Temat interpretacji
Podatek od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości gruntowych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19.06.2012 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 24.07.2012 r. (data nadania 27.07.2012 r., data wpływu 31.07.2012 r.) na wezwanie z dnia 17.07.2012 r. Nr IPPB2/436-279/12-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia w dniu 24.10.2007 r. nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia w dniu 24.10.2007 r. nieruchomości gruntowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 24 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych sporządzonych w Kancelarii Notarialnej w W Wnioskodawca dokonał nabycia nieruchomości gruntowych znajdujących się w jednym obrębie lokalizacyjnym w W.
W szczególności:
- Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium ZZZ) Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Danuta K., NIP: XXX) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę położoną w W, dzielnicy B. w obrębie CCC o numerze ewidencyjnym VVV, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw nr BBB. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr NNN działka posiada obszar 7.064 m2 (0,7064 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), pastwiska trwałe (Ps IV, PsV) oraz rowy (W).
- Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium MMM) Wnioskodawca
nabył od osób fizycznych (Roman B., NIP: AAA oraz Aniela B., NIP: SSS)
niezabudowaną nieruchomość - działkę o numerze ewidencyjnym DDD
położoną w W, dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy
Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw GGG.
Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr HHH działka posiada obszar 7485 m2 (0,7485 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), łąki trwałe (ŁIV), pastwiska (Ps IV, PsV) oraz rowy (W). - Na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Marzanna R., NIP: KKK) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę o numerze ewidencyjnym LLL położoną w Warszawie, dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw QQQ. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr WWW działka posiada obszar 1.044 m2 (0,1044 ha) oraz stanowi grunty orne (RV).
Wszystkie opisane w punktach 1-3 nieruchomości gruntowe zgodnie z oświadczeniami sprzedających zawartymi w wyżej opisanych aktach notarialnych były niezabudowane i nie stanowiły pod datą podpisania poszczególnych aktów notarialnych tj. 24 października 2007 r. nieruchomości rolnych w rozumieniu art. 46 kodeksu cywilnego, w szczególności nie stanowiły całości lub części gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego i nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej.
Dodatkowo we wszystkich opisanych wcześniej aktach notarialnych sprzedający oświadczyli, iż nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.).
Wnioskodawca zapłacił całą cenę nabycia, co zostało potwierdzone w powyższych aktach notarialnych. Ponadto, we wszystkich opisanych transakcjach pobrano podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości danej transakcji na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 z późn. zm.).
Pismem z dnia 17.07.2012 r. Nr IPPB2/436-280/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez jednoznaczne wskazanie, czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne albo miały utworzyć gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca potwierdził, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnych nieruchomości gruntowe nabyte w dniu 27 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych, opisanych we wniosku utworzyły gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52, poz. 268 ze zm.) (ustawa o podatku rolnym).
Zgodnie bowiem z wymogami art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza) o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Wszystkie nabywane nieruchomości gruntowe na dzień nabycia, tj. 27 października 2007 r. były zaklasyfikowane jako użytki rolne i nie prowadzono na nich działalności gospodarczej (spełnienie pierwszego kryterium definicji gospodarstwa rolnego).
W wyniku dokonanych transakcji nabyto działki: działkę VVV o powierzchni 0,7064 ha, działkę DDD o powierzchni 0,7485 ha oraz działkę LLL o powierzchni 0,1044 ha. W wyniku transakcji nabycia powierzchnia łączna nabytych gruntów wyniosła więc 1,5593 ha. (spełnienie drugiego kryterium definicji gospodarstwa rolnego - nabyte grunty posiadają powierzchnię powyżej 1 ha).
W związku ze spełnieniem kryteriów, nabyte grunty utworzyły więc gospodarstwo rolne zgodnie z definicją ustawy o podatku rolnym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym opisane powyżej trzy umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej podlegają zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż w wyniku dokonania nabycia powyższych nieruchomości gruntowych, grunty te utworzyły gospodarstwo rolne zgodnie z definicją ustawową...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dn. 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 41, poz. 399, ze zm.) zwolnieniu od podatku podlega przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ustawa ta, nie wyjaśniając pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyła w tym zakresie wprost do odpowiednich przepisów ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Natomiast art. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty, sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Cechą konstytutywną gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym jest więc rodzaj gruntów (nieruchomości gruntowych) oraz ich powierzchnia (powyżej 1 ha).
Zgodnie z § 68 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dn. 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne obejmują między innymi: grunty orne oznaczone symbolem - R, pastwiska oznaczone symbolem Ps, rowy oznaczone symbolem - W oraz łąki trwałe oznaczone symbolem Ł.
Uwzględniając powyższe zapisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku rolnym zdaniem Wnioskodawcy, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, konieczne jest spełnienie jednego z warunków zawartych w tym przepisie:
- w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne, lub
- nabyte grunty utworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym; lub
- nabyte grunty wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku dokonania czynności nabycia gruntów na podstawie trzech aktów notarialnych z dnia 24 października 2007 r., drugi warunek został spełniony. Nabyte grunty utworzyły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego przedstawionym we wniosku, w wyniku dokonanych transakcji nabyto działki: działkę VVV o powierzchni 0,7064 ha, działkę DDD o powierzchni 0,7485 ha oraz działkę LLL o powierzchni 0,1044 ha. Powierzchnia łączna nabytych gruntów wyniosła więc 1,5593 ha (powyżej ustawowego limitu 1 ha dla definicji gospodarstwa rolnego zgodnie z ustawą o podatku rolnym.). Wszystkie nabyte grunty w dacie dokonania czynności nabycia klasyfikowane były w ewidencji gruntów jako użytki rolne (symbole grunty orne RV i łąki trwałe ŁiV, pastwiska trwałe PsIV, PsV oraz rowy W). Na gruntach tych nie prowadzono także innej działalności gospodarczej.
Uwzględniając powyższe oraz fakt, iż nabyte grunty znajdują się w jednym obrębie lokalizacyjnym, w wyniku przeprowadzonych trzech transakcji nabycia w dniu 24 października 2007 r. potwierdzonych w formie aktów notarialnych, grunty te utworzyły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W związku ze spełnieniem kryterium ustawowego, Wnioskodawcy przysługuje więc zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych od wszystkich trzech transakcji nabycia gruntów dokonanych w dniu 24 października 2007 r.
Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone m.in. w wyroku WSA w Krakowie z dnia 19 października 2011 r. (Sygn. I SA/Kr 1175/11). W sentencji wyroku stwierdzono, iż wobec przedstawionego powyżej stanowiska doktryny i orzecznictwa, podsumowując należy stwierdzić, że miarodajnym momentem dla uzyskania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jest chwila dokonywania czynności i w przypadku spełnienia wówczas obiektywnych przesłanek, o których traktuje art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnych, do regulacji których odsyła treść art. 9 ust. 2 pkt a) u.p.c.c., podatnik ma prawo do domagania się odzyskania podatku pobranego przez płatnika. Stanowisko powyższe znalazło także potwierdzenie w orzecznictwie (m.in. wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 59/11, III SA/Wa 111/11, a także wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2011 r. I SA/Kr 1678/10 oraz wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2011 r. III SA/Po 618/10).
Analogiczne stanowisko w sprawie zakresu zwolnienia od podatku określonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC do gruntów spełniających kryterium gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym zostało również potwierdzone w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych z dnia 26 lipca 2010 r. nr PL/LM/830/45/EOB/2010/BMI9/7686, do Izby Notarialnej we Wrocławiu, dostępnym na oficjalnej stronie Ministerstwa Finansów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie sprzedaży na kupującym.
Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:
- grunty orne, oznaczone symbolem - R,
- sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
- łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
- pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
- grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
- grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
- rowy, oznaczone symbolem - W.
Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 24 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych Wnioskodawca dokonał nabycia nieruchomości gruntowych znajdujących się w jednym obrębie lokalizacyjnym w W.
W szczególności:
- Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium ZZZ) Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Danuta K., NIP: XXX) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę położoną w Warszawie, dzielnicy B. w obrębie CCC o numerze ewidencyjnym VVV, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw nr BBB. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr NNN działka posiada obszar 7.064 m2 (0,7064 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), pastwiska trwałe (Ps IV, PsV) oraz rowy (W).
- Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium MMM) Wnioskodawca nabył od osób fizycznych (Roman B., NIP: AAA oraz Aniela B., NIP: SSS) niezabudowaną nieruchomość - działkę o numerze ewidencyjnym DDD położoną w W., dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw GGG. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr HHH działka posiada obszar 7485 m2 (0,7485 ha) oraz stanowi grunty orne (RV), łąki trwałe (ŁIV), pastwiska (Ps IV, PsV) oraz rowy (W).
- Na podstawie aktu notarialnego (Repertorium JJJ) Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej (Marzanna R., NIP: KKK) niezabudowaną nieruchomość gruntową - działkę o numerze ewidencyjnym LLL położoną w W, dzielnicy B. w obrębie FFF, dla której Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą Kw QQQ. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym w dniu 4 października 2007 r. nr WWW działka posiada obszar 1.044 m2 (0,1044 ha) oraz stanowi grunty orne (RV).
Wszystkie opisane w punktach 1-3 nieruchomości gruntowe zgodnie z oświadczeniami sprzedających zawartymi w wyżej opisanych aktach notarialnych były niezabudowane i nie stanowiły pod datą podpisania poszczególnych aktów notarialnych tj. 24 października 2007 r. nieruchomości rolnych w rozumieniu art. 46 kodeksu cywilnego, w szczególności nie stanowiły całości lub części gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego i nie były wykorzystywane do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej. Dodatkowo we wszystkich opisanych wcześniej aktach notarialnych sprzedający oświadczyli, iż nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.).
Wnioskodawca zapłacił całą cenę nabycia, co zostało potwierdzone w powyższych aktach notarialnych. Ponadto, we wszystkich opisanych transakcjach pobrano podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości danej transakcji na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca potwierdził, iż w chwili dokonania czynności cywilnoprawnych nieruchomości gruntowe nabyte w dniu 27 października 2007 r. na podstawie trzech aktów notarialnych, opisanych we wniosku utworzyły gospodarstwo rolne w myśl przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1984 r. Nr 52, poz. 268 ze zm.) (ustawa o podatku rolnym).
Zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.
Literalne brzmienie powołanych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z przepisami ustawy o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia czynności cywilnoprawnej i w odniesieniu do nieruchomości nabytej przez kupującego.
Zatem nie można potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie trzy umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej (zawarto trzy odrębne umowy) podlegają zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnieniu z opodatkowania mogły korzystać te działki gruntu, które w wyniku zawarcia umowy sprzedaży utworzyły gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego, czyli łączna powierzchnia przekroczyła 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. LLL ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 570 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie