Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 9 pkt 10 lit. g ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika spółki "C." sp. z o.o. w S. z dnia 22.04.2005 r. o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W dniu 22.04.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek spółki "C." sp. z o.o. w S. dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: w jaki sposób należy udokumentować, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na prowadzenie działalności gospodarczej. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w dniu 24.03.2005 r. spółka zawarła umowę pożyczki pieniężnej w wysokości 390 tys. zł z panem Władysławem K., który nie jest wspólnikiem spółki ani nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług finansowych. Przedmiotowa pożyczka zostanie przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu 12 m-cy od dnia zawarcia umowy. Według wnioskodawcy dokumentacja zawarta będzie w ewidencji bankowej, równocześnie będą prowadzić kartotekę: wydatki z pożyczki na cele prowadzonej działalności gospodarczej załączając ksero dokumentów potwierdzających wydatek.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa, w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 22.04.2005 r. dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, po wnikliwej analizie przedstawionego przez spółkę z o.o. "C." w S. stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 9 pkt 10 lit. g ustawy z dnia 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399) zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych pożyczki udzielone na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków poniesionych na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku, stanowiących przedmiot pożyczki. Z zacytowanego przepisu wynika, że wydatki sfinansowane z udzielonej pożyczki wymagają stosownego udokumentowania. Sposób udokumentowania wydatków z udzielonej pożyczki, przy zachowaniu wymogów określonych w powołanym wyżej przepisie, zależy od indywidualnego rozwiązania tej kwestii przez pożyczkodawcę i pożyczkobiorcę, gdyż przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie regulują prawnie tego zagadnienia (ustawodawca nie definiuje pojęcia "wydatek" ani wyraźnie nie odsyła do innych ustaw podatkowych w tym zakresie). Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku nie jest ustawowo upoważnionym organem do regulowania tej kwestii i ingerowania w swobodę kształtowania stosunków cywilnoprawnych.
Reasumując: z treści przepisu art. 9 pkt 10 lit. g cyt. wyżej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jednoznacznie wynika, że podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia jest udzielenie pożyczki przedsiębiorcy lub przyszłemu przedsiębiorcy, pod warunkiem, że otrzymane na podstawie umowy pożyczki pieniądze zostaną, przeznaczone na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, przy czym wykorzystanie przedmiotu pożyczki udzielonej w tym celu, powinno nastąpić w okresie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Dodatkowy warunek, w przypadku pożyczek pieniężnych, stanowi wymóg udokumentowania wydatków na wskazane w omawianym przepisie cele ze środków pochodzących z pożyczki. I tylko takie kryterium celowe wydatków może być podstawą do zastosowania zwolnienia.
Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.