Warunki do zastosowania zwolnienie z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego. - Interpretacja - ITPB2/436-40/12/TJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.06.2012, sygn. ITPB2/436-40/12/TJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Warunki do zastosowania zwolnienie z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 18 lutego 2000 r. zawarła Pani wspólnie z mężem umowę przedwstępną sprzedaży lokalu mieszkalnego. Umowa zawarta była w formie aktu notarialnego. Lokal ten został wybudowany na podstawie umowy o wspólnej inwestycji wielorodzinnego budynku mieszkalnego, a wyodrębniony został na podstawie umowy zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej poprzez ustanowienie odrębnej własności lokali mieszkalnych z dnia 12 lipca 2011 r. Lokal ten wynajmowała Pani wraz z rodziną na podstawie umowy najmu z dnia 27 grudnia 2000 r. przez okres 126 miesięcy. W dniu 13 stycznia 2012 r. na podstawie aktu notarialnego dokonano wykonania zobowiązania wynikającego z przedwstępnej umowy sprzedaży z dnia 18 lutego 2000 r.

Wobec powyższego zadano następujące pytanie:

Czy opisana czynność przeniesienia własności lokalu mieszkalnego korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 4 lit. a) lub b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawczyni transakcja dokonana w dniu 13 stycznia 2012 r. była tylko czynnością potwierdzającą wykonanie zobowiązania wynikającego z przedwstępnej umowy sprzedaży z dnia 18 lutego 2000 r., w której określono cenę nabycia lokalu mieszkalnego, a także wszystkie inne zobowiązania tak kupujących jak i sprzedających. Ponadto lokal ten przez 126 miesięcy był wynajmowany przez Wnioskodawczynię. Przesłanką za zastosowaniem, w ocenie Wnioskodawczyni, zwolnienia z art. 9 pkt 4 lit. a) lub b) jest to, że lokal ten do dnia 12 lipca 2011 r. nie miał ustanowionej odrębnej własności i stanowił współwłasność stron umowy o wspólnej inwestycji na budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego. W opinii Wnioskodawczyni przy opisanej transakcji należało zastosować ww. zwolnienie, gdyż sprzedaż lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość nastąpiła w wykonaniu lub w związku z wielostronną umową o zamianie budynku lub prawa do lokalu w celu uzyskania prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części, zajmowanego przez nabywcę na podstawie umowy najmu, określonej w przepisach o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymieniona w pkt 1 lit. a) umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W powołanym ust. 2 ustawodawca postanowił, że jeżeli zawarcie umowy przenoszącej własność następuje w wykonaniu zobowiązania wynikającego z uprzednio zawartej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zawarcia umowy przenoszącej własność.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 przy umowie sprzedaży, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy przy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym stawka podatku wynosi 2%. Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do art. 4 pkt 1 przy umowie sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 13 stycznia 2012 r. zawarła Pani umowę przenoszącą na Pani rzecz prawo własności lokalu mieszkalnego. Umowa ta stanowiła wykonanie przedwstępnej umowy sprzedaży z dnia 18 lutego 2000 r., zawartej w formie aktu notarialnego.

Oceniając tak przedstawiony stan faktyczny w kontekście zacytowanych wyżej przepisów wskazać należy, że zawarcie przez Panią ww. umowy sprzedaży w wykonaniu zobowiązania wynikającego z umowy przedwstępnej spowodowało powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednakże, w Pani ocenie, w przedstawionej sytuacji zastosowanie znaleźć powinno zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 4 lit, a) lub b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Odnosząc się do powyższego wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 9 pkt 4 zwalnia się od podatku sprzedaż budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli następuje ona:

  1. w wykonaniu lub w związku z wielostronną umową o zamianie budynku lub praw do lokalu,
  2. w celu uzyskania w zamian spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego lub jego części, zajmowanego przez nabywcę na podstawie umowy najmu, określonej w przepisach o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych.

Z zacytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych objęte są szczególne rodzaje umów sprzedaży wskazanych w nim w sposób wyczerpujący nieruchomości i praw. Żadna z zawartych w nim sytuacji nie zachodzi jednak w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Dla skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 9 pkt 4 lit. a) ustawy konieczne jest bowiem, aby zawarcie umowy sprzedaży nastąpiło w wykonaniu lub w związku z wielostronna umową o zamianie budynku lub praw do lokalu. Nie chodzi więc tu o każdą umowę sprzedaży, ale o umowę związaną z wielostronną umową zamiany, w wyniku której dochodzi do nabycia budynku lub lokalu. Użycie w zacytowanym przepisie sformułowania wielostronna nie może tez być utożsamiane z każdą wielostronną umową, w tym z umową o wspólnej inwestycji wielorodzinnego budynku mieszkalnego, o której mowa we wniosku, a na podstawie której wybudowany został lokal mieszkalny nabyty przez Panią.

Natomiast w sytuacji wskazanej w lit. b) omawianego przepisu, chodzi o taką transakcję, w której jedna ze stron jest właścicielem nieruchomości lub prawa, natomiast jej kontrahentowi przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu albo jest on najemcą budynku lub lokalu na podstawie umowy zawartej na mocy ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (obecnie w ustawie o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego). W oparciu o analizowany przepis nie może więc być zwolniona umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego, którego nabywcą zostaje osoba zajmująca go na podstawie umowy najmu. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest aby sprzedający był osobą, która zostanie przyjęta w poczet członków spółdzielni celem przydziału lokatorskiego prawa do lokalu, lub z którą zostanie zawarta umowa najmu na podstawie wskazanych w nim przepisów. Z literalnego brzemienia tego przepisu wynika konieczność istnienia ścisłego związku (w zamian) pomiędzy dokonywanym zbyciem nieruchomości a uzyskaniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego - i to tego rodzaju, że poprzez zbycie nieruchomości lub innych praw majątkowych podatnik w zamian zyskuje możliwość uzyskania tego prawa lub jego części.

Mając na uwadze przedstawioną wyżej argumentację oraz przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych uznać należy, że umowa zawarta przez Panią w dniu 13 stycznia 2012 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast zwolnienie, o którym mowa w jej art. 9 pkt 4 lit. a) i b) w przedstawionej sytuacji nie znajduje zastosowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, u.. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy