Czy sprzedaż kontenera mieszkalnego niezwiązanego z gruntem podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? - Interpretacja - 2461-IBPB-2-1.4514.39.2017.2.PM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.04.2017, sygn. 2461-IBPB-2-1.4514.39.2017.2.PM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy sprzedaż kontenera mieszkalnego niezwiązanego z gruntem podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.), uzupełnionym 1 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży kontenera mieszkalnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży kontenera mieszkalnego.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 23 marca 2017 r. znak: 2461-IBPB-2-1.4514.39.2017.1.PM wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie.

W zakresie opłaty wniosek uzupełniono 1 kwietnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W czerwcu 2016 r. Wnioskodawca wytworzył kontener mieszkalny niezwiązany z gruntem ruchomość odbiór potwierdzony stosownym protokołem. Po użytkowaniu go przez około 8 miesięcy Wnioskodawca postanowił sprzedać kontener. Wnioskodawca sporządzi umowę cywilnoprawną, od której odprowadzi 2% wartości transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy się tylko opłata 2% wartości transakcji od umowy cywilnoprawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie sprzedaży, na kupującym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wytworzył kontener mieszkalny niezwiązany z gruntem ruchomość odbiór potwierdzony stosownym protokołem. Po użytkowaniu go przez około 8 miesięcy Wnioskodawca postanowił sprzedać kontener. Wnioskodawca sporządzi umowę cywilnoprawną, od której odprowadzi 2% wartości transakcji.

Biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że omawiana sprzedaż kontenera przez Wnioskodawcę (sprzedającego) nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych

Z powołanego wyżej przepisu art. 4 pkt 1 ww. ustawy jasno bowiem wynika, iż w przypadku umowy sprzedaży obowiązek podatkowy z tego tytułu ciąży na kupującym. Jako, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca wystąpi jako strona sprzedająca, nie będzie on obowiązany do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia omawianej umowy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej