Temat interpretacji
W jaki sposób powinna być ustalona podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki zawartej w związku z przekształceniem spółki jawnej w spółkę komandytową?
Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 października 2017 r. (data wpływu 13 października 2017 r.), uzupełnionym 6 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy przekształceniu spółki jawnej w spółkę komandytową jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania przy przekształceniu spółki jawnej w spółkę komandytową.
Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 16 listopada 2017 r. znak: 0111-KDIB4.4014.330.2017.1.PM wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 6 grudnia 2017 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką jawną, która ma zostać przekształcona w spółkę komandytową (Spółka Przekształcona). W wyniku przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę komandytową, konieczne będzie zawarcie umowy spółki komandytowej, w ramach której określone zostaną wkłady wspólników Wnioskodawcy.
Wartości wkładów do spółki komandytowej (Spółki Przekształconej) będzie określona przez wspólników w umowie spółki. Możliwa jest zatem sytuacja, w której wartość wkładu określona w umowie Spółki Przekształconej będzie odbiegała od wartości rynkowej przedmiotu wkładu.
W uzupełnieniu wniosku z 28 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.) Wnioskodawca wskazał, że:
- Majątek spółki jawnej, który w wyniki przekształcenia stanie się majątkiem spółki komandytowej (Spółki Przekształconej), przewyższać będzie pierwotnie zadeklarowaną w umowie spółki wartość wkładów wniesionych do spółki jawnej. Obejmować on będzie bowiem, poza wkładami wniesionymi pierwotnie do spółki jawnej, również część majątku spółki wypracowaną od momentu powstania spółki jawnej do dnia przekształcenia wchodzącą w skład tego majątku na dzień przekształcenia.
- Oprócz majątku przejmowanego od spółki jawnej do Spółki Przekształconej w związku z przekształceniem nie będą wnoszone jakiekolwiek inne wkłady.
- Spółka Przekształcona przejmie cały majątek spółki jawnej, a więc ten wniesiony przy jej założeniu, jak również ten wnoszony oraz wypracowany w trakcie jej trwania i pozostający w niej na moment przekształcenia.
- Żadne regulacje nie wskazują, że wartość wkładu do spółki przekształconej powinna odpowiadać wartości księgowej czy też rynkowej majątku spółki przekształcanej. Wartość majątku na dzień przekształcenia nie będzie znana wspólnikom na dzień podejmowania uchwał w przedmiocie przekształcenia. Do podjęcia uchwał dojdzie bowiem kilka tygodni przed wpisem przekształcenia do Krajowego Rejestru Sądowego. Co więcej wartość wkładów do spółki przekształconej wskazywana jest już w projekcie uchwały przekształceniowej, będącej załącznikiem do planu przekształcenia, sporządzanym co do zasady kilka miesięcy przed spodziewaną datą wpisu przekształcenia. Trudno zatem przyjąć, iż wartość ta będzie odpowiadała wartości majątku na dzień przekształcenia. Wartość ta może być zarówno wyższa jak i niższa od wartości księgowej czy też rynkowej majątku spółki na dzień przekształcenia. Nie zmienia to jednak faktu, iż cały majątek spółki jawnej stanie się majątkiem spółki komandytowej w dniu przekształcenia.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
W jaki sposób powinna być ustalona podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki zawartej w związku z przekształceniem spółki w spółkę komandytową?
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku przekształcenia spółki w spółkę osobową podstawę opodatkowania stanowić powinna wartości wkładów do Spółki Przekształconej określona przez wspólników w umowie spółki.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt lit. k) oraz pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają m.in. umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Przywołując treść art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) i art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy przekształceniu spółki w spółkę osobową podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów do spółki osobowej z wyłączeniem tej części wkładu, która była wcześniej opodatkowana lub zwolniona z opodatkowania. Powołany przepis nie precyzuje jednak pojęcia wartości wkładu. W szczególności, w przeciwieństwie do czynności ujętych w art. 6 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, owa regulacja nie odwołuje się do pojęcia wartości rynkowej. W ocenie Wnioskodawcy podstawę opodatkowania, w analizowanej sprawie stanowić będzie zatem wartość wkładu zadeklarowana przez wspólników w umowie Spółki Przekształconej.
Wnioskodawca wskazuje, że obowiązek określenia przez wspólników wartości wkładów wnoszonych do spółki osobowej wynika z treści art. 25 pkt 2 ustawy Kodeks spółek handlowych. Przepis ten ma również zastosowanie do innych niż spółka jawna spółek osobowych, w tym do spółek osobowych powstałych z przekształcenia innych podmiotów. Podobnie jak na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, również i w tym przypadku ustawodawca nie wskazał jakichkolwiek wytycznych w kontekście sposobu ustalania owej wartości. Powszechnie przyjmuje się w związku z tym, że wspólnicy posiadają co do zasady pełną swobodę w zakresie określenia wartości takiego wkładu. Mogą oprzeć się zatem, wedle swego uznania, na wartości księgowej, odtworzeniowej, likwidacyjnej, czy też rynkowej. Jedynym wskazywanym wprost ograniczeniem jest zakaz przeszacowania wartości wnoszonych wkładów.
Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku przekształcenia spółki w spółkę komandytową podstawę opodatkowania stanowić powinna wartości wkładów do spółki komandytowej (Spółki Przekształconej) określona przez wspólników w umowie spółki.
Bez znaczenia pozostaje przy tym relacja wartości wskazanej przez wspólników do wartości rynkowej czy księgowej wkładu. W konsekwencji w przypadku, gdy wartość wkładu wskazana przez wspólników w treści umowy Spółki Przekształconej będzie niższa od jego wartości rynkowej czy księgowej nie wpłynie to na sposób ustalania podstawy opodatkowania nadal będzie to wartość wskazana w umowie spółki komandytowej.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał stanowiska reprezentowane przez doktrynę oraz interpretacje indywidualne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.
Stosownie do art. 1a pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki na spółce.
Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) cyt. ustawy stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.
Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.
Przy czym, zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia zdarzenia wynika, że Wnioskodawca jest spółką jawną, która ma zostać przekształcona w spółkę komandytową (Spółka Przekształcona). W wyniku przekształcenia Wnioskodawcy w spółkę komandytową, konieczne będzie zawarcie umowy spółki komandytowej, w ramach której określone zostaną wkłady wspólników Wnioskodawcy. Wartości wkładów do spółki komandytowej (Spółki Przekształconej) będzie określona przez wspólników w umowie spółki. Możliwa jest zatem sytuacja, w której wartość wkładu określona w umowie Spółki Przekształconej będzie odbiegała od wartości rynkowej przedmiotu wkładu. Majątek spółki jawnej, który w wyniki przekształcenia stanie się majątkiem spółki komandytowej (Spółki Przekształconej), przewyższać będzie pierwotnie zadeklarowaną w umowie spółki wartość wkładów wniesionych do spółki jawnej. Obejmować on będzie bowiem, poza wkładami wniesionymi pierwotnie do spółki jawnej, również część majątku spółki wypracowaną od momentu powstania spółki jawnej do dnia przekształcenia wchodzącą w skład tego majątku na dzień przekształcenia. Oprócz majątku przejmowanego od spółki jawnej do Spółki Przekształconej w związku z przekształceniem nie będą wnoszone jakiekolwiek inne wkłady. Spółka Przekształcona przejmie cały majątek spółki jawnej, a więc ten wniesiony przy jej założeniu, jak również ten wnoszony oraz wypracowany w trakcie jej trwania i pozostający w niej na moment przekształcenia. Wartość majątku na dzień przekształcenia nie będzie znana wspólnikom na dzień podejmowania uchwał w przedmiocie przekształcenia. Do podjęcia uchwał dojdzie bowiem kilka tygodni przed wpisem przekształcenia do Krajowego Rejestru Sądowego. Co więcej wartość wkładów do spółki przekształconej wskazywana jest już w projekcie uchwały przekształceniowej, będącej załącznikiem do planu przekształcenia, sporządzanym co do zasady kilka miesięcy przed spodziewaną datą wpisu przekształcenia. Trudno zatem przyjąć iż wartość ta będzie odpowiadała wartości majątku na dzień przekształcenia. Wartość ta może być zarówno wyższa jak i niższa od wartości księgowej czy też rynkowej majątku spółki na dzień przekształcenia. Cały majątek spółki jawnej stanie się majątkiem spółki komandytowej w dniu przekształcenia.
Jak wskazano już wcześniej, zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.
Tym samym dokonując oceny podlegania opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmian umowy spółki, związanych z przekształceniami spółek nie można ograniczać się jedynie do treści przepisu art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i jego wykładni literalnej, lecz należy uwzględnić wszystkie przepisy, które mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do takich zmian umowy, a zwłaszcza ww. art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) powołanej ustawy, określający podstawę opodatkowania.
Należy też mieć na uwadze, że dla ustalenia, czy zmiana umowy spółki, polegająca na przekształceniu spółki osobowej (jawnej) w spółkę osobową (spółkę komandytową), podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych niezbędna jest ocena, czy w wyniku tej zmiany doszło do zwiększenia majątku spółki osobowej, pochodzącego z wkładów wszystkich wspólników.
Trzeba bowiem podkreślić, iż obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych rodzi każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, jeśli jest związane z częścią majątku stanowiącą podstawę opodatkowania tym podatkiem. Warunek opodatkowania, jakim jest zwiększenie majątku spółki w przypadku przekształcenia spółek, należy rozpatrywać w kontekście ogólnego warunku opodatkowania umów spółki, którym jest zwiększenie podstawy opodatkowania. To z kolei, przy badaniu, czy doszło do koniecznego zwiększenia majątku spółki, każe uwzględnić takie elementy, które mają wpływ na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Nie można bowiem przyjąć, że w razie przekształcenia spółki o opodatkowaniu mógłby decydować taki przyrost szeroko rozumianego majątku spółki, który w świetle przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie powodowałby zwiększenia podstawy opodatkowania. Ratio legis art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych każe również przyjąć, że każde powiększenie ogólnie pojmowanego majątku spółki, związane z tą częścią majątku, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, rodzi obowiązek podatkowy.
Analiza powołanych wyżej przepisów art. 9 pkt 11 lit. a), art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega różnica pomiędzy wartością majątku wniesionego do spółki przekształconej a wysokością opodatkowanych wcześniej wkładów w spółce przekształcanej.
Pierwszy z powołanych przepisów, normujący zwolnienie podatkowe wskazuje, że opodatkowaniu przy przekształceniu spółek podlegają wkłady do spółki ponad tę ich część, która podlegała już opodatkowaniu. Podlega zatem opodatkowaniu nadwyżka wkładów do spółki ponad ich wartość, która podlegała już opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przepis ten w sposób jednoznaczny stanowi o opodatkowaniu różnicy pomiędzy wartością majątku wniesionego do spółki przekształconej (komandytowej) a wysokością uprzednio opodatkowanego majątku spółki przekształcanej (spółki jawnej), tj. wkładów w tej spółce.
Także treść art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy przewiduje wprost, że podstawę opodatkowania przy przekształceniu spółki stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia. Skoro wartość wkładów przy przekształceniu stanowi podstawę opodatkowania, to oznacza, że opodatkowaniu podlega wartość wkładów z samego przekształcenia, bez żadnych dodatkowych wkładów wnoszonych przy okazji przekształcenia. Wniesienie dodatkowych wkładów podlegałoby bowiem opodatkowaniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej jest wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej.
Przywołany wyżej przepis art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie odwołuje się istotnie do pojęcia wartości rynkowej wkładów przy ustalaniu podstawy opodatkowania, lecz do wartości wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia. Tym samym podstawę opodatkowania stanowi wartość wszystkich wkładów wniesionych do spółki powstałej w wyniku przekształcenia, czyli całego majątku, który zostanie wniesiony do spółki przekształconej. Nie będzie to zatem wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy wartość wkładu zadeklarowana w umowie spółki przekształconej.
W zakresie planowanego przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową należy uwzględnić zasady przekształcania spółek prawa handlowego sformułowane w szczególności w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1577). Z definicji zawartej w art. 28 ww. ustawy wynika, że majątek spółki to wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia (zaznaczyć tutaj należy, iż z racji unormowania zawartego w art. 555 Kodeksu spółek handlowych, ww. przepisy stosuje się do przekształcenia spółki). Istnienie spółki komandytowej opisanej we wniosku, zapoczątkowane będzie momentem przekształcenia (wcześniej istnieje spółka jawna). Skoro tak, to mając na uwadze przywołany przepis jej wkłady to cały majątek (spółki jawnej) na dzień przekształcenia.
Mając zatem na względzie przedstawione rozważania stwierdzić należy, że zwiększeniem majątku o jakim mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, jest przysporzenie powstałe w wyniku samego przekształcenia. Inaczej mówiąc jest to wartość wkładów wnoszonych do spółki komandytowej ponad ich pierwotną wartość wniesioną do spółki jawnej, która podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Jeśli zatem majątek spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia (wartość wkładów do spółki komandytowej) będzie przewyższać wartość wkładów spółki przekształcanej, to ta nadwyżka z racji wcześniejszego jej nieopodatkowania będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Inne rozumowanie doprowadziłoby do wyłomu w systemie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych majątku spółki. Powstałaby bowiem sytuacja zasilenia w formie wkładów spółki osobowej, które nie podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od majątku. W każdym innym przypadku zwiększenie majątku spółki osobowej, czy to poprzez wniesienie lub podwyższenie wkładów do spółki osobowej, dokonanie dopłat, udzielenie pożyczek, jak i oddanie spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania, implikuje opodatkowanie ich wartości (art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b)-e) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Zatem rozumowanie to stałoby w sprzeczności z celem systemowego i kompleksowego opodatkowania majątku spółki podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Należy podkreślić, iż z treści wniosku wynika, że na dzień przekształcenia Wnioskodawcy (spółki jawnej) w spółkę komandytową wartość majątku spółki przekształcanej będzie wyższa od wartości wkładów wniesionych do spółki przekształcanej. Na majątek spółki przekształconej składał się będzie bowiem cały majątek Wnioskodawcy i obejmować on będzie, poza wkładami wniesionymi pierwotnie do spółki jawnej, również część majątku spółki wypracowaną od momentu powstania spółki jawnej do dnia przekształcenia wchodzącą w skład tego majątku na dzień przekształcenia.
W opisanym zdarzeniu przyszłym, dochodzi w rozumieniu uregulowań ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych do zwiększenia majątku spółki komandytowej (a tym samym do zmiany umowy spółki) gdyż łączny majątek tej spółki będzie większy niż suma wkładów wniesionych pierwotnie do spółki jawnej. Majątek spółki komandytowej obejmie również część majątku spółki jawnej, która nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (część majątku spółki wypracowaną od momentu powstania spółki jawnej). Tym samym w opisanym zdarzeniu przyszłym dochodzi do zwiększenia majątku spółki komandytowej w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową.
Mając zatem na względzie powyższe, stwierdzić należy, że podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki osobowej stanowić będzie wartość wszystkich wkładów wniesionych do spółki powstałej w wyniku przekształcenia czyli całego majątku, który zostanie wniesiony do spółki przekształconej. Nie będzie to więc jak błędnie wskazał to Wnioskodawca jedynie wartość wkładu określona przez wspólników w umowie spółki przekształconej (spółki komandytowej). Przy czym pamiętać należy, iż na mocy cyt. powyżej art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych realizującego zasadę jednokrotnego opodatkowania wkładów do spółek zwolnieniem objęta będzie ta część wkładu, która odpowiada opodatkowanej wcześniej wartości wkładów w spółce przekształcanej.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż zapadły one w odmiennym od sprawy stanie faktycznym. Nadto, podkreślić należy, że co do zasady interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach, a zatem rozstrzygnięcie zawarte w innej interpretacji nie może przesądzić o rozstrzygnięciu w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej