1. Czy sprzedaż stacji paliw będzie podlegała zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych? (część pytania nr 3). 2. Czy sprzedaż stacji, jeśli będ... - Interpretacja - 2461-IBPB-2-1.4514.582.2016.2.PM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2017, sygn. 2461-IBPB-2-1.4514.582.2016.2.PM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

1. Czy sprzedaż stacji paliw będzie podlegała zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych? (część pytania nr 3). 2. Czy sprzedaż stacji, jeśli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, będzie podlegała zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych? 3. Czy w wyniku zakupu stacji paliw od Podmiotu A, który będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od umowy sprzedaży?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 października 2016 r. (data wpływu do Organu 10 października 2016 r.), uzupełnionym 23 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia stacji paliw jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia stacji paliw.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 9 grudnia 2016 r. znak: 2461-IBPB-2-1.4514.582.2016.1.PM wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie.

Wniosek uzupełniono 23 grudnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podmiot A zakupił budynek z gruntem w 1997 r. oraz wybudował stację paliw w roku 2001 (postawienie wiaty oraz zakup pozostałych środków trwałych tworzących stację paliw dystrybutory, zbiorniki paliw itp.). W zakupionym budynku mieści się sklep stacji paliw, stacja diagnostyki pojazdów, bar oraz wulkanizacja. Wszystkie te elementy wchodzą w skład przedsiębiorstwa A. Wszystkie te formy działalności prowadzone są w wydzielonych i oddzielonych od siebie pomieszczeniach. Przedmiotem sprzedaży będzie budynek stacji, który stanowi część całego budynku oraz wiata stacji paliw wraz z gruntem oraz budowlami na nim posadowionymi.

W okresie ostatnich 5 lat środki trwałe tworzące stację paliw nie były modernizowane. Ponadto stacja paliw została wydzierżawiona Wnioskodawcy w roku 2007. Dzierżawa stacji paliw trwa do dziś. Podmiot A prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Koszty i przychody firmy księgowane są zbiorczo dla całego przedsiębiorstwa.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do Biura 23 grudnia 2016 r., wynika, że Podmiot A zamierza sprzedać całą stację paliw Wnioskodawcy. Z tytułu zawarcia umowy sprzedaży stacji paliw, Podmiot A będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż stacji paliw będzie podlegała zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych? (część pytania nr 3).
  2. Czy sprzedaż stacji, jeśli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, będzie podlegała zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie nr 5).
  3. Czy w wyniku zakupu stacji paliw od Podmiotu A, który będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od umowy sprzedaży? (pytanie nr 6).

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż stacji będzie podlegała zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z tym, że Podmiot A z tytułu sprzedaży stacji paliw Wnioskodawcy, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, nabywca Wnioskodawca będzie zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od umowy sprzedaży.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Piotrkowie Trybunalskim odrębne rozstrzygnięcie z 1 grudnia 2016 r., znak: 1061-IPTPP1.4512.517.2016.1.ŻR.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1, podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Przy czym co wynika z ust. 2 powołanego przepisu wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Stawka podatku określona została w art. 7 ww. ustawy i zgodnie z ust. 1 pkt 1 lit. a) tego przepisu i przy umowie sprzedaży nieruchomości wynosi 2%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Podmiot A zakupił budynek z gruntem w 1997 r. oraz wybudował stację paliw w roku 2001 (postawienie wiaty oraz zakup pozostałych środków trwałych tworzących stację paliw dystrybutory, zbiorniki paliw itp.). W zakupionym budynku mieści się sklep stacji paliw, stacja diagnostyki pojazdów, bar oraz wulkanizacja. Wszystkie te elementy wchodzą w skład przedsiębiorstwa A. Wszystkie te formy działalności prowadzone są w wydzielonych i oddzielonych od siebie pomieszczeniach. Przedmiotem sprzedaży będzie budynek stacji, który stanowi część całego budynku oraz wiata stacji paliw wraz z gruntem oraz budowlami na nim posadowionymi. Podmiot A zamierza sprzedać całą stację paliw Wnioskodawcy. Z tytułu zawarcia umowy sprzedaży stacji paliw, Podmiot A będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek powyższe zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług i czy będzie ona zwolniona z opodatkowania tym podatkiem, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Skoro zatem jak wskazał Wnioskodawca &− opisana we wniosku umowa sprzedaży nieruchomości (stacji paliw), będzie podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług oraz będzie z tego podatku zwolniona, to umowa ta będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, w związku z faktem, iż nie zostaną spełnione warunki konieczne do zastosowania wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W takim przypadku na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia umowy sprzedaży wg stawki 2%, jako nabycie nieruchomości.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach