Temat interpretacji
Czy z tytułu dokonania przez siebie czynności zakupu samochodu ciężarowo-uniwersalnego Renault Master, Wnioskodawca, będący osobą niepełnosprawną z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu znacznym, może skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 lipca 2016 r. (data wpływu do Biura 21 lipca 2016 r.), uzupełnionym 28 października 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu samochodu przez osobę niepełnosprawną jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lipca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu samochodu przez osobę niepełnosprawną.
Z uwagi na fakt, że wniosek w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 4 października 2016 r. znak: IBPB-2-1/4514-418/16-1/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 28 października 2016 r.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną ruchowo z pierwszą grupą inwalidzką. Posiada orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
- trwale całkowicie niezdolny do pracy, całkowita niezdolność do pracy pozostaje w związku ze stanem narządu ruchu,
- trwale niezdolny do samodzielnej egzystencji, niezdolność do samodzielnej egzystencji pozostaje w związku ze stanem narządu ruchu.
Wnioskodawca posiada orzeczenie Powiatowego Zakładu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności: znaczny stopień niepełnosprawności, symbol przyczyny 10-N 05-R, niepełnosprawność istnieje od dzieciństwa. Osoba niezdolna do pracy wymaga konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie. Wymaga korzystania z systemu środowiskowego wsparcia w samodzielnej egzystencji. Wymaga konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.
W dniu 26 lutego 2015 r. Wnioskodawca kupił na potrzeby własne samochód uniwersalny ciężarowy Renault Master, masa własna pojazdu 1885 kg, kategoria prawo jazdy B. W dowodzie rejestracyjnym samochodu jest wpis: samochód Renault Master ciężarowo-uniwersalny.
Wszystkie samochody, które posiadają Gminy i Urzędy Miasta z przystosowaniem do przewozu osób niepełnosprawnych to samochody dostawcze, często są to Renault Master.
Wnioskodawca zakupiony samochód dostawczy Renault Master dostosował do swoich potrzeb, zamontował samochodową, najazdowa rampę dla osób niepełnosprawnych. Dzięki tej rampie Wnioskodawca może wjechać wózkiem inwalidzkim do samochodu Renault Master i dojechać do lekarza i na rehabilitację. Dzięki tej rampie Wnioskodawca może samochodem przetransportować wózek inwalidzki, schodołaz do pokonania schodów, oraz inwalidzki skuter elektryczny o wadze 90 kg. Pozwoliło to Wnioskodawcy pokonać liczne utrudnienia komunikacyjne i niedogodności, a przede wszystkim umożliwiło wyjść z domu do ludzi.
Wnioskodawca samochód Renault Master kupił za kwotę 33.000 zł, ze środków własnych, natomiast Urząd Skarbowy naliczył mu podatek od czynności cywilnoprawnych od kwoty z tabeli 49.000 zł, tj. 980 zł podatku, który Wnioskodawca zapłacił w terminie.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może, jako osoba I grupy inwalidzkiej, skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych?
Wnioskodawca wskazał, że ma niepełnosprawność związaną ze stanem narządu ruchu i takim osobom przysługuje zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych. Wnioskodawca wie, że ustawodawca nie przewidział, że takie osoby nie są w stanie chodzić, ani wsiadać do auta osobowego, dlatego krzywdzące jest dla niego zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych, od zakupionego auta ciężarowo-uniwersalnego Renault Master, przeznaczonego wyłącznie dla celów prywatnych, potrzeb rehabilitacyjno-leczniczych, używanego tak jak inne osoby zdrowe używają swoich aut osobowych.
Wnioskodawca uważa, że powinien być zwolniony z płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych, od zakupionego samochodu ciężarowo-uniwersalnego Renault Master.
Zajmując swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazał, iż aby skorzystać ze zwolnienia od podatku cywilnoprawnego oraz zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, dla osoby niepełnosprawnej w związku ze stanem narządu ruchu, konieczne jest posiadanie samochodu osobowego. W przypadku Wnioskodawcy bez sensu jest by taki samochód kupił, bo do niego nie wsiądzie. Wnioskodawca nie chodzi, porusza się wyłącznie na wózku inwalidzkim. Nie jest realne by zszedł z wózka inwalidzkiego i wsiadł do auta osobowego. Kupując więc dla siebie auto osobowe Wnioskodawca mógłby tylko na niego patrzeć i odliczać przysługujące mu zwolnienie podatkowe.
Ze względu na swój stan zdrowia (zanik mięśni), Wnioskodawca może po zamontowanej na swój koszt rampie, z tyłu, w swoim samochodzie marki Renault Master, wjechać do środka auta, wózkiem inwalidzkim.
Wnioskodawca zaznaczył, że ustawa o podatku cywilnoprawnym w art. 8 pkt 6, przewiduje tylko zwolnienia dla niepełnosprawnych posiadających auto osobowe, stąd prośba Wnioskodawcy o rozpatrzenie indywidualnej interpretacji, ze względu na indywidualny stan faktyczny.
Wnioskodawca podkreślił, iż nie prowadzi żadnej firmy, kupił samochód nie na zarobek, lecz tylko i wyłącznie dla swoich potrzeb. Na co dzień, by egzystować, wymaga stałej, codziennej opieki i pomocy drugiej osoby, by zjeść, ubrać się, wyjść z domu. Publiczne samochody, które posiadają miasta i gminy, którymi przewożą osoby niepełnosprawne, to również samochody ciężarowe z zamontowaną z tyłu windą lub rampą.
Wnioskodawca nigdy nie otrzymał od Państwa żadnego dofinansowania na wózek inwalidzki, nigdy nie otrzymał żadnego dofinansowania na żadne inne przedmioty rehabilitacyjne, ani na turnusy rehabilitacyjne, ani na skuter inwalidzki, czy samochód, nigdy nie otrzymał dofinansowania na pokonywanie barier. Wszystkie potrzebne i zarazem niezbędne do życia urządzenia, mimo małej renty Wnioskodawca kupił za własne pieniądze. Nie jest osobą, która próbuje coś wyłudzić, prosi tylko o to by mógł skorzystać z ulgi, która powinna przysługiwać osobom potrzebującym, takim jak on.
Ww. samochód Renault Master służy Wnioskodawcy wyłącznie prywatnie do poruszania się nim na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne. Jest dla niego takim samochodem jak dla innych osób samochód osobowy, bo w jego sytuacji do auta osobowego nie jest w stanie wsiąść.
Ze względu na indywidualną sytuację zdrowotną, Wnioskodawca bardzo prosi o zwolnienie z zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie przez Organ uprawniony, tj. Dyrektora Izby Skarbowej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2015 r., poz. 626, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży w myśl ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy). Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawkę podatku, która wynosi od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym 2%.
Jak wynika z przywołanych przepisów, zawarcie umowy sprzedaży rzeczy podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których określone podmioty, będące stronami czynności cywilnoprawnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 8 pkt 6 tej ustawy zwalnia się od podatku osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu.
Z powyższego przepisu wynika zatem m.in. zwolnienie podmiotowe z opodatkowania powyższym podatkiem dla osoby niepełnosprawnej, zaliczonej w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, nabywającej na potrzeby własne samochód osobowy. A zatem wskazane zwolnienie, w części odnoszącej się do nabycia samochodów, dotyczy tylko i wyłącznie nabycia samochodu osobowego.
Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, posiadającą orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym. W dniu 26 lutego 2015 r. Wnioskodawca zakupił na potrzeby własne samochód marki Renault Master. W dowodzie rejestracyjnym samochodu widnieje wpis samochód Renault Master ciężarowo-uniwersalny.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w związku z zakupem przez Wnioskodawcę samochodu ciężarowo-uniwersalnego marki Renault Master, nie może znaleźć zastosowania zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w treści art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika bowiem, iż jedną z obligatoryjnych przesłanek warunkujących zastosowanie podmiotowego zwolnienia jest nabycie samochodu osobowego. Samochód, który posiada wpis, że jest samochodem ciężarowo-uniwersalnym, nie spełnia wymogów do uznania go za samochód osobowy.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
W przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju zwolnień podatkowych trzeba mieć na względzie także art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w tym także zwolnienie podatkowe) nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera.
Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że powinien być zwolniony z płacenia podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z zakupem samochodu ciężarowo-uniwersalnego Renault Master. W przedmiotowej sprawie nie zachodzą bowiem przesłanki do zastosowania przepisu art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że kompetencje Organu interpretacyjnego sprowadzają się wyłącznie do wykładni przepisów prawa, dokonywanej poprzez ocenę zajętego przez wnioskodawcę stanowiska.
Organ interpretacyjny nie jest zatem uprawniony np. do przyznawania ulg i zwolnień z zapłaty podatku. Dokonanie tych czynności wykracza bowiem poza zakres przedmiotowy interpretacji przepisów prawa podatkowego, wydawanej w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rolą Organu jest jedynie wykładnia przepisu. Skoro z jego brzmienia wynikają określone prawa, to Organ interpretacyjny nie może tych praw rozszerzać, bo zmieniałby przepis.
Tut. Organ zapoznał się ze wskazanymi przez Wnioskodawcę okolicznościami, że nie chodzi i porusza się wyłącznie na wózku inwalidzkim, że nie jest realne by zszedł z wózka inwalidzkiego i wsiadł do auta osobowego, a także, że krzywdzące jest dla niego zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych, od zakupionego auta ciężarowo-uniwersalnego Renault Master, przeznaczonego wyłącznie dla celów prywatnych, potrzeb rehabilitacyjno-leczniczych, używanego tak jak inne osoby zdrowe, używają swoich aut osobowych. Okoliczności te nie mają jednak wpływu na powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych od nabycia samochodu. Przepis art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi o samochodzie osobowym. Organ interpretacyjny nie może zmienić tego interpretacją indywidualną.
W związku z powyższym, interpretując analizowany przepis art. 8 pkt 6 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazać należy, że Wnioskodawca z tytułu dokonania w dniu 26 lutego 2015 r. czynności zakupu samochodu ciężarowo-uniwersalnego marki Renault Master nie jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych. Powołany wyżej przepis nie daje bowiem podstaw do zwolnienia od tego podatku w sytuacji nabycia innego samochodu niż samochód osobowy.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach