Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a §4 w związku z §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./, po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka korzysta z usług firmy X, w celu skoordynowania i usprawnienia zarządzania płatnościami dokonywanymi przez Spółkę na rzecz swoich dostawców. Firma X posiada oddział, który zajmuje się działalnością w zakresie realizowania scentralizowanych płatności i rozliczeń w imieniu przedsiębiorstw, w tym w szczególności obsługą wybranych funkcji przedsiębiorstwa, takich jak inkaso wierzytelności handlowych oraz dokonywanie płatności na zlecenie. Firma X wykonuje takie usługi na rzecz Spółki oraz na rzecz polskich podmiotów będących dostawcami produktów do Spółki.
Korzyściami płynącymi dla Spółki oraz dostawców z tytułu usług świadczonych przez X jest skoordynowane zarządzanie przez wyspecjalizowany podmiot płatnościami Spółki na rzecz jej dostawców. Usługi te zabezpieczają terminowość przedmiotowych płatności oraz pozwalają na zmniejszenie kosztów administracyjnych funkcjonowania Spółki oraz dostawców. Płatności w ramach scentralizowanego systemu płatniczego X odbywają się w ten sposób, że pieniądze Spółki na spłatę zobowiązań wobec dostawców są przelewane przez Spółkę na konto bankowe firmy X, która zobowiązana jest do dokonania przelewu środków na rachunek dostawców najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu pieniędzy.
Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie ma art.1 ust.1 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych, który zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, iż wszystkie inne czynności, które nie znalazły się w przedstawionym katalogu, pozostają poza obszarem opodatkowania.
W świetle przedstawionych powyżej okoliczności, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu stanowisko Strony zawarte we wniosku jest prawidłowe.
Na podstawie art.1 ust.1 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych /t.j. Dz.U z 2005r. Nr 41, poz.399/ podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
- umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki,
- umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego
- długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia oraz ustanowienia odpłatnej renty,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - wczęści dotyczącej spłat lub dopłat,
- umowy majątkowe małżeńskie,
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, orazodpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki (akty założycielskie).
Powyższy przepis ma charakter katalogu zamkniętego, który nie wymienia czynności cywilnoprawnej takiej jak usługa scentralizowanych płatności, w związku z tym taka czynność nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych i jednocześnie nie podlega pod ten podatek.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony-do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §1 i 2 Ordynacja podatkowa).
Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego (art.236 §2 pkt 1 Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.