Temat interpretacji
Podział i związane z nim podwyższenie kapitału zakładowego nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W świetle powyższego bezprzedmiotowym jest analizowanie powołanego przez Zainteresowanych wyłączenia określonego w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 3 stycznia 2018 r.), uzupełnionym 17 oraz 18 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wydzielenie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 stycznia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wydzielenie.
Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 15 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB4.4014.2.2018.2.AD oraz 0111-KDIB4.4014.5.2018.2.AD wezwano Zainteresowanych do jego uzupełnienia.
Wniosek uzupełniono 17 oraz 18 stycznia 2018 r.
We wniosku złożonym przez:
-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
R. (Bank Dzielony, Zainteresowany 1);
-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
RBI (Zainteresowany 2)
przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: Zainteresowany 2, RBI) jest bankiem z siedzibą oraz rezydencją podatkową na terytorium Austrii. Zainteresowany 2 jest jedynym udziałowcem Banku Dzielonego Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: Zainteresowany 1) którego rezydencja podatkowa znajduje się w Rzeczpospolitej Polskiej.
Zainteresowany 2 będzie jednocześnie jedynym akcjonariuszem banku (RBI Bank Polska S.A.) z planowaną siedzibą w W., który również będzie prowadzić działalność bankową (dalej: Bank Przejmujący). Utworzenie Banku Przejmującego planowane jest w ciągu 3 miesięcy od daty złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Zakres niniejszego wniosku obejmuje również działalność Banku Przejmującego.
W przyszłości planowane jest wyodrębnienia dwóch rodzajów działalności wykonywanych w ramach Zainteresowanego 1. Planuje się, aby jedna z działalności została przeniesiona na rzecz Banku Przejmującego w ramach podziału spółki kapitałowej.
Planuje się, aby transakcja podziału działalności Zainteresowanego 1 wykonana została w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku Zainteresowanego 1 na Bank Przejmujący (dalej: Podział). Majątek podlegający wydzieleniu będzie na moment wydzielenia wyodrębniony na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych i przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej m.in. w zakresie zarządzania majątkiem i jego udostępniania w różnych formach. W efekcie powyższego, zgodnie z założeniami, każda z dwóch wyodrębnionych działalności (przenoszona i pozostająca) będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Podział będzie pociągać za sobą podwyższenie kapitału zakładowego Banku Przejmującego. Akcje objęte zostaną przez akcjonariusza Banku Przejmującego. W efekcie, całość nowo emitowanych akcji obejmie Zainteresowany 2, który w dalszym ciągu będzie posiadać 100% akcji w kapitale zakładowym Banku Przejmującego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy planowane czynności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, tj. Podział lub związane z nim podwyższenie kapitału zakładowego Banku Przejmującego będą powodowały powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych?
Zdaniem Zainteresowanych, w związku z czynnościami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, tj. Podziałem i związanym z nim podwyższeniem kapitału zakładowego Banku Przejmującego, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zainteresowani wskazali, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych wprowadza zamknięty katalog czynności podlegających podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Wprowadzenie do ustawy zamkniętego katalogu sprawia, iż wyłącznie czynności enumeratywnie wymienione w ustawie będą podlegać opodatkowaniu, a zastosowanie wykładni rozszerzającej skutkującej objęciem podatkiem czynności, które nie są wprost w przepisie wskazane należy uznać za niedopuszczalne.
Zainteresowani wskazali, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- umowy darowizny w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki.
Dodatkowo, regulacja zawarta w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych rozszerza zakres stosowania ustawy obejmując podatkiem także zmianę wyżej wymienionych umów z tym jednak zastrzeżeniem, że zmiany takie muszą pociągać za sobą podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zainteresowani podkreślili, że art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w powyższym katalogu wprost wskazuje, iż podatkiem objęte są także umowy spółki. Zgodnie z wcześniejszymi uwagami, opodatkowaniu podlega także zmiana umowy spółki w przypadku jeśli pociąga za sobą podwyższenie podstawy opodatkowania.
Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych w art. 1 ust. 3 wskazuje także co należy rozumieć pod pojęciem zmiany umowy spółki. Zgodnie z przepisem za zmianę umowy uważa się, także w przypadku jeśli czynność nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego, m. in.:
- przy spółce kapitałowej podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;
- przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.
W opinii Zainteresowanych, wykładnia językowa powyższego katalogu prowadzi do niebudzących wątpliwości wniosków, iż brak jest w nim czynności podwyższenia kapitału zakładowego na skutek przeniesienia części majątku spółki powstałego w drodze podziału spółki przez wydzielenie; w efekcie czynność taka nie powinna powodować powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zdaniem Zainteresowanych, dodać także należy, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych w stanie prawnym obowiązującym do końca 2008 r., zawierała odmienny katalog czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwotnie, treść art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy obejmowała opodatkowaniem: przekształcenie, podział lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego. Jednakże, z dniem 1 stycznia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r., zmieniająca ustawę o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: ustawa zmieniająca). Ustawa zmieniająca miała na celu dostosowanie polskich przepisów do regulacji zawartych w dyrektywie Rady nr 2008/7/WE z 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.Urz. UE L 46 z 21 lutego 2008 r., s. 11). Po nowelizacji, art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych otrzymał brzmienie: przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej. Z nowej treści przepisu wykreślone zostało więc opodatkowanie zmiany umowy spółki dokonane w drodze jej podziału.
Zainteresowani wskazali, że w efekcie powyższego, ustawa ograniczyła zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych poprzez wykreślenie przepisów nakładających podatek także na czynności restrukturyzacyjne spółek kapitałowych. Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy nowelizującej, zmiana ma na celu m.in. wyłączenie z opodatkowania czynności niepodlegających podatkowi w świetle przepisów dyrektywy, w tym przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową oraz czynności restrukturyzacyjnych spółek kapitałowych; za działania restrukturyzacyjne dyrektywa uznaje łączenie spółek kapitałowych, podział spółek kapitałowych oraz wniesienie do spółki kapitałowej wkładów niepieniężnych (aportów) w postaci oddziału innej spółki kapitałowej, a także czynności określane jako wymiana udziałów w spółkach kapitałowych. (...) Nowelizacja przewiduje regulacje korzystne dla spółek kapitałowych, w szczególności w zakresie wyłączenia z opodatkowania niektórych działań restrukturyzacyjnych, zmniejszając koszty tych działań po stronie przedsiębiorców. Spowoduje korzystne zmiany dla przedsiębiorców, przenoszących aktywa i pasywa w spółkach kapitałowych, w tym w ramach czynności łączenia, podziału i przekształcania spółek. Zmiany mogą stymulować powstawanie nowych spółek oraz podejmowanie czynności restrukturyzacyjnych wraz z podwyższaniem kapitału w spółkach kapitałowych..
Przekładając powyższe rozważania na rozpatrywane zdarzenie przyszłe, w ocenie Zainteresowanych, planowany Podział lub podwyższenie kapitału zakładowego Banku Przejmującego będące następstwem Podziału, nie będą powodować powstania obowiązku zapłaty podatkiem od czynności cywilnoprawnych, czynności takie nie mieszczą się bowiem w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Jednakże, nawet gdyby przyjąć podejście odmienne od powyższego, skutkujące objęciem opodatkowaniem podatkiem od czynności cywilnoprawnych także czynności podwyższenia kapitału zakładowego Banku Przejmującego, będącego efektem przeniesienia części majątku Banku Dzielonego, to należy wskazać, iż art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłącza spod opodatkowania umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.
Zainteresowani podkreślili, że w ramach projektowanych czynności restrukturyzacyjnych, planowane jest wydzielenie a następnie przeniesienie na Bank Przejmujący składników majątkowych, które łącznie mają się składać na zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W efekcie czynność wniesienia do Banku Przejmującego zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielonego w ramach Banku Dzielonego w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Banku Przejmującego, nawet gdyby uznać, że czynność podziału Banku będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, zostanie wyłączona spod opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Reasumując, w ocenie Zainteresowanych, w związku z czynnościami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, tj. Podziałem i związanym z nim podwyższeniem kapitału zakładowego Banku Przejmującego, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani powołali się na interpretacje indywidualne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:
- przy spółce osobowej wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;
- przy spółce kapitałowej podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;
- przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;
- przeniesienie
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa
niebędącego państwem członkowskim:
- rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,
- siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego
Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1577) podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).
Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikują się zatem podziały spółek.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w przyszłości planowane jest wyodrębnienia dwóch rodzajów działalności wykonywanych w ramach Banku Dzielonego. Planuje się, aby jedna z działalności została przeniesiona na rzecz Banku Przejmującego w ramach podziału spółki kapitałowej. Planuje się, aby transakcja podziału działalności Banku Dzielonego wykonana została w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku Banku Dzielonego na Bank Przejmujący. Podział będzie pociągać za sobą podwyższenie kapitału zakładowego Banku Przejmującego.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że wskazany we wniosku podział spółki kapitałowej przez wydzielenie, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
A zatem podział i związane z nim podwyższenie kapitału zakładowego Banku Przejmującego nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W świetle powyższego bezprzedmiotowym jest analizowanie powołanego przez Zainteresowanych wyłączenia określonego w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawie, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej