Temat interpretacji
Sprzedaż nieruchomości.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) &− Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 6 lipca 2017 r. (data wpływu &− 19 lipca 2017 r.), uzupełnionym 17 i 19 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości &− jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.
Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 5 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.378.2017.1.JP oraz 0111-KDIB4.4014.209.2017.2.ASZ, wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 17 października 2017 r. (wpływ dodatkowej opłaty) oraz 19 października 2017 r. (pozostałe braki formalne).
We wniosku złożonym przez:
-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
G. P. Sp. z o.o. (Nabywca);
-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną w likwidacji z siedzibą w (Zbywca)
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Zainteresowany będący stroną postępowania lub Nabywca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie budowy i zarządzania wysokiej jakości nieruchomościami logistycznymi, takimi jak magazyny i centra dystrybucyjne.
Nabywca w ramach prowadzonej przez siebie działalności, celem realizacji inwestycji budowlanej, planuje nabyć:
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 49/24, o obszarze 7,9179 ha (dalej jako Nieruchomość 1). Właścicielem Nieruchomości 1 jest aktualnie R.S.P., będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce (dalej jako: Zainteresowany niebędący stroną postępowania lub Zbywca);
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 49/28, o obszarze 0,0219 ha (dalej jako Nieruchomość 2). Właścicielem Nieruchomości 2 jest aktualnie Zbywca;
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 190/2, o obszarze 2,4318 ha (dalej jako Nieruchomość 3). Właścicielem Nieruchomości 3 jest aktualnie Zbywca;
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 49/20, o obszarze 0,5 ha (dalej jako Nieruchomość 4). Właścicielami Nieruchomości 4, na zasadach majątkowej wspólności małżeńskiej, są aktualnie K. i T. D.;
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 49/21, o obszarze 0,5 ha (dalej jako Nieruchomość 5). Właścicielami Nieruchomości 5, na zasadach majątkowej wspólności małżeńskiej, są aktualnie K. i T. D.;
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 49/11, o obszarze 3,4236 ha (dalej jako Nieruchomość 6). Współwłaścicielami Nieruchomości 6 są aktualnie B.A.K., W.W.L. oraz K.A.K.;
- prawo własności nieruchomości położonej w Ł., oznaczonej jako działka gruntu numerem ewidencyjnym 49/5, o obszarze 0,5992 ha (dalej jako Nieruchomość 7). Współwłaścicielami Nieruchomości 6 są aktualnie B.A.K., W.W.L. oraz K.A.K.
Niniejszy wniosek dotyczy planowanego nabycia przez Nabywcę od Zbywcy praw własności Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 3, które w dalszej części wniosku łącznie określane będą jako Nieruchomości.
W dalszej części wniosku, Nabywca oraz Zbywca będą łącznie określani jako Wnioskodawcy.
Nabywca oraz Zbywca zawarli 30 czerwca 2015 r. przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości (dalej jako Umowa Przedwstępna). Jednym z warunków wykonania Umowy Przedwstępnej było uzyskanie przez Nabywcę w terminie 18 miesięcy od daty zawarcia Umowy Przedwstępnej ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla planowanej przez Nabywcę inwestycji, polegającej na budowie centrum logistycznego na Nieruchomościach. Następnie Wnioskodawcy 28 grudnia 2016 r. zawarli aneks do Umowy Przedwstępnej, na mocy którego m.in. przedłużyli terminy: na ziszczenie się ww. warunku oraz do zawarcia umowy przyrzeczonej. Aktualnie planowane jest, że w wykonaniu Umowy Przedwstępnej Wnioskodawcy zawrą umowę ostateczną, której przedmiotem będzie przeniesienie na rzecz Nabywcy prawa własności do Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 3.
Zbywający stał się właścicielem Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 2 w dniu 1 stycznia 1981 r. w drodze zasiedzenia stwierdzonego postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 15 listopada 1996 r. Z kolei nabycie Nieruchomości 3 przez Zbywcę nastąpiło na podstawie umowy zamiany z dnia 26 października 2000 r. zawartej między Zbywcą a K. i T. D.
Nieruchomość 1 i Nieruchomość 3 są zabudowane budynkami gospodarczymi oraz innymi budowlami wzniesionymi przez Zbywcę w latach 50-tych i 60-tych XX w. jako ich samoistnego użytkownika, m.in. budynkiem administracyjnym, warsztatami, garażami, magazynem, chlewniami, ubojnią (hurtownia papieru) oraz stolarnią (sortownia odpadów) i zbiornikami po dawnej stacji paliw (dalej jako Zabudowania). Niektóre z Zabudowań posadowione są w całości na Nieruchomości 1 albo Nieruchomości 3, inne zaś zostały wzniesione częściowo również na działkach sąsiednich. Niektóre z Zabudowań posadowionych na Nieruchomości 1 albo Nieruchomości 3 były przedmiotem wynajmu (dzierżawy), inne zaś wchodziły w skład prowadzonego przez Zbywcę gospodarstwa rolnego.
Zbywający prowadził przy wykorzystaniu Zabudowań działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Zbywca w 1993 r. dokonał ulepszenia jednego z budynków, które przekraczały 30% jego wartości początkowej. Ulepszenie miało miejsce przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług w Polsce. Po ulepszeniu budynek był wynajmowany przez Zbywającego i od wynajęcia tego budynku w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług do zbycia tego budynku na rzecz Nabywcy upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Z kolei Nieruchomość 2 jest nieruchomością niezabudowaną, nieprzeznaczoną pod zabudowę, gdyż w odniesieniu do niej nie obowiązuje żaden miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Na dzień niniejszego wniosku, dla działek gruntu wchodzących w skład Nieruchomości nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Na wniosek i na rzecz Nabywcy, m.in. w odniesieniu do Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 3, dnia 5 stycznia 2017 r. została jednak wydana decyzja o warunkach zabudowy, określająca szczegółowe warunki planowanej przez Nabywcę inwestycji. Zgodnie z załącznikiem do tej decyzji wskazującym m.in. linie rozgraniczające teren inwestycji, część Nieruchomości 1 oraz część Nieruchomości 3, które stanowią tereny zalesione i niezabudowane, znajdują się poza granicą planowanej inwestycji (tereny te są określane dalej jako Grunty Zalesione).
Zbywca nie wykorzystywał Nieruchomości wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Na dzień złożenia niniejszego wniosku żadna część Nieruchomości nie jest objęta umową najmu, dzierżawy, ani żadną inną tego typu umową, mocą której podmiot trzeci byłby uprawniony do korzystania z Nieruchomości bądź ich części. Zbywca podjął się przygotowania Nieruchomości do sprzedaży oraz poniósł w tym celu nakłady.
Z uwagi na brak jakichkolwiek dalszych, własnych planów gospodarczych co do Nieruchomości, Zbywca podjął decyzję o sprzedaży Nieruchomości. W tym celu Zbywca zlecił agencji pośrednictwa obrotu nieruchomościami znalezienie potencjalnego nabywcy.
Oprócz Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 3 Zbywca posiada również ok. 15 ha innych gruntów (rolnych), które zamierza w przyszłości sprzedać.
Zbywca zatrudnia pracowników, jednak ich obowiązki nie są bezpośrednio związane z którąś z Nieruchomości, a z bieżącym funkcjonowaniem Zbywcy, zatem dostawa nieruchomości na rzecz Nabywcy nie będzie wiązała się z przejściem pracowników Zbywcy w ramach tzw. przejścia zakładu pracy lub jego części (art. 231 Kodeksu pracy) na Nabywcę.
Przedmiot transakcji nie jest wyodrębniony formalnie jako dział, wydział czy oddział, w strukturze organizacyjnej Zbywcy.
Nabywca zamierza wykorzystywać Nieruchomości wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W szczególności zamierza wybudować halę produkcyjno-magazynową wraz z niezbędną infrastrukturą, celem prowadzenia działalności komercyjnej polegającej na wynajmie powierzchni lub sprzedaży powierzchni innym podmiotom.
Zarówno Zbywca, jak i Nabywca będą na moment sprzedaży zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Zbywca i Nabywca nie są podmiotami powiązanymi.
Organ zaznacza, że przywołując za Wnioskodawcą treść opisu zdarzenia przyszłego pominięto tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia, gdyż odnosi się ona wyłącznie do zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy dostawa Nieruchomości 1 i Nieruchomości 3 &− z wyłączeniem dostawy Gruntów Zalesionych &− przez Zbywcę na rzecz Nabywcy w ramach transakcji będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a w konsekwencji Wnioskodawcom będzie przysługiwało prawo do wyboru opcji opodatkowania VAT tej dostawy zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT?
- (obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 3 (zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 10 oraz 10b pkt 1 ustawy o VAT), oraz
- do uzyskania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 ustawy o VAT)?
Zdaniem Zainteresowanych, przypadku uznania stanowiska Wnioskodawców w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe, w sytuacji wyboru opcji opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 3 planowana sprzedaż Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 3 &− z wyłączeniem sprzedaży Gruntów Zalesionych &− przez Zbywcę na rzecz Nabywcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zainteresowani wskazali, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości. Niemniej jednak, na mocy art. 2 pkt 4 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona &− przy czym w odniesieniu do umów sprzedaży nieruchomości lub ich części wyłączenie to nie ma zastosowania, jeśli transakcja jest zwolniona z podatku od towarów i usług. Innymi słowy, nabycie nieruchomości jest:
- wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych &− jeśli transakcja jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, lub
- opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych (tj. powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowania) &− jeśli mamy do czynienia z transakcją niepodlegającą podatkowi od towarów i usług lub z tego podatku zwolnioną.
W stanowisku odnośnie pytania 1 Wnioskodawcy wskazali, że dostawa Nieruchomości 1 i Nieruchomości 3 &− z wyłączeniem dostawy Gruntów Zalesionych &− przez Zbywcę na rzecz Nabywcy w ramach transakcji będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcom będzie jednak przysługiwało prawo do wyboru opcji opodatkowania VAT tej dostawy zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy. Dokonanie takiego wyboru będzie skutkowało tym, że zastosowanie znajdzie obligatoryjne wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych tej dostawy, jako transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawców w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawców w odniesieniu do pytania nr 1 za prawidłowe, w sytuacji wyboru opcji opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 3 planowana sprzedaż Nieruchomości 1 oraz Nieruchomości 3 &− z wyłączeniem sprzedaży Gruntów Zalesionych &− przez Zbywcę na rzecz Nabywcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Zainteresowanych tylko i wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych, oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:
- nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym &− 2%,
- innych praw majątkowych &− 1%.
Jak wynika z powołanych przepisów umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
- w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
- jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowani zawrą umowę ostateczną, której przedmiotem będzie przeniesienie przez Zbywcę na rzecz Nabywcy prawa własności do Nieruchomości 1, Nieruchomości 2 oraz Nieruchomości 3.
Nieruchomość 1 i Nieruchomość 3 są zabudowane budynkami gospodarczymi oraz innymi budowlami wzniesionymi przez Zbywcę w latach 50-tych i 60-tych XX w. jako ich samoistnego użytkownika, m.in. budynkiem administracyjnym, warsztatami, garażami, magazynem, chlewniami, ubojnią (hurtownia papieru) oraz stolarnią (sortownia odpadów) i zbiornikami po dawnej stacji paliw (dalej jako Zabudowania). Niektóre z Zabudowań posadowione są w całości na Nieruchomości 1 albo Nieruchomości 3, inne zaś zostały wzniesione częściowo również na działkach sąsiednich. Niektóre z Zabudowań posadowionych na Nieruchomości 1 albo Nieruchomości 3 były przedmiotem wynajmu (dzierżawy), inne zaś wchodziły w skład prowadzonego przez Zbywcę gospodarstwa rolnego.
Zbywca zatrudnia pracowników, jednak ich obowiązki nie są bezpośrednio związane z którąś z Nieruchomości, a z bieżącym funkcjonowaniem Zbywcy, zatem dostawa nieruchomości na rzecz Nabywcy nie będzie wiązała się z przejściem pracowników Zbywcy w ramach tzw. przejścia zakładu pracy lub jego części (art. 231 Kodeksu pracy) na Nabywcę.
Przedmiot transakcji nie jest wyodrębniony formalnie jako dział, wydział czy oddział, w strukturze organizacyjnej Zbywcy.
Nabywca zamierza wykorzystywać Nieruchomości wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W szczególności zamierza wybudować halę produkcyjno-magazynową wraz z niezbędną infrastrukturą, celem prowadzenia działalności komercyjnej polegającej na wynajmie powierzchni lub sprzedaży powierzchni innym podmiotom.
Zarówno Zbywca, jak i Nabywca będą na moment sprzedaży zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek powyższe zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami podlega faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W interpretacji indywidualnej z dnia 31 października 2017 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.378.2017.2.JP w zakresie podatku od towarów i usług Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: () pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną transakcją sprzedaży nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W konsekwencji, sprzedaż ta będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. () w sytuacji gdy faktycznie zostaną spełnione ww. przesłanki, Zbywca i Nabywca (Wnioskodawca) będą uprawnieni do skorzystania z opcji opodatkowania tej transakcji, stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
A zatem, skoro omawiana transakcja sprzedaży nieruchomości będzie faktycznie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (i nie będzie z tego podatku zwolniona, gdyż Zainteresowani zrezygnują z prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług) to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku na Nabywcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej