Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca w stanie własnościowym i gospodarczym, w sytuacji gdy jednostki samorządu terytorialnego posiadają w sumie powyżej 50% udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, może skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 03 października 2013 r. (data wpływu do Biura 08 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zmiany umowy spółki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 08 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zmiany umowy spółki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
T. W. Sp. z o.o. działa jako przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zorganizowane w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z ustawą z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2001 r., Nr 72, poz. 747, z późn. zm.). W przedmiocie działalności Spółki są usługi użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Udziałowcami Spółki T. W. Sp. z o.o. są: Gmina Miasta T. 47,52% udziałów, Gmina T. 24% udziałów i Gmina S. 15,93% udziałów oraz Grupa A. S.A. w T. 14,13% udziałów.
Gminy powołały spółkę do prowadzenia działalności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. do realizacji zadania własnego gmin w myśl art. 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, cyt. zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.
W ww. stanie własnościowym i gospodarczym T. W. Sp. z o.o. udziałowcy: Gmina Miasta T., Gmina T. i Gmina S. 25 marca 2013 r. wnieśli do spółki aportem wytworzony majątek trwały o wartości sumarycznej 2.187.500,00 zł otrzymując w zamian udziały w kapitale podstawowym, jedynie Grupa A. S.A. w T. nie zwiększyła swoich udziałów.
Przedstawiony sposób podwyższenia kapitału podstawowego stanowi zmianę umowy spółki. T. W. Sp. z o.o. skorzystała ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych w myśl art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649 z późn. zm.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca w stanie własnościowym i gospodarczym opisanym w punkcie 68 wniosku ORD-IN może skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wszystkie warunki określone w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych konieczne do zwolnienia od podatku, a to:
- przedmiotem działalności spółki jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę, jak również zbiorowego odprowadzania ścieków,
- w chwili zmiany umowy spółki jednostki samorządu terytorialnego posiadają w niej powyżej 50% (87,45%) udziałów.
Z uwagi na to, że w ww. ustawie przedmiotowy zapis w art. 9 pkt 11 lit. d) warunkuje, aby już w chwili zmiany umowy spółki jednostka samorządu terytorialnego posiadała co najmniej połowę udziałów w spółce, oparto się na zmianie interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2013 r., znak: PL/LM/830/15/KPV/13/RD-18273 Ministra Finansów, w podsumowaniu której wskazano, że () nie znajduje uzasadnienia twierdzenie zawarte w uchylonej interpretacji, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 9 pkt 11 lit. d) ww. ustawy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych ma zastosowanie jedynie w takim przypadku, gdy jednostka samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa posiada co najmniej 50% udziałów w danej spółce kapitałowej. Takie rozumienie tej regulacji powodowałoby bowiem brak możliwości stosowania zwolnienia w każdym przypadku, gdy jedynymi udziałowcami spółki będą Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego, ale żaden z tych podmiotów nie będzie posiadał większości udziałów. Wbrew interpretacji uznać zatem należy, że zwolnienie to ma charakter podmiotowy, a warunek odnośnie posiadania większości udziałów przez ww. podmioty będzie spełniony również gdy łącznie kilka jednostek samorządu i Skarb Państwa posiadają większość udziałów oraz dalej: () jeżeli w chwili zmiany umowy spółki jednostki samorządu terytorialnego będą posiadały w niej co najmniej 50% udziałów lecz żaden z samorządów nie będzie posiadał większości udziałów, to spełnione będą przesłanki dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 9 pkt 11 lit. d) ww. ustawy. Zmiana umowy spółki będzie więc zwolniona z PCC.
T. W. Sp. z o.o. uważa zatem, iż przysługuje jej prawo do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnej, jaką jest zmiana umowy spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.
Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.
Z treści art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.
Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.
Jak wynika z przywołanych przepisów, czynność podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej z wkładów stanowi zmianę umowy spółki i podlega generalnie obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. zmiana umowy spółki, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) tej ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
W związku z powyższym stwierdza się, iż użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik i stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:
- przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej m.in. w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, i
- w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada status spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. spółki kapitałowej, w skład której wchodzą jako udziałowcy m.in. trzy jednostki samorządu terytorialnego: Gmina Miasta T. 47,52% udziałów, Gmina T. 24% udziałów, Gmina S. 15,93% udziałów. Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem wodociągowo -kanalizacyjnym. Przedmiotem jego działalności są usługi użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
Dnia 25 marca 2013 r. trzej udziałowcy jednostki samorządu terytorialnego wnieśli do spółki aportem majątek trwały o wartości sumarycznej 2.187.500,00 zł obejmując w zamian udziały w kapitale zakładowym. Grupa A. S.A. w T. nie zwiększyła w tym momencie swoich udziałów.
W ocenie Wnioskodawcy powyższa czynność podwyższenia kapitału zakładowego stanowi zmianę umowy spółki, jednakże będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Niewątpliwie należy zgodzić się z poglądem Wnioskodawcy, że podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy) poprzez wniesienie aportu stanowi zmianę umowy spółki, która korzysta ze zwolnienia na mocy przywołanego powyżej przepisu. W przedstawionym stanie faktycznym warunki do zastosowania zwolnienia zostały spełnione. Wnioskodawca prowadzi bowiem działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (usługi użyteczności publicznej w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków) oraz w chwili zmiany umowy spółki jednostki samorządu terytorialnego posiadały już więcej niż 50% udziałów w Spółce.
Należy podkreślić, że w omawianym przepisie nie dokonano wyraźnego wskazania, że jedna jednostka samorządu terytorialnego będąca udziałowcem spółki kapitałowej powinna mieć przynajmniej połowę udziałów. Wobec tego należy przyjąć, że warunek zwolnienia będzie spełniony, jeżeli udziałowcy spółki będący jednostkami samorządu terytorialnego w sumie posiadają minimum połowę udziałów w spółce. Dla zastosowania tego zwolnienia nie ma więc znaczenia, że żadna z jednostek samorządu terytorialnego nie będzie posiadała większości udziałów.
Odnosząc powyższe do stanu faktycznego opisanego we wniosku należy stwierdzić, że skoro jednostki samorządu terytorialnego w chwili zmiany umowy spółki posiadały w spółce (Wnioskodawcy) łącznie powyżej 50% udziałów tj. 87,45% udziałów, to mimo że żaden z samorządów nie posiadał wymaganej większości udziałów, zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
Odnosząc się natomiast do wskazanej przez Wnioskodawcę, interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca przy wydaniu przedmiotowej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach