Opodatkowanie odpłatnej służebności. - Interpretacja - ITPB2/436-238/10/RS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.03.2011, sygn. ITPB2/436-238/10/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie odpłatnej służebności.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 31 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 11 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania odpłatnej służebności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania odpłatnej służebności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni wraz z mężem są właścicielami nieruchomości, własność której nabyli aktem notarialnym z dnia 2 marca 1992 r. W dziale III księgi wieczystej prowadzonej dla tej nieruchomości wpisano służebność gruntową na rzecz każdoczesnego właściciela nieruchomości KW polegającą na prawie korzystania z przejazdu i przechodu. Nieruchomość graniczy z nieruchomością sąsiadów, którzy nie mają odpowiedniego dostępu do drogi publicznej, mimo posiadania służebności wpisanej do KW, gdyż jest ona niedogodna. Wystąpili do Wnioskodawczyni i Jej męża o ustanowienie za wynagrodzeniem innej służebności, bardziej dla nich dogodnej. Na prośbę sąsiadów, po uprzednim uzgodnieniu warunków, aktem notarialnym służebność tę ustanowiono. Równocześnie w KW wykreślono uprzedni zapis o służebności gruntowej, a dokonano wpisu o przysługującej nowej służebności gruntowej zgodnie z nowym aktem notarialnym z października 2010 r. Opłata za służebność wyniosła 28.000 zł, którą małżonkowie otrzymali. Wynagrodzenie otrzymane wyczerpuje roszczenia związane z ustanowionym prawem służebności. Od ustanowionej odpłatności za służebność notariusz pobrała 1% podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pobrana opłata 1% podatku od czynności cywilnoprawnych była słuszna...

Zdaniem Wnioskodawczyni, pobranie podatku od czynności cywilnoprawnych w przedmiotowej sprawie było prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) oraz pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) podatkowi temu podlega ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, jak również zmiany tych umów jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Zakresem przedmiotowym ww. ustawy według art. 1 ust. 1 pkt 3 objęte są także orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki, jak czynności cywilnoprawne wymienione m.in. w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zapis art. 3 ust. 1 pkt 1, oraz art. 4 pkt 6 ww. ustawy stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na użytkowniku lub nabywającym prawo służebności. W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy podstawę opodatkowania przy ustanowieniu odpłatnego użytkowania, w tym również nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności stanowi wartość świadczeń użytkownika bądź osoby, na rzecz której ustanowiono służebność, za okres, na jaki prawa te zostały ustanowione.

Według art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stawka podatku od umowy ustanowienia odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego oraz odpłatnej służebności wynosi 1%.

Płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych dokonanych w formie aktu notarialnego jest według art. 10 ust. 2 i 3 ustawy notariusz, na nim ciąży również obowiązek uzależnienia dokonania czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawczyni zgodziła się na ustanowienie za wynagrodzeniem potrzebnej służebności gruntowej. Z umowy zawartej w formie aktu notarialnego w październiku 2010 r. wynika, że na rzecz każdoczesnych właścicieli nieruchomości sąsiadującej ustanowiono służebność gruntową polegającą na prawie przejazdu i przechodu, za jednorazową odpłatnością w kwocie 28.000 zł. Od ustanowionej odpłatności za służebność notariusz pobrała 1% podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że ustanowienie odpłatnej służebności, w tym odpłatnej służebności gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem pobranie 1% podatku od ww. czynności było prawidłowe. Obowiązek podatkowy w niniejszej sprawie ciąży jednak, według normy zawartej w art. 4 pkt 6 ww. ustawy, na nabywającym prawo służebności.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy