Temat interpretacji
Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy depozytu nieprawidłowego na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy depozytu nieprawidłowego na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy depozytu nieprawidłowego na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 9 października 2012 roku Wnioskodawca podpisał na terenie Chińskiej Republiki Ludowej (w Szanghaju) z obywatelką tegoż kraju umowę depozytu nieprawidłowego, w której Wnioskodawca był tzw. przechowawcą nieprawidłowym. Przedmiotem depozytu były pieniądze, których przekazanie zgodnie z wyżej wymienioną umową odbyło się na rachunek bankowy banku polskiego za pośrednictwem banku chińskiego w ciągu pół roku od podpisania umowy. Zatem przedmiot depozytu w chwili podpisania umowy znajdował się na terenie Chińskiej Republiki Ludowej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy powstaje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, gdy umowa depozytu nieprawidłowego była zawarta poza granicami Polski i przedmiot depozytu w dniu podpisania umowy również znajdował się poza granicami kraju (na koncie dającego depozyt na przechowanie)...
Zdaniem Wnioskodawcy depozyt nieprawidłowy uznawany jest albo za odmianę zwykłej umowy przechowania, instytucję odrębną od umowy pożyczki, albo odrębny typ umowy nazwanej. Uznaje się również, że depozyt nieprawidłowy jest umową szczególnego rodzaju, zawierającą elementy przechowania i pożyczki. Zgodnie z art. 845 ustawy Kodeks cywilny jeżeli z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku, stosuje się odpowiednio przepisy o pożyczce (depozyt nieprawidłowy).
Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. j) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) umowy depozytu nieprawidłowego są przedmiotem opodatkowania. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 7 przywołanej wyżej ustawy obowiązek podatkowy powstaje tu z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych i ciąży na przechowawcy. Jednak czynności cywilnoprawne takie jak umowa depozytu nieprawidłowego podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli ich przedmiotem są rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art.1 ust. 4 pkt 1 ustawy o pcc).
W stanie faktycznym przedstawionym przez Zainteresowanego umowa depozytu nieprawidłowego została podpisana w Szanghaju. Przedmiot depozytu w chwili podpisania umowy znajdował się na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Dlatego w ocenie Zainteresowanego, w przypadku, gdy przedmiotem umowy depozytu są pieniądze znajdujące się w chwili zawierania umowy poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej i sama umowa została zawarta także poza jej granicami, to taka umowa nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie spełnia przesłanek zawartych w cytowanym wyżej art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu