%).
() sprzedaż Nieruchomości 2 (działki nr 1667), zabudowanej Budynkiem 2 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy. Jednakże stosownie do art. 43 ust 10 ustawy (przy spełnieniu warunków określonych w tym przepisie) Strony transakcji (Zbywca i Nabywca) mogą zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT i wybrać opodatkowanie przedmiotowej dostawy stawką 8%.
A zatem, skoro omawiana we wniosku transakcja będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona z uwagi na rezygnację przez Strony Transakcji ze zwolnienia w zakresie, w jakim zwolnienie z podatku od towarów i usług będzie im przysługiwało), to do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku z tytułu Transakcji nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wobec powyższego, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonych stanach faktycznych i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach, a zatem rozstrzygnięcie zawarte w innej interpretacji nie może przesądzić o rozstrzygnięciu w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej