Temat interpretacji
Czy firma zajmująca się handlem używanymi samochodami, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zakupi używany samochód w celu dalszej odsprzedaży od podatnika prowadzącego działalność gospodarczą korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego, otrzymując na potwierdzenie transakcji zakupu rachunek?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 05 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabywania samochodów od podatników prowadzących działalność gospodarczą, celem ich dalszej odsprzedaży - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabywania samochodów od podatników prowadzących działalność gospodarczą, celem ich dalszej odsprzedaży.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych od osób fizycznych i osób prowadzących działalność gospodarczą - podatników podatku od towarów i usług oraz podatników prowadzących działalność gospodarczą korzystających ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dotychczas, dokonując ww. transakcji, Wnioskodawczyni składała deklaracje PCC-3 i opłacała wynikający z nich podatek zarówno od zakupu samochodów na rachunek od firm zwolnionych z podatku od towarów i usług (podmiotowo lub przedmiotowo) jak i od umów kupna-sprzedaży od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy firma zajmująca się handlem używanymi samochodami, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli zakupi używany samochód w celu dalszej odsprzedaży od podatnika prowadzącego działalność gospodarczą korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego lub podmiotowego, otrzymując na potwierdzenie transakcji zakupu rachunek...
Zdaniem Wnioskodawczyni, jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych, będący podatnikiem podatku od towarów i usług, powinna być zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, na podstawie art. 2 ust. 4b ustawy od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649) (bowiem zgodnie z tym przepisem podatkowi nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zamiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z podatku od towarów i usług (...)), z następujących powodów:
- Wnioskodawczyni nabywa używany samochód od przedsiębiorcy zwolnionego z podatku od towarów i usług (150.000 zł), więc i czynność z tego powodu jest zwolniona,
- Wnioskodawczyni nabywa samochód od przedsiębiorcy wykonującego czynność zwolnioną z podatku do towarów i usług (sprzedaż towarów używanych),
- transakcje odbywają się między przedsiębiorcami,
- Wnioskodawczyni nabywa używany samochód od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są skutki podatkowe nabywania samochodów od podatników prowadzących działalność gospodarczą, celem ich dalszej odsprzedaży powstałe wyłącznie na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie została wydana odrębna interpretacja indywidualna.
Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:
- nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
- innych praw majątkowych - 1%.
O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż samochodów podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.
Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
- opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
- zwolniona z podatku od towarów i usług, z
wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, iż o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych, kupując je m.in. od osób prowadzących działalność gospodarczą - podatników podatku od towarów i usług oraz podatników prowadzących działalność gospodarczą korzystających ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dotychczas, dokonując ww. transakcji, Wnioskodawczyni składała deklaracje PCC-3 i opłacała wynikający z nich podatek.
W treści wniosku Wnioskodawczyni wskazała, iż na potwierdzenie transakcji zakupu otrzymuje rachunki.
Wobec tego należy podkreślić, że co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umowy sprzedaży (kupna-sprzedaży) jest sprzedający. To oznacza, że w tak przedstawionym stanie faktycznym, tj. w przypadku sprzedaży towaru, tylko wówczas można będzie zastosować wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdy osoba fizyczna zbywająca (sprzedająca) samochody będzie z tego tytułu podlegała regułom określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.). Zatem fakt, iż Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług ma znaczenie dla opodatkowania (lub wyłączenia z opodatkowania) podatkiem od czynności cywilnoprawnych transakcji kupna-sprzedaży wówczas, gdy Wnioskodawczyni jest stroną sprzedającą bo w takiej sytuacji omawiana transakcja może zostać objęta regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast fakt ten nie ma znaczenia w przypadku, gdy Wnioskodawczyni jest stroną kupującą z tego tytułu (z tytułu tej transakcji) nie podlega bowiem podatkowi od towarów i usług. Bez znaczenia wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni dla wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest również to, że transakcja odbywa się pomiędzy przedsiębiorcami. Z treści powołanego art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika bowiem jednoznacznie, że tylko wtedy dana czynność będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, kiedy przynajmniej jedna ze stron z tytułu tej właśnie czynności będzie opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub będzie z tego podatku zwolniona.
Zatem w świetle przywołanych powyżej przepisów i dokonanych wyjaśnień wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych będą tylko te transakcje kupna-sprzedaży używanych samochodów z tytułu których zbywający, tj. osoby, od których Wnioskodawczyni nabywa przedmiotowe samochody, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub będą z niego zwolnieni na mocy wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług podmiotowo czy też przedmiotowo.
Jeżeli zatem ustalenia Wnioskodawczyni dokonane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług a dotyczące zwolnienia z podatku od towarów i usług transakcji kupna używanego samochodu od podatnika podmiotowo zwolnionego z tego podatku czy też zwolnienia z podatku od towarów i usług transakcji kupna samochodu jako czynności przedmiotowo zwolnionej są prawidłowe co nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, bowiem zgodnie ze złożonym wnioskiem interpretacja ta dotyczy tylko i wyłącznie uregulowań objętych ustawą o podatku od czynności cywilnoprawnych to wówczas na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek w zakresie uiszczania podatku od czynności cywilnoprawnych.
Niemniej z przyczyn wyżej wymienionych, tj. z powodu twierdzenia, że przesłanką przemawiającą za wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych jest fakt zawierania transakcji pomiędzy przedsiębiorcami oraz fakt posiadania przez Wnioskodawczynię statusu podatnika podatku od towarów i usług - stanowiska Wnioskodawczyni nie można było uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy nadmienić, iż umowy kupna-sprzedaży, na mocy których Wnioskodawczyni sprzedaje samochody nie powodują u Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż obowiązek ten - w przypadku ewentualnego nie objęcia tych transakcji podatkiem od towarów i usług i niemożności zastosowania wyłączenia określonego w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - ciąży wyłącznie na stronie kupującej.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 661 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach