Czy w związku z podziałem spółki kapitałowej przez wydzielenie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych? - Interpretacja - IBPBII/1/436-324/12/MZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.12.2012, sygn. IBPBII/1/436-324/12/MZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy w związku z podziałem spółki kapitałowej przez wydzielenie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 26 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Udziałowcami Wnioskodawcy są X - spółka kapitałowa z siedzibą w Niemczech (udziałowiec I) oraz Y - spółka kapitałowa z siedzibą na Malcie (udziałowiec II). Udziałowiec I posiada 6.237 udziałów Wnioskodawcy o łącznej wartości nominalnej 3.118.500 zł a udziałowiec II posiada 6.800 udziałów Wnioskodawcy o łącznej wartości nominalnej 3.400.000 zł. Kapitał zakładowy Wnioskodawcy wynosi zatem obecnie 6.518.500 zł.

W dniu 11 stycznia 2011 r. Wnioskodawca przejął A. Sp. z o.o., w drodze połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Przed połączeniem A. Sp. z o.o. prowadziła działalność gospodarczą w zakresie produkcji felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów (dalej: OEM). Z kolei Wnioskodawca przed połączeniem z A. Sp. z o.o. prowadził działalność w zakresie produkcji felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych (dalej: AM).

Przed połączeniem A. Sp. z o.o. prowadziła działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 16 kwietnia 1998 r. (dalej: zezwolenie I) oraz na podstawie zezwolenia z dnia 01 sierpnia 2000 r. (dalej: zezwolenie II).

Przed przejęciem A. Sp. z o.o., Wnioskodawca prowadził działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 03 października 2000 r. (dalej: zezwolenie III) oraz na podstawie zezwolenia z dnia 12 grudnia 2007 r. (dalej: zezwolenie IV).

Połączenie z dnia 11 stycznia 2011 r. miało na celu wykorzystania efektu synergii i usprawnienie prowadzenia działalności gospodarczej. Przed połączeniem. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 września 2010 r. znak: IBPB1/2/423-819/10/SD, że Wnioskodawca, w rezultacie połączenia, będzie mógł korzystać ze zwolnienia podatkowego opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w oparciu o posiadane przez siebie zezwolenia (tj. zezwolenie III i zezwolenie IV) oraz o przejęte w ramach połączenia dwa zezwolenia wydane dla A. Sp. z o.o. (tj. zezwolenie I i zezwolenie II).

W momencie połączenia, zarówno Wnioskodawca, jak i A. Sp. z o.o., byli dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu odpowiednich przepisów unijnych oraz prowadzili działalność gospodarczą wyłącznie na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Po połączeniu z A. Sp. z o.o., Wnioskodawca uzyskał kolejne zezwolenie z dnia 13 stycznia 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: zezwolenie V) - w ramach zezwolenia V realizowana jest inwestycja w postaci lakierni, która będzie wykorzystywana do działalności w zakresie OEM. W związku z tym, aktualnie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie pięciu ważnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej (tj. na podstawie zezwolenia I, zezwolenia II, zezwolenia III, zezwolenia IV i zezwolenia V).

Aktualnie, działalność Wnioskodawcy jest podzielona na dwa obszary biznesowe odpowiadające działalności A. Sp. z o.o. i Wnioskodawcy przed połączeniem obu spółek, tj. obszar AM, obejmujący produkcję felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych (dawniej w A. Sp. z o.o.) oraz obszar OEM, obejmujący produkcję felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów (przed połączeniem z A. Sp. z o.o. jedyna działalność Wnioskodawcy).

Rzeczone obszary biznesowe są w istocie niezależne od siebie jeżeli chodzi o klientów, materiały, produkty i personel. Produkcja na rzecz obszaru AM i obszaru OEM odbywa się w dwóch odrębnych zakładach. Obszary biznesowe mają oddzielną strukturę organizacyjną, jak również są wyodrębnione finansowo, w tym posiadają odrębny budżet na poziomie rachunkowości zarządczej, prowadzą odrębną rachunkowość zarządczą oraz posiadają odrębne zasady sprawozdawczości. Każdy z obszarów działalności stanowi aktualnie zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Jak wspomniano, przed przejęciem A. Sp. z o.o. przez Wnioskodawcę, majątek Wnioskodawcy stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie obszaru AM a majątek A. Sp. z o.o. stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie obszaru OEM.

Wynikające z treści zezwoleń oraz odpowiednich przepisów wymogi dotyczące utrzymania zatrudnienia, utrzymania własności składników majątku oraz utrzymania inwestycji w regionie, od których uzależniona jest możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, zostały już spełnione w odniesieniu do zezwolenia I, zezwolenia II i zezwolenia III. W przypadku zezwolenia IV, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie tzw. trwałości inwestycji do dnia 30 czerwca 2014 r. W przypadku zezwolenia V, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie trwałości inwestycji do dnia 30 września 2022 r.

Przed połączeniem, zarówno A. Sp. z o.o., jak i Wnioskodawca korzystali ze zwolnienia podatkowego w ramach limitów pomocy publicznej przysługujących im na podstawie posiadanych przez poszczególne spółki zezwoleń. Po połączeniu Wnioskodawca wykorzystywał zwolnienie podatkowe w ramach jednego limitu pomocy publicznej, będącego sumą limitów pomocy publicznej wynikających ze wszystkich posiadanych przez Wnioskodawcę zezwoleń (tj. zezwoleń I, II, III, IV; inwestycja objęta zezwoleniem V jest na ukończeniu). Niemniej jednak, Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować - na podstawie prowadzonych ewidencji - określone części dochodu zwolnionego od opodatkowania w latach ubiegłych, do poszczególnych zezwoleń (tj. zezwoleń I, II, III, IV).

Aktualnie, w związku ze zmianą strategicznych planów grupy kapitałowej, do której należy Wnioskodawca (m.in. planowane pozyskanie inwestora zewnętrznego dla działalności OEM, prowadzonej przed połączeniem przez A. Sp. z o.o.), planowany jest podział Wnioskodawcy. Podział będzie przeprowadzony w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, tj. w trybie podziału przez wydzielenie. Na spółkę nowo zawiązaną (Spółka Nowo Zawiązana) przeniesiony zostanie obszar biznesowy AM, należący przed połączeniem do Wnioskodawcy. Zgodnie z planem podziału, składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie zezwolenia III i zezwolenia IV, jak i same zezwolenie III i zezwolenie IV, zostaną w ramach podziału przeniesione na Spółkę Nowo Zawiązaną. Z kolei pozostałe zezwolenia (I, II i V) oraz składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie zezwolenia I, zezwolenia II i zezwolenia V pozostaną w majątku Wnioskodawcy.

Zarówno zespół składników majątkowych pozostających u Wnioskodawcy, jak i zespół składników majątkowych przenoszonych na Spółkę Nowo Zawiązaną, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z podziałem Wnioskodawcy i przypisaniem w planie podziału do Spółki Nowo Zawiązanej zezwolenia III i IV, na Spółkę Nowo Zawiązaną zostanie przeniesiony również odpowiedni limit pomocy publicznej do wykorzystania w formie zwolnienia podatkowego.

Kapitał zakładowy Spółki Nowo Zawiązanej będzie wynosił 3.400.000,00 zł. Kwota ta będzie mieć pokrycie w wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przenoszonej w ramach podziału do Spółki Nowo Zawiązanej - wartość bilansowa tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa ustalono w planie podziału na kwotę 344.443.797,00 zł. Kapitał zakładowy Spółki Nowo Zawiązanej będzie się dzielić na 6.800 równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej 500,00 zł każdy.

Po podziale, nastąpi rozdzielenie udziałowców, w wyniku czego udziałowiec I będzie jedynym udziałowcem Wnioskodawcy, a udziałowiec II jedynym udziałowcem Spółki Nowo Zawiązanej. Udziały w Spółce Nowo Zawiązanej zostaną zatem przyznane tylko udziałowcowi II - nastąpi to w dniu dokonania podziału Wnioskodawcy (wydzielenia części jego majątku), którym będzie dzień wpisania Spółki Nowo Zawiązanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, zgodnie z postanowieniami art. 530 § 2 i art. 531 § 5 Kodeksu spółek handlowych.

Podział zostanie przeprowadzony wraz z obniżeniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy o kwotę 3.400.000,00 zł. Obniżenie spowoduje umorzenie wszystkich 6.800 udziałów udziałowca II w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Parytet przydziału udziałów został ustalony w oparciu o wartość majątku Wnioskodawcy (według wartości księgowej poszczególnych składników tego majątku na dzień 31 sierpnia 2012 r.) a w szczególności wartość wydzielanej części majątku Wnioskodawcy, ustaloną dla celów podziału, zgodnie z art. 534 § 2 pkt 3 Kodeksu spółek handlowych.

Stosunek wartości księgowych zorganizowanych części przedsiębiorstwa, które po podziale będą się znajdować odpowiednio u Wnioskodawcy i w Spółce Nowo Zawiązanej (ok. 48% do ok. 52%) będzie zatem odpowiadać aktualnemu stosunkowi wartości nominalnych udziałów udziałowca I (ok. 48%) i udziałowca II (ok. 52 %) w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

W związku z podziałem Wnioskodawcy, żadnemu z aktualnych udziałowców Wnioskodawcy nie zostaną przyznane dopłaty, o których mowa w art. 529 § 3 Kodeksu spółek handlowych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy planowany podział Wnioskodawcy spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany podział Wnioskodawcy nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał, iż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Oznacza to, zdaniem Wnioskodawcy, że opodatkowaniu podlegają czynności wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Następnie Wnioskodawca przytoczył art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k), pkt 2, art. 1 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podział przez wydzielenie nie znajduje się w katalogu czynności, które skutkują powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Planowany przez Wnioskodawcę podział przez wydzielenie przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego, nie będzie zatem, zdaniem Wnioskodawcy, skutkował powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 lipca 2012 r. znak: IPTPB2/436-53/12-4/MF oraz interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lipca 2012 r. znak: IPPB2/436-268/12-3/AF.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ww. ustawy podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają: umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się:

  1. przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;
  2. przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;
  3. przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego;
  4. przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:
    1. rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,
    2. siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego
    -także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z powyższego przepisu wynika zatem, że do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikuje się m.in. podział spółek przez wydzielenie.

Stosownie do art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka z o.o.) planuje dokonanie podziału poprzez wydzielenie ze Spółki składników majątkowych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie zezwolenia III i zezwolenia IV i przeniesienie tej części majątku Wnioskodawcy wraz z prawem do korzystania z ww. zezwoleń oraz odpowiednim limitem pomocy publicznej do nowo zawiązanej Spółki. Podział zostanie dokonany na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych. Na skutek podziału nastąpi rozdzielenie dotychczasowych udziałowców Spółki, jeden z dwóch udziałowców stanie się jedynym udziałowcem Spółki nowo zawiązanej. Podział zostanie przeprowadzony wraz z obniżeniem kapitału zakładowego Wnioskodawcy o kwotę 3.400.000,00 zł. Obniżenie spowoduje umorzenie wszystkich 6.800 udziałów udziałowca II w kapitale zakładowym Wnioskodawcy.

Jak już wcześniej wskazano, opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów wyłącznie wymienione w art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Do zakresu zmian umowy spółki podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie kwalifikuje się zatem podział spółek (w tym podział przez wydzielenie).

Reasumując, należy stwierdzić, iż opisany we wniosku podział Spółki poprzez wydzielenie z niej składników majątkowych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa do nowo zawiązanej Spółki, przeprowadzony w ramach procedury przewidzianej przepisem art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w którym stwierdza, iż planowany podział nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach