Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB2/436-18/08-2/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.06.2008, sygn. ILPB2/436-18/08-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2008 r. (data wpływu 17.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych na kapitał zapasowy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17.03.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych przekazanych na kapitał zapasowy.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Walne zgromadzenie wspólników podjęło w dniu 14.11.2007 r. uchwałę nr 5 o utworzeniu kapitału zapasowego zgodnie z § 13 pkt 2 umowy spółki, który stanowi, że Spółka może tworzyć kapitał zapasowy i kapitał rezerwowy.

Wysokość tworzonego kapitału zapasowego określono w uchwale do kwoty:

10.000.000,00 PLN. Kwota uzyskana na dzień 10.03.2008 r. 3.092.587,32 PLN przeznaczona została na finansowanie działalności inwestycyjnej i bieżącej Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych gdyż utworzenie kapitału zapasowego nie jest dopłatą w rozumieniu art. 177 Kodeksu spółek handlowych, który stanowi, że: umowa spółki może zobowiązać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału, a takiej możliwości umowa spółki nie przewiduje. Ponadto utworzenie kapitału zapasowego nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art.1 ust. 1 pkt 1 lit. k i pkt 2) ustawy z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. Dz. U. z 2007 r. nr 68 poz. 450) podatkowi temu podlegają m.in. umowy spółki (akty założycielskie) oraz zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 ww. ustawy umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

  1. w przypadku spółki osobowej siedziba tej spółki;
  2. w przypadku spółki kapitałowej:
    a) rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
    b) siedziba tej spółki jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium żadnego z państw członkowskich, a jeżeli ośrodek ten znajduje się na terytorium takiego państwa, gdy umowa spółki nie podlega podatkowi kapitałowemu w tym państwie.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 2) cyt. ustawy w przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z podwyższeniem kapitału spółki jest wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. c) cyt. ustawy, podstawę opodatkowania przy dopłatach stanowi kwota dopłat. Stawka podatku zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 wynosi 0,5%.


Instytucja dopłat została uregulowana w przepisach ustawy z dnia 15.09.2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2001r. Nr 102, poz. 1117 ze zm.). Zgodnie z art. 177 § 1 ww. kodeksu umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Ponadto w myśl § 2 powołanego artykułu dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów.


Zatem jeżeli przekazane na kapitał zapasowy środki pieniężne nie stanowią dopłaty, wówczas nie ma obowiązku zapłaty 0,5 % podatku od czynności cywilnoprawnych.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że środki te nie są dopłatami, tak więc nie podlegają opodatkowaniu. Jeżeli jednak w rzeczywistości byłyby one dopłatami w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych wówczas będą opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że na opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych dopłat nie wpływa fakt, czy powodują one zwiększenie kapitału zakładowego, tak jak ma to miejsce w przypadku wniesienia lub podwyższenia wniesionego do spółki wkładu. Dopłaty opodatkowane są bez względu na ich przeznaczenie, a więc również wtedy gdy przekazywane są na kapitał zapasowy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu