Temat interpretacji
Czy dopłaty wnoszone przez jednostkę samorządu terytorialnego do Spółki, której jest 100% udziałowcem podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w 2008 r. oraz czy obowiązek ten powstał 1 stycznia 2009 r. w związku z ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności dopłaty do kapitału zapasowego spółki, dokonanej przez jej jedynego udziałowca jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania czynności dopłat do kapitału zapasowego spółki, dokonanych przez jej jedynego udziałowca.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Komunikacja Miejska jest spółką, w której 100% udziałów posiada gmina. W 2008 r. Spółka otrzymywała dopłaty do kapitału zapasowego od gminy, z przeznaczeniem na pokrycie straty w 2008 r. W każdej uchwale o ustaleniu obowiązku dopłaty na rzecz Spółki zawarto stwierdzenie, iż dopłata podlega zwrotowi, jeżeli nie będzie wymagana na pokrycie straty za 2008 r. Po zakończeniu roku bilansowego okazało się, że dopłaty uzyskane w 2008 r. przewyższają stratę za ten rok, w związku z czym zgromadzenie wspólników w dniu 31 marca 2009 r. podjęło uchwałę o zwrocie dopłaty przekraczającej stratę. Z tytułu podjęcia każdej uchwały o dopłacie Spółka składała do urzędu skarbowego deklarację PCC-3 i odprowadzała podatek w wysokości 0,5% od każdej z uchwalonych dopłat. Dodatkowo Spółka podaje, iż zgodnie z informacją uzyskaną za pośrednictwem infolinii Ministerstwa Finansów nie powinna płacić podatku od dopłat uzyskanych w 2008 r., gdyż obowiązek taki powstał dopiero od 1 stycznia 2009 r., a do końca 2008 r. czynność taka była zwolniona z opodatkowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy spółka może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku odprowadzonego od kwoty dopłat, jakie Spółka musi zwrócić gminie...
- Czy dopłaty wnoszone przez jednostkę samorządu terytorialnego do Spółki, której jest 100% udziałowcem podlegały opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w 2008 r. oraz czy obowiązek ten powstał 1 stycznia 2009 r. w związku z ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...
Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie drugie. W zakresie pytania pierwszego wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.
Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania drugiego, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w 2008 r. właściwe było postępowanie Spółki, polegające na odprowadzaniu podatku od dopłat.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie pytania drugiego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zmianami), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki, umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, umowy dożywocia, umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, umowy depozytu nieprawidłowego, umowy spółki (akty założycielskie), a także zmiany wyżej wymienionych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wyżej wymienione.
Stosownie natomiast do ustępu 3 wskazanego przepisu, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się, przy spółce kapitałowej, wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty.
Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem art. 5 tej ustawy, przy umowie spółki cywilnej ciąży na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce. Podstawę opodatkowania przy dopłatach stanowi kwota dopłat (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c), a czynność tak opodatkowana jest stawką 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9).
Jednakże, stosownie do art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8 wskazanego przepisu, odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez jednostki samorządu terytorialnego.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319) przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, tj. przez 1 stycznia 2009 r., stosuje się do:
- czynności cywilnoprawnych dokonanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy;
- podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki kapitałowej, z tytułu którego obowiązek podatkowy powstał przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, także wtedy, gdy czynność cywilnoprawna dokonana została po wejściu w życie ustawy.
Dopłaty, o których mowa w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stanowią szczególne świadczenie wspólnika na rzecz spółki, występujące przede wszystkim w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, a ich celem jest dokapitalizowanie spółki. Do dopłat (w granicach liczbowo określonej wysokości w stosunku do udziału) może, zgodnie z art. 177 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (t. jedn. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zmianami), zobowiązywać wspólników umowa spółki, przy czym ich wysokość i terminy oznaczane są w uchwale wspólników (art. 178 § 1 wskazanego kodeksu). W pewnych sytuacjach natomiast istnieje możliwość zwrotu dopłat (art. 179 wyżej powołanej ustawy). Wówczas dopłata przypomina nieco pożyczkę o charakterze przymusowym.
Dopłaty mają charakter obowiązkowego świadczenia wspólników na rzecz spółki o charakterze pieniężnym. Ich celem jest zaspokojenie określonych potrzeb spółki bez dokonywania podwyższenia kapitału zakładowego, chociaż powiększają one majątek spółki, stanowiąc element kapitału zapasowego lub rezerwowego. Dopłaty mogą być przeznaczone na finansowanie działalności bieżącej, pokrycie strat spółki bądź też mogą spełniać funkcję rozwojową.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2008 r. Spółka otrzymywała od Gminy jej jedynego udziałowca dopłaty na pokrycie strat. Oznacza to, iż zgodnie z obowiązującym w 2008 r., znajdującym zastosowanie w przedmiotowej sprawie na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej, stanem prawnym czynność polegająca na wniesieniu dopłat do spółki przez jednostki samorządu terytorialnego podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jednakże od podstawy opodatkowania w tym wypadku kwoty dopłat odliczyć należało wartość takich dopłat. W konsekwencji, pomimo wystąpienia obowiązku podatkowego z tytułu wniesienia dopłat nie powstał, ze względu na brak kwoty do opodatkowania, obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Spółka postępowała nieprawidłowo obliczając i odprowadzając w 2008 r. podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu wniesienia dopłat do jej kapitału zapasowego, przez udziałowca, będącego jednostką samorządu terytorialnego. Obowiązek obliczenia i odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu wniesienia dopłat do spółki przez udziałowca, będącego jednostką samorządu terytorialnego, powstał dopiero od 1 stycznia 2009 r. w związku z uchyleniem z mocą od 1 stycznia 2009 r. przez ustawę nowelizującą punktu 4 w art. 6 ust. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy