Czy pożyczka udzielona Fundacji przez Urząd Gminy na cele nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywil... - Interpretacja - IBPBII/1/436-274/11/AA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.08.2011, sygn. IBPBII/1/436-274/11/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy pożyczka udzielona Fundacji przez Urząd Gminy na cele nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011r. (data wpływu do Organu 23 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy pożyczki udzielonej na cele nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy pożyczki udzielonej na cele nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Fundacją, która rozpoczęła działalność w 2006r. Celami statutowymi Fundacji są działania wspierające rozwój społeczności lokalnych i ponad lokalnych, samorządowych wspólnot, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz dobra publicznego w różnych dziedzinach życia społecznego, takich jak edukacja, nauka, kultura, informacja, integracja europejska, ochrona środowiska, ochrona zdrowia, przedsiębiorczość, pomoc społeczna, charytatywna i humanitarna.

Fundacja nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, jest wpisana do rejestru stowarzyszeń i innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru przedsiębiorców.

W ramach działalności statutowej nieodpłatnej, w partnerstwie z Gminą, Fundacja realizuje projekt X na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działania 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych wiejskich szkół gimnazjalnych w Gminie do końca 2012r. poprzez poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej. Celami szczegółowymi są:

  • wyrównanie dysproporcji edukacyjnych wśród uczniów wiejskich gimnazjów,
  • zwiększenie motywacji do nauki i wiary we własne możliwości,
  • uatrakcyjnienie procesu nauczania w 2 gimnazjach poprzez wykorzystanie nowoczesnych form i metod pracy z uczniem,
  • rozszerzenie oferty 2 gimnazjów o zagadnienia związane z doradztwem zawodowym i promocją przedsiębiorczości,
  • rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez teorię powiązaną z praktycznym wykorzystaniem zdobytych wiadomości.

Fundacja zawarła dniu 9 maja 2011r. umowę pożyczki z Gminą, która jako pożyczkodawca udzieliła Fundacji pożyczkę z przeznaczeniem na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowanych ponoszonych na realizację operacji związanych z projektem X w wysokości 50.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pożyczka udzielona Fundacji przez Urząd Gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Fundacji, udzielona przez Urząd Gminy pożyczka na wyprzedzające finansowanie kosztów ponoszonych na realizację projektu X nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia. Udzielona pożyczka w całości przeznaczona jest na zapewnienie okresowej płynności finansowej projektu edukacyjnego, realizowanego w gimnazjach na terenie Gminy w ramach ww. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytetu IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działania 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych wiejskich szkół gimnazjalnych w Gminie do końca 2012r., poprzez poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Ponieważ w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych brak jest definicji umowy pożyczki, w tym zakresie należy posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie Kodeks cywilny.

W myśl art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego pożyczkę określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy lub tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuację, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Wśród czynności podlegających wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie przepisu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy wymienić także umowy pożyczki, jeżeli zostały one zawarte w celu realizacji zadań, o których mowa w powołanym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja realizuje w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekt, którego głównym celem jest wyrównanie szans edukacyjnych wiejskich szkół gimnazjalnych poprzez poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej. W 2011r. Gmina udzieliła Fundacji pożyczkę z przeznaczeniem na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowanych ponoszonych na realizację operacji związanych z projektem. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż udzielona pożyczka nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ww. ustawy.

Wobec powyższego należy wskazać, iż jeżeli istotnie pożyczka została zawarta w celu realizacji zadań z zakresu nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej i uzyskane na jej podstawie środki finansowe zostaną w całości przeznaczone na realizację ww. zadań wówczas czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na powyższe wyłączenie nie wpływa fakt, iż przedmiotowe środki finansowe stanowią wkład własny wnioskodawcy związany z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach