Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, że zgodnie z art. 8 pkt 3 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959 ze zm.) zwalnia się od podatku osoby prawne, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna (i inna określona w tym przepisie), jeżeli w całym roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, ich dochody korzystały z całkowitego zwolnienia od podatku dochodowego.
Z literalnego brzmienia przepisu art. 8 pkt 3 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że zwolnione od podatku są strony, które spełniają łącznie dwa warunki:
- ich celem statutowym jest prowadzenie działalności określonej w tym przepisie,
- ich dochody korzystały z całkowitego zwolnienia od podatku dochodowego w całym roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja prowadzi działalność określoną w przepisie art. 8 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, jednak w dokumentach będących w posiadaniu Urzędu Skarbowego wykazała dochody wydatkowane na inne cele i od tych dochodów uregulowała należny podatek dochodowy. Powyższy stan faktyczny wskazuje jednoznacznie, że w roku 2003 Fundacja nie korzystała z całkowitego zwolnienia od podatku dochodowego.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów nie potwierdza stanowiska zajętego przez Fundację we wniosku, która wyraża pogląd, iż nie jest pozbawiona prawa do zwolnienia podmiotowego z art. 8 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.