Nabycie nieruchomości w drodze sprzedaży, która podlega ustawie w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie ma ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.468.2022.2.AD

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.468.2022.2.AD

Temat interpretacji

Nabycie nieruchomości w drodze sprzedaży, która podlega ustawie w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie ma znaczenia czy czynność podlega ustawie bądź nie w związku z art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 2 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości w drodze licytacji publicznej.  Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 grudnia 2022 r. (data wpływu 13 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu … 2022 r. w Urzędzie Skarbowym … zakupiona została, w drodze licytacji publicznej, nieruchomość (działka nr …). W tym samym dniu,  tj. … 2022 r., otrzymała Pani postanowienie o przybiciu. Po uprawomocnieniu się ww. postanowienia, tj. … 2022 r., dostała Pani wezwanie do zapłaty ceny nabycia z potrąceniem wadium. W dniu …2022 r. zostało wydane postanowienie o przyznaniu własności ww. nieruchomości, które uzyskało walor ostateczności …2022 r. (informacja o uzyskaniu waloru ostateczności przez postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości z …2022 r.).

W dniu …2022 r. podczas składania deklaracji PCC-3 od zakupu ww. nieruchomości została Pani poinformowana, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatek od postanowień o przyznaniu własności nieruchomości nie jest należny. Właścicielem nieruchomości jest Pani na podstawie postanowienia o przyznaniu własności nieruchomości, które nie występuje w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:

-nabycie nieruchomości nastąpiło w drodze licytacji publicznej przeprowadzonej przez Urząd Skarbowy w ;

-postanowienie o przybiciu oraz postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości zostały wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego ; nie zostały wydane przez Sąd;

-nabycie nieruchomości nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług; transakcja nie została udokumentowana fakturą;

-zakupiona nieruchomość nie stanowi gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.

Pytanie

Czy zakup nieruchomości w drodze licytacji publicznej przeprowadzonej przez Urząd Skarbowy i wydane w związku z tym postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości rodzi skutki prawne po Pani stronie w postaci zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z ww. sytuacją?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, po zapoznaniu się z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają: zamknięty zbiór czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, które wywołują takie same skutki prawne jak ww. zamknięty zbiór czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym uważa Pani, że postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego o nabyciu nieruchomości, nie jest orzeczeniem sądu, zatem podatek nie jest należny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.):

Podatkowi podlegają następujące czynności:

a)umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

b)umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

c)(uchylona),

d)umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

e)umowy dożywocia,

f)umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

g)(uchylona),

h)ustanowienie hipoteki,

i)ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

j)umowy depozytu nieprawidłowego,

k)umowy spółki.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy:

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawiera definicji sprzedaży, należy w tej kwestii odnieść się do przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie art. 535 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Zgodnie z powyższym zawarcie umowy sprzedaży wymaga zobowiązania się sprzedawcy względem kupującego do przeniesienia własności rzeczy i wydania mu jej oraz wzajemnego zobowiązania się kupującego względem sprzedawcy do odebrania rzeczy i zapłaty jej ceny. Istotą kreowanego przez zawarcie takiej umowy stosunku jest przejście własności w zamian za cenę wyrażona w pieniądzu jako nośniku „uniwersalnej” wartości ekonomicznej.

W  myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży - wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że …2022 r. w Urzędzie Skarbowym zakupiona została, w drodze licytacji publicznej, nieruchomość. W tym samym dniu, tj. …2022 r., otrzymała Pani postanowienie o przybiciu. Po uprawomocnieniu się ww. postanowienia, tj. …2022 r., dostała Pani wezwanie do zapłaty ceny nabycia z potrąceniem wadium. W …2022 r. zostało wydane postanowienie o przyznaniu własności ww. nieruchomości, które uzyskało walor ostateczności … 2022 r. Nabycie nieruchomości nastąpiło w drodze licytacji publicznej przeprowadzonej przez Urząd Skarbowy. Postanowienie o przybiciu oraz postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości zostały wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w …; nie zostały wydane przez Sąd.

Stoi Pani na stanowisku, że postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego o nabyciu nieruchomości, nie jest orzeczeniem sądu, zatem podatek nie jest należny.

Z przedstawionym stanowiskiem nie można się zgodzić.

Zasady prowadzonych przez organy egzekucyjne postępowań, takich jak np. przeprowadzenie licytacji publicznej, określają przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 479 ze zm.).

Zgodnie z art. 110w § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji:

Zajętą nieruchomość organ egzekucyjny sprzedaje w drodze licytacji publicznej.

Na podstawie art. 111m § 1 ww. ustawy:

Po zamknięciu licytacji organ egzekucyjny wydaje postanowienie o przybiciu na rzecz licytanta, który zaoferował najwyższą cenę.

Stosownie do art. 111m § 5 cyt. ustawy:

Postanowienie o przybiciu zawiera firmę lub imię i nazwisko nabywcy, oznaczenie nieruchomości, datę licytacji i cenę nabycia.

W myśl 112 § 1 powołanej ustawy:

Z chwilą gdy postanowienie o przybiciu stało się ostateczne, organ egzekucyjny wzywa licytanta, który uzyskał przybicie, aby w terminie 14 dni od otrzymania wezwania złożył do depozytu organu egzekucyjnego cenę nabycia z potrąceniem wadium złożonego w gotówce. Na wniosek nabywcy organ egzekucyjny może wyznaczyć dłuższy termin uiszczenia ceny nabycia, nieprzekraczający jednak 3 miesięcy.

Zgodnie z art. 112b § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji:

Jeżeli postanowienie o przybiciu stało się ostateczne i nabywca uiścił cenę nabycia albo postanowienie o ustaleniu ceny nabycia stało się ostateczne i jednostka lub osoba, o których mowa w art. 110n, uregulowała całą cenę nabycia, organ egzekucyjny wydaje postanowienie o przyznaniu własności.

W myśl art. 112b § 3 ww. ustawy:

Postanowienie o przyznaniu własności, które stało się ostateczne, przenosi własność na nabywcę i jest tytułem do ujawnienia na rzecz nabywcy prawa własności w katastrze nieruchomości oraz przez wpis w księdze wieczystej lub podlega złożeniu do zbioru dokumentów. Postanowienie o przyznaniu własności jest także tytułem egzekucyjnym do wprowadzenia nabywcy w posiadanie nieruchomości.

Stosownie do art. 112b § 4 ww. ustawy

Z chwilą kiedy postanowienie o przyznaniu własności stało się ostateczne, do nabywcy należą pożytki z nieruchomości. Od tej chwili nabywca ponosi również daniny publiczne przypadające z nieruchomości, których płatność przypada w dniu, w którym postanowienie o przyznaniu własności stało się ostateczne, lub po tym dniu.

Z powyższych przepisów wprost wynika, że organ egzekucyjny (Naczelnik Urzędu Skarbowego) zbywa zajętą nieruchomość w drodze licytacji publicznej. Zbycie to stanowi sprzedaż.

Tym samym, należy wskazać, że nabyła Pani nieruchomość w ramach sprzedaży, która odbywała się w drodze licytacji publicznej organizowanej przez Urząd Skarbowy. W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia Pani sama wskazała także, że nieruchomość została zakupiona w drodze licytacji publicznej.

Podkreślić również należy, że ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają wskazane czynności, m.in. sprzedaż. Tym samym, nabycie przez Panią nieruchomości w drodze sprzedaży podlega ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z ww. art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie ma zatem znaczenia, że postanowienie o przyznaniu własności nieruchomości zostało wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego i nie stanowi orzeczenia sądu, bowiem z przepisów stanowiących podstawę prawną przeprowadzenia licytacji publicznej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego wynika, że nabyła Pani nieruchomość w drodze sprzedaży, która podlega ustawie w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Nie ma zatem znaczenia czy czynność podlega ustawie bądź nie w związku z art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W konsekwencji, sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji publicznej podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a zatem ciążył na Pani obowiązek uiszczenia podatku z tego tytułu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.