Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupu konia lub krowy na podstawie umowy sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalnośc... - Interpretacja - ITPB2/436-195a/09/TJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.02.2010, sygn. ITPB2/436-195a/09/TJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupu konia lub krowy na podstawie umowy sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, dokonującej tej czynności okazjonalnie, a czynność ta nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży na Pani rzecz zwierzęcia o wartości przekraczającej 1000 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży na Pani rzecz zwierzęcia o wartości przekraczającej 1000 zł.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani rolnikiem ryczałtowym. Zamierza Pani dokonać zakupu konia lub krowy

  • na podstawie umowy sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, dokonującej tej czynności okazjonalnie, a czynność ta nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
  • na podstawie rachunku od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, inną niż rolnicza, w zakresie handlu zwierzętami, prowadzenia hotelu dla koni, świadczenia usług dla ludności, np. jazda konna itd., zwolnionej z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług;
  • na podstawie umowy sprzedaży od rolnika ryczałtowego, który sprzedaje zwierzęta pochodzące z własnej działalności rolniczej.

Wartość transakcji przekroczy kwotę 1000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przynajmniej jedna z wymienionych stron wskazanej czynności cywilnoprawnej jest opodatkowana lub zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu jej dokonania...
  2. Czy i w której z wymienionych sytuacji, wystąpi, przy uwzględnieniu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie 2, w zakresie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupu konia lub krowy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupu konia lub krowy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, czynność ta nie podlega podatkowi od towarów i usług, ani nie jest z niego zwolniona, w związku z czym na kupującym ciążył będzie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. nr 68, poz. 450 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że podatkowi temu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a przy umowie sprzedaży ciąży on na kupującym (art. 4 pkt 1).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c) podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku w przypadku umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a), wynosi 2%.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie bowiem do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:


    1. umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    2. umowy spółki i jej zmiany,
    3. umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Przepis ten ustanawia zasadę, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności cywilnoprawne podejmowane w ramach obrotu nieprofesjonalnego, natomiast obrót zawodowy (profesjonalny) objęty został podatkiem od towarów i usług. Zatem, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne, których dokonanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pani dokonać zakupu konia lub krowy, o wartości przekraczającej 1000 zł, od osoby fizycznej, nieprowadzącej działalności gospodarczej, dokonującej tej czynności okazjonalnie, a czynność ta nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W wydanej na Pani wniosek interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania przedmiotowej czynności podatkiem od towarów i usług stwierdzono, że przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż osoba dokonująca opisanej sprzedaży nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że czynność ta, w związku z niespełnieniem warunku, określonego w art. 2 pkt 4 ustawy, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, na zasadach określonych w ww. przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy