skutki podatkowe sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli i innych naniesień o... - Interpretacja - 0111-KDIB4.4014.81.2018.2.MCZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2019, sygn. 0111-KDIB4.4014.81.2018.2.MCZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

skutki podatkowe sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli i innych naniesień oraz praw.

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.), uzupełnionym 29 marca 2019 r.i 16 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli i innych naniesień oraz praw jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli i innych naniesień oraz praw.

Wniosek został samoistnie uzupełniony w pismach, które wpłynęły do Organu 29 marca 2019 r. i 16 kwietnia 2019 r.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: V. Sp. z o.o. (Nabywca, Kupujący, Spółka);
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: R. Sp. z o.o.(Zbywca, Sprzedający),

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania V. Sp. z o.o. (dalej jako: Nabywca, Kupujący, Spółka) zamierza nabyć od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania R. Sp. z o.o. (dalej jako: Zbywca, Sprzedający) (łącznie: Strony) nieruchomość, obejmującą prawo użytkowania wieczystego działki gruntu (Działka 31/6) oraz prawo własności budynków znajdujących się na Działce 31/6 o nazwie E. i P. oraz budowli określaną dalej łącznie jako Nieruchomość, opisaną szczegółowo w punkcie (IV), ruchomości oraz prawa majątkowe ściśle związane z Nieruchomością, wskazane w punkcie (V) opisu zdarzenia przyszłego.

Strony planują przystąpić do podpisania przedwstępnej umowy sprzedaży zobowiązującej je do zawarcia powyższej transakcji (odpowiednio: Umowa Przedwstępna).

Zgodnie z zamierzeniami Zainteresowanych, podpisanie ostatecznej umowy (Transakcja) jest zaplanowane na połowę 2019 r.

Zainteresowani są na moment złożenia wniosku i będą na moment Transakcji zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Zainteresowani są podmiotami niepowiązanymi, zarówno w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, ze zm. Ustawy o VAT), jak i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, ze zm. Ustawa o PDOP).

Poniżej Zainteresowani przedstawią informacje dotyczące Stron oraz planowanej Transakcji, tj.:

  • w punkcie (II): Zarys działalności Nabywcy;
  • w punkcie (III): Zarys działalności Zbywcy;
  • w punkcie (IV): Nieruchomość;
  • w punkcie (V): Przedmiot i okoliczności towarzyszące Transakcji;
  • w punkcie (VI): Podjęcie własnej działalności przez Nabywcę po Transakcji.

II. Zarys działalności Nabywcy.

Nabywca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku VAT. Nabywca nie prowadził dotychczas żadnej działalności gospodarczej z wyjątkiem czynności mających na celu przygotowanie i zawarcie Transakcji. Kupujący po dokonaniu Transakcji będzie prowadził działalność na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, polegającą głównie na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10 Z) oraz świadczeniu usług komercyjnego wynajmu własnych nieruchomości (PKD 68.20 Z). W tym celu Nabywca zamierza nabyć Nieruchomość od Zbywcy.

Ponadto, zgodnie z przedmiotem działalności wskazanym w KRS, przedmiot działalności Nabywcy obejmuje również:

  • realizację projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;
  • roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych;
  • sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet;
  • działalność holdingów finansowych;
  • pozostałe formy udzielania kredytów;
  • zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie;
  • działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Po Transakcji Nabywca będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie wynajmu powierzchni, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (podatek VAT). Kupujący nie planuje prowadzenia działalności gospodarczej zwolnionej z podatku VAT, bądź niepodlegającej podatkowi VAT.

III. Zarys działalności Zbywcy.

Zbywca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, a jego przedmiot działalności wskazany w KRS obejmuje między innymi:

  • realizację projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków;
  • kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;
  • wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
  • pośrednictwo w obrocie nieruchomościami;
  • zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie.

Nieruchomość została nabyta przez Zbywcę na podstawie umowy sprzedaży z marca 2013 r. zawartej w formie aktu notarialnego (Nabycie 2013). Na moment Nabycia 2013 Nieruchomość obejmowała już budynki będące przedmiotem najmu wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu. Nabycie 2013 stanowiło transakcję opodatkowaną podatkiem VAT.

Nieruchomość stanowi główny składnik majątku Zbywcy wykorzystywany dla celów świadczenia usług najmu opodatkowanych podatkiem VAT.

W okresie przed Transakcją Zbywca świadczy i będzie świadczył usługi wynajmu.

Ponieważ zarówno Nabycie 2013, jak i przeprowadzone dalsze inwestycje (ulepszenia) zostały dokonane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej wyłącznie opodatkowaniu podatkiem VAT (świadczenie usług najmu), Zbywca dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z Nabyciem 2013 oraz z dokonanymi ulepszeniami.

Dodatkowo Zbywca wskazuje, że nie zatrudnia i na moment Transakcji nie będzie zatrudniać pracowników, którzy mieliby wykonywać czynności związane z bieżącym funkcjonowaniem Nieruchomości czynności te są bowiem wykonywane przez pracowników spółki zarządzającej na podstawie opisanej niżej umowy o zarządzanie Nieruchomością.

Zatem, w okresie do momentu Transakcji bieżące funkcjonowanie Nieruchomości jest zapewnione przez Zbywcę zasadniczo przy wykorzystaniu zewnętrznych dostawców usług tj. w szczególności, przed Transakcją Zbywca jest stroną następujących umów w tym zakresie:

  • umowy o zarządzanie Nieruchomością (Umowa o Zarządzanie Nieruchomością);
  • umów na dostawę usług do Nieruchomości (np. umów na obsługę techniczną, sprzątanie powierzchni wspólnych, serwis urządzeń (np. wind), konserwację, ochronę itp. (Umowy Serwisowe);
  • umów na dostawę mediów do Nieruchomości (Umowy na Dostawę Mediów).

Strony przewidują, że w terminie kilku miesięcy po zawarciu planowanej Transakcji Spółka Zainteresowanego niebędącego strona postępowania zostanie zlikwidowana.

IV. Nieruchomość

Jak wskazano na wstępie, w ramach Transakcji Nabywca nabędzie Grunt, Budynki, Budowle oraz inne składniki majątkowe, które zostały opisane szczegółowo poniżej.

Nieruchomość obejmować będzie w szczególności:

  • Prawo użytkowania wieczystego zabudowanej Działki 31/6, dla której Sąd Rejonowy prowadzi Księgę Wieczystą (Grunt);
  • Prawo własności budynku biurowo-handlowego składającego się z części naziemnej, jak i podziemnej (miejsca parkingowe i magazynowe), przeznaczonego na działalność handlowo-usługową, wraz z infrastrukturą, posadowionego na Działce 31/6 (Budynek E.);
  • Prawo własności budynku biurowo-handlowego składającego się z części naziemnej, przeznaczonego na działalność handlowo-usługową, wraz z infrastrukturą, posadowionego na Działce 31/6 (Budynek P.);
  • Prawo własności budowli, w tym: obiektów i urządzeń wspierających funkcjonalnie Nieruchomość i będących własnością Zbywcy: (I.) znajdujących się na Działce 31/6, jak również (II.) znajdujących się poza Działką 31/6, jednak służących do obsługi Nieruchomości (przy czym obie kategorie budowli zostały wyżej łącznie zdefiniowane jako Budowle).

Dla potrzeb niniejszego wniosku Budynek E. i Budynek P. zostały łącznie zdefiniowane jako Budynki.

Strony wskazują, że w związku z zajęciem odcinka pasa drogowego w celu umieszczenia w nim obiektów budowlanych:

  • części budynku (0,05 m2);
  • nadwieszenia (0,17 m2);
  • zadaszenia budynku (111,31 m2);

o powierzchni całkowitej 111,53 m2, dnia 18 grudnia 2018 r. została wydana na rzecz Zbywcy Decyzja nr XX, zgodnie z którą zezwolono na zajęcie powyższej powierzchni, ustalając jednocześnie opłatę za umieszczenie w pasie drogowym powyżej wskazanego fragmentu obiektu budowlanego.

Mając na uwadze fakt, że prawa i obowiązki wynikające z powyższej decyzji nie przechodzą na Nabywcę, Nabywca wskazuje, że w związku z nabyciem Nieruchomości wystąpi o wydanie analogicznej decyzji po zawarciu planowanej Transakcji.

Budynek E.

Zbywca wszedł w posiadanie Budynku E. w ramach Nabycia 2013. Następnie, po uzyskaniu decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę dla inwestycji polegającej na rozbudowie i przebudowie istniejącego Budynku E., Zbywca prowadził prace budowlane w latach 2014-2017. Przez okres trwania rozbudowy, powierzchnia biurowo- usługowa Budynku E. nie była wynajmowana. Wynajem Budynku E. został wznowiony w 2017 r. po zakończeniu prac i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Podsumowując, Zbywca osiągał/będzie osiągał przychody z wynajmu powierzchni Budynku E. w okresie od dnia Nabycia 2013 do końca stycznia 2014 r., a następnie od listopada 2017 r. do dnia Transakcji. Natomiast w czasie trwania prac polegających na rozbudowie i przebudowie budynek E. nie generował zysków związanych z wynajmem powierzchni.

Powierzchnie biurowo-handlowe Budynku E. będą w przeważającej części wynajęte na dzień Transakcji. W szczególności, na dzień złożenia niniejszego wniosku, Zbywca zawarł umowy najmu na około 90% powierzchni zlokalizowanych w Budynku E. Jednocześnie nie jest wykluczone, że przed Transakcją zostaną zawarte kolejne umowy najmu oraz zostaną przekazane najemcom kolejne powierzchnie biurowe, handlowe bądź magazynowe.

Dodatkowo Strony podkreślają, że na dzień Transakcji na części powierzchni Budynku E. będą jeszcze prowadzone niektóre prace wykończeniowe w poszczególnych lokalach najemców oraz prace mające na celu usuwanie usterek (przy czym przewidywane jest, że wartość takich prac będzie nieznaczna w stosunku do wartości Budynku E., w związku z tym próg 30% wskazany dla ulepszeń nie zostanie przekroczony).

W częściach podziemnych Budynku E. są umiejscowione miejsca parkingowe oraz magazynowe. Miejsca parkingowe, jak i magazynowe, są przeznaczone co do zasady do celów długoterminowego najmu na rzecz najemców powierzchni biurowej bądź handlowej (przy czym na moment wystąpienia z wnioskiem o interpretację część tej powierzchni będzie pozostawać niewynajęta).

Podziemne miejsca parkingowe obejmują również miejsca parkingowe ogólnodostępne (między innymi dla gości najemców powierzchni handlowej, ich klientów lub osób poszukujących miejsc parkingowych w okolicy). Za korzystanie z miejsc parkingowych ogólnodostępnych, zgodnie z obowiązującym regulaminem, pobierana jest opłata (naliczana co do zasady jako iloczyn stawki godzinowej i czasu korzystania z takiego miejsca parkingowego). Bieżący nadzór nad funkcjonowaniem powyższych miejsc parkingowych powierzony został zarządcy, będącemu podmiotem niezależnym od Zbywcy oraz Nabywcy, zarówno w rozumieniu ustawy o podatku VAT, jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Najemcy korzystają również z powierzchni wspólnych Budynku E., tj. takich, które nie są przeznaczone wyłącznie do użytku przez konkretnego najemcę oraz budowli przeznaczonych do wspólnego użytku najemców (Powierzchnie Wspólne). Powierzchnie Wspólne obejmują między innymi windy, toalety czy też korytarze. Zgodnie z zawartymi umowami najmu, najemcy są zobowiązani do ponoszenia kosztów utrzymania Powierzchni Wspólnych, w szczególności kosztów mediów, kosztów utrzymania czystości, kosztów serwisu technicznego, kosztów ochrony, kosztów zarządzania. Wyżej wymienione opłaty są dokonywane na podstawie faktur VAT wystawianych przez Zbywcę na rzecz najemców.

Budynek P.

W trakcie trwania prac inwestycyjnych w Budynku E., Budynek P. był wynajmowany przez cały czas ich trwania. Tym samym, Zbywca wynajmował/będzie wynajmował powierzchnię biurowo- handlową Budynku P. od dnia Nabycia 2013 do dnia Transakcji.

W 2017 r. w budynku P. zostały wykonane ulepszenia, w zakres których weszły przede wszystkim prace wykończeniowe (tzw. fit-outy).

Na moment złożenia wniosku, jak i na dzień Transakcji, powierzchnie znajdujące się w Budynku Piano są/będą w całości wynajęte jednemu najemcy. Zgodnie z zawartą umową najmu, najemca jest zobowiązany do uiszczania Zbywcy poza czynszem, także kosztów eksploatacyjnych, w szczególności kosztów mediów, kosztów utrzymania czystości, kosztów serwisu technicznego, kosztów ochrony, kosztów zarządzania. Wyżej wymienione opłaty są dokonywane na podstawie faktur VAT wystawianych przez Zbywcę na rzecz najemcy.

Ulepszenie Budynków.

Strony wskazują, że zgodnie z ewidencją środków trwałych prowadzoną przez Zbywcę, Budynek E. oraz Budynek P. były dotychczas traktowane jako jeden środek trwały. W związku z tym, wszelkie ulepszenia zwiększające wartość Budynku E. oraz Budynku Piano nie zostały ujęte w księgach Zbywcy z podziałem na Budynek E. i Budynek P. lecz zwiększyły wartość tego jednego środka trwałego. Niemniej jednak, Zbywca wyszczególnił ulepszenia dotyczące odpowiednio Budynku Piano oraz Budynku E. W związku z .powyższym należy wskazać, że:

  • w odniesieniu do Budynku E. wartość ulepszeń, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekroczyła 30% wartości początkowej tego budynku we wrześniu 2017 r., natomiast wartość ulepszeń dokonanych w kolejnych okresach rozliczeniowych nie przekroczyła dotychczas (i według wiedzy stron nie przekroczy na dzień Transakcji) 30% wartości początkowej tego budynku rozumianej jako sumę wartości początkowej tego budynku z dnia Nabycia 2013 oraz wartości ulepszeń z września 2017 r.;
  • w odniesieniu do Budynku P. wartość ulepszeń, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej tego budynku w okresie od dnia Nabycia 2013 do dnia Transakcji.

Pewne części Budynków (o przeznaczeniu technicznym) nigdy nie będą ze względu na swoją naturę - przeznaczone pod wynajem na rzecz najemców i nie będą przez nich bezpośrednio użytkowane. Takie powierzchnie są jednak niezbędne do właściwego funkcjonowania Budynków i stanowiąc ich integralną część służą działalności polegającej na wynajmie powierzchni wyżej wskazanych budynków (podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

Budowle.

Budowle są elementami służącymi funkcjonowaniu Nieruchomości jako całości zgodnie z jej przeznaczeniem i w odróżnieniu od powierzchni samego Budynku E. i Budynku P. nie będą zasadniczo przedmiotem samodzielnych umów najmu (jedynie na zasadzie wyjątku od powyższej reguły, pewne Budowle mogą zostać potencjalnie objęte umowami najmu). Podobnie jednak jak powierzchnie Budynków o charakterze technicznym, są one jednak niezbędne do właściwego funkcjonowania Nieruchomości i służą działalności polegającej na wynajmie powierzchni wyżej wskazanych Budynków (podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

Co do zasady Budowle zostały wzniesione i przyjęte do użytkowania po rozbudowie Budynku E., czyli we wrześniu 2017 r. Wyjątek stanowią dwie Budowle: (I) jedna przyjęta do użytkowania w październiku 2018 r. (zapory drogowe), oraz (II) druga przyjęta do użytkowania w marcu 2013 r. (ogrodzenie).

V. Przedmiot i okoliczności towarzyszące Transakcji.

Pierwotnie, mając na uwadze rozbieżne stanowiska organów podatkowych dotyczące klasyfikacji dla celów podatku VAT sprzedaży nieruchomości komercyjnych oraz potencjalne ryzyko zakwestionowania prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku reklasyfikacji przedmiotu transakcji z aktywów opodatkowanych podatkiem VAT na przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, Strony rozważały ustrukturyzowanie transakcji jako sprzedaży przedsiębiorstwa (co było zgodne z dominującym stanowiskiem organów podatkowych w 2018 r.). W odniesieniu do pierwotnie planowanej transakcji Strony uzyskały wspólną interpretację indywidualną prawa podatkowego wydaną 19 grudnia 2018 r., potwierdzającą, iż przedmiotem transakcji będzie przedsiębiorstwo (KDIP1-1.4012.657.2018.2.MMA).

Po analizie treści objaśnień podatkowych z 11 grudnia 2018 r. dotyczących opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych (dalej: Objaśnienia) Strony powzięły wątpliwość co do słuszności planowanej struktury transakcji, w szczególności, iż realizacja transakcji jako zakup aktywów (a nie przedsiębiorstwa) jest bardziej korzystna dla Nabywcy z perspektywy biznesowej, gdyż ogranicza ryzyka prawne (które mogłyby wystąpić w przypadku nabycia przedsiębiorstwa).

Nabycie aktywów zamiast przedsiębiorstwa jest także bardziej spójne z preferencjami Nabywcy i zasadami występującymi w jego grupie. Przykładowo co do zasady grupa Nabywcy korzysta z usług innego zarządcy nieruchomości niż zarządca świadczący usługi Zbywcy; a zatem niecelowe jest przejęcie umowy o zarządzanie nieruchomością od Zbywcy przez Nabywcę, jak również preferencją Nabywcy jest nieprzejmowanie co do zasady należności i zobowiązań finansowych Zbywcy istniejących na dzień Transakcji. W świetle powyższego, Strony postanowiły zmodyfikować zakres transakcji tak, aby dostosować go do preferencji Nabywcy.

W konsekwencji Strony postanowiły, iż w ramach Transakcji (lub odpowiednio w związku z Transakcją) na Nabywcę zostaną przeniesione w szczególności:

  1. Nieruchomość (tj. prawo użytkowania wieczystego Działki 31/6 oraz prawo własności Budynku E. i Budynku P. oraz Budowli);
  2. prawo własności ruchomości, które na dzień Transakcji stanowić będą własność Zbywcy oraz będą związane z Budynkami (jak również potencjalnie z innymi obiektami budowlanymi i urządzeniami Zbywcy zapewniającymi prawidłowe funkcjonowanie Budynków);
  3. prawa i obowiązki z umów najmu dotyczących powierzchni Budynków (tj. zarówno tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, jak i tych, dla których przeniesienia konieczna będzie cesja może to dotyczyć np. umów najmu, w których przedmiot najmu nie zostanie przekazany Najemcy przed dniem Transakcji o ile takie umowy wystąpią na dzień Transakcji). Obowiązki z umów najmu obejmują między innymi zobowiązania Zbywcy wobec najemców, którzy wpłacili kaucje lub dostarczyli odpowiedni dokumenty zabezpieczenia, do odpowiednio ich zwrotu lub rozliczenia, oraz zobowiązania Zbywcy wobec najemców dotycząc zwrotu kosztu wykonania prac wykończeniowych wynajętej powierzchni w zakresie, w jakim takie zobowiązania będą istniały na moment Transakcji);
  4. prawa wynikające z instrumentów zabezpieczenia wykonania zobowiązań najemców na podstawie umów najmu (w tym w formie gwarancji bankowych, gwarancji spółki macierzystej i oświadczeń o dobrowolnym poddaniu się egzekucji) oraz kaucji najemców; prawa do korzystania z nazwy i znaku graficznego, w tym graficznej prezentacji znaku E wraz z majątkowymi prawami autorskimi do takiego znaku graficznego lub prezentacji graficznej wraz z prawami do jego zmiany (tj. prawem do wykonywania, w prawnie dopuszczalnym zakresie, osobistych praw autorskich do takiego znaku graficznego) w zakresie posiadanym przez Zbywcę;
  5. autorskie prawa majątkowe do dokumentacji architektonicznej, budowlanej i technicznej, przy czym Strony dopuszczają możliwość przeniesienia, poza autorskimi prawami majątkowymi, innych praw wynikających z umowy z architektem, w przypadku gdy Strony tak uzgodnią;
  6. prawa i obowiązki z umowy rezerwacyjnej z miastem W. dotyczącej użytkowania przestrzeni parkingowych (przy czym umowa ta, przed zawarciem Transakcji, może zostać zastąpiona umową dzierżawy i wówczas to prawa i obowiązki wynikające z umowy dzierżawy zostaną przeniesione na Nabywcę) (co do zasady będzie to jednak wyjątek od reguły ogólnej, iż prawa i obowiązki z Umów Serwisowych nie wchodzą zasadniczo w zakres przedmiotu Transakcji a Nabywca sam zawrze umowy serwisowe we własnym imieniu);
  7. prawa wynikające z umowy zawartej ze wspólnotą mieszkaniową H.P., a dotyczącej prowadzenia rozbudowy Budynku E.;
  8. prawa wynikające z umów licencyjnych lub certyfikatów dla oprogramowania wykorzystywanego (lub które w przyszłości ma być wykorzystywane) w związku z funkcjonowaniem Budynków;
  9. prawa z rękojmi i gwarancji udzielonych na podstawie umów o roboty budowlane oraz prawa z rękojmi i gwarancji architektów, w zakresie w jakim nie wygasły;
  10. w uzgodnionym przez Strony zakresie dokumentacja techniczna dotycząca Nieruchomości, w tym dokumentacja projektowa (zarówno architektonicznej, konstrukcyjnej, wykonawczej, jak i powykonawczej), decyzje administracyjne związane z budową i przebudową Budynków, jak również wykonywaniem prac adaptacyjnych dla najemców, instrukcje związane z instalacjami i wyposażeniem Nieruchomości, zbiory zasad BHP, kody źródłowe do programów komputerowych zainstalowanych w Budynku, instrukcje przeciwpożarowe i karty dostępu;
  11. certyfikat BREEAM dla pomieszczeń biurowych oraz certyfikat BREEAM dla pomieszczeń usługowych uzyskane przez Zbywcę;
  12. prawa do strony internetowej związanej z Nieruchomością;
  13. prawa do domeny internetowej związanej z Nieruchomością, jeśli prawa te zostaną przeniesione uprzednio na Zbywcę, w przeciwnym przypadku prawa do domeny internetowej związanej z Nieruchomością zostaną w dniu Transakcji przeniesione na Nabywcę przez spółkę z grupy Zbywcy, przy której te prawa i obowiązki pozostają;
  14. znajdująca się w posiadaniu Zbywcy wybrana dokumentacja prawna i księgowa dotycząca Nieruchomości;
  15. prawa i obowiązki z umów najmu z Najemcami na miejsca parkingowe znajdujące się poza Działką 31/6.

W celu uniknięcia wątpliwości Wnioskodawcy wskazują również, że przeniesienie powyższych składników w ramach Transakcji nastąpi w prawnie dopuszczalnym zakresie (tj. o ile nie wystąpią ograniczenia natury prawnej) oraz o ile poszczególne składniki będą istniały na dzień Transakcji. W odniesieniu do Umów Serwisowych, zgodnie z Umową Przedwstępną intencją jest, aby Nabywca nie przejmował praw i obowiązków z nich wynikających. Co do zasady, po Transakcji Zbywca pozostanie tymczasowo stroną Umów Serwisowych, tak by zapewnić niezakłóconą dostawę pewnych usług do Nieruchomości, oraz wypowie je w uzgodnionych terminach.

Dodatkowo należy wskazać, że Zbywca jest obecnie stroną różnego rodzaju postępowań, w tym administracyjnych i cywilnych, związanych z Budynkami lub działalnością gospodarczą Zbywcy (między innymi dotyczące starej służebności). Nie można wykluczyć, iż część z tych postępowań zostanie zakończona do dnia Transakcji. Wówczas wydane w tych sprawach rozstrzygnięcia (jak np. pozwolenia na budowę czy użytkowanie), z zastrzeżeniem ewentualnych ograniczeń wynikających z przepisów prawa, przejdą lub zostaną przeniesione na Nabywcę. Jeżeli jednak na dzień Transakcji wspomniane powyżej postępowania będą nadal w toku, to po Transakcji Nabywca może wstąpić do postępowań, jeżeli będzie to prawnie dopuszczalne i wyrażą na to zgodę pozostałe strony postępowania.

W ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę w szczególności następujących elementów:

  1. praw i obowiązków Zbywcy wynikających z umów rachunków bankowych (włączając w to rachunki bankowe, za pośrednictwem których Zbywca dokonuje rozliczeń z najemcami) zawartych przez Zbywcę, w tym praw do środków pieniężnych znajdujących się na tych rachunkach;
  2. środków pieniężnych innych niż ewentualne kaucje najemców wymienione powyżej;
  3. praw wynikających z należnych, lecz niezapłaconych wierzytelności z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych, płatnych przez najemców, przysługujących Zbywcy w chwili dokonania Transakcji, zafakturowanych przez Zbywcę na najemców przed datą Transakcji (przy czym odrębnie nastąpi ekonomiczne rozliczenie opłat eksploatacyjnych po Transakcji);
  4. praw i obowiązków wynikających z Umowy o Zarządzanie Nieruchomością;
  5. praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie aktywami;
  6. praw i obowiązków wynikających Umów Serwisowych (zgodnie z ustaleniami Stron Zbywca pozostanie na dzień Transakcji stroną Umów Serwisowych, przy czym umowy te zostaną po Transakcji rozwiązane przez Zbywcę tak szybko, jak to praktycznie możliwe, jednak z uwzględnieniem potrzeby ciągłości świadczenia usług na rzecz Nieruchomości);
  7. praw i obowiązków/zobowiązań z tytułu instrumentów finansowych i kredytów bankowych udzielonych przez banki i inne podmioty, w szczególności w ramach umowy kredytowej z dnia 1 marca 2013 r. zmienionej następnie aneksami, jak również prawa i obowiązki/zobowiązania z tytułu pożyczek wewnątrzgrupowych udzielonych Sprzedawcy przez podmioty powiązane ze Sprzedawcą (należy zaznaczyć, że istniejące przed Transakcją zobowiązania z tytułu instrumentów finansowych i kredytów bankowych Sprzedawca prawdopodobnie spłaci ze środków uzyskanych ze zbycia Przedmiotu Transakcji) oraz zabezpieczenia ustanowione na podstawie tych umów;
  8. co do zasady prawa i obowiązki wynikające z Umów na Dostawę Mediów (co do zasady Zbywca dokona wypowiedzenia umów na Dostawę Mediów);
  9. zobowiązań podatkowych i innych zobowiązań publicznoprawnych, związanych z działalnością prowadzoną przy użyciu Nieruchomości (np. podatku CIT, VAT);
  10. praw i obowiązków wynikających z przyszłych dokumentów kredytowych (w zakresie, w jakim takie przyszłe dokumenty kredytowe będą istniały w dacie Transakcji);
  11. praw i obowiązków wynikających z umowy najmu siedziby Zbywcy;
  12. dokumentacji prawnej i księgowej (inne niż wspomniane powyżej, które wchodzą w skład przedmiotu Transakcji);
  13. praw i obowiązków wynikających z polis ubezpieczeniowych;
  14. środków zgromadzonych na rachunkach bankowych;
  15. firmy (nazwy przedsiębiorstwa) R.;
  16. pozostałych praw i obowiązków wynikających z umów i dokumentów innych niż wymienione w powyższym opisie zakresu planowanej Transakcji.

Tym samym należy podkreślić, iż w ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę należności i zobowiązań Zbywcy (z zastrzeżeniem ewentualnie (I) zobowiązań Zbywcy wobec najemców wynikających z umów najmu, którzy wpłacili kaucje, do ich zwrotu lub rozliczenia zgodnie z odpowiednimi umowami najmu, oraz (II) zobowiązań Zbywcy wobec najemców wynikających z umów najmu, którzy dostarczyli odpowiednie dokumenty zabezpieczenia do ich zwrotu zgodnie z odpowiednimi umowami najmu - w zakresie, w jakim takie zobowiązania będą istniały na moment Transakcji, czy też zobowiązań Zbywcy wobec najemców wynikających z umów najmu dotyczących zwrotu kosztu wykonania prac wykończeniowych wynajętej powierzchni - w zakresie, w jakim takie zobowiązania będą istniały na moment Transakcji). W szczególności, jak wskazano powyżej, w ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia na Nabywcę praw i obowiązków wynikających z umów pożyczek służących finansowaniu działalności Zbywcy.

Jak wskazano, intencją Stron jest rozwiązanie Umów o Dostawę Mediów i Umów Serwisowych z dniem Transakcji lub około tej daty i zawarcie z dniem Transakcji nowych umów w tym zakresie. Nie wyklucza się jednak tymczasowego korzystania przez Nabywcę z praw wynikających z niektórych z powyższych umów zawartych przez Zbywcę (do czasu zawarcia odpowiednich umów przez Nabywcę i przy zachowaniu odpowiednich rozliczeń pomiędzy Stronami). Powyższe może mieć miejsce w szczególności wówczas, gdy warunki umów wiążące Zbywcę z dostawcami (w tym umowne okresy wypowiedzenia) nie będą umożliwiały ich rozwiązania lub wypowiedzenia ze skutkiem na datę Transakcji. Niemniej, w takim wypadku w zakresie ustalonym między Stronami Zbywca wypowie przedmiotowe umowy w związku z Transakcją i rozpocznie się bieg okresów ich wypowiedzenia.

Dodatkowo Wnioskodawcy wskazują co następuje:

Cena związana z Transakcją:

  • Przeniesienie Przedmiotu Transakcji na Nabywcę nastąpi w zamian za cenę (dalej: Cena), która zostanie zwiększona o VAT.
  • Cena zostanie zapłacona w EUR, a wartość VAT zostanie uregulowana w PLN przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności, zgodnie z art. 108a ust. 3 ustawy o podatku VAT zgodnie ze średnim kursem wymiany EUR/PLN publikowanym przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym bezpośrednio poprzedzającym dzień zawarcia Transakcji. W tym miejscu należy wskazać, że przed dniem zawarcia Transakcji kwota w EUR (wartość netto) zostanie zdeponowana odpowiednio na rachunku escrow oraz na rachunku depozytowym notariusza, natomiast kwota w PLN (wartość podatku VAT) zostanie zdeponowana wyłącznie na rachunku escrow.
  • Strony zastrzegają, że po Transakcji Cena może ulec korekcie (zwiększeniu) w szczególności w przypadku, gdy (I) powierzchnia Budynku E., obecnie niewynajęta, co do której umowa najmu będzie zawarta przed momentem Transakcji (nawet w przypadku zawarcia jej pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu), zostanie przekazana określonemu w umowie najemcy w przeciągu miesiąca od momentu Transakcji, bądź wartość zachęt udzielonych najemcom powierzchni niewynajętych na dzień Transakcji przez Nabywcę będzie niższa niż kwota uwzględniona przez Strony w formule cenowej i obniżająca cenę bazową.

Pozostałe rozliczenia po Transakcji:

  • Zbywca ma prawo do wystawienia faktur VAT najemcom za czynsz należny za cały miesiąc, w którym dojdzie do zawarcia Transakcji. W związku z powyższym Nabywcy przysługuje prawo wystawienia na rzecz Zbywcy faktury VAT na równowartość czynszów należnych Nabywcy za okres od dnia Transakcji (wliczając ten dzień) do końca miesiąca, w którym Transakcja zostanie zawarta.
  • W celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług na rzecz Nieruchomości, Nabywca zwróci Zbywcy koszty usług, które zostaną wyświadczone w ramach Umów Serwisowych, za okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto Transakcję do dnia wskazanego w Umowie Przedwstępnej, przy czym okres ten nie będzie dłuższy niż trzy miesiące od dnia zawarcia Transakcji.
  • Pomiędzy Nabywcą oraz Zbywcą może dojść też do dodatkowych rozliczeń np. w związku z ostatecznym rozliczeniem opłat eksploatacyjnych wynikającym z różnicy pomiędzy kwotami tych opłat rzeczywiście poniesionych przez Zbywcę a kwotami tych opłat, które Zbywca zafakturował na najemców.
  • Pomiędzy Nabywcą oraz Zbywcą może dojść do dodatkowych rozliczeń związanych ze zwróceniem przez Nabywcę Zbywcy proporcjonalnej części (tj. od Dnia Zamknięcia do końca roku) opłaty za użytkowanie wieczyste, którą Zbywca uiszcza za cały rok z góry. Zgodnie z Umową Przedwstępną, powyższa kwota może zostać dodana do ceny za Nieruchomość bądź rozliczona odrębnie.
  • W zależności od dalszych negocjacji między Stronami, może okazać się, że zaprezentowane zasady rozliczeń ulegną zmianie lub rozliczenia takie w ogóle nie wystąpią. Pomiędzy Stronami mogą również wystąpić dodatkowe (inne niż wskazane powyżej) rozliczenia związane z Transakcją.
  • Pomiędzy Nabywcą oraz podmiotem trzecim (należącym do tej samej grupy kapitałowej co Zbywca) w dniu finalizacji Transakcji zostanie zawarta umowa o nadzorze prac wykończeniowych najemców w odniesieniu do umów najmu, które zostały lub zostaną podpisane przed dniem finalizacji Transakcji i zgodnie z którymi najemca jest odpowiedzialny za wykonanie prac wykończeniowych oraz niniejsze prace nie zostały zakończone lub rozpoczęte przez finalizacją Transakcji. Zakres praw i obowiązków Nabywcy i takiego podmiotu trzeciego zostanie ustalony w umowie.

VI. Podjęcie własnej działalności przez Nabywcę po Transakcji.

Jak wskazano w punkcie (II), po nabyciu Nieruchomości Nabywca zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmie Nieruchomości. Działalność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższa działalność będzie prowadzona przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania w oparciu o własny know-how wypracowany w grupie C.S., jak również w dużym zakresie przy pomocy profesjonalnych usługodawców zaangażowanych przez Nabywcę, bowiem Nabywca nie będzie zatrudniać pracowników.

Mając na uwadze, że w ramach Transakcji na Nabywcę nie przejdą prawa i obowiązki wynikające z Umowy o Zarządzanie Nieruchomością oraz umów służących finansowaniu działalności Zbywcy, jak i z innych umów z wyjątkiem tych wskazanych w opisie zakresu Transakcji, w celu wykorzystywania Nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, Nabywca w oparciu o własne zasoby w ramach grupy C.S. lub na podstawie umów, które zostaną zawarte z podmiotami zewnętrznymi zapewni:

(1) zarządzanie Nieruchomością,

(2) dostawę mediów niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania Nieruchomości,

(3) zabezpieczenie obsługi kwestii podatkowych, prawnych i księgowych dotyczących obsługi Nieruchomości.

Podjęcie przez Wnioskodawcę kroków w powyższym zakresie będzie niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania Nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem w strukturze Nabywcy tj. wynajmu powierzchni biurowej, handlowej i magazynowej.

Pozostałe informacje.

Zbywca nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Strony zamierzają ze względu na ostrożność złożyć przed dniem dostawy w stosunku do Nieruchomości oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o podatku VAT (spełniające warunki, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o podatku VAT) i tym samym wybiorą opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży Nieruchomości.

Ze względu na wymagania grupowe Nabywcy, przed Transakcją zostaną uzyskane na podstawie art. 306g ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa zaświadczenia potwierdzające wysokość zaległości podatkowych Zbywcy (jest to standardowa praktyka w przypadku takich transakcji).

W umowie sprzedaży Zbywca udzieli standardowych zapewnień w zakresie m.in. umocowania Zbywcy do zawarcia umowy, tytułu prawnego Zbywcy do Nieruchomości i pozostałych aktywów przenoszonych na podstawie umowy, kwestii podatkowych, umów najmu, ubezpieczenia, braku pracowników, pozwoleń administracyjnych, postępowań sądowych, własności intelektualnej, kwestii środowiskowych i kompletności materiałów due diligence (jest to standardowa praktyka w przypadku takich transakcji).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy - jeżeli transakcja opisana we wniosku będzie opodatkowana podatkiem VAT transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (oznaczone we wniosku nr 4).

Zdaniem Zainteresowanych, jeżeli opisana we wniosku transakcja będzie opodatkowana podatkiem VAT, to transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 2 pkt 4 tej ustawy.

Uzasadniając swoje stanowisko Zainteresowani wskazali:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości. Niemniej jednak, na mocy art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem VAT lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku VAT, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Zainteresowani uważają, że planowana transakcja będzie w całości opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23% (obligatoryjnemu lub na podstawie oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z podatku VAT).

W tej sytuacji, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opisana we wniosku transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy przepisu art. 2 pkt 4 tejże ustawy.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji, przywołano powyżej tę część stanowiska Zainteresowanych, która objęta jest zakresem niniejszej interpretacji, tj. odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Zainteresowanych zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie, interpretację z 09 maja 2019 r. znak: 0114-KDIP1-3.4012.117.2019.1.SM.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 1 ust. 4 tej ustawy, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnej stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
  2. innych praw majątkowych - 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Sprzedający (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) zamierza w drodze umowy sprzedaży przenieść prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli oraz innych naniesień (Nieruchomość oraz prawo związane z tą nieruchomością), na Kupującego (Zainteresowanego będącego stroną postępowania). Kwestią do rozstrzygnięcia jest fakt, czy powyższa umowa sprzedaży będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku stronami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 09 maja 2019 r., znak: 0114-KDIP1-3.4012.117.2019.1.SM, w zakresie podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, w trybie art. 14c Ordynacji podatkowej, prawidłowość stanowiska Zainteresowanych w zakresie podatku VAT.

We własnym stanowisku Zainteresowani stwierdzili, że zbycie opisanej we wniosku nieruchomości w ramach Transakcji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 jej ustawy.

Transakcja będzie:

  • opodatkowana w części objętej zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy o podatku VAT, przy założeniu, że Stronom Transakcji będzie przysługiwało prawo wyboru opodatkowania VAT tej części Nieruchomości, zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT;
  • w pozostałej części podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu podatkiem VAT.

Skoro, zatem opisana transakcja będzie podlegać w całości faktycznemu opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w tej części, która będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, Zainteresowani złożą oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania, to do całej transakcji sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych można uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej