Należy stwierdzić, iż każda umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli zostaną spełnione przesłanki zawarte w art. ... - Interpretacja - IPPB2/436-44/11-4/MZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.05.2011, sygn. IPPB2/436-44/11-4/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Należy stwierdzić, iż każda umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli zostaną spełnione przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec tego, że powyższe pożyczki będą objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności zostaną wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2011 r. (data wpływu 07.02.2011 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 17.03.2011 r. Nr IPPP3/443-195/11-2/LK i Nr IPPB2/436-44/11-2/MZ (data nadania 17.03.2011 r., data doręczenia 22.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umów pożyczek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest wiodącym w Polsce dostawcą usługi telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i telefonii. Spółka zamierza zaciągnąć oprocentowane pożyczki od U., spółki mającej siedzibę poza terytorium Polski, tj. we Francji (dalej także: Pożyczkodawca lub Spółka francuska).

Spółka francuska nie jest i nie będzie na dzień udzielenia pożyczki udziałowcem Wnioskodawcy. Statut Spółki francuskiej, będącej pożyczkodawcą stanowi, iż przedmiotem jej działalności jest między innymi udzielanie pożyczek dla wyłącznego użytku podmiotów z grupy, do której spółka należy, ale nie na rzecz podmiotów trzecich, oraz wszelkie inne operacje finansowe z tym związane. Przy czym Spółka ma zostać nabyta przez podmiot należący do grupy.

Działalność gospodarcza określona w statucie Pożyczkodawcy i wykonywana faktycznie w sposób zorganizowany przez Pożyczkodawcę polega na zapewnianiu finansowania innym podmiotom, w tym poprzez udzielanie pożyczek. Udzielanie pożyczek stanowi główną działalność Pożyczkodawcy. Obecnie Pożyczkodawca posiada ponad 900 milionów EUR należności z tytułu pożyczek. W przyszłości Pożyczkodawca posiadał ponad 2 miliardy EUR należności z tytułu pożyczek.

Spółka francuska jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej we Francji i rozpoznaje we Francji udzielanie pożyczek jako czynności zwolnione z VAT. Spółka francuska nie ma siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Możliwe jest, iż miejscem zawierania umów pożyczek z Pożyczkodawcą będzie:

  1. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub
  2. terytorium poza Rzeczypospolitą Polską.

Środki pieniężne będące przedmiotem zawieranych umów pożyczek w dniu zawarcia umów pożyczek będą znajdowały się poza terytorium Polski.

Pismem z dnia 17.03.2011 r. Nr IPPP3/443-195/11-2/LK i Nr IPPB2/436-44/11-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Wskazanie, którego zdarzenia przyszłego dotyczy uiszczona opłata,
  • Uiszczenie opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie zdarzeń przyszłych. Jeżeli wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych, tj. jednego zdarzenia w podatku od czynności cywilnoprawnych i jednego zdarzenia w podatku od towarów i usług, to należy wnieść opłatę w kwocie 40 zł (80 zł 40 zł.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie dokonując wpłaty dodatkowej opłaty w kwocie 40 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż pożyczki od podmiotu zagranicznego (Pożyczkodawcy), nie posiadającego zarówno siedziby, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, Spółka powinna rozliczać jako import usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający opodatkowaniu VAT na terenie kraju. Spółka, jako usługobiorca tych usług będzie zobowiązana do ich rozliczenia dla celów VAT w Polsce.

  • Spółka wnosi o potwierdzenie, że każda pożyczka, która zostanie Spółce udzielona przez pożyczkodawcę, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b UPCC również w przypadku, gdy umowa pożyczki nie została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy środki pieniężne będące przedmiotem takiej umowy w momencie jej zawarcia nie będą się znajdowały poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 05.05.2011 r. została wydana interpretacja Nr IPPP3/443-195/11-4/LK.

    Zdaniem Wnioskodawcy

    Spółka wnosi o potwierdzenie, że każda pożyczka, która zostanie Spółce udzielona przez Pożyczkodawcę, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie z art. 2 pkt 4 lit. b UPCC - również w przypadku, gdy umowa pożyczki nie została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy środki pieniężne będące przedmiotem takiej umowy w momencie jej zawarcia nie będą się znajdowały poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - gdyż usługi udzielania pożyczek przez Pożyczkodawcę Spółce będą objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w odniesieniu do pytania nr 1.

    Uzasadnienie

    Co do zasady umowy pożyczek podlegają opodatkowaniu 2% stawką podatku od czynności cywilnoprawnych. W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

    Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 22.04.2010 r. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

    1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem;
      • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
      • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

    Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

    Jak wskazano w stanowisku do pytania pierwszego, usługi (tj. udzielenie pożyczki lub pożyczek) świadczone przez podmiot zagraniczny (tj. Pożyczkodawcę) na rzecz Spółki stanowią dla niej import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia tej transakcji w zakresie podatku od towarów i usług zobowiązana będzie Spółka jako nabywca przedmiotowych usług.

    Skoro umowy pożyczek udzielonych Spółce przez Pożyczkodawcę będą objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności zostaną wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    Powyższe stanowisko jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe. Zostało ono przedstawione między innymi w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 maja 2010 r. (Nr IPPB2/436-63/10-3/AF).

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

    Art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

    Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki. W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

    Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli ich przedmiotem są:

    1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki będzie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa zostanie zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

    Pożyczka będzie podlegała również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i uzupełnienia wynika, iż Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest wiodącym w Polsce dostawcą usługi telewizji kablowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu i telefonii. Spółka zamierza zaciągnąć oprocentowane pożyczki od U., spółki mającej siedzibę poza terytorium Polski, tj. we Francji (dalej także: Pożyczkodawca lub Spółka francuska). Spółka francuska nie jest i nie będzie na dzień udzielenia pożyczki udziałowcem Wnioskodawcy. Możliwe jest, iż miejscem zawierania umów pożyczek z Pożyczkodawcą będzie: terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub terytorium poza Rzeczypospolitą Polską. Środki pieniężne będące przedmiotem zawieranych umów pożyczek w dniu zawarcia umów pożyczek będą znajdowały się poza terytorium Polski.

    W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

    Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

    1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
      • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
      • (uchylone),
      • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

    Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

    W związku z powyższym należy podkreślić, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa czynność będzie podlegała regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie umowy pożyczki podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

    W interpretacji indywidualnej z dnia 05.05.2011 r. Nr IPPP3/443-195/11-4/LK dotyczącej podatku od towarów i usług, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż zaciągnięcie przez Spółkę pożyczki od podmiotu zagranicznego, nie posiadającego zarówno siedziby, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, należy uznać za import w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający opodatkowaniu na terenie kraju. Spółka, jako usługobiorca tych usług będzie zobowiązania do ich rozliczenia. Reasumując uznać należy, że usługi świadczone przez podmiot zagraniczny na rzecz Spółki stanowią dla Niej import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia tej transakcji w zakresie podatku od towarów i usług obowiązana będzie Spółka, jako nabywca przedmiotowych usług.

    Reasumując należy stwierdzić, iż każda umowa pożyczki będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli zostaną spełnione przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec tego, że powyższe pożyczki będą objęte zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższe czynności zostaną wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

    W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie