Temat interpretacji
W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, planuje ona finansować swoją działalność za pomocą pożyczek, zaciąganych od podmiotu będącego rezydentem podatkowym Królestwa Szwecji. Spółka szwedzka nie jest udziałowcem Spółki, a jej przedmiotem działalności jest m.in. kredytowanie i udzielanie pożyczek. Spółka stoi na stanowisku, iż transakcja udzielenia jej pożyczki przez podmiot zagraniczny będzie traktowana w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004r. poz. 535 ze zm.) jako import usług finansowych, zwolnionych z tego podatku. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych Spółka uważa, iż przedmiotowe pożyczki będą zwolnione z tego podatku na podstawie art. 9 pkt 10 lit. "a" ustawy z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 41 z 2005r. poz. 399 ze zm.), ze względu na fakt, iż jej zdaniem pożyczkodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek.
Naczelnik tut. Urzędu podziela stanowisko Spółki. Dla stwierdzenia czy umowa pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (ewentualnie podatkiem od wartości dodanej) niezbędne jest ustalenie czy podmiot udzielający pożyczki prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obejmującym udzielanie pożyczek. Jeżeli tak, czynność udzielania pożyczek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na poparcie tego stanowiska należy przytoczyć orzeczenie w sprawie C-142/99 pomiędzy Floridienne SA i Berg-Invest SA a Królestwem Belgii, w którym Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż ze względu a to, iż artykuł 2(1) VI Dyrektywy wyłącza z zakresu stosowania podatku VAT transakcje, w których podatnik nie występuje w takim charakterze, transakcje dotyczące pożyczek (...) podlegają VAT jedynie w sytuacji, gdy stanowią działalność gospodarczą podmiotu w rozumieniu artykułu 4(2) VI Dyrektywy, bądź stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne rozszerzenie działalności opodatkowanej, niewynikające jednakże bezpośrednio z tej działalności w rozumieniu artykułu 19(2) VI Dyrektywy.
W takiej sytuacji należy wskazać, iż usługi udzielania pożyczek zaliczone zostały do usług pośrednictwa finansowego pozostałego, na podstawie załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Tom VI Działy 30-99.
Zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 2 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługi pośrednictwa finansowego zostały przedmiotowo zwolnione z tego podatku.
Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 ww. ustawy miejscem świadczenia usług finansowych - w przypadku podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
W związku z powyższym pożyczka udzielona przez kontrahenta szwedzkiego będącego jednocześnie podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Wspólnoty, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek, będzie stanowić dla Spółki import usług zwolnionych z podatku od towarów i usług.
W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych istotne znaczenie mają wyżej omówione kwestie opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi temu nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego. Na tej podstawie należy uznać, iż przedmiotowe pożyczki, na mocy ww. przepisu, będą podlegały wyłączeniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, a więc kwestie zwolnienia zawartego w art. 9 pkt 10 li. "a" ww. ustawy nie mają w tym przypadku wpływu na opodatkowanie tej pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Tym niemniej, Naczelnik tut. Urzędu, mając na celu pełną odpowiedź na pytanie postawione przez Spółkę, informuje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym, pożyczki byłyby zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych, ze względu na to, iż pożyczkodawca jest podmiotem niemającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, prowadzącym działalność w zakresie kredytowania oraz udzielania pożyczek.