Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego. - Interpretacja - ILPB2/4514-1-94/15-2/MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.08.2015, sygn. ILPB2/4514-1-94/15-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2015 r. (data wpływu 1 czerwca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przystąpił do systemu centralizacji środków pieniężnych (cash pooling), który funkcjonuje w ramach Grupy Ax (dalej jako System). Celem wprowadzenia Systemu jest zwiększenie efektywności działalności gospodarczej A poprzez optymalizację wykorzystania środków pieniężnych na rachunkach bankowych zarówno A, jak i innych spółek należących do Grupy Ax, zlokalizowanych w różnych krajach i uczestniczących w systemie cash pooling (dalej łącznie jako Uczestnicy).

System oferowany jest przez B działający przez swój oddział w Londynie (dalej jako B). Uregulowany on został w umowie: Multi Entity Cash Pooling Agreement (Multi Currency), będącej umową ramową na świadczenie przedmiotowych usług (dalej jako Umowa cash poolingu), zawartą między B a Uczestnikami, w tym oddziałem belgijskiej spółki C usytuowanym w Genewie, pełniącym rolę tzw. Agenta w ramach Systemu (dalej jako C).

System ma formę cash poolingu wirtualnego, tj. nie obejmuje on fizycznych przepływów środków pieniężnych między Uczestnikami. Omawiany produkt służy do zarządzania płynnością finansową Uczestników poprzez wirtualną (nierzeczywistą) konsolidację sald ich rachunków bankowych i działa zgodnie z opisanymi poniżej zasadami.

A posiada rachunki bieżące w B, odrębne dla celów rozliczeń w PLN i w EUR, które wykorzystywane są w ramach Systemu (dalej jako Rachunki). B nie jest podmiotem powiązanym z A w myśl art. 11 ust. 1 i 4 ustawy o CIT.

Wszystkie rachunki w ramach Systemu pogrupowane są według walut. Dla każdej waluty tworzone jest odpowiednie wirtualne centrum konsolidacji, tzw. currency pool, obejmujący rachunki Uczestników prowadzone tylko w tej walucie. W ramach każdego currency poola wyznaczony jest jeden rachunek główny obsługiwany przez C, tzw. Header Account. A posiada osobne Rachunki w ramach currency poola w PLN i w EUR.

System funkcjonuje w następujący sposób:

  • B wylicza odsetki łącznie dla wirtualnie skonsolidowanych sald, dodatnich i ujemnych, z rachunków Uczestników (w tym z Rachunków A) wykorzystywanych w ramach danego currency poola. Przy dokonywaniu tych wyliczeń, B uwzględnia salda rozliczeniowe wszystkich currency pooli (po uprzednim wirtualnym przekonwertowaniu tych sald do jednej waluty ustalonej między B a Agentem). Odsetki ustalane są na bazie dziennej.
  • Na bazie miesięcznej, B uznaje lub obciąża odsetkami (w zależności od wyniku) Header Account prowadzony przez Agenta dla danego currency poola.
  • Następnie odsetki są odpowiednio dzielone pomiędzy Uczestników Systemu adekwatnie do stopnia zaangażowania ich funduszy w Systemie.
  • W przypadku, gdy A wykazuje dodatnie salda na Rachunkach, otrzymuje z tego tytułu odsetki. Jeśli natomiast A wykazuje ujemne salda na Rachunkach, to wówczas jest zobowiązana zapłacić z tego tytułu odsetki.

Wszystkie opisane powyżej czynności B są dokonywane automatycznie, przy wykorzystaniu narzędzi tego banku.

A ustala różnice kursowe dla celów podatkowych na podstawie art. 15a ustawy o CIT, tj. według tzw. metody podatkowej rozpoznawania różnic kursowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

w podatku od czynności cywilnoprawnych, dotyczące zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Czy Umowa cash poolingu zawarta między Uczestnikami a B, na której opiera się System będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy - w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Umowa cash poolingu zawarta między Uczestnikami a B, na której opiera się System nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101 poz. 649 z późn. zm., dalej jako ustawa o PCC) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zdaniem A, celem ustawodawcy tworzącego powyższą normę prawną w takiej postaci było precyzyjne określenie czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W powyższym przepisie została wymieniona między innymi umowa pożyczki (art. 1 ust.1 pkt 1 lit. b ustawy o PCC).

Umowa cash poolingu nie znajduje natomiast żadnego odpowiednika w Kodeksie cywilnym pozostaje umową nienazwaną. Natura systemu centralizacji środków pieniężnych wskazuje, że jest to rozbudowany, wielostopniowy system rozliczeń finansowych dla podmiotów z grupy kapitałowej. Celem systemu cash pooling jest efektywne zarządzanie finansami grupy kapitałowej, pozwalające na korzystne gospodarowanie nadwyżkami środków w obrębie tej grupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, sam cash pooling, jak również wirtualna konsolidacja środków pieniężnych wykonywane w ramach Systemu, nie są żadną z czynności cywilnoprawnych wymienionych w zamkniętym katalogu zawartym w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC.

W szczególności, w opinii Wnioskodawcy, Umowa cash poolingu nie wyczerpuje znamion umowy pożyczki. W ramach Systemu salda Uczestników są konsolidowane wirtualnie przez B i nie dochodzi do fizycznych przepływów środków pieniężnych między Uczestnikami. Ponadto, w Systemie bierze udział wiele podmiotów, a nie dwa konkretne, które można uznać za pożyczkodawcę i pożyczkobiorcę (Umowa cash poolingu jest umową wielostronną między B a Uczestnikami). Uczestników Systemu obowiązują określone prawa i obowiązki, jednakże nie są one tożsame z obowiązkami nakładanymi przez umowę pożyczki, gdyż nie występuje zobowiązanie do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony podmiot.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opisany zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca dochodzi do wniosku, iż Umowa cash poolingu oraz czynności wykonywane w ramach Systemu, nie spełniają definicji umowy pożyczki. Nie stanowią one jednocześnie żadnej innej czynności cywilnoprawnej wymienionej w zamkniętym katalogu zawartym w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC. W związku z tym, nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, iż organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały stanowisko, iż umowy cash poolingu, jak i czynności dokonywane w ramach tej struktury, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podejście takie zostało zaprezentowane zarówno:

  • (i) w odniesieniu do cash poolingu wirtualnego - między innymi w interpretacjach indywidualnych wydanych w imieniu Ministra Finansów:
    • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 1 sierpnia 2014 r., sygn. IPPB2/436-279/14-2/LS,
    • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 10 czerwca 2013 r., sygn. ILPB2/436-50/13-4/TR,
    • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 7 stycznia 2011 r., sygn. IPPB2/436-417/10-2/AF,
  • (ii) jak i w odniesieniu do cash poolingu rzeczywistego - między innymi w interpretacjach indywidualnych wydanych w imieniu Ministra Finansów:
    • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 23 sierpnia 2013 r., sygn. ILPB2/436-174/13-2/AJ,
    • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 16 sierpnia 2013 r., sygn. IPPB2/436-275/13-2/MZ,
    • przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 9 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPB2/436-58/13-2/KK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 435 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu