Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/436-23/07-3/MZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.09.2007, sygn. IPPB2/436-23/07-3/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 02.08.2007 r. (data wpływu 09.08.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania przez Gminę środków trwałych w formie aportu rzeczowego na rzecz P. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.08.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania przez Gminę środków trwałych w formie aportu rzeczowego na rzecz P.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z Uchwałą Nr IX-112/2007 Rady Miejskiej w W z dnia 28 czerwca 2007 r., Gmina dokona nieodpłatnego przekazania środków trwałych w formie aportu rzeczowego na rzecz Przedsiębiorstwa. w W. . Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i posiada 100% udziałów w P.

Pismem z dnia 23.08.2007 r. Nr IPPB2/436-23/07-2/MZ wezwano wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku w zakresie przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego oraz przesłanie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osobę, która podpisała ww. wniosek. Wnioskodawca pismem z dnia 31.08.2007 r. (data wpływu 03.09.2007 r.) uzupełnił wniosek w zakresie własnego stanowiska oraz dostarczył odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy aport rzeczowy wnoszony nieodpłatnie przez Gminę do Przedsiębiorstwa Sp. z o.o. na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 8-b ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlega zwolnieniu z podatku zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 68, poz. 450) podatkowi podlegają co do zasady umowy spółki i ich zmiany.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 3 pkt 2 za zmianę umowy spółki przy spółce kapitałowej uważa się wniesienie lub podwyższenie wniesionego do spółki wkładu, którego wartość powoduje podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz dopłaty.

W myśl przepisu art. 1a pkt 2 tej ustawy spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną. Wniesienie aportu do spółki kapitałowej powoduje zatem powstanie obowiązku zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży przy umowie spółki cywilnej na wspólnikach, natomiast przy pozostałych umowach spółki na spółce.

Podstawę opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) powyższej ustawy stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Od podstawy opodatkowania w świetle art. 6 ust. 9 pkt 4 ustawy odlicza się wartość wkładów do spółki lub powiększających jej majątek, wartość kapitału zakładowego lub jego podwyższenia, kwoty dopłat, kwoty lub wartość pożyczek udzielonych spółce przez wspólnika (akcjonariusza) oraz wartość rzeczy lub praw majątkowych oddanych spółce do nieodpłatnego używania przez:

  1. jednostki samorządu terytorialnego,
  2. Skarb Państwa.


Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) za podstawową jednostkę samorządu terytorialnego uznaje gminę.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku prawidłowo powołał podstawy prawne, jednak nie dotyczą one zwolnienia, a odliczenia od podstawy opodatkowania.

Ponieważ w omawianym przypadku przekazanie środków trwałych w formie aportu nastąpiło przez Gminę (jednostkę samorządu terytorialnego), która jest 100% udziałowcem Przedsiębiorstwa Sp. z o.o., dlatego też podstawa opodatkowania wyniesie zero.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Przedsiębiorstwo Sp. z o. o., którego 100% udziałowcem jest Gmina nie jest zobowiązane do zapłaty podatku, bowiem podatek od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi.

Należy ponadto zauważyć, iż w wyniku nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 222, poz. 1629) z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawodawca zniósł generalną zasadę solidarnej odpowiedzialności stron za zapłatę podatku od czynności cywilnoprawnych, za wyjątkiem umowy zamiany i umowy spółki cywilnej. W konsekwencji ustawodawca w inny sposób określił podmioty (stronę stosunku cywilnoprawnego), na których ciąży obowiązek podatkowy. W związku z powyższymi uregulowaniami przytoczony w uzasadnieniu wniosku art. 8 pkt 4 ustawy nie ma zastosowania w sprawie.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Państwa do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie