Temat interpretacji
Czy z tytułu dokonania przez siebie czynności zakupu samochodu, podmiot, będący jednostką organizacyjną innego podmiotu, posiadającego status organizacji pożytku publicznego, może skorzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 13 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Wnioskodawcy z tytułu dokonania czynności zakupu samochodu - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Wnioskodawcy z tytułu dokonania czynności zakupu samochodu.
Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 15 grudnia 2011 r. znak: IBPB II/1/436-433/11/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 27 grudnia 2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (Ośrodek Wychowania i Terapii X) w dniu 30 września 2011 r. zakupił samochód. Wnioskodawca jest jednostką Fundacji X, w dużym stopniu wyodrębnioną i samodzielną (posiada własny NIP), jednakże będącą integralną częścią ww. Fundacji.
Fundacja X jest organizacją pożytku publicznego, natomiast Wnioskodawca jest niepublicznym zakładem opieki, którego źródłem finansowania są środki publiczne przekazywane na podstawie umów oraz spadki, zapisy, darowizny i dotacje.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:
- Na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działa Fundacja X podmiot leczniczy, pod którym działa Wnioskodawca jako przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego (zgodnie z ustawą o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z dnia 01 czerwca 2011 r.)).
- Status organizacji pożytku publicznego posiada Fundacja X podmiot leczniczy, pod którym działa Wnioskodawca jako przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego (zgodnie z ustawą o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z dnia 01 czerwca 2011 r.).
- Umowa sprzedaży, na podstawie której został przez Wnioskodawcę zakupiony samochód została zawarta wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością.
Wnioskodawca wskazał, iż załączył formalnoprawną ocenę funkcjonowania Fundacji X oraz Ośrodka, sporządzoną w 2006 r. przez Kancelarię Radcy Prawnego oraz odpis z Krajowego Rejestru Sądowego dla Fundacji, wpis do rejestru zakładów opieki zdrowotnej a także statut Fundacji i Ośrodka.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Ośrodek Wychowania i Terapii X, jako jednostka organizacji pożytku publicznego jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę formalnoprawną ocenę funkcjonowania Fundacji X i Ośrodka Wychowania i Terapii X, sporządzoną przez Kancelarię Radcy Prawnego, Ośrodek Wychowania i Terapii X jako jednostka Fundacji X, która jest organizacją pożytku publicznego, jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych. Jako przepisy będące przedmiotem interpretacji Wnioskodawca wskazał art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:
- nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%
- innych praw majątkowych - 1%.
O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż samochodu podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych określone strony czynności cywilnoprawnych, bez względu na dokonaną czynność, mieszczącą się w zakresie przedmiotowym ustawy. Zgodnie z art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który to przepis wskazuje Wnioskodawca, zwalnia się od podatku organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Z powołanego powyżej przepisu jednoznacznie zatem wynika, iż wskazanym zwolnieniem (niezależnie od ich podmiotowości prawnej, tj. niezależnie od tego czy są osobą prawną czy też jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej) objęte są organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonują czynności cywilnoprawnych (np. zawierają umowę sprzedaży) wyłącznie w zakresie przepisem wskazanym. Tym samym, aby wskazane zwolnienie podmiotowe mogło mieć zastosowanie, to stroną czynności (np. kupującym) musi być organizacja pożytku publicznego, to ona właśnie musi dokonywać tej czynności i ta czynność musi być dokonana w związku z prowadzoną przez nią nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Powyższe zwolnienie podmiotowe od podatku od czynności cywilnoprawnych określone jest wprost w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynika z tej ustawy. Do tegoż właśnie zwolnienia odwołuje się uregulowanie zawarte w art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.). Stosownie do tego przepisu organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego. To oznacza, że aby zwolnienie wskazane w treści przywołanych powyżej przepisów miało zastosowanie muszą być spełnione przesłanki w nich zawarte.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż w dniu 30 września 2011 r. Wnioskodawca nabył samochód na podstawie umowy kupna - sprzedaży. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Fundacji X, w dużym stopniu wyodrębnioną i samodzielną (posiada własny NIP), jednakże będącą integralną częścią ww. Fundacji. Tylko Fundacja X posiada status organizacji pożytku publicznego i tylko ona działa na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wnioskodawca jest natomiast niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie do czynności zakupu samochodu przez Wnioskodawcę dokonanej w drodze umowy kupna sprzedaży, nie może znaleźć zastosowania zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w treści art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz w treści art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z treści tych przepisów jednoznacznie wynika bowiem, iż jedną z obligatoryjnych przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest posiadanie statusu organizacji pożytku publicznego przez stronę dokonującą czynności cywilnoprawnej. Natomiast Wnioskodawca będący stroną czynności (kupującym przy zawarciu umowy kupna - sprzedaży) nie jest organizacją pożytku publicznego; status ten posiada bowiem Fundacja X, która nie była stroną ww. czynności (nie była kupującym).
Jednocześnie wskazać należy, iż nie jest możliwe interpretowanie treści przepisu art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z możliwością zastosowania wykładni rozszerzającej, tj. przyjęcia stanowiska Wnioskodawcy, że z uwagi na formę organizacyjną Wnioskodawcy, jako jednostki (części) Fundacji X, będącej organizacją pożytku publicznego, Wnioskodawca jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z tytułu dokonania czynności zakupu samochodu. Omawiany przepis jednoznacznie wskazuje bowiem, iż zwalnia się z podatku podmiot, który bezpośrednio dokonuje czynności (jest jej stroną stroną umowy) i który jednocześnie ma status organizacji pożytku publicznego, i czynność ta jest dokonana w związku z prowadzoną przez niego nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Okoliczność, iż Wnioskodawca jest jednostką działającą w strukturach Fundacji X, posiadającej status organizacji pożytku publicznego, jest w tym przypadku bez znaczenia. Dla celów zastosowania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych istotnym jest bowiem fakt, że to Wnioskodawca, nieposiadający statusu organizacji pożytku publicznego, dokonał konkretnej czynności zakupu samochodu, jako strona tej czynności. Niemożliwe jest zatem zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, gdyż brak jest przesłanki posiadania przez Wnioskodawcę statusu organizacji pożytku publicznego.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest zatem w tym przypadku zastosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.
W związku z powyższym, Wnioskodawca z tytułu dokonania czynności zakupu samochodu nie jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Powołany wyżej przepis nie daje bowiem podstaw do zwolnienia od tego podatku innych podmiotów niż organizacje pożytku publicznego, występujące jako strona czynności. Przepis ten wskazuje wyraźnie, iż stroną czynności cywilnoprawnych zwolnioną z opodatkowania są wyłącznie organizacje pożytku publicznego. W przedmiotowej sprawie status organizacji pożytku publicznego przysługuje tylko Fundacji X, nie przysługuje natomiast Wnioskodawcy Ośrodkowi Wychowania i Terapii X, jako jednostce organizacyjnej, będącej wprawdzie częścią tej Fundacji, jednakże równocześnie będącej odrębnym od Fundacji podmiotem praw i obowiązków, mogącym samodzielnie dokonywać czynności cywilnoprawnych (np. zakupu).
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.
Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach