Temat interpretacji
Czy planowane połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę całości majątku Spółek Przejmowanych będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych?
Na podstawie art. 13 § 2a, oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 17 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek kapitałowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek kapitałowych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka z o.o. X (dalej: Wnioskodawca) jest spółką kapitałową utworzoną zgodnie z przepisami prawa polskiego, mającą siedzibę na terytorium Polski i będącą polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest jedynym udziałowcem spółek: Y, Z oraz W (dalej: Spółki Przejmowane), które również są spółkami kapitałowymi utworzonymi zgodnie z przepisami polskiego prawa, mają siedzibę na terytorium Polski i są polskimi rezydentami podatkowymi.
Wnioskodawca należy do Grupy C. międzynarodowej grupy zajmującej się produkcją produktów walcowanych i kutych, natomiast Spółki Przejmowane działają w branży złomowej, a przedmiot ich działalności stanowi uzupełnienie działalności Wnioskodawcy.
Rok obrotowy i podatkowy Wnioskodawcy oraz Spółek Przejmowanych (dalej łącznie: Spółki) to rok kalendarzowy, wobec czego obecny rok obrotowy i podatkowy Spółek trwa od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.
Wnioskodawca prowadzi księgi i przygotowuje sprawozdania finansowe zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), natomiast Spółki Przejmowane prowadzą księgi i przygotowują sprawozdania finansowe na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości.
Wnioskodawca planuje przeprowadzenie połączenia ze Spółkami Przejmowanymi poprzez przejęcie, w ramach którego Wnioskodawca przejmie Spółki Przejmowane. Wnioskodawca będzie zatem spółką przejmującą.
Celem połączenia jest w szczególności: uproszczenie struktury organizacyjnej, ograniczenie zatrudnienia i kosztów z tym związanych, redukcja kosztów związanych z obsługą łączących się Spółek, w tym kosztów zakupów oraz wyeliminowanie wzajemnych transakcji pomiędzy Spółkami.
Połączenie zostanie przeprowadzone bez zamykania ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy i Spółek Przejmowanych.
Do połączenia dojdzie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1578), tj. poprzez przejęcie całego majątku Spółek Przejmowanych przez Wnioskodawcę. Planowane połączenie pozostanie bez wpływu na strukturę udziałowców u Wnioskodawcy. Połączenie Spółek zostanie przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy planowane połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę całości majątku Spółek Przejmowanych będzie wiązało się z powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, połączenie polegające na przejęciu przez Wnioskodawcę całego majątku Spółek Przejmowanych bez podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej będzie wyłączone z zakresu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a zatem nie będzie wiązało się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Przywołując art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k), pkt 2 oraz art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, Wnioskodawca wskazał, że jedynie takie połączenie spółek, którego konsekwencją jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki przejmującej, będącej spółką kapitałową może podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, tj. jest objęte zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie natomiast z art. 515 § 1 Kodeksu spółek handlowych, połączenie może być przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego, m.in. jeżeli spółka przejmująca ma udziały lub akcje spółki przejmowanej.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. w przypadku połączenia Wnioskodawcy ze Spółkami Przejmowanymi, Wnioskodawca, tj. spółka przejmująca posiada udziały w Spółkach Przejmowanych. W konsekwencji, korzystając z uprawnienia, o którym mowa w art. 515 § 1 Kodeksu spółek handlowych nie będzie podejmowana uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy połączenie Spółek pozostanie poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na to, że zostanie przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego.
Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych zostały jednoznacznie wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co przesądza ostatecznie o neutralności ewentualnego połączenia na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.
Stosownie do art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.
Przepis art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:
- rzeczywisty ośrodek zarządzania albo
- siedziba tej spółki jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.
Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy.
Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.
Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) cyt. ustawy stanowi przy przekształceniu lub łączeniu spółek wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.
Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.
W związku z powyższym zmiany umowy spółki, jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają co do zasady opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Stwierdzić zatem należy, że w świetle powołanych przepisów opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega zmiana umowy spółki w rozumieniu przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli efektem połączenia spółek będzie podwyższenie kapitału zakładowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. a) analizowanej ustawy, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.
Powołany przepis wskazuje zatem na wyjątkowe przypadki, w których umowy spółki i ich zmiany są wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką kapitałową utworzoną zgodnie z przepisami prawa polskiego, która jest jedynym udziałowcem spółek przejmujących, będących również spółkami kapitałowymi. Wnioskodawca planuje przeprowadzenie połączenia ze Spółkami Przejmowanymi poprzez przejęcie, w ramach którego Wnioskodawca przejmie Spółki Przejmowane. Wnioskodawca będzie zatem spółką przejmującą. Połączenie zostanie przeprowadzone bez zamykania ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy i Spółek Przejmowanych. Celem połączenia jest w szczególności: uproszczenie struktury organizacyjnej, ograniczenie zatrudnienia i kosztów z tym związanych, redukcja kosztów związanych z obsługą łączących się Spółek, w tym kosztów zakupów oraz wyeliminowanie wzajemnych transakcji pomiędzy Spółkami.
Zgodnie z art. 491 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1578, z zm.), spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.
Natomiast przepis art. 492 § 1 ww. ustawy przewiduje dwa tryby połączenia spółek:
- przez przejęcie, czyli przeniesienie całego majątku jednej spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej, albo
- przez zawiązanie nowej spółki (kapitałowej), na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki.
Z dniem połączenia spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (art. 494 § 1 Kodeksu spółek handlowych).
Stosownie do art. 515 § 1 cyt. ustawy połączenie może być przeprowadzone bez podwyższenia kapitału zakładowego, jeżeli spółka przejmująca ma udziały lub akcje spółki przejmowanej albo udziały lub akcje nabyte lub objęte, zgodnie z przepisami art. 200 lub art. 362 oraz w przypadkach, o których mowa w art. 366.
Skoro zatem w wyniku połączenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (Wnioskodawcy), to planowane połączenie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Tym samym bezpodstawne jest rozpatrywanie wniosku pod kątem wyłączenia wskazanego w art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek kapitałowych.
Zatem to z uwagi na brzmienie art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opisane we wniosku połączenie spółek nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych a nie jak wskazuje Wnioskodawca w treści stanowiska z uwagi na art. 1 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy.
Niemniej czyniąc ww. zastrzeżenie, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej