Temat interpretacji
Należy stwierdzić, iż przedstawiona we wniosku czynność połączenia Spółki przejmującej i przejmowanej, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.11.2012 r. (data wpływu 15.11.2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 07.01.2013 r. Nr IPPB2/436-582/12-3/MZ (data nadania 07.01.2013 r., data doręczenia 10.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia Spółek - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia Spółek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o., spółka z siedzibą oraz miejscem zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT (dalej jako Wnioskodawca, Spółka polska lub Spółka przejmująca) planuje połączyć się ze spółką cypryjską, która jest spółką kapitałową w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy z siedzibą oraz miejscem zarządu w Republice Cypru podlegającą na Cyprze nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako Spółka cypryjska lub Spółka przejmowana). Spółką przejmującą w ramach wskazanego powyżej połączenia transgranicznego będzie Wnioskodawca.
Połączenie zostanie przeprowadzone w trybie art. 492 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej jako KSH) tj. przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę przejmującą za udziały, które Spółka przejmująca wyda wspólnikom Spółki przejmowanej (łączenie przez przejęcie). Wszystkie ww. udziały zostaną objęte przez dotychczasowych udziałowców Spółki przejmowanej. Spółka przejmująca nie jest udziałowcem Spółki przejmowanej.
W rezultacie połączenia, kapitał zakładowy Spółki przejmującej zostanie podwyższony. Wysokość podwyższenia kapitału zakładowego zostanie określona w planie połączenia transgranicznego ww. spółek, który zostanie uzgodniony przez łączące się spółki i będzie równa wartości majątku Spółki przejmowanej na dzień połączenia.
Pismem z dnia 07.01.2013 r. Nr IPPB2/436-582/12-3/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:
- Uzupełnienie zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
- Czy spółka cypryjska, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego jest spółką wymienioną w pkt 13 Załącznika do Dyrektywy Rady 2008/7/WE...
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:
- Spółka cypryjska jest spółką wymienioną w pkt 13 Załącznika I do Dyrektywy Rady 2008/7/We z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o PCC, polegającą na połączeniu Spółki przejmującej i przejmowanej w wyniku którego dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki przejmującej, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o PCC, polegająca na połączeniu Spółki przejmującej i przejmowanej, w wyniku którego dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki przejmującej, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k ustawy o PCC zawarcie umowy spółki podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC podatkowi temu podlegają także zmiany umowy spółki. Przez zmianę umowy spółki uważa się przy tym m.in. łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest podwyższenie kapitału zakładowego (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC).
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, łączenie się spółek, w wyniku którego dochodzi do zwiększenia kapitału zakładowego spółki przejmującej stanowi zmianę umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o PCC i tym samym podlega temu podatkowi niezależnie od tego, czy połączenie spółek dotyczy dwóch podmiotów polskich, czy też spółek polskiej i zagranicznej, np. cypryjskiej.
Jednakże art. 2 ustawy o PCC przewiduje szczególne przypadki, w których czynności mieszczące się w zakresie opodatkowania podatkiem PCC zgodnie z art. 1 ustawy o PCC wyłączone są z opodatkowania tym podatkiem. W szczególności, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o PCC nie podlegają podatkowi umowy spółki i jej zmiany związane z:
- łączeniem spółek kapitałowych,
- przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
- wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za
jej udziały lub akcje:
- oddziału spółki kapitałowej,
- udziałów lub akcji spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.
W związku z powyższym, zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. a ustawy o PCC, zmiana umowy spółki polegająca na połączeniu dwóch spółek kapitałowych, w rezultacie którego dochodzi do podwyższenia kapitału zakładowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC. Jednocześnie, zgodnie z art. 1a pkt 2 ustawy o PCC przez spółkę kapitałową należy rozumieć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.
W ocenie Wnioskodawcy, połączenie opisane w zdarzeniu przyszłym będzie połączeniem dwóch spółek kapitałowych w rozumieniu ustawy o PCC, tj. spółki polskiej i cypryjskiej. Tym samym zmiana umowy Spółki przejmującej polegająca na podwyższeniu jej kapitału zakładowego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem PCC.
Powyższą interpretację przepisów ustawy o PCC potwierdza wykładnia systemowa i celowościowa przepisów, szczególnie w odniesieniu do prawa wspólnotowego.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm., dalej jako: Konstytucja) źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Zgodnie z art. 91 ust. 1 Konstytucji umowa międzynarodowa staje się elementem krajowego porządku prawnego. W przypadku, w którym została ona ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową (art. 91 ust. 2 Konstytucji). Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 3 Konstytucji, jeżeli wynika to z ratyfikowanej umowy międzynarodowej konstytuującej organizację międzynarodową, prawo stanowione przez tę organizację stosowane jest bezpośrednio i ma pierwszeństwo przed ustawami w przypadku kolizji.
Z dniem 1 maja 2004 r. Rzeczpospolita Polska przystąpiła do Unii Europejskiej na podstawie Traktatu podpisanego w Atenach 16 kwietnia 2003 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 90, poz. 864, dalej jako: Traktat). Zgodnie z art. 1 Traktatu Polska stała się stroną traktatów stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w tym Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2, dalej jako TWE). Natomiast zgodnie z art. 2 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Polski (i innych krajów) do Unii Europejskiej, od dnia przystąpienia Polska jest związana postanowieniami traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez instytucje unijne.
W dniu 12 lutego 2008 r. przyjęta została Dyrektywa Rady 2008/7/WE dotycząca podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (t.j. Dz. Urz. UE L 46 z dnia 12 lutego 2008 r., Dz. U. UE.L.08.46.11, dalej jako Dyrektywa). Dyrektywa reguluje zasady opodatkowania podatkiem kapitałowym w państwach członkowskich w odniesieniu do wnoszenia wkładów do spółek oraz działań restrukturyzacyjnych.
Zgodnie z art. 3 w zw. z art. 7 Dyrektywy Państwa Członkowskiego mogą nakładać podatek kapitałowy od wniesienia do spółki kapitałowej wkładów pod warunkiem, że w dniu 1 stycznia 2006 r. podatek taki w danym Państwie był nakładany i nie został później zniesiony. Stawka tego podatku nie może być wyższa niż w dniu 1 stycznia 2006 r. Jednocześnie jednak w art. 5 Dyrektywa wprowadza ograniczenie katalogu czynności, które podlegają podatkowi kapitałowemu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e Dyrektywy, państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu do działań restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4.
Na mocy art. 4 ust. 1 lit. a Dyrektywy, za działania restrukturyzacyjne uważa się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub istnieją, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej. Definicja ta swoim zakresem obejmuje między innymi połączenie spółek kapitałowych.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 Dyrektywy spółką kapitałową w rozumieniu Dyrektywy jest między innymi każda spółka, która wymieniona została w załączniku do Dyrektywy. Załącznik ten w pkt 21 wymienia spółki prawa polskiego w tym między innymi spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a w pkt 13 spółki prawa cypryjskiego (εταιρειες περιορισμενης ευθυνης).
Spółka przejmowana stanowi spółkę, o której mowa w pkt 13 załącznika do Dyrektywy. W rezultacie, w świetle postanowień Dyrektywy, połączenie Wnioskodawcy oraz Spółki Przejmowanej stanowi działalnie restrukturyzacyjne w rozumieniu art. 4 Dyrektywy, a tym samym na gruncie art. 5 ust. 1 lit. e Dyrektywy nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem kapitałowym w państwach członkowskich (w tym w Rzeczpospolitej Polskiej).
Zgodnie z art. 249 akapit 3 TWE dyrektywa wiąże każde państwo członkowskie, do którego jest kierowana; w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Natomiast państwo członkowskie (w tym Rzeczpospolita Polska), do którego kierowana jest dyrektywa jest obowiązane do wykonania dyrektywy w drodze ustanowienia przepisów prawa wewnętrznego, które mają urzeczywistniać postanowienia dyrektywy.
Ponadto, państwa członkowskie są zobowiązane do tzw. prowspólnotowej wykładni przepisów prawa krajowego, tzn. interpretacja prawa krajowego w świetle tekstu oraz celu dyrektyw, powinna iść tak daleko, jak to jest możliwe, aby osiągnąć rezultat założony w dyrektywie (np. wyrok ETS z 13 listopada 1990 r. C-106/89 Marleasing/Comercial Internacional de Alimentación C-340/89).
Natomiast w sytuacji, gdy norma prawa krajowego jest sprzeczna z normą prawa wspólnotowego, w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ugruntowane jest stanowisko, zgodnie z którym, jeżeli dane Państwo Członkowskie nie dokona implementacji przepisów dyrektywy lub dokona jej wadliwie, a przepisy dyrektywy są na tyle precyzyjne, aby mogły być stosowane bezpośrednio, podmioty prawa mogą przed organem krajowym danego państwa powołać się wprost na ich prawa względem danego państwa wynikające z tej dyrektywy. Co więcej zarówno sądy, jak i organy administracji publicznej powinny w takim wypadku zastosować normy prawa wspólnotowego.
Powyższe zostało wprost potwierdzone m.in. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokach z dnia 11 września 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 619/09, z dnia 8 października 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 843/09 oraz z dnia 24 lutego 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 1736/11 oraz III SA/Wa 1737/11.
Ustawa o PCC w zakresie swojej regulacji dokonuje implementacji postanowień Dyrektywy, w szczególności wskazanych wyżej regulacji dotyczących opodatkowania wkładów do spółek oraz wyłączenia z tego opodatkowania określonych działań restrukturyzacyjnych. Regulacja w tym zakresie została wprowadzona ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1319, dalej jako Nowelizacja ustawy o PCC) i weszła w życie od 1 stycznia 2009 r. Zgodnie z treścią uzasadnienia do Nowelizacji ustawy o PCC:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje () wyłączenie z opodatkowania czynności niepodlegających podatkowi w świetle przepisów dyrektywy, w tym przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową oraz czynności restrukturyzacyjnych spółek kapitałowych; za działania restrukturyzacyjne dyrektywa uznaje łączenie spółek kapitałowych ().
Celem Nowelizacji ustawy o PCC było zatem wdrożenie postanowień Dyrektywy, m.in. w zakresie braku opodatkowania czynności restrukturyzacyjnych w rozumieniu Dyrektywy. W związku z tym dokonując interpretacji przepisów ustawy o PCC i przewidzianego wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem łączenia spółek kapitałowych, należy wziąć pod uwagę postanowienia i cel Dyrektywy.
Jak wskazano wyżej, nie ulega wątpliwości, iż w świetle postanowień Dyrektywy połączenie transgraniczne spółek kapitałowych dwóch państw członkowskich wymienionych w załączniku do Dyrektywy nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem kapitałowym. Tym samym, w związku z faktem, iż zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka Przejmowana stanowią spółki kapitałowe w rozumieniu Dyrektywy (są wymienione w załączniku do Dyrektywy), to prowspólnotowa wykładnia przepisów ustawy o PCC nakazuje uznać te spółki za spółki kapitałowe także na gruncie ustawy o PCC, a tym samym opisane w zdarzeniu przyszłym połączenie nie powinno podlegać opodatkowaniu PCC.
W konsekwencji, ze względu na przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz z uwagi na obowiązek stosowania przez organy podatkowe prowspólnotowej wykładni przepisów Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o PCC, polegająca na połączeniu Spółki przejmującej i przejmowanej w wyniku którego dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki przejmującej, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się: przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.
Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.
W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:
- rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
- siedziba tej spółki jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.
Z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.
Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.
Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.
W związku z powyższym zmiany umowy spółki, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają co do zasady opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Stwierdzić zatem należy, iż w świetle powołanych przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem przekształcenia lub połączenia spółek będzie zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z:
- łączeniem spółek kapitałowych,
- przekształceniem spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową,
- wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:
- przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
- udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.
Powołany przepis wskazuje zatem na wyjątkowe przypadki, w których umowy spółki i ich zmiany są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych zostały dostosowane do obowiązującego prawa Unii Europejskiej. W przepisach tych wdrożono postanowienia Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r., s. 11). Dyrektywa ta zastąpiła Dyrektywę Rady z dnia 17 lipca 1969r. Nr 69/335/EWG dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE 249 z dnia 03 października 1969r., s. 25) oraz jej zmiany. Nowy akt wspólnotowy uprościł i uporządkował prawo Unii Europejskiej w materii opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych. Wprowadził korzystne regulacje dla spółek kapitałowych, przez ograniczenie katalogu czynności podlegających podatkowi kapitałowemu.
Implementowanie ww. Dyrektywy skutkuje wyłączeniem z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywy, państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu do działań restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4.
Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 Dyrektywy Nr 2008/7/WE uznaje się:
- przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej;
- przejęcie przez spółkę kapitałową, która jest w trakcie tworzenia lub już istnieje, udziałów dających większość głosów w innej spółce kapitałowej, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał tej pierwszej spółki. W przypadku gdy większość praw głosu uzyskuje się za pomocą co najmniej dwóch operacji, za działania restrukturyzacyjne uznaje się wyłącznie operację, w której uzyskano większość praw głosu, i wszelkie kolejne operacje.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Sp. z o.o., spółka z siedzibą oraz miejscem zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT (dalej jako Wnioskodawca, Spółka polska lub Spółka przejmująca) planuje połączyć się ze spółką cypryjską, która jest spółką kapitałową w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy z siedzibą oraz miejscem zarządu w Republice Cypru podlegającą na Cyprze nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako Spółka cypryjska lub Spółka przejmowana). Spółką przejmującą w ramach wskazanego powyżej połączenia transgranicznego będzie Wnioskodawca. Połączenie zostanie przeprowadzone w trybie art. 492 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 5161 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej jako KSH) tj. przeniesienie całego majątku Spółki przejmowanej na Spółkę przejmującą za udziały, które Spółka przejmująca wyda wspólnikom Spółki przejmowanej (łączenie przez przejęcie). Wszystkie ww. udziały zostaną objęte przez dotychczasowych udziałowców Spółki przejmowanej. Spółka przejmująca nie jest udziałowcem Spółki przejmowanej. W rezultacie połączenia, kapitał zakładowy Spółki przejmującej zostanie podwyższony. Wysokość podwyższenia kapitału zakładowego zostanie określona w planie połączenia transgranicznego ww. spółek, który zostanie uzgodniony przez łączące się spółki i będzie równa wartości majątku Spółki przejmowanej na dzień połączenia. Z przesłanego uzupełnienia wynika, iż spółka cypryjska jest spółką wymienioną w pkt 13 Załącznika I do Dyrektywy Rady 2008/7/We z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż przedstawiona we wniosku czynność połączenia Spółki przejmującej i przejmowanej, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 590 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie