Czy udzielenie na rzecz Wnioskodawcy przez po?yczkodawców po?yczki/po?yczek bedzie zgodnie z treoci1 art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynno... - Interpretacja - 2461-IBPB-2-1.4514.618.2016.1.PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.01.2017, sygn. 2461-IBPB-2-1.4514.618.2016.1.PM, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy udzielenie na rzecz Wnioskodawcy przez po?yczkodawców po?yczki/po?yczek bedzie zgodnie z treoci1 art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych czynnooci1 niepodlegaj1c1 obowi1zkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych i tym samym na Wnioskodawcy jako po?yczkobiorcy nie bedzie ci1?y3 obowi1zek podatkowy w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 listopada 2016 r. (data wp3ywu do Biura 15 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od czynnooci cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy po?yczki jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2016 r. wp3yn13 do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotycz1cej podatku od czynnooci cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy po?yczki.

W przedmiotowym wniosku zosta3 przedstawiony nastepuj1cy stan faktyczny:

Wnioskodawca spó3ka osobowa maj1ca siedzibe na terytorium Polski zaci1gn13 trzy oprocentowane po?yczki od osób fizycznych prowadz1cych dzia3alnooa gospodarcz1. Po?yczkodawcy udzielili Wnioskodawcy przedmiotowych po?yczek w ramach prowadzonych dzia3alnooci gospodarczych, co zosta3o równie? zaznaczone w treoci umów po?yczek. Po?yczkodawcy zamierzaj1 udzielia Wnioskodawcy wiecej po?yczek, w tym te? zamierzaj1 udzielia po?yczek na rzecz innych podmiotów ni? Wnioskodawca. W umowie po?yczki zosta3 okreolony termin sp3aty przez Wnioskodawce orodków pienie?nych bed1cych przedmiotem po?yczki oraz zasady naliczania odsetek wraz z terminem ich p3atnooci.

Wnioskodawca (po?yczkobiorca) oraz po?yczkodawcy s1 czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i us3ug. Umowy po?yczki zosta3y zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Orodki pienie?ne na moment zawarcia umowy po?yczki znajdowa3y sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Po?yczkodawcy udzielaj1c w ramach prowadzonej przez siebie dzia3alnooci gospodarczej oprocentowanej po?yczki (po?yczek) na rzecz Wnioskodawcy dzia3ali w tym zakresie w charakterze podatnika od towarów i us3ug. Opisana transakcja (transakcje) jest zakwalifikowana jako czynnooa (czynnooci) udzielania po?yczek pienie?nych, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i us3ug. Powy?szy przepis stanowi, i? zwalnia sie od podatku us3ugi udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych oraz us3ugi poorednictwa w owiadczeniu us3ug udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych, a tak?e zarz1dzanie kredytami lub po?yczkami pienie?nymi przez kredytodawce lub po?yczkodawce. W owietle ww. przepisów udzielenie po?yczek na rzecz Wnioskodawcy przez po?yczkodawców stanowia bedzie us3uge podlegaj1c1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug lecz korzystaj1c1 ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i us3ug.

W zwi1zku z powy?szym zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy udzielenie na rzecz Wnioskodawcy przez po?yczkodawców po?yczki/po?yczek bedzie zgodnie z treoci1 art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych czynnooci1 niepodlegaj1c1 obowi1zkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych i tym samym na Wnioskodawcy jako po?yczkobiorcy nie bedzie ci1?y3 obowi1zek podatkowy w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie na jego rzecz przez po?yczkodawców po?yczki/po?yczek bedzie zgodnie z treoci1 art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych czynnooci1 niepodlegaj1c1 obowi1zkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych i tym samym na Wnioskodawcy (jako po?yczkobiorcy) nie bedzie ci1?y3 obowi1zek podatkowy w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskaza3, ?e zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych, zwanej dalej ustaw1, podatkowi temu podlegaj1 umowy po?yczki pieniedzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Stosownie do art. 4 pkt 7 ww. ustawy obowi1zek podatkowy w podatku od czynnooci cywilnoprawnych ci1?y, przy umowie po?yczki, na bior1cym po?yczke.

W zwi1zku z powy?szym, nale?y stwierdzia, ?e umowa po?yczki podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy i obowi1zek uiszczenia tego podatku ci1?y na bior1cym po?yczke.

Niezale?nie od powy?szego, w ustawie przewidziano sytuacje, w których czynnooa mieszcz1ca sie w zakresie przedmiotowym ustawy jest wy31czona z opodatkowania podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych, nie podlegaj1 podatkowi czynnooci cywilnoprawne, inne ni? umowa spó3ki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim s1 opodatkowane podatkiem od towarów i us3ug,
  2. je?eli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i us3ug z tytu3u dokonania tej czynnooci, z wyj1tkiem:
  • umów sprzeda?y i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomooa lub jej czeoa, albo prawo u?ytkowania wieczystego, spó3dzielcze w3asnoociowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spó3dzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w gara?u wielostanowiskowym lub udzia3 w tych prawach,
  • umów sprzeda?y udzia3ów i akcji w spó3kach handlowych.


Nale?y jednak zaznaczya, ?e w przypadku umów po?yczki o wy31czeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy nie decyduje okolicznooa, ?e strony tej umowy posiadaj1 status podatnika podatku od towarów i us3ug. Podstawe do ww. wy31czenia mo?e stanowia m.in. fakt, ?e jedna ze stron z tytu3u dokonania tej konkretnej czynnooci jest zwolniona z podatku od towarów i us3ug.

W zwi1zku z tym nale?y podkreolia, ?e jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy po?yczki podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejnooci rozstrzygniecia wymaga kwestia czy powy?sza transakcja dokonana pomiedzy wskazanymi we wniosku Stronami bedzie podlega3a opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug czy te? przynajmniej jedna ze stron bedzie zwolniona od podatku od towarów i us3ug z tytu3u dokonania tej czynnooci (z wyj1tkami wskazanymi w treoci przepisu), bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objecia umowy po?yczki podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, ?e Wnioskodawca zaci1gn13 oprocentowane po?yczki od osób fizycznych prowadz1cych dzia3alnooa gospodarcz1. Po?yczkodawcy, udzielaj1c w ramach prowadzonej przez siebie dzia3alnooci gospodarczej oprocentowanej po?yczki (po?yczek) na rzecz Wnioskodawcy dzia3ali w tym zakresie w charakterze podatników podatku od towarów i us3ug. Nie bez znaczenia dla oceny czy po?yczkodawcy udzielaj1c po?yczek wystepowali jako podatnicy podatku od towarów i us3ug winien pozostawaa fakt, i? po?yczki udzielane bed1 przez nich w sposób czestotliwy, a nie sporadyczny. Nie bedzie to zatem po?yczka o charakterze jednorazowym. Podkreolia równie? nale?y, ?e w umowach po?yczek zosta3o zaznaczone, i? s1 one udzielane w ramach prowadzonej przez po?yczkodawce dzia3alnooci gospodarczej. Co wiecej okolicznooa, ?e udzielanie przez po?yczkodawców po?yczek ma charakter odp3atny (spó3ka jako po?yczkobiorca bedzie zobowi1zana do zap3aty odsetek od po?yczek) wzmacnia jeszcze prawid3owooa stanowiska, zgodnie z którym czynnooa ta mieoci sie w definicji dzia3alnooci gospodarczej. Opisana transakcja (transakcje) bedzie zatem zakwalifikowana jako czynnooa (czynnooci) udzielania po?yczek pienie?nych, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i us3ug, zgodnie z którym zwalnia sie od podatku us3ugi udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych oraz us3ugi poorednictwa w owiadczeniu us3ug udzielania kredytów lub po?yczek pienie?nych, a tak?e zarz1dzanie kredytami lub po?yczkami pienie?nymi przez kredytodawce lub po?yczkodawce. Oznacza to, ?e udzielanie po?yczek stanowi czynnooa podlegaj1c1 ustawie o podatku od towarów i us3ug, ale jest jednoczeonie czynnooci1 zwolnion1 z tego podatku. W owietle ww. przepisów udzielenie po?yczek na rzecz Wnioskodawcy przez po?yczkodawców stanowia bedzie us3uge finansow1 zwolnion1 od podatku od towarów i us3ug.

Maj1c zatem na uwadze, ?e:

  • po?yczkodawcy w zwi1zku z udzielon1/udzielonymi na rzecz Wnioskodawcy po?yczk1/po?yczkami wystepuj1 w charakterze podatników podatku od towarów i us3ug,
  • po?yczka/po?yczki udzielone Wnioskodawcy stanowi1 czynnooa zwolnion1 z opodatkowania podatkiem od towarów i us3ug na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i us3ug,

na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych na Wnioskodawcy nie ci1?y obowi1zek w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych w odniesieniu do tej po?yczki/po?yczek, bowiem jedna ze stron (tj. po?yczkodawca) tych umów po?yczek jest podatnikiem podatku od towarów i us3ug z tego tytu3u, korzystaj1cym ze zwolnienia od podatku.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywo3a3 stanowiska zaprezentowane przez organy podatkowe w wydanych interpretacjach indywidualnych.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje sie za prawid3owe.

Na wstepie zaznacza sie, i? przedmiotem niniejszej interpretacji jest wy31cznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynnooci cywilnoprawnych. Tym samym ustalenia odnosz1ce sie do uregulowan zawartych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.), uznano za element opisu niepodlegaj1cy ocenie w ramach wydawanej interpretacji indywidualnej dotycz1cej podatku od czynnooci cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 wrzeonia 2000 r. o podatku od czynnooci cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) podatkowi temu podlegaj1 umowy po?yczki pieniedzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

W myol art. 1 ust. 4 cyt. ustawy, czynnooci cywilnoprawne podlegaj1 podatkowi, z zastrze?eniem ust. 4a i 5, je?eli ich przedmiotem s1:

  1. rzeczy znajduj1ce sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa maj1tkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajduj1ce sie za granic1 lub prawa maj1tkowe wykonywane za granic1, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynnooa cywilnoprawna zosta3a dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 4 pkt 7 ww. ustawy obowi1zek podatkowy w podatku od czynnooci cywilnoprawnych ci1?y, przy umowie po?yczki, na bior1cym po?yczke.

Niezale?nie od powy?szego, w ustawie o podatku od czynnooci cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynnooa mieszcz1ca sie w zakresie przedmiotowym ustawy jest wy31czona z opodatkowania podatkiem od czynnooci cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych nie podlegaj1 podatkowi czynnooci cywilnoprawne, inne ni? umowa spó3ki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim s1 opodatkowane podatkiem od towarów i us3ug,
  2. je?eli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i us3ug z tytu3u dokonania tej czynnooci, z wyj1tkiem:
  • umów sprzeda?y i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomooa lub jej czeoa, albo prawo u?ytkowania wieczystego, spó3dzielcze w3asnoociowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spó3dzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w gara?u wielostanowiskowym lub udzia3 w tych prawach,
  • umów sprzeda?y udzia3ów i akcji w spó3kach handlowych.


Nale?y jednak zaznaczya, ?e w przypadku umów po?yczki o wy31czeniu, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych nie decyduje okolicznooa, ?e strony tej umowy posiadaj1 status podatnika podatku od towarów i us3ug. Podstawe do ww. wy31czenia mo?e stanowia m.in. fakt, ?e jedna ze stron z tytu3u dokonania tej konkretnej czynnooci jest zwolniona z podatku od towarów i us3ug.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, ?e Wnioskodawca spó3ka osobowa maj1ca siedzibe na terytorium Polski zaci1gn13 trzy oprocentowane po?yczki od osób fizycznych prowadz1cych dzia3alnooa gospodarcz1. Po?yczkodawcy udzielili Wnioskodawcy przedmiotowych po?yczek w ramach prowadzonych dzia3alnooci gospodarczych, co zosta3o równie? zaznaczone w treoci umów po?yczek. Wnioskodawca (po?yczkobiorca) oraz po?yczkodawcy s1 czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i us3ug. Umowy po?yczki zosta3y zawarte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Orodki pienie?ne na moment zawarcia umowy po?yczki znajdowa3y sie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Po?yczkodawcy udzielaj1c w ramach prowadzonej przez siebie dzia3alnooci gospodarczej oprocentowanej po?yczki (po?yczek) na rzecz Wnioskodawcy dzia3ali w tym zakresie w charakterze podatnika od towarów i us3ug. Opisana transakcja (transakcje) udzielenia po?yczek na rzecz Wnioskodawcy przez po?yczkodawców stanowi1 us3uge podlegaj1c1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i us3ug lecz korzystaj1c1 ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i us3ug.

Skoro zatem jak wskaza3 Wnioskodawca &− opisane we wniosku po?yczki otrzymane przez Wnioskodawce zwolnione by3y z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i us3ug (us3ugi korzysta3y ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i us3ug), to w analizowanej sprawie ma zastosowanie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynnooci cywilnoprawnych. W rezultacie na Wnioskodawcy, jako po?yczkobiorcy, z tytu3u zawarcia opisanych we wniosku umów po?yczek, nie ci1?y3 obowi1zek podatkowy w podatku od czynnooci cywilnoprawnych.

Wobec powy?szego, stanowisko Wnioskodawcy nale?a3o uznaa za prawid3owe.

W odniesieniu do powo3anych przez Wnioskodawce interpretacji organów podatkowych nale?y stwierdzia, ?e interpretacje te zosta3y wydane w indywidualnych sprawach i nie s1 wi1?1ce dla organu wydaj1cego przedmiotow1 interpretacje.

Interpretacja dotyczy zaistnia3ego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego we Gdansku, Al. Zwyciestwa 16/17, 80-219 Gdansk, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania(art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1 (art. 57a ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach